Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ach, zo gek lijkt mij dat niet. Veel invloeden van prijs, liggen buiten het bereik van de fabrikant. Uiteindelijk is alleen belangrijk of de prijs voor jou interessant is om tot een koop over te gaan. In Nederland zal de prijs voor een Model 3 in veel gevallen minder van belang zijn dan de bijtellingsregeling.

Vraagje, is die EPA richtlijn strenger/anders dan onze WLTP?
 
Sinds vandaag niet langer te reserveren, maar direct te bestellen

Screenshot_20190104-115442_Chrome.jpg
 
Vraagje, is die EPA richtlijn strenger/anders dan onze WLTP?

Ja, de EPA is strenger. Ik heb overzichtje gemaakt. Kijk dan naar EPA combined en WLTP. Ik gebruik zelf EPA highway, dat is een test met gemiddeld 84 km/u en een top van 100 km/u zie: Detailed Test Information. Als je daar 20% afhaalt kom je goed uit met NL situatie. Je ziet ook aan verschil tussen EPA combined, city en highway welke auto een goede aerodynamica heeft. Gele cellen zijn inschatting, rood is de highway score. Alle bereik cijfers in km.
87EBE3F0-9EDC-42BF-8015-27BC6EFACBAA.jpeg
57922473-43D5-4D12-A318-6B99BB306A74.jpeg
 
Dan ga ik mijn 1000 euro laten terugstorten. Heeft het ook geen zin meer om de reservering aan te houden als je wacht op de MR

Een reservering heeft nu vermoedelijk geen zin meer*. Het had wel enige zin als je een LR AWD of Performance wilde. Die krijg je in februari geleverd. Wie nu bestelt zonder reservering krijgt hem in maart. Maar dan wel opschieten, want ik denk dat dit spoedig mei/juni zal worden (de volgende productiebatch voor Europa).

* Ik sluit niet helemaal uit dat ze voor de MR (als die naar Europa komt) en de SR toch weer eerst reserveringshouders uitnodigen. Maar het verschil in levertijd zal niet reuzegroot zijn.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Een reservering heeft nu vermoedelijk geen zin meer*. Het had wel enige zin als je een LR AWD of Performance wilde. Die krijg je in februari geleverd. Wie nu bestelt zonder reservering krijgt hem in maart. Maar dan wel opschieten, want ik denk dat dit spoedig mei/juni zal worden (de volgende productiebatch voor Europa).

* Ik sluit niet helemaal uit dat ze voor de MR (als die naar Europa komt) en de SR toch weer eerst reserveringshouders uitnodigen. Maar het verschil in levertijd zal niet reuzegroot zijn.
Is er vanuit Tesla reeds gecommuniceerd dat bestellingen geplaatst in 2018 effectief in februari zullen worden geleverd of is dit eerder buikgevoel?
 
Inmiddels staan er 8 op kenteken in NL:

Kenteken Handelsbenaming Eerste kleur Massa ledig voertuig Catalogusprijs
PS572H MODEL 3 ZWART 1,766 84,203
TN270G MODEL 3 WIT 1,754 55,001
TZ907H MODEL 3 ROOD 1,868 62,099
XD074G MODEL 3 WIT 1,847 62,099
XD174L MODEL 3 WIT 1,854 62,099
XD466L MODEL 3 GRIJS 1,869 62,099
XD654N MODEL 3 BLAUW 1,754 62,099
XG152B MODEL 3 ZWART 1,845 62,099
 
  • Informative
Reactions: is3
De configurator is nu voor iedereen beschikbaar. Levering dan al in maart!
In 2016 al 1 gereserveerd. Heeft dan toch geen voordelen opgeleverd, behalve de support.

Tja, als je alleen het dure model weg wil zetten in het begin om te cashen op de hype (er zijn altijd mensen die max willen betalen om de eerste te zijn) en het blijkt tegen te vallen, dan ga je de deur openzetten voor iedereen die het geld tussen de washandjes heeft liggen. Als je een MR of SR wil zou ik een reservering wel aanhouden omdat ik denk dat het dan wel echt gaat uitmaken in levertijden.

Kijk de goed draaiende zzp-er of iemand met een eigen bedrijf kan makkelijker besluiten dit te kopen, maar de leaserijder in loondienst heeft ook te maken met een inkomensafhankelijk lease-budget en daarvan moet betaald worden: totale running cost van de auto inclusief afschrijving en lening op de aanschafprijs en verzekering. De gemiddelde IT consultant die een M3 wil, kan het wel vergeten om 'm te leasen, ook al is de bijtelling maar 4% tot 50K. Tesla gaat die markt in NL pas aanboren met een M3 van onder de 50K.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Tja, als je alleen het dure model weg wil zetten in het begin om te cashen op de hype (er zijn altijd mensen die max willen betalen om de eerste te zijn) en het blijkt tegen te vallen, dan ga je de deur openzetten voor iedereen die het geld tussen de washandjes heeft liggen. Als je een MR of SR wil zou ik een reservering wel aanhouden omdat ik denk dat het dan wel echt gaat uitmaken in levertijden.

Kijk de goed draaiende zzp-er of iemand met een eigen bedrijf kan makkelijker besluiten dit te kopen, maar de leaserijder in loondienst heeft ook te maken met een inkomensafhankelijk lease-budget en daarvan moet betaald worden: totale running cost van de auto inclusief afschrijving en lening op de aanschafprijs en verzekering. De gemiddelde IT consultant die een M3 wil, kan het wel vergeten om 'm te leasen, ook al is de bijtelling maar 4% tot 50K. Tesla gaat die markt in NL pas aanboren met een M3 van onder de 50K.
Zucht...sorry hoor.....
Maar de gemiddelde IT consultant begrijpt toch wel dat een jong bedrijf als Tesla toch eerst modellen met winstmarge moet verkopen voordat uitgeklede versies met nauwelijks marge geleverd kunnen worden.......
Je kunt er gemakshalve vanuit gaan dat een gemiddelde IT consultant toch zijn kennis, indien geïnterneerd in een Tesla, een beetje op een rijtje heeft....
 
  • Like
Reactions: Michel3