Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende auto: geen Tesla meer....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Je vergeet 1 belangrijke parameter: over hoeveel tijd heb je die 270km gedaan? Ik zie 10000km (een signature met aankoopdatum zou handig zijn).
Reken er op dat je elke dag zo’n 4% verliest door gewoon stil te staan (vampire drain). Als je constant de auto wakker houdt door ‘always connected’ aan te hebben, door een logging app, Jedlix, of als je constant de status checkt in de app, dan verlies je het dubbele. Die verliezen zitten niet in jouw 161 Wh/km.
Advies van Tesla is: altijd inpluggen als het kan en laden tot 80% of meer indien nodig. Dan komt een groot deel van die 4 % van het net. Op 1 rit of zelfs op 1 dag zal je veel meer kunnen, dan wanneer je 2 weken doet over 300km.
Het is wel correct dat er in de marketing nergens gesproken wordt over vampire drain en laadverliezen. Als je inplugt hebben die geen invloed op je range enkel op je TCO en die is nig meer dan gunstig.
Ook is de vraag terecht waarom die vampire drain zo groot moet zijn. Het is ‘maar’ een computer. Mijn smartphone is ook always connected. Hij heeft geen 4% van 72 kWh nodig per dag.

Zatedagochtend uit de lader gehaald, gisteren maandag weer in de lader gestopt. Dus zo'n dag of 3.

Sentry staat uit en als ik 's ochtends de app open, staat er "wakker maken".

Teslafi draait, maar met de slaapmodus, dat hij hem niet wakker maakt.

Nu is altijd inpluggen lastig en doe ik liever niet. Kabel loopt met loopmat over de stoep.
 
Zatedagochtend uit de lader gehaald, gisteren maandag weer in de lader gestopt. Dus zo'n dag of 3.

Sentry staat uit en als ik 's ochtends de app open, staat er "wakker maken".

Teslafi draait, maar met de slaapmodus, dat hij hem niet wakker maakt.

Nu is altijd inpluggen lastig en doe ik liever niet. Kabel loopt met loopmat over de stoep.
3 dagen 270 km is niet slecht. Zou maximum zo’n 15 km vampire zijn.
 
Ik heb enkele jaren geleden op garantie een nieuwe voorruit van de X gekregen omdat de ruitenwissers na wissel verkeerd stonden afgeteld ofzo en krassen maakten.

Nadat de ruit verwisseld was, had ik ook beschadigingen aan de A-stijl en het rooster tussen voorruit en dashboard.

Wat bleek: de voorruit werd niet door Tesla zelf gewisseld, maar werd uitbesteed bij Carglass, enkele gebouwen verder. En die waren onzorgvuldig.

Niet te snel schieten op achteloosheid van Tesla.

Beide dingen zijn overigens zonder morren opgelost. Ze waren er vanzelfsprekend zelf ontevreden over, maar zolang je met mensen moet werken, betekent ook dat missen menselijk is.

Ik kan je overigens ook kleurrijke verhalen als BMW-eigenaar, Audi-eigenaar, Alfa-eigenaar en Ford-eigenaar meegeven hoor. In vergelijking met die ervaringen is mijn eigenaarschap van 2 Tesla's nogal saai, maar wel goedkoper.
@wooter wat je vergeet is dat als dat het geval zou zijn geweest Tesla nooit de auto zo had mogen teruggeven. Dat kun je gewoon niet recht praten.
 
  • Like
Reactions: Drikus
@wooter wat je vergeet is dat als dat het geval zou zijn geweest Tesla nooit de auto zo had mogen teruggeven. Dat kun je gewoon niet recht praten.
Nou, bij Audi, BMW en Alfa kreeg ik gewoon lekker ook de auto terug hoor. :) Ooit bij Audi mijn cabrio binnen gestoken omdat de snelheidsmeter defect was. 2 dagen later kreeg ik de auto terug, een factuur van €300 en de melding dat inderdaad de snelheidsmeter defect was. En krassen op de bekleding van het stuurhuis omdat de snelheidsmeter was gedemonteerd, en terug gemonteerd. Of die keer dat ik de neus van m'n BMW had geboetseerd, en ik voor reparatie langsging. 2 weken later kwam de chef atelier trots zien hoeveel hologrammen hij in de lak had achtergelaten. Daar heb ik toch stevig moeten praten met de afterservice dat ik 'm echt niet zo ging meenemen.

