Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie een discussie over het plaatsen van foto's met kentekens wel interessant vindt, even verder van een andere draad naar deze plek. Een goede voorzet wordt gegeven door:

Mogen ze over je auto met nummerbord praten op een forum? - Ius Mentis

Zo eenvoudig is het allemaal niet. Ik schaar me aan de zijde van degenen die van mening zijn dat je geen leesbare kentekens moet plaatsen tenzij (belang, gegronde reden enz.). Pas ook op dat je op TMC niet op een Nederlands eilandje zit en zomaar met een boze Fransman te maken kunt krijgen. Ik zou zo'n foto in elk geval noooooit plaatsen (wel dan? bewijs het maar :D).

Plaats ook maar geen foto's van mijn S in obscure buurten, als je me tegenkomt. Wat niet gaat gebeuren, want ik kom daar niet (wel dan? bewijs het maar :D).
 
Voor wie een discussie over het plaatsen van foto's met kentekens wel interessant vindt, even verder van een andere draad naar deze plek. Een goede voorzet wordt gegeven door:
Mogen ze over je auto met nummerbord praten op een forum? - Ius Mentis

Ben geen jurist, maar dit kwam ik (na wat zoeken ;)) tegen:
Naar het oordeel van het Hof vormen de kentekengegevens voor het Servicecentrum geen persoonsgegevens, omdat, naar het Hof aannemelijk acht, deze als gevolg van de versleuteling voor dat Servicecentrum niet in relatie tot een natuurlijk persoon identificeerbaar zijn.

Dat zou dingen toch wel eenvoudiger maken lijkt me?
In het geval van de bewuste Franse taxi staat het kenteken waarschijnlijk(?) geregistreerd op naam van het taxi bedrijf, niet een natuurlijk persoon.

Blijft natuurlijk wel oppassen met smaad en laster.
Al was het alleen maar om de goede naam van het forum niet te vergooien :)
 
Offtopic maar toch wel interessant dus maar in dit draadje gegooid: een vrachtwagen met 2000 pk EN volledig elektrisch!
32.000 batterijen van het type 18650 (zelfde formaat als Tesla). Het enige jammere is een turbine op aardgas voor het grote bereik van maximaal 1200 mijl/1720km.

Leuke vergelijking ook:
0-100 km/u in 30 seconden waar een dieseltruck 60 seconden over doet
6% helling met max belasting kan met 65mph, waar andere max 35mph halen

Wordt steeds duidelijker dat elektrisch rijden in alle opzichten beter is.
Nikola Motor Company Presents 2,000 HP Electric Nikola One Semi - Inside EVs

Tesla Motors voor de auto's en Nikola Motor Company voor het vrachtverkeer. Nu nog iets voor het OV en vliegtuigen.
 
Last edited:
Dat van enerzijds schaars geklede forumleden en anderzijds afdekken van kentekenplaten (is nu niet echt hetzelfde...) zet me aan het schrijven!

Stel dat er een tankwagen van Shell of Total dwars over alle 6 SuC's geparkeerd staat, gaan we dan ook het Shell- of Total-logo wegvegen voor we een foto plaatsen op dit forum? Neen toch?

Tenzij je iemand onterecht schade wil berokkenen, of (door foutieve onzorgvuldigheid) iemand onterechte schade kan berokkenen, doe je weinig verkeerd met kentekens niet af te dekken, denk ik (behoudens die van Egbert):

- Herinner me wel een televisiespot waar een reclamebureau een foto van een vluchteling gephotoshopt had met als achtergrond een containership van een cliënt van ons - met de naam van de cliënt in koeien van letters op het schip! Dat hebben we toch op 24 uur "ge-her-photoshopt" gekregen via de rechtbank! Dus een merk of logo zonder reden in een slechte context neerzetten kan natuurlijk niet (zeker niet als je er Photoshop voor gebruikt, maar ook zelfs zonder photoshopping trouwens);

