Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten.

This site may earn commission on affiliate links.
netto hetzelfde in de bijtelling maar iemand moet de EUR200 per maand extra gaan betalen voor de meerprijs van de LR
Welkom! Ga je geen bijtelling betalen? Mogelijk is er dan nog wel een 2019 LR beschikbaar die netto hetzelfde kost.
In België wordt het belastbaar voordeel voor een bedrijfswagen heel anders berekend dan de bijtelling in Nederland (en is er voor de rijders zelf van een bedrijfswagen zover ik weet geen echt voordeel).
Ik hoef zelf sowieso niets extra te betalen aangezien ik de wagen privé koop. Ik kan wel nog genieten van 2 premies : een Vlaamse premie van 2.500€ (voor een elektrische wagen besteld in 2019 en geleverd in 2020 - deze premie stopt in 2020) en een Gentse premie van 6000€ als je de wagen gedurende 5 jaar deelt in een autodeelsysteem.
Ik ben totaal niet geïnteresseerd in de AWD (en zeker niet in het extra vermogen - als mijn wagen uitgeleend wordt zal hij zelfs in chill mode staan met een beperking tot 130 km/u), wel in de grotere autonomie van de LR RWD, maar die is spijtig genoeg al lang niet meer bestelbaar. De FSD optie vind ik echter wel interessant (ondanks de hoge prijs), zeker omdat ik van plan ben de wagen meer dan 10 jaar te houden (mijn Hybride Toyota Prius die wordt vervangen wordt deze maand 12 jaar). Verder heb ik een trekhaak (voor 2 elektrische fietsen) en winterbanden + velgen besteld.
 
Ook mijn beste wensen voor 2020 aan iedereen die dit leest en veel geluk en vooral veilige ritjes met jullie Tesla's.
Voor de duidelijkheid die 2 uur voordat hij gaat slapen is dus alleen in alle gevallen dat Tesla ter plekke een WiFi connectie tot stand brengt. Meestal is dat alleen thuis of ook op het werk als je dat zo hebt ingesteld. Ten overvloede misschien: het heeft niets met TeslaFi te maken maar is een Tesla dingetje dus als je het een "bug" vindt dan zal je moeten aankloppen bij Tesla. Tesla HQ neemt regelmatig contact op met je auto om data te verzamelen, dat is immers de input voor de autopilot ontwikkeling en voor het opslaan van Sentry mode data en beelden als je die die aanzet. Wanneer en hoe hij al die data verzamelt is mij onbekend maar heb ik ook nog nergens kunnen lezen. Ik kan alleen maar gissen. Het is ook duidelijk dat Tesla incidenteel tussendoor wordt gewekt voor soms een half uur of ook wel eens 1,5 uur.
Ik verwacht dat er een relatie is tussen al deze "wakker zijn" tijden en de data collectie door HQ. Misschien dat er iemand is die a.d.v.h. monitoren van WiFi communicatie tussen Tesla en de buitenwereld wat meer inzicht krijgt wanneer Tesla HQ data uitwisselt met je auto. Met de juiste apparatuur kan dat toch niet moeilijk zijn lijkt me? Het is bij mij nog niet opgekomen die 2 uur als "bug" te zien om dat te melden.

Ik kan alleen maar zeggen, activeer de Sleep Modes door "Enable" te checken.
Laat de rest op die pagina unchecked of uncheck het behalve de "Show offline as asleep" onderaan die moet checked blijven. Zet "Time To Try Sleeping:" op 12 en "Idle Time Before Tryïng To Sleep:" op 1 minuut. Bedenk dat Sentry, Dog, Climate en Camp modes je Tesla altijd wakker houden. Idle Time Before Tryïng To Sleep" houdt je Tesla ook altijd extra wakker voor de tijd die je daar instelt daarom gebruik ik daar 1 minuut. Het verlengen daarvan verkleint de kans dat je bij korte parkeerstops delen van de volgende ritjes tot maximum 10 minuten toe niet geregistreerd krijgt omdat een slaappoging is ingezet. Zorg dat je geen andere loggende apps gebruikt. Succes.
Heel erg bedankt om de moeite te doen om alles nog eens op een rijtje te zetten. Ik zal dit draadje met aandacht verder volgen en wil wel bijdragen met mijn eigen ervaringen van zodra de wagen geleverd is.
PS. Ik heb net gelezen dat er in december meer dan 12.000 M3's zijn geleverd in Nederland - heel straf
 