Het zou niet mogen, maar ik moet ook eerlijk zijn dat als je enkel in een auto stapt om 'm 100 meter verder te rijden je met de juiste lichtinval niet ziet dat het rooster licht ingedeukt is en er een veeg op de A-stijl is achtergelaten. Zo een Tesla technicus zit even in je auto; vooral onder kunstlicht. Jij zit continu in je auto, in allerlei daglicht.
 
Nou, bij Audi, BMW en Alfa kreeg ik gewoon lekker ook de auto terug hoor. :) Ooit bij Audi mijn cabrio binnen gestoken omdat de snelheidsmeter defect was. 2 dagen later kreeg ik de auto terug, een factuur van €300 en de melding dat inderdaad de snelheidsmeter defect was. En krassen op de bekleding van het stuurhuis omdat de snelheidsmeter was gedemonteerd, en terug gemonteerd. Of die keer dat ik de neus van m'n BMW had geboetseerd, en ik voor reparatie langsging. 2 weken later kwam de chef atelier trots zien hoeveel hologrammen hij in de lak had achtergelaten. Daar heb ik toch stevig moeten praten met de afterservice dat ik 'm echt niet zo ging meenemen.

Het zou niet mogen, maar ik moet ook eerlijk zijn dat als je enkel in een auto stapt om 'm 100 meter verder te rijden je met de juiste lichtinval niet ziet dat het rooster licht ingedeukt is en er een veeg op de A-stijl is achtergelaten. Zo een Tesla technicus zit even in je auto; vooral onder kunstlicht. Jij zit continu in je auto, in allerlei daglicht.
We agree to disagree:cool:
 
Maar een bedrijf dat in de marketing een grote b*k heeft met 560km en aan de service kant beweerd dat 250km geen gekke getallen zijn.
Dat is omdat de overheden hebben beslist dat autobouwers met gelijke wapens moeten strijden: de WLTP, of de NEDC, of de EPA. Dat WLTP niet representatief is, ligt eerder aan het lobbywerk van de autobouwers dan aan slechte bedoelingen van Tesla. Want inderdaad, op de WLTP testcyclus haalt zo een Model 3 Long Range 560km maar niemand rijdt zo in het echte leven. Bijgevolg haalt een benzine BMW ook nooit dat verbruik van de WLTP, want weeral: niemand rijdt zo in het echte leven.

250km hoeft daarom niet een gek getal te zijn, als je normaal rijdt, en nooit 100% vol laad en nooit helemaal leeg rijdt, net zoals met je benzine.

Zoals gezegd: met al een erg optimistische 160Wh/km als gemiddeld verbruik en een bruikbare capaciteit van 72kWh zit je aan een theoretisch maximum van 450km. Als je dan tot 88% laad en tot 8% op rijdt, gebruik je maar 80% van die capaciteit en dat is 360km. Onze Model 3 zit eerder aan de 190Wh/km wat betekent dat we aan een realistisch bereik van 300km. En in de praktijk blijkt ook dat als we de Model 3 nemen, onze intervallen tussen superchargers inderdaad tussen de 200 en 300km bedragen, net zoals jou.

Gisteren overigens 283km gedaan met onze Model X doorheen Oostenrijk en Duitsland, waarvan TeslaFi beweert dat ik na 130000km 10% verlies aan accu heb. Van 95% SoC naar 8% SoC en snelheden op autopilot tot 150 km/u.
 