- stel dat je een taxichauffeur in Nîmes bent en je je ergert aan de Tesla-taxi die zoveel succes heeft: je zou een foto van die Tesla-taxi bij een SuC in Nîmes op het Internet kunnen plaatsen, met het bericht dat hij daar parkeert en niet laadt (terwijl je er zelf niets van kent), erbij zeggende dat dit schandelijk is en de man moet geboycot worden: kan ook niet;

- stel dat je een (te) nette Nederlander bent die zich oprecht opwindt over het feit dat een Tesla-taxi in Nîmes niet laadt, en dit meegeeft aan dit forum, met foto van kentekenplaat: dat lijkt me wat een goede, zorgvuldige, huisvader, die SuC-etiquette wil promoten, mag doen. Voornaamste probleem is dat je dat foutparkeren zelf eigenlijk niet kan hardmaken (zonder de hulp van Tesla), terwijl de Tesla-taxi wel makkelijk hard kan maken dat ie reputatie-schade lijdt - dus wissen is dan ook wellicht de beste oplossing, tenzij je la bagarre wilt met een zuiderse taxi-chauffeur, een bagarre waar je zelf niets aan kan winnen);

- stel dat je een mooie paarse Tesla met geel dak (of zo), inclusief nummerplaat, fotografeert op de zeedijk van Knokke, vrijdag 13 mei 2016 om 13u00, alwaar de vrouw van de eigenaar denkt dat die voor het werk in Praag moest zijn met de Tesla dat week-end, en zijn werkgever hem die dag naar Eindhoven had gezonden met de Tesla om nieuwe klanten te ronselen. Die twee kennen allebei die nummerplaat (en/of de bizarre kleuren van de auto) dus zien meteen dat er een probleem is met hun man/werknemer, en hij ligt dus, bij beide, daags nadien buiten. Kan men jou als fotograaf iets verwijten? Ik denk het niet, vandaag (maar dit is eigenlijk wel de hamvraag, want de rechtspraak zou kunnen evolueren - zie hierna over de functie van AI).

Verder wordt er te veel gedaan alsof een nummerplaat private informatie vrijgeeft of zo.

Lang geleden gaf de Belgische DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen) maandelijks aan alle importeurs de lijst van nieuwe inschrijvingen, mét persoonsgegevens. De Belgische importeurs konden de lijsten van de DIV aldus vergelijken met die van hun eigen verkopen en het resultaat, als je bijv. een leuke Italiaanse sportkar in Italië had gekocht wegens 20% goedkoper, was dat je drie weken nadien een brief van de Belgische importeur kreeg van het genre "proficiat met uw nieuwe wagen, maar weet dat alleen door Belgische concessionarissen verkochte wagens recht geven op garantie, en de opties in het land waar u de wagen gekocht heeft zijn sowieso niet die van de in België verkochte wagens. U heeft dus een wreed slechte zaak gedaan een koop in 't vervolg maar in België." (ik overdrijf, het was trouwens beter geschreven, maar het kwam daarop neer). Kortom, ietwat intimidatie, en véél marktverdeling, op grond van persoonsgegevens gerelateerd aan je nummerplaat.

Vandaag kàn zo'n communicatie niet meer. De DIV mag meedelen aan de importeurs hoeveel wagens ingeschreven zijn (voor hun statistieken) maar dan zonder persoonsgegevens. Persoonsgegevens mogen importeurs alleen krijgen bij een echte "need to know" (recall-acties bijvoorbeeld); verder is de mededeling van persoonsgegevens alleen toegelaten aan justitie, staatsveiligheid, politie, concessionarissen van publieke parkeerplaatsen bij niet-betaling van parkeergelden, enz.

Wij gewone stervelingen hebben niets aan het publiek gemaakt worden van een kentekenplaat (tenzij we toevallig al weten aan wie die toebehoort), want zonder zelf een wet te overtreden kunnen we niet aan die persoonsgegevens geraken. En het kentekenplaat zélf is natuurlijk gewoon publieke informatie: even zichtbaar voor iedereen als de kleur, de vorm of het merk en model van de wagen.