Hieronder een overzicht en verklaring van het gedrag tijdens preheating van de batterij tijdens AC laden a.d.h.v. de TeslaFi curve en data. Preheating begint al bij batterij temperaturen van 11°C en lager (en mogelijk ook nog vanaf iets hoger al). Hier is hij ca 3°C. Deze grafiek geldt dus hier voor een model 3 LR-AWD. De AC lader is 11 kW. In de grafiek zijn wat verklarende teksten toegevoegd waarbij de blauwe sterretjes overeenkomen met de tijd dat er ook een blauwe streep (ster) bij de batterij staat. We zien in eerste instantie de range afnemen doordat de ventilator/verwarming aangaat omdat ik erin zat (vanaf 11:45). Je ziet ook tijdens de preheating (vanaf 11:47 ca 18 minuten) de range toenemen zonder dat er geladen wordt. Dit komt omdat de range afhankelijk is van de temperatuur. Na 13 minuten is de blauwe streep weg. Feitelijk stopt dan ook even de range toename. Na 18 minuten is de preheating voorbij en begint het feitelijke laden pas. Om 11:52 heb ik de ventilator 5 minuten uitgezet waarna er 3 kW geladen ('charge rate' ca 12,5 mile/h = 20 km/h) wordt terwijl de 7 kW preheating doorgaat. Maar met preheating en ventilator aan is er geen laadvermogen (0 km/h) over van de beschikbare 11 kW. Gezien de verliezen in de AC naar DC conversie en de afrondingen op hele getallen gaat 1 kW verloren in het totaal sommetje. Om 12:06 is met fan weer aan de preheating over en laadt hij 7 kW (28,7 mi/h = 46 km/h) in de batterij. Om 12:30 heb de auto verlaten, is de fan uit en laadt hij 10 kW (40,3 m/h= 65 km/h) to 50% SoC. De "battery heater" kolom heb ik zelf ingevuld met 1, want dat werkt niet voor de model 3 API. De regènbeperkings waarschuwing vanaf het begin is uiteraard verdwenen na de preheating.
IMG_6097.jpg

IMG_6092.jpg

IMG_6083.jpg
 
Last edited:
Hoi,
Even een vraag rond de "gepland vertrek" functionaliteit op mijn M3.

Ik heb deze nu ingesteld om 4h30 's morgens (weekdagen).
Als mijn wagen is aangesloten op mijn TWC, veronderstel ik dat hij op dat tijdstip netjes op 90% SOC staat (en warme cabine).

Maar wat gebeurt er als hij niet is aangesloten op een lader? Hij zal uiteraard niet kunnen laden, maar gaat hij dan de cabine voorverwarmen? Of doet hij helemaal niets? Zal mijn standby verbruik toenemen?
 
Hoi,
Even een vraag rond de "gepland vertrek" functionaliteit op mijn M3.

Ik heb deze nu ingesteld om 4h30 's morgens (weekdagen).
Als mijn wagen is aangesloten op mijn TWC, veronderstel ik dat hij op dat tijdstip netjes op 90% SOC staat (en warme cabine).

Maar wat gebeurt er als hij niet is aangesloten op een lader? Hij zal uiteraard niet kunnen laden, maar gaat hij dan de cabine voorverwarmen? Of doet hij helemaal niets? Zal mijn standby verbruik toenemen?
Je start de cyclus geplanned laden pas door hem aan de lader te hangen. Dus hij doet gewoon niets en blijft lekker slapen zodra hij is ingeslapen 10 minuten nadat je geparkeerd hebt of als hij aan Wifi hangt 1 uur nadat je geparkeerd hebt. Als je hem aan de lader hangt zegt hij ook netjes gelijk op het scherm dat geplanned laden is ingesteld om 4h30. Hij bepaald dan zelf hoe laat hij het laden moet inschakelen om op die tijd 90% SoC te halen als je dat als limiet hebt ingesteld. Hij wordt 10 minuten voor het laden wakker. Voor die tijd blijft hij slapen. Hij start de verwarming 20 minuten voor de ingestelde vertrektijd en schakelt deze weer uit 20 minuten na de vertrektijd van 4h30 en gaat dan weer slapen als je nog niet vertrokken bent.
Is de ingestelde vertrektijd veel later dan 06h00 dan laadt hij tot 90% voor 06h00 omdat hij aanneemt ( de suffert) dat onze daluren tijd ophoudt om die tijd. De verwarming houdt zich echter wel aan de ingestelde vertrektijd. Tussen einde laden en de vertrektijd slaapt hij ook weer en begint daarmee ook weer 10 minuten na het laden. Dit geldt natuurlijk alleen zolang Tesla deze strategie niet wijzigt met zijn updates.