Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekend nog een zwarte M3 besteld voor de standaardprijs. Nu sprak ik net een "glascoater" en die zij dat de zwarte uitvoering enkel laags lak (niet metallic) heeft. Dus meteen onze verkoper bij Tesla A'dam gebeld en die bevestigde dat. Als ik de foto's zie, dan lijkt het zwart toch wel metallic-kleurig.

De zwarte M3 schijnt veel gevoeliger te zijn voor beschadiging en vuil dan de metallic uitvoeringen, omdat de metallic kleuren wel een dubbellaags lak hebben.

Ps: wij kopen de auto als ZZP'er, dat betekent dat we alle kosten boven de euro 50.000 effectief/netto zelf betalen (berekend over 5 jaar met aftrek en bijtelling). Dus ook netto euro 1050 voor metallic;)

We kunnen de kleur nog aanpassen.

Wat is jullie ervaring met zwart? En adviseren jullie zwart of metallic grijs?
 
En adviseren jullie zwart of metallic grijs?

Ik heb de midnight silver of te wel metallic grijs. Behalve dat ik die veel mooier vind dat de zwarte lak zie je er ook veel minder vuil en krasjes op dan op de zwarte lak. Ik vind het persoonlijk de meerprijs wel waard over een periode van 5 jaar gezien. Komt waarschijnlijk ook de restwaarde wel ten goede als de autolak mooi blijft en niet dof wordt, zoals bij zwarte lak sneller gebeurd.
 
Afgelopen weekend nog een zwarte M3 besteld voor de standaardprijs. Nu sprak ik net een "glascoater" en die zij dat de zwarte uitvoering enkel laags lak (niet metallic) heeft. Dus meteen onze verkoper bij Tesla A'dam gebeld en die bevestigde dat. Als ik de foto's zie, dan lijkt het zwart toch wel metallic-kleurig.

De zwarte M3 schijnt veel gevoeliger te zijn voor beschadiging en vuil dan de metallic uitvoeringen, omdat de metallic kleuren wel een dubbellaags lak hebben.

Ps: wij kopen de auto als ZZP'er, dat betekent dat we alle kosten boven de euro 50.000 effectief/netto zelf betalen (berekend over 5 jaar met aftrek en bijtelling). Dus ook netto euro 1050 voor metallic;)

We kunnen de kleur nog aanpassen.

Wat is jullie ervaring met zwart? En adviseren jullie zwart of metallic grijs?
Ik heb een zwarte m3. Mijn idee was om hem na een jaar of wat te laten coaten. Na 2 dagen en voorzichtig verwijderen van vogelpoep (die zijn getraind om dat op zwarte Tesla’s te doen!!) gelijk krassen gemaakt en onmiddellijk laten glascoaten. Zwart (en zeker de goedkope zwarte enkele laag) is erg kwetsbaar.
Tesla gaat de nieuwe lichtingen standaard in wit leveren en zwart tegen meerprijs met een dubbele laag. Glascoaten met huidige lak is zeker aan te bevelen, een andere kleur kan natuurlijk ook.
Niets doen lijkt me geen optie ;-)
 
Ik heb ook de zwarte M3 en heb in het verleden meerdere zwarte auto’s gehad. Ook nu nog een zwarte saab 9-3 van 20 jaar oud naast de Tesla. De saab is een paar jaar geleden gepolijst en ziet er - ondanks de zeer zachte niet metallic lak- nog piekfijn uit, minder swirls dan de gemiddelde auto van 4 jaar oud.

Reden? Met de hand wassen, vogelpoep direct verwijderen door een papiertje (keukenrol) nat erop te leggen om los te weken. Nooit boenen op vogelpoep (ook niet bij metallic), krijg je krassen van.
 
Afgelopen weekend nog een zwarte M3 besteld voor de standaardprijs. Nu sprak ik net een "glascoater" en die zij dat de zwarte uitvoering enkel laags lak (niet metallic) heeft. Dus meteen onze verkoper bij Tesla A'dam gebeld en die bevestigde dat. Als ik de foto's zie, dan lijkt het zwart toch wel metallic-kleurig.