  • Like
Reactions: robertvg
We agree to disagree:cool:
Ik heb jammer al genoeg premium service gezien bij de concurrentie, en bespaard gebleven van grote defecten bij Tesla én enkel ervaring met de Belgische Tesla organisatie, zodat netto bij mij Tesla nog altijd het beste uit komt. Dat kan veranderen als ik met een Tesla schade rij (maar nu heb ik autopilot) of er eens iets echt kapot gaat (maar olielekkages uit de moto, een vastgelopen versnellingsbak of sensoren die van de wijs zijn en teveel brandstof inspuiten zal niet zo snel gebeuren) maar momenteel zijn we 130000km ver en het enige wat stoort is de oneffen slijtage van de voorbanden en occasioneel een draagarm die gaat kraken.
 
Ik heb jammer al genoeg premium service gezien bij de concurrentie, en bespaard gebleven van grote defecten bij Tesla én enkel ervaring met de Belgische Tesla organisatie, zodat netto bij mij Tesla nog altijd het beste uit komt. Dat kan veranderen als ik met een Tesla schade rij (maar nu heb ik autopilot) of er eens iets echt kapot gaat (maar olielekkages uit de moto, een vastgelopen versnellingsbak of sensoren die van de wijs zijn en teveel brandstof inspuiten zal niet zo snel gebeuren) maar momenteel zijn we 130000km ver en het enige wat stoort is de oneffen slijtage van de voorbanden en occasioneel een draagarm die gaat kraken.
Ik heb geen ervaring met premium merken, tenzij je Saab als zodanig beschouwt. Wel met Citroën, Toyota en Seat. Die paar ervaringen die ik heb gehad met Tesla, en die stelden godzijdank niet veel voor, leerden mij wel dat elke andere dealer meer service bood dan Tesla. Wil je ze weten?

  • Altijd telefonisch bereikbaar
  • Als de auto klaar is word je gebeld of nog beter, als je niks hoort staat de auto om 1630 klaar
  • Van tevoren nemen ze contact op met de leasemaatschappij
  • Als je vraagt om als rechtsvoor de dagverlichting defect is gelijk linksvoor te vervangen doen ze dat
  • Onderdelen zijn altijd aanwezig
  • Afspraken worden nooit eenzijdig verplaatst
Nu jij @wooter
 
Last edited:
3 dagen 270 km is niet slecht. Zou maximum zo’n 15 km vampire zijn.

Maar auto's als Kia kennen die drain niet.
Dat betekent dat iedereen die altijd maar verbruik van de Tesla vergelijkt met bijvoorbeeld de Polestar/KIA ernaast zit.

Nu ga ik even met een EV fan argument teruggooien:
De gemiddelde automobilist rijdt 39km per dag. Als de drain zo groot is bij Tesla, dan kun je beter een willkeurig andere auto kiezen dan een Tesla. Want onder aan de streep zijn die veel zuiniger.

Tenzij je iedere dag je hele accu leegrijdt, maar dat doet bijna niemand.
 
Dat is omdat de overheden hebben beslist dat autobouwers met gelijke wapens moeten strijden: de WLTP, of de NEDC, of de EPA. Dat WLTP niet representatief is, ligt eerder aan het lobbywerk van de autobouwers dan aan slechte bedoelingen van Tesla. Want inderdaad, op de WLTP testcyclus haalt zo een Model 3 Long Range 560km maar niemand rijdt zo in het echte leven. Bijgevolg haalt een benzine BMW ook nooit dat verbruik van de WLTP, want weeral: niemand rijdt zo in het echte leven.

250km hoeft daarom niet een gek getal te zijn, als je normaal rijdt, en nooit 100% vol laad en nooit helemaal leeg rijdt, net zoals met je benzine.

Zoals gezegd: met al een erg optimistische 160Wh/km als gemiddeld verbruik en een bruikbare capaciteit van 72kWh zit je aan een theoretisch maximum van 450km. Als je dan tot 88% laad en tot 8% op rijdt, gebruik je maar 80% van die capaciteit en dat is 360km. Onze Model 3 zit eerder aan de 190Wh/km wat betekent dat we aan een realistisch bereik van 300km. En in de praktijk blijkt ook dat als we de Model 3 nemen, onze intervallen tussen superchargers inderdaad tussen de 200 en 300km bedragen, net zoals jou.