MAAR: AI kan veel roet in het eten gooien natuurlijk. Ik kan me er iets bij voorstellen dat als Apple/Google/etc. (die toch al min of meer weten waar we zijn op ieder uur) middels foto's met nummerplaat onze wagens via onze nummerplaten aan ons/onze GSM kan linken, ze nog slimmer worden. En dan maakt het fotograferen van de nummerplaat van een wagen op een plaats waar Apple/Google/etc. de bestuurder weet zijn die nummerplaat vermoedelijk kenbaar voor hen.

Maar je zal er vandaag niet voor veroordeeld worden als je geen kwade bedoelingen hebt! "Wie was/wie waren het" mag met kentekenplaten naar mijn smaak!
 
Last edited:
PS: ik ben overigens weleens ergens een schaars gekleed forumlid tegengekomen. Heb ik ook geen foto's van geplaatst. Of zou je dat wel goed vinden, Egbert?:rolleyes:

Nu ja - man in de 50, in zwembroek op een Italiaans strand bij 35 graden... Ben bang dat er weinig mensen op zitten te wachten, maar van mij mag je'm plaatsen BTW - ik ga ook regelmatig naar het naaktstrand Zandvoort Zuid.. Als je dat nog liever hebt, be my quest, ik zit er niet mee-;)

Maar principieel vind ik het een verschil qua privacy of je een foto van een persoon ongevraagd publiceert of een foto van een niet aan een persoon te relateren kenteken.. temeer als in het laatste geval het om een auto ( taxi in dit geval) gaat waarop ook nog eens publiekelijk reclame wordt gemaakt.. Ik kreeg mijn Tesla op 23 sep 2013 - een weekend later stonden er foto's op autogespot.nl. Gemaakt in Noordijk a Zee - ik zat duidelijk zichtbaar achter het stuur - gelukkig toevallig alleen in de auto -;). Persoonlijk zou ik dat niet doen - maar maak me er in dit geval ook niet druk over. In december opnieuw - twee keer zelfs, bij het MECC (klassieke autoshow).

Het denken over privacy is in de afgelopen decennia sterk geëvolueerd. In de jaren zeventig was ik betrokken bij discussies tegen de voorgenomen volkstelling, eind jaren '90 als IT-verantwoordelijke bij de introductie van een van de eerste loyalty-kaarten (retailer) in NL, tegenwoordig bij grootschalige big data trajecten..

In 1998 maakte veel mensen zich nog erg druk over het opgeven van sec NAW-gegevens in ruil voor korting.. vandaag de dag loopt iedereen met een smartphone rond waarbij ze permanent tot de persoon/gebruiker te herleiden info afgeven..Nederland kent tienduizenden camera's die permanent opnemen.. , de mogelijkheden voor data-opslag en real-time verwerking (incl analyses van foto's, video etc) nemen steeds sterker toe...profiling/AI kan veel goeds doen maar brengt ook steeds groter risico's met zich mee voor de privacy (= "recht om met rust gelaten te worden")... De volgende stap is het vastleggen van door sensoren gegenereerde data... Over dit soort ontwikkelingen maak ik me veel meer zorgen dan over een foto van mij in de auto of op het strand - al dan niet op het naaktstrand -;)
 
Het lijkt me toch best om twee aparte draadje te openen voor die "naaktstrandfoto's".
Male en female zonder beperking & female -30 jaar.
Ik heb niet de behoefte om alles te zien wat er op een naaktstrand rond loopt.;)
Twee draadjes zijn te weinig denk ik, want dan zit Madame Bettencourt van L'Oréal, indien ze zou opduiken op het naaktstrand van Bredene, in het verkeerde draadje (+30 jaar weliswaar, maar ook +30 miljard euro). Je idee is goed, maar het verdient nog wat verfijning :)
 
  • Like
Reactions: Xfrank
(...)
- stel dat je een (te) nette Nederlander bent die zich oprecht opwindt over het feit dat een Tesla-taxi in Nîmes niet laadt, en dit meegeeft aan dit forum, met foto van kentekenplaat: dat lijkt me wat een goede, zorgvuldige, huisvader, die SuC-etiquette wil promoten, mag doen. Voornaamste probleem is dat je dat foutparkeren zelf eigenlijk niet kan hardmaken (zonder de hulp van Tesla), terwijl de Tesla-taxi wel makkelijk hard kan maken dat ie reputatie-schade lijdt - dus wissen is dan ook wellicht de beste oplossing, tenzij je la bagarre wilt met een zuiderse taxi-chauffeur, een bagarre waar je zelf niets aan kan winnen);
(...)
Maar je zal er vandaag niet voor veroordeeld worden als je geen kwade bedoelingen hebt! "Wie was/wie waren het" mag met kentekenplaten naar mijn smaak!