De zwarte M3 schijnt veel gevoeliger te zijn voor beschadiging en vuil dan de metallic uitvoeringen, omdat de metallic kleuren wel een dubbellaags lak hebben.

Ps: wij kopen de auto als ZZP'er, dat betekent dat we alle kosten boven de euro 50.000 effectief/netto zelf betalen (berekend over 5 jaar met aftrek en bijtelling). Dus ook netto euro 1050 voor metallic;)

We kunnen de kleur nog aanpassen.

Wat is jullie ervaring met zwart? En adviseren jullie zwart of metallic grijs?
Ik heb een zwarte en bevalt prima. Sowieso de mooiste kleur. ;)
 
Hallo, ik ben mij aan het oriënteren op een M3, twijfel of de SR+ voldoende is qua range. Wat zien is een realistische range om mee te rekenen in zomer en winter? Het kan best voorkomen dat ik 300km op een dag rijd. Hoor graag jullie ervaringen!

Als het kan zou ik voor de Long Range gaan. Maakt je gewoon flexibeler.
 
Hallo, ik ben mij aan het oriënteren op een M3, twijfel of de SR+ voldoende is qua range. Wat zien is een realistische range om mee te rekenen in zomer en winter? Het kan best voorkomen dat ik 300km op een dag rijd. Hoor graag jullie ervaringen!
Wij zijn voor de long range gegaan, mede vanwege onze 5 jaar ervaring met de Zoe met een beperkte range. Daar kon je ook overal mee komen als je onderweg maar vaak genoeg bij ging laden. Maar uiteindelijk namen we steeds vaker de ICE voor verre ritten en waren we reeds bereid de huuraccu van de Zoe voor 3.500 euro te vervangen voor een grotere huuraccu met extra range. Besloten dat bedrag te investeren in een long range Model 3 accu.
Inmiddels 3700 km gereden en van die beslissing geen moment spijt.
Weeg daarbij ook mee dat niet alle gezinsleden (en andere medepassagiers) zoveel hebben met een EV als wij en voor hen het 'nieuwtje' van telkens onderweg 20 minuten laden er vrij snel af is.
Zie ook dit draadje Hulp bij keuze Standaard Range Plus of Long Range AWD
 
Last edited:
Tesla model 3 best verkochte auto in juni (marktaandeel 6%)

De verkoop van nieuwe auto's is in de eerste zes maanden van dit jaar met 10,5% gedaald naar 226.000 stuks. Dat blijkt uit berekeningen van de brancheverenigingen RAI, Bovag en RDC. De organisaties wijten de krimp aan onzekerheid over de aanschafbelasting op nieuwe auto's door de invoering van Europese normen voor emissietesten.

Het best verkochte merk in het eerste halfjaar was opnieuw Volkswagen, met een marktaandeel van 11%. Het populairste model was de Volkswagen Polo, met een marktaandeel van 3%.

De nieuwe Tesla Model 3 blijkt meteen een verkoophit te zijn. De Amerikaanse elektrische auto was in de eerste zes maanden de op twee na best verkochte auto in Nederland en was in juni met 2.500 exemplaren en een marktaandeel van 6% zelfs de nummer een op de nationale ranglijst.
Bron: FD


Het was een kwestie van tijd. Na met afstand de best verkochte EV (meer dan alle andere EV's bij elkaar) nu ook überhaupt de best verkochte auto. Ik ben benieuwd naar de cijfers van Tesla wereldwijd (en niet geheel zonder dat ik er belang bij heb. Zie mijn comment in het aandelendraadje)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Hmm scherpe observatie! We hebben ruim 1,5 uur gewacht totdat de sleepdienst er was. We hebben de airco laten draaien. Ik zag ook een plas vocht onder de auto maar nam aan dat dat condenswater van de airco was... maar ik heb het niet onderzocht
Ah dus rijden "NO" maar koelen "Yes" (hij had beter de motor kunnen koelen. Wel benieuwd wat er mis is, maar ik denk een nieuwe drive unit als het geen sensor is.) Zeker condenswater van de airco met dat weer indeed.
 
