Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie roaming

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben afgelopen week voor het eerst de grens over gegaan (NL -> BE) met mijn S op navigatie naar Brussel. Na de grens viel de data verbinding uit en veranderde de kaart in een grijs vlak met een rode lijn. Dit bleef aanhouden tot aan Brussel, waardoor ik toch de mobiel met Waze erbij moest pakken.

Op de terugweg was er weer verbinding, maar je raadt het al: toen ik de grens over ging van BE naar NL weer hetzelfde probleem. Moet ik ergens iets instellen voor roaming of is er een truc om de verbinding te herstellen?
 
een console reset uitvoeren (beide scrollwieltjes op je stuurwiel 3 a 4 seconden tegelijk ingedrukt houden - kan tijdens het rijden), niet de beste oplossing, maar als het 'roamen' activatie zo lang op zich laat wachten.

Ik vermoed dat je een wat recente auto rijdt met nieuwe MCU, dan zijn er nog vast en zeker software tweaks die de komende tijd worden uitgevoerd.

Toen ik eerste keer over grens kwam duurder het 10+ minuten. inmiddels is dat voor de huidige serie gefixed en duurt hetzelfde nu slechts een paar seconden (heel positief) tot een minuut (max)
 
Zondag van Ardooie naar Nijmegen gereden, bij grensovergangen signaal verloren voor ongeveer 3 minuten. Dan komt het netwerk automatisch terug online, nav kaarten herstellen zich automatisch; enkel Spotify geeft een Loading Error en dien je enkel op de Retry ring te drukken, speelt dan verder waar ie gekomen was. Verder hoef je niks te doen.
We hebben een 2015 MS AP1
 
Ik ben afgelopen week voor het eerst de grens over gegaan (NL -> BE) met mijn S op navigatie naar Brussel. Na de grens viel de data verbinding uit en veranderde de kaart in een grijs vlak met een rode lijn. Dit bleef aanhouden tot aan Brussel, waardoor ik toch de mobiel met Waze erbij moest pakken.

Op de terugweg was er weer verbinding, maar je raadt het al: toen ik de grens over ging van BE naar NL weer hetzelfde probleem. Moet ik ergens iets instellen voor roaming of is er een truc om de verbinding te herstellen?

Ook even naar laten kijken bij je SeC. Bij mij hebben ze er 4x over gedaan om alle instellingen van de mobiele verbinding goed ingesteld te krijgen.
(Voor de 4G connectie als de data modem.)
Overigens zit er volgens het SeC nog steeds een fout in de standaard software. Deze blijft uit alle macht proberen om contact te blijven maken met de provider van het land waar je vandaan komt i.p.v. z.s.m. over te stappen zoals je telefoon wel doet.

Hiervan is intern een bug report gemaakt en als Elon tijd heeft wordt er een software update gemaakt die dit zou moeten corrigeren.:(

Als het gebeurd kan je het volgende doen:
- Beide wieltjes op het stuur indrukken voor een reboot. (Je schermen vallen uit maar als je lef hebt kan je dit tijdens het rijden doen.)
- Als dat niet werkt stoppen en met de voet op de rem en dan 2x de bovenstaande reboot uitvoeren.
- Als dat niet werkt dan stoppen en via Controls > E-Brake & Power Off > Power Off. Minimaal 5 min wachten voordat je een deur open doet of op de rem trapt. Alle systemen in de auto worden dan afgesloten en opnieuw opgestart.

Als dat niet werkt dan moet je google maps op je telefoon aanzetten.:eek:
(Dat was de officiële reactie van de Tesla helpdesk....):confused: