Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Het is ons vorige winter niet gelukt de batterij een beetje warm te krijgen voor vertrek naar huis. We zaten in Trysil, Noorwegen, -18 ‘s nachts, bijladen met Noorse UMC leverde te weinig vermogen om het pack te verwarmen.

Aan een publieke paal lukt dat misschien wel als die meer vermogen kan leveren.
 
Ook ik ga binnenkort mijn eerste poging met de Tesla wagen naar de wintersport. In mijn geval Les Gets. Toen ik de auto in augustus kreeg, vond ik de inschatting van de range op het scherm erg goed kloppen. Nu in de winter schrik ik wel van de grote afwijking en wil ik voor de wintersport me ook wat beter voorbereiden op mogelijke tegenslagen. Zijn hier mensen met ervaring met wintersport in Les Gets en laadmogelijkheden en beschikbaarheid hiervan (gebruik natuurlijk Pugshare, Chargemap etc.)? Ook op de route er naartoe? Abetterrouteplanner geeft afwisselend 2 verschillende routes aan. Hangt af van het moment waarop ik kijk. Gebruikt iemand ABRP ook tijdens de reis voor route aanpassingen?
 
Op een gewoon stopcontact gaat de batterij niet warm genoeg worden om (iets meer) regen te krijgen.
Daar is zelfs meer dan 11kW voor nodig, en in flinke kou ook zeker meer dan een uur.

Vanochtend de proef op de som genomen. Het was 4 graden buiten, en heb via de app de verwarming op 22 graden gezet. Hij heeft zichzelf 90 minuten lang voorverwarmd. Dit kostte 6 procent van de batterij (van 68% naar 62%) maar leverde nul noppes regen op. Lsat staan wanneer het vriest. Dat vereist dus of nog langer voorverwarmen of regen is bijna niet af te dwingen door voor te verwarmen.

Volgende test: thuis laden terwijl de accu koud is. Eens kijken of regen dan wel beschikbaar wordt.
 
Voorverwarmen doet alleen het interieur, tenzij het heel koud is, er komt dan een extra symbooltje bij in de app,deze kan je niet aan of uit zetten. Dit jaar heb ik deze nog niet gezien, dan wordt ook het accupack verwarmd/ontdooit.
 
Ook ik ga binnenkort mijn eerste poging met de Tesla wagen naar de wintersport. In mijn geval Les Gets. Toen ik de auto in augustus kreeg, vond ik de inschatting van de range op het scherm erg goed kloppen. Nu in de winter schrik ik wel van de grote afwijking en wil ik voor de wintersport me ook wat beter voorbereiden op mogelijke tegenslagen. Zijn hier mensen met ervaring met wintersport in Les Gets en laadmogelijkheden en beschikbaarheid hiervan (gebruik natuurlijk Pugshare, Chargemap etc.)? Ook op de route er naartoe? Abetterrouteplanner geeft afwisselend 2 verschillende routes aan. Hangt af van het moment waarop ik kijk. Gebruikt iemand ABRP ook tijdens de reis voor route aanpassingen?

"poging wagen"... ik zou zeggen, zonder zorgen weg gaan. Gewoon de navigatie van de auto volgen. Route er naar toe is een no brainer.
Op Chargemap zijn diverse laadpunten in Les Gets en op korte afstand. Niet alles werkt wellicht met Chargemap pass. Maar dat kan je op hun site gewoon zien en je desnoods (naast hun pas) op voorbereiden. Kijk in de eerste plaats even of je op je locatie aan 230V kan laden. Zeker als je de auto daar amper gebruikt kan dat al voldoende zijn. Een verlengsnoer volstaat dan wellicht.
Ga vooral over de bergen ipv er onderdoor als je de keus hebt - great fun. En verder gewoon lekker op vakantie gaan - there is nothing to fear but fear itself -;)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Gebruikt iemand ABRP ook tijdens de reis voor route aanpassingen?
Ik gebruik alleen de navigatie van Tesla zelf, vind ik ook na drie keer op wintersport geweest te zijn nog erg betrouwbaar. Hij geeft aan met welk percentage je aankomt bij je bestemming of volgende supercharger, bijvoorbeeld 12%. In het begin laadde ik altijd wat langer door en dat is misschien niet zo'n gek idee als het heel koud is, of met veel tegenwind of als je een superfile verwacht of gewoon voor je gemoedsrust, maar met 12% heb ik een goed gevoel. Ik rij meestal 135 of 140, als ik zie dat het percentage zakt dan ga ik wat rustiger rijden en als het stijgt dan kan het wat sneller.
Het systeem houdt aardig rekening met stijgen en dalen maar is niet helemaal perfect. Bijvoorbeeld na Mogendorf naar het zuiden, dan heb je een stuk waar de weg wat stijgt, dan gaat je percentage rap naar beneden. Niet schrikken, je gaat vanzelf weer wat dalen en dan gaat het percentage snel omhoog. Succes.
 