Met SR ga je 300km op een dag absoluut niet halen, moet je onderweg bijladen.
Ik neem aan dat je SR+ bedoeld. De SR wordt in NL niet geleverd.

Een SR+ heeft ongeveer dezelfde range als een S85 uit 2013 toch? Op 90% circa 350km op de dash?

Met een 2013 S85 heb ik meer dan 700 op een dag gereden op vakanties en heel vaak 350-400. Natuurlijk moet je laden, maar zeg niet dat het niet kan. Een S85 kan ook 400km op één lading rijden, dan moet je tot 100% laden en <100km/h blijven.

Natuurlijk is dit met een LR allemaal veel fijner, dus rij ik nu een 100D dagelijks.
 
  • Like
Reactions: diego123
Ik neem aan dat je SR+ bedoeld. De SR wordt in NL niet geleverd.

Een SR+ heeft ongeveer dezelfde range als een S85 uit 2013 toch? Op 90% circa 350km op de dash?

Met een 2013 S85 heb ik meer dan 700 op een dag gereden op vakanties en heel vaak 350-400. Natuurlijk moet je laden, maar zeg niet dat het niet kan. Een S85 kan ook 400km op één lading rijden, dan moet je tot 100% laden en <100km/h blijven.

Natuurlijk is dit met een LR allemaal veel fijner, dus rij ik nu een 100D dagelijks.
Ja klopt. Een SR+ komt ongeveer evenver als een S85. Met deze temperaturen is 300km makkelijk te halen.. Mijn typical range is nu 335, dus wel wat degradatie na 140k km.

Afgelopen zaterdag nog 281km gereden (retour Rotterdam), van 95%->11%. Dus 300km is zeker te doen. ~230 Wh/km (snelheid +5)
Met lagere temperaturen is het verbruik hoger.

Mijn vermoeden is dat een SR+ dus 300 km op een dag prima te doen is, in de winter zal je iets moeten bijladen of snelheid verlaging.
Nu de uitleveringen van de SR+ zijn begonnen, zal de informatie/ervaringen ook hopelijk toenemen op het forum.
 
Hallo, ik ben mij aan het oriënteren op een M3, twijfel of de SR+ voldoende is qua range. Wat zien is een realistische range om mee te rekenen in zomer en winter? Het kan best voorkomen dat ik 300km op een dag rijd. Hoor graag jullie ervaringen!

De vraag is hoe zo'n 300km trip er uit ziet. Is dat in 1x 300km lang doorrijden? Of is dat 150km, ergens werken en dan weer 150km terug? Met elektrisch rijden is het idee 'laden wanneer je stil staat', waar het bij een brandstofauto vooral 'tanken wanneer hij leeg is'. Dat is een verandering van denken.

Je moet dus niet kijken hoe ver je op 1 acculading komt, want ik rij zelden een acculading leeg in 1 onafgebroken stuk rijden. Je moet kijken hoe veel accucapaciteit je nodig hebt tussen 2 stops in.

Ik heb een S100D. Dat is qua bereik ongeveer hetzelfde als een Model 3 Long Range. Daarmee haal ik in de winter als ik +/- 140 - 150 rij ongeveer 250km. In de zomer is dat aanzienlijk meer. Iets langzamer rijden scheelt ook al enorm en dan kun je de 300km wel aantikken.

Maar als ik bv. een tripje Amsterdam heb (200km heen, 200km terug) dan rij ik in 1x naar Amsterdam en ga daar laden terwijl ik mijn werk daar doe. Als ik dan terug bij de auto ben is de accu alweer zo vol dat ik weer 200km terug kan rijden. Dat lukt niet zonder tussentijds laden.

