DR Danny
Member
Je vergeet 1 belangrijke parameter: over hoeveel tijd heb je die 270km gedaan? Ik zie 10000km (een signature met aankoopdatum zou handig zijn).
Reken er op dat je elke dag zo’n 4% verliest door gewoon stil te staan (vampire drain). Als je constant de auto wakker houdt door ‘always connected’ aan te hebben, door een logging app, Jedlix, of als je constant de status checkt in de app, dan verlies je het dubbele. Die verliezen zitten niet in jouw 161 Wh/km.
Advies van Tesla is: altijd inpluggen als het kan en laden tot 80% of meer indien nodig. Dan komt een groot deel van die 4 % van het net. Op 1 rit of zelfs op 1 dag zal je veel meer kunnen, dan wanneer je 2 weken doet over 300km.
Het is wel correct dat er in de marketing nergens gesproken wordt over vampire drain en laadverliezen. Als je inplugt hebben die geen invloed op je range enkel op je TCO en die is nig meer dan gunstig.
Ook is de vraag terecht waarom die vampire drain zo groot moet zijn. Het is ‘maar’ een computer. Mijn smartphone is ook always connected. Hij heeft geen 4% van 72 kWh nodig per dag.
Zatedagochtend uit de lader gehaald, gisteren maandag weer in de lader gestopt. Dus zo'n dag of 3.
Sentry staat uit en als ik 's ochtends de app open, staat er "wakker maken".
Teslafi draait, maar met de slaapmodus, dat hij hem niet wakker maakt.
Nu is altijd inpluggen lastig en doe ik liever niet. Kabel loopt met loopmat over de stoep.