Ik ga al jaren in de voorjaarsvakantie naar Kleinarl. Er zit volgens mij een appartement met een destination charger in het dorp, maar ik heb er nog nooit geladen omdat de noodzaak er nooit geweest is. Maar ik laat de auto dan ook vrijwel altijd de hele week stilstaan. Volladen bij de SuC van Anif (bij Salzburg) is dan meer dan genoeg, en tegenwoordig zit er ook een SuC 'om de hoek' in Flachau.

Ik heb met ABRP een route opgezet om een beetje een indicatie te hebben hoeveel ik moet laden.

A Better Routeplanner

Is bovenstaande wellicht iets te defensief of komt dat wel overeen?

Dat er een SuC in Flachau was heb ik gewoon totaal gemist! Dat schept wel vertrouw dat er zo dichtbij een SuC is.
 
Ik heb met ABRP een route opgezet om een beetje een indicatie te hebben hoeveel ik moet laden.

A Better Routeplanner

Is bovenstaande wellicht iets te defensief of komt dat wel overeen?

Dat er een SuC in Flachau was heb ik gewoon totaal gemist! Dat schept wel vertrouw dat er zo dichtbij een SuC is.
Oh handig die SuC met 18 stalls in Flachau. Klinkt als een eitje dit.

Mijn ervaring met abetterrouteplanner na twee keer gebruikt te hebben voor wintersport voor Italië (Val Gardena) en het Zillertal dat abetterrouteplanner van zichzelf al aardig defensief is ingesteld. Het verbruik van 290 Wh/km is erg ruim en het zou mij verbazen als je dat daadwerkelijk rijdt (met 133 km/h als max). Of je moet echt enorme tegenwind hebben, als de batterij eenmaal warm is heeft kou voor mijn gevoel minder effect dan tegenwind.

Ik heb abetterrouteplanner ook gebruikt om voornamelijk te weten welke SuCs handig waren om te nemen en ongeveer hoe lang daar te staan. Ik voerde in de Tesla navigatie gewoon iedere keer de volgende SuC in en als hij aangaf dat ik daar met 15-20% aankwam weer doorrijden. Naarmate ik dichterbij kwam ging ik harder rijden als toegestaan en SoC te hoog (>10%).

Ideale auto voor dit soort trips. Komt heerlijk ontspannen aan door de autopilot en rustpauzes bij het laden, beentjes lekker strekken af en toe. Die 1 a 2 uur die je er langer over zou doet ter vergelijking met een ICE is waar, maar die lichamelijke/mentale stress die dat 'doorjakkeren' oplevert, hoeft van mij echt niet meer. Ga echt niet terug en kijk alweer uit naar de volgende wintersport trip eind januari.

Mijn ervaring is wel zonder skikoffer en/of kinderen. Dan zal waarschijnlijk voor kinderen misschien beetje plannen met eetgelegenheden ook handig zijn. Hoewel in Duitsland bijna bij iedere SuC wel een Mac of Burger king in de buurt is ;).
De auto is ook heel mooi speelgoed in de sneeuw...

Veel plezier!
 
Ik heb met ABRP een route opgezet om een beetje een indicatie te hebben hoeveel ik moet laden.

A Better Routeplanner

Is bovenstaande wellicht iets te defensief of komt dat wel overeen?

Dat er een SuC in Flachau was heb ik gewoon totaal gemist! Dat schept wel vertrouw dat er zo dichtbij een SuC is.
Het lijkt me redelijk defensief, maar dat doe ik zelf ook altijd. Een heel vreemde strategie vind ik het dus niet.
Houd er rekening mee dat je, wanneer je met een koude accu vanuit Kleinarl naar Flachau rijdt, het laden in Flachau nog heel traag op gang komt omdat de accu van dat stukje rijden nog niet op temperatuur raakt. Dus mocht je gaan laden in Flachau moet je de tijd nemen (of de stop bij Flachau toch nog opnemen in je heenreis zodat je al vol aankomt in Kleinarl).
 