Ook met trips van 500km of meer kom ik eigenlijk nooit bij een Supercharger (onderweg snelladen) omdat ik dan kan laden op bestemming. Zeker in steden zijn er tegenwoordig meer dan genoeg laadpalen. Alleen in de echte woonwijken is dat soms een probleem, dan ga ik soms even naar een Supercharger als dat nodig is. Met de opkomst van de Model 3 verwacht ik dat ook in woonwijken de laadpalen binnenkort uit de grond schieten voor woningen zonder eigen oprit.

Verder laad je thuis elke ochtend je auto op, dus je vertrekt elke morgen met volle 'tank'.

Wat betreft SR/LR: Als je het geld kunt missen zou ik altijd kiezen voor de grootste accu.
 
  • Like
Reactions: Roland_P3D
De vraag is hoe zo'n 300km trip er uit ziet. Is dat in 1x 300km lang doorrijden? Of is dat 150km, ergens werken en dan weer 150km terug? Met elektrisch rijden is het idee 'laden wanneer je stil staat', waar het bij een brandstofauto vooral 'tanken wanneer hij leeg is'. Dat is een verandering van denken.

Je moet dus niet kijken hoe ver je op 1 acculading komt, want ik rij zelden een acculading leeg in 1 onafgebroken stuk rijden. Je moet kijken hoe veel accucapaciteit je nodig hebt tussen 2 stops in.

Ik heb een S100D. Dat is qua bereik ongeveer hetzelfde als een Model 3 Long Range. Daarmee haal ik in de winter als ik +/- 140 - 150 rij ongeveer 250km. In de zomer is dat aanzienlijk meer. Iets langzamer rijden scheelt ook al enorm en dan kun je de 300km wel aantikken.

Maar als ik bv. een tripje Amsterdam heb (200km heen, 200km terug) dan rij ik in 1x naar Amsterdam en ga daar laden terwijl ik mijn werk daar doe. Als ik dan terug bij de auto ben is de accu alweer zo vol dat ik weer 200km terug kan rijden. Dat lukt niet zonder tussentijds laden.

Ook met trips van 500km of meer kom ik eigenlijk nooit bij een Supercharger (onderweg snelladen) omdat ik dan kan laden op bestemming. Zeker in steden zijn er tegenwoordig meer dan genoeg laadpalen. Alleen in de echte woonwijken is dat soms een probleem, dan ga ik soms even naar een Supercharger als dat nodig is. Met de opkomst van de Model 3 verwacht ik dat ook in woonwijken de laadpalen binnenkort uit de grond schieten voor woningen zonder eigen oprit.

Verder laad je thuis elke ochtend je auto op, dus je vertrekt elke morgen met volle 'tank'.

Wat betreft SR/LR: Als je het geld kunt missen zou ik altijd kiezen voor de grootste accu.


Dankjewel voor je antwoord. Helpt zeker!

Ik heb nu vooral inderdaad "lui" berekend. Ik ben thuis afhankelijk van een publieke laadpaal op 400 meter (5 min lopen). Ik woon 30 km van mijn werk. De gemeente wil geen extra laadpaal bijplaatsen. Aan huis laden kan niet omdat er behoorlijke parkeerdruk is. Dus ik ga dan uit van werk naar kantoor naar klant naar huis en weer naar kantoor, omdat ik daar 100% zeker kan opladen. Bij kantoor zijn laadpalen in de parkeergarage. In die gevallen moet ik in bijna alle gevallen (klantbezoek / familiebezoek) bijladen volgens a better route planner. Aangezien mijn leasebudget €850 is en alles daarboven extra kost ben ik bang dat de LR netto €200 duurder is. De enige optie is dat ik bij klanten oplaad, maar dat kan soms wel en soms niet waardoor ik bang ben dat ik toch regelmatig bij de supercharger te vinden ben.

Een voorbeeldrit is dan bijvoorbeeld:

Werk naar huis : 30 km
Huis - familie - huis: 300 km
Huis - werk: 30 km

Komt totaal uit op 360 km voor ik met zekerheid weer kan bijladen. Ik kan wel eventueel 's nachts via normaal stopcontact laden bij familie. Naar klanten toe is vaak rond de 220/260 km ipv 300, daar kan ik vaak natuurlijk wel bijladen.