Gisteren overigens 283km gedaan met onze Model X doorheen Oostenrijk en Duitsland, waarvan TeslaFi beweert dat ik na 130000km 10% verlies aan accu heb. Van 95% SoC naar 8% SoC en snelheden op autopilot tot 150 km/u.

Als dit echt "normaal" is, dan ga ik weer terug naar ICE. Inmiddels heb ik een hele vieze nasmaak bij het merk Tesla.

8 maanden geleden vond ik het een "cool" merk, tegenwoordig vind ik het echt belabberd. Het positieve gevoel bij een Tesla komt een beetje in de buurt van het Renault Laguna gevoel in 2001.

Ik rijd gewoon met 160wh/km gemiddeld, daar is echt geen winst te behalen.
Ik had verwacht dat 270km bruikbare range bij een SR+ zou passen, maar ik heb niet voor niets een Long Range uitgekozen.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Omdat andere merken bij @wooter een steekje (zouden hebben) laten vallen vindt @wooter het normaal dat Tesla dat ook doet, en omdat het bij @wooter in België nog niet is gebeurd (Belgische markt heeft veel minder rijdende Tesla's) is er niets aan de hand bij Tesla, noch bij de service centra, noch met de auto's. N=1 in een land met amper Tesla's, tegen een land waar de SuC's overweldigd zijn door de hoeveelheid auto's, waar de SuC's niet berekend zijn op de toestroom.

Je kunt iets niet goed praten omdat het bij een ander ook verkeerd gaat.

Overigens heb ik bij het premium merk BMW gedurende 10 jaar nooit gezeur gehad. Echt nooit. Prima service, en de auto's stonden gewoon nooit stil ondanks de 50.000 km/jaar. Ook N=1 trouwens.
 
Als dit echt "normaal" is, dan ga ik weer terug naar ICE. Inmiddels heb ik een hele vieze nasmaak bij het merk Tesla.
Inderdaad, want bij de elektrische concurrentie is het nog treuriger.

Bij een ICE valt dat niet zo op, want daar is 1 liter benzine 8,8kWh aan energie, dus als je 50 liter tankt in je ICE, heb je 440kWh aan energie in je stinkende batterij geladen. Daar rij je dan 400km mee en vind je knap, terwijl je verbruik wel 704Wh/km is.

Maar goed, **** de planeet en je kinderen, nietwaar?
 
Inderdaad, want bij de elektrische concurrentie is het nog treuriger.

Bij een ICE valt dat niet zo op, want daar is 1 liter benzine 8,8kWh aan energie, dus als je 50 liter tankt in je ICE, heb je 440kWh aan energie in je stinkende batterij geladen. Daar rij je dan 400km mee en vind je knap, terwijl je verbruik wel 704Wh/km is.

Maar goed, **** de planeet en je kinderen, nietwaar?

Niet dus...
Bij mijn Volvo kon ik de auto met volle batterij een week laten staan en iedere dag checken, maar 50km actieradius, bleef 50km actieradius.

Ik heb een iets realistischer beeld, dan de ilusie dat we met EV rijden de planeet gaan redden.

Zolang geboortebeperking een taboe blijft, gaat dit allemaal niet helpen. Zo lang de wereld bevolking tot 2050 met 3 miljard inwoners gaat toenemen is een EV rijden geen oplossing en niet eens een druppel op de gloeiende plaat.

Daar gaan de klimaatactivisten de komende decennia op de harde manier achter komen.

Zo lang we een luttele 12 panelen op ons dak leggen om ons verbruik af te kaderen, gaat dit echt niet helpen. Zelfs een zadeldak aan beide kanten volleggen zorgt er niet voor dat je met een thuisaccu voor dag en nacht verschillen energie neutraal kunt zijn.

Ik heb wel eens uitgerekend, ik zou met 3200kWh per jaar verbruik pas klimaatneutraal kunnen zijn met 15kWh tesla wall en ongeveer 70 zonnepanelen. Eerder lukt dat niet.

