Ik ben afgelopen week voor het eerst de grens over gegaan (NL -> BE) met mijn S op navigatie naar Brussel. Na de grens viel de data verbinding uit en veranderde de kaart in een grijs vlak met een rode lijn. Dit bleef aanhouden tot aan Brussel, waardoor ik toch de mobiel met Waze erbij moest pakken.
Op de terugweg was er weer verbinding, maar je raadt het al: toen ik de grens over ging van BE naar NL weer hetzelfde probleem. Moet ik ergens iets instellen voor roaming of is er een truc om de verbinding te herstellen?
Ook even naar laten kijken bij je SeC. Bij mij hebben ze er 4x over gedaan om alle instellingen van de mobiele verbinding goed ingesteld te krijgen.
(Voor de 4G connectie als de data modem.)
Overigens zit er volgens het SeC nog steeds een fout in de standaard software. Deze blijft uit alle macht proberen om contact te blijven maken met de provider van het land waar je vandaan komt i.p.v. z.s.m. over te stappen zoals je telefoon wel doet.
Hiervan is intern een bug report gemaakt en als Elon tijd heeft wordt er een software update gemaakt die dit zou moeten corrigeren.
Als het gebeurd kan je het volgende doen:
- Beide wieltjes op het stuur indrukken voor een reboot. (Je schermen vallen uit maar als je lef hebt kan je dit tijdens het rijden doen.)
- Als dat niet werkt stoppen en met de voet op de rem en dan 2x de bovenstaande reboot uitvoeren.
- Als dat niet werkt dan stoppen en via Controls > E-Brake & Power Off > Power Off. Minimaal 5 min wachten voordat je een deur open doet of op de rem trapt. Alle systemen in de auto worden dan afgesloten en opnieuw opgestart.
Als dat niet werkt dan moet je google maps op je telefoon aanzetten.
(Dat was de officiële reactie van de Tesla helpdesk....)