Houd er rekening mee dat je, wanneer je met een koude accu vanuit Kleinarl naar Flachau rijdt, het laden in Flachau nog heel traag op gang komt omdat de accu van dat stukje rijden nog niet op temperatuur raakt. Dus mocht je gaan laden in Flachau moet je de tijd nemen (of de stop bij Flachau toch nog opnemen in je heenreis zodat je al vol aankomt in Kleinarl).

Ik had ABRP ingesteld op aankomst met 25% SoC. Stel dat ik veel oponthoud heb en ik kom aan met een kritiekere SoC kan ik altijd nog even bij Flachau even tot 30% laden zodat ik niet met een SoC onder 20% moet gaan parkeren en uitzoeken hoe ik daar kan laden.

Dat het defensief is is inderdaad niet erg. Feitelijk wil ik tussen SuC stops de maximum wh/km voor dat traject rijden op basis van de ingestelde 133km/h. Is m'n verbruik lager, dan kan ik als het weer het toestaat naar 140/145, is het verbruik minder door tegenwind of sneeuw dan rijd ik gewoon wat langzamer.

Nu ik dit zeg is het logischer met een iets hogere temperatuur en zonder regen/sneeuw te rekenen op 133km/h omdat ik altijd m'n snelheid naar beneden kan aanhouden om het benodigde wh/km aan te houden door de slechtere condities.

Op lokatie ga ik rustig op zoek naar een Schuko en rol m'n 25 meter snoer uit om m'n TMC/UMC aan te sluiten.

Bedankt voor de info en de tips!
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.
Ook mijn ervaring. In de winter duurt het allemaal langer dan in de zomer. 7 keer laden, dat is gewoon 2 keer teveel terwijl de laadtijden ook veel langer zijn. Ook al mag je in een Tesla rijden, het is iets teveel van het goede.
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.
Jammer dat je eerste trip een mooie ervaring met een randje oplevert. Ik heb inmiddels een aantal lange trips gemaakt, maar altijd richting Scandinavie en bij mooi weer:) Mijn ervaring met de SUC's die kant op is dat de ligging slimmer is dan die in Frankrijk. Meestal niet te ver vanaf de snelweg, en bijna altijd een dinosap-vulplaats en/of (fastfood)restaurant erbij. In Frankrijk voor dichte deuren staan verbaast mij niks, mijn vakantie-ervaringen in 'dat land' zijn niet erg positief.:rolleyes:
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.

Wat dat verbruik betreft: ik vind 240 Wh/km niet eens zo verkeerd. Het maakt een behoorlijk verschil als je 3 mensen plus bagage aan boord hebt of in Nederland in je eentje rondrijdt. En 3 graden boven nul was het natuurlijk ook vrijwel niet in Nederland de afgelopen tijd. Die twee factoren wegen best zwaar.
 
Ik had ABRP ingesteld op aankomst met 25% SoC. Stel dat ik veel oponthoud heb en ik kom aan met een kritiekere SoC kan ik altijd nog even bij Flachau even tot 30% laden zodat ik niet met een SoC onder 20% moet gaan parkeren en uitzoeken hoe ik daar kan laden.
Flachau vond ik vorig jaar zowat de beste Supercharger-lokatie die we op onze trip naar Oostenrijk zijn tegengekomen, trouwens.
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.

Je verbruik neemt zeker 10% toe door de regen. Regen wegduwen voor de banden is als tegen een boeggolf opvaren. Door regen koelen de banden ook sterk af met als gevolg stuggere banden die een hogere rolweerstand opleveren. Tenslotte verstoort regen het aërodynamische profiel van de hele auto en ook dat resulteert in meer weerstand.
Naast je belading is ook de hoogte een belangrijke factor. La Rosière ligt op ruim 1.800 meter hoog. Niet alleen die eindhoogte is belangrijk, ook de bergen er naar toe. Omhoog kost veel energie terwijl de efficiëntie van de terugwinning (regen) bij afdalingen maar rond 65% is.