Met mijn auto erbij wordt dat een veelvoud van die 70!

Daarnaast vliegverkeer. Als we dat weer gaan oppakken als vroeger voor Corona, is het echt een verloren zaak. Van één vliegvakantie naar de states met het gezin kan ik ongeveer 1,5 jaar ronddieselen, gekeken naar CO2 uitstoot. Dat is de werkelijkheid.

Wat we nu doen is onszelf een goed gevoel proberen te geven, zodat we kunnen zeggen: "we hebben ons best toch gedaan?".
Nee hoor! Dat hebben we niet. Ja, we doen iets, maar we hebben geen flauw idee, of willen het niet weten.

We produceren nog steeds ales in China, China mag volgens het klimaatakkoord gewoon nog groeien in CO2 uitstoot de komende jaren. Als ik een nieuwe TV bestel, komt dat voor rekening van de Chinese CO2 uitstoot, omdat de productie daar plaatstvind.

Zo lang wij onze consumptie zo hoog houden, doen we niet genoeg en is het allemaal een wassen neus.

Overigens ben ik eerlijk genoeg om toe te geven dat ik eraan mee doe en die welvaart niet bereid ben om op te geven. Sorry daarvoo, kinderen en planeet. Ook mijn kinderen profiteren van die welvaart.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Hmja, je hebt gelijk in zoverre het even handig is als zeggen dat je even veel recht hebt om in het grote zwembad te schijten als die Chinese gasten aan de andere kant van het zwembad.

Verder moet je verder kijken dan je eigen zonnepanelen en een eigen batterij. Zo een dingen worden kosteneffectiever op grote installaties, en met de grote stappen naar wind- en zonen-energie en batterijopslag met bijbehorende prijsdalingen zal de oplossing zichzelf wel uitwijzen.

Ik bedoel maar: ja, mijn Model X was de duurste auto ooit in aanschaf, maar is ook erg goedkoop per gereden kilometer. Onze Model 3 is even duur als de BMW die we hebben vervangen, en ik moet je niet vertellen hoe goedkoper die Model 3 per gereden kilometer is. Dan is die verplichte rust elke 2 tot 3 uren op de occasionele trip door Europa geen straf. Meer nog: geef me liever een dag in m'n Model X dan enkele uren in een lijnvliegtuig.
 
De drain is geen drain maar gewoon gebruik van functionaliteit.
De systemen in de auto laten draaien vraagt nu eenmaal energie en dat is ook zo bij anderen.
Dat deze niet de functionaliteit hebben van een Tesla is evident en dus ook minder drain.

Ik merk heel weinig van drain daar ik al snel besloten heb dat het continu gekoppeld zijn van third party appjes weinig meerwaarde bied.
Ook gebruik ik de Tesla app alleen wanneer het nodig is en niet steeds 6x per uur omdat het kan.

Auto gaat dan ook in slaap en heeft dan vrijwel geen "drain".

Dat daarnaast de accu altijd iets zal leeglopen heb je bij alle accu's en dus ook bij die van andere merken.
Dit ontkennen is als het ontkennen van de natuurwetten.
 
Ik heb geen ervaring met premium merken, tenzij je Saab als zodanig beschouwt. Wel met Citroën, Toyota en Seat. Die paar ervaringen die ik heb gehad met Tesla, en die stelden godzijdank niet veel voor, leerden mij wel dat elke andere dealer meer service bood dan Tesla. Wil je ze weten?

  • Altijd telefonisch bereikbaar
  • Als de auto klaar is word je gebeld of nog beter, als je niks hoort staat de auto om 1630 klaar
  • Van tevoren nemen ze contact op met de leasemaatschappij
  • Als je vraagt om als rechtsvoor de dagverlichting defect is gelijk linksvoor te vervangen doen ze dat
  • Onderdelen zijn altijd aanwezig
  • Afspraken worden nooit eenzijdig verplaatst
Nu jij @wooter
@wooter?
 