Nog even over 'mijn' casus dan: dit commentaar van Carl (dank voor je mooie analyse) zit het dichtst bij mijn benadering en de reden waarom ik de foto liet verwijderen. Wie mijn tweede e-mail aan Marie terugleest kan begrijpen dat ik deze persoon vooral inwrijf:

- je kan me vertellen wat je wilt, ik heb gezien wat ik heb gezien;
- jij bent niet netjes, ik wel, en ik geef je geen reden om nog je beklag tegen mij te doen, niet op het forum, niet bij de moderators, niet bij Tesla, nergens;
- intussen ben ik niet de enige die met jou te maken heeft gehad, weten we allemaal wie je bent, er zijn er ook elders wel foto's te vinden, ik heb er dus geen probleem mee om de foto te verwijderen. Zoek het maar uit, maar weet nu dat het een andere keer weer kan gebeuren.

Of je er vandaag voor veroordeeld zou kunnen worden - los van de vraag of ik dat een boeiend risico vind (quod non) - kan ik niet beoordelen, vooral omdat ik de internationale en meer specifiek de Franse regels niet ken. We zitten op internet, ook op dit B/NL deel van het forum, niet op een eiland.

Meer algemeen vind ik dat ik dat men terughoudend moet zijn met naming en shaming. Wat ik deed, kwam op dat terrein. Het heeft daarmee een bredere scope dan de vraag of kentekens tot individuen herleidbare gegevens zijn (waarvan m.i. vervolgens vaak te gemakkelijk wordt aangenomen dat daarmee de vraag wordt beantwoord of het kenteken moet worden afgeschermd).

Er moet natuurlijk een redelijke verhouding bestaan tussen wat ik deze laadpiraat eenmalig heb zien doen (en ik kan dit geval niet eens eenvoudig bewijzen, laat staan dat het gaat om frequent gedrag, wat de situatie anders zou kunnen maken) en een actie die er toe kan leiden dat taxi J-M forever te kijk staat, bijvoorbeeld door een hit met foto en forumtekst bij een Google zoekopdracht "taxi Nimes Tesla", terwijl J-M zijn gedrag wellicht zal aanpassen. Dat ik deze situatie al eerder in een forumpost was tegengekomen, spreekt overigens wel vóór mijn eerste actie.

Ik had ook zelf kunnen uitzoeken om wie het gaat en hoe ik die persoon kan contacteren, en me beperken tot die actie (plus eventueel Tesla wijzen op de situatie). Concreet, en afgezien dus van de gekozen strategie, zou het juridisch correct en zinvol kunnen blijken te zijn dat de foto met kenteken wordt verwijderd nadat het laten staan geen functie meer heeft.

M.i. gaat het bij het publiceren van foto's die zijn genomen in de openbare ruimte uiteindelijk om afweging van belangen. Er zijn situaties waarin het evident is dat je kentekens moet blurren, er zijn situaties waarin volledig onverwacht en in een ogenschijnlijk onschuldige situatie een belanghebbende je kan verzoeken (of zelfs dwingen) om alsnog een kenteken te blurren omdat een bijzonder belang in het geding is gekomen, en ... er zijn situaties waarin je een forumlid moet fotoshoppen omdat die persoon anders in zijn hemd staat, of erger.

(Egbert, ik HEB helemaal geen foto, maar ik merk dat er toch wel wat behoefte aan bestaat... kun je Frank toestemming geven?)
 
  • Like
Reactions: Steven and Carl