Voor mijn Renault ook wel eens de ANWB moeten laten komen omdat na 3 weken vakantie de 12V batterij leeg was gelopen.
Mijn schoonouders hebben een Hyundai die ze haast niet meer gebruiken maar verplicht elke twee of drie weken een rondje mee moeten rijden ook omdat de 12V anders leeg is.
Heel normaal tegenwoordig met alle electronica aan boord.
Ja bij een BEV merk je dat zo duidelijk omdat het ten koste van je bereik omdat je 12V weer wordt bijgevuld vanuit de hoofdbatterij.
Dat beetje extra benzine wat er wordt verbruikt om het idle verbruik uit je 12V weer op te laden gaat op de grote hoop en merkt men daardoor wellicht niet zo maar is er natuurlijk wel.
 
Niet dus...
Bij mijn Volvo kon ik de auto met volle batterij een week laten staan en iedere dag checken, maar 50km actieradius, bleef 50km actieradius.

Ik heb een iets realistischer beeld, dan de ilusie dat we met EV rijden de planeet gaan redden.

Zolang geboortebeperking een taboe blijft, gaat dit allemaal niet helpen. Zo lang de wereld bevolking tot 2050 met 3 miljard inwoners gaat toenemen is een EV rijden geen oplossing en niet eens een druppel op de gloeiende plaat.

Daar gaan de klimaatactivisten de komende decennia op de harde manier achter komen.

Zo lang we een luttele 12 panelen op ons dak leggen om ons verbruik af te kaderen, gaat dit echt niet helpen. Zelfs een zadeldak aan beide kanten volleggen zorgt er niet voor dat je met een thuisaccu voor dag en nacht verschillen energie neutraal kunt zijn.

Ik heb wel eens uitgerekend, ik zou met 3200kWh per jaar verbruik pas klimaatneutraal kunnen zijn met 15kWh tesla wall en ongeveer 70 zonnepanelen. Eerder lukt dat niet.

Met mijn auto erbij wordt dat een veelvoud van die 70!

Daarnaast vliegverkeer. Als we dat weer gaan oppakken als vroeger voor Corona, is het echt een verloren zaak. Van één vliegvakantie naar de states met het gezin kan ik ongeveer 1,5 jaar ronddieselen, gekeken naar CO2 uitstoot. Dat is de werkelijkheid.

Wat we nu doen is onszelf een goed gevoel proberen te geven, zodat we kunnen zeggen: "we hebben ons best toch gedaan?".
Nee hoor! Dat hebben we niet. Ja, we doen iets, maar we hebben geen flauw idee, of willen het niet weten.

We produceren nog steeds ales in China, China mag volgens het klimaatakkoord gewoon nog groeien in CO2 uitstoot de komende jaren. Als ik een nieuwe TV bestel, komt dat voor rekening van de Chinese CO2 uitstoot, omdat de productie daar plaatstvind.

Zo lang wij onze consumptie zo hoog houden, doen we niet genoeg en is het allemaal een wassen neus.

Overigens ben ik eerlijk genoeg om toe te geven dat ik eraan mee doe en die welvaart niet bereid ben om op te geven. Sorry daarvoo, kinderen en planeet. Ook mijn kinderen profiteren van die welvaart.
Qua CO2 uitstoot heb je vast gelijk, maar er zijn nog andere, misschien wel belangrijkere redenen om een EV te rijden. Denk aan:
- Luchtkwaliteit in de stad. Als meer mensen een EV zouden rijden maakt dit daadwerkelijk een groot verschil.
De gezondheidsschade als gevolg van fijnstof en en andere gifstoffen is aanzienlijk. EV's maken hier een verschil.
- Afhankelijkheid van Arabische olielanden. Als deze afhankelijkheid wordt verminderd scheelt dit ongetwijfeld oorlogen, of op z'n minst zal er minder haat richting het Imperialistische Westen zijn.
- Afhankelijkheid van olie en gas. Dit raakt een keer op, dus we moeten wel over naar iets anders. Die verandering moet een keer ingezet worden, omdat het tientallen jaren duurt voordat zo'n transitie gedaan is.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Tuhhje
Status
Not open for further replies.