Ontegenzeggelijk moet je soms wat meer plannen bij een Tesla. Maar wat betekent dat nu eigenlijk in de praktijk, is het niet grotendeels gewenning aan een andere manier van jezelf vervoeren?. Circa 30% van Nederlanders kan thuis laden.Daarnaast heeft een groot deel zonder planning toegang tot publieke palen of op het werk. Uitgaande van "laden als je stilstaat" impliceert dit dat - met de huidige omvangrijke range van de accu's- het dagelijkse rijden geen issue meer hoeft te zijn Dan blijft alleen die enkele langer trip over, verblijf op vakantie etc.Voor die trips is planning niet nodig - de auto helpt je langs de SuC's. Hotels hebben in toenemende mate eigen laders.. Dus dan blijft eigenlijk alleen die specifieke bestemmingslokatie nog over..(meerdere pasjes etc)- maar hoe vaak komt dat voor? Disclaimer - er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen - maar dit is de grote lijn die meer en meer realiteit wordt. (Ik heb het bv niet over 6 jaar oude S60).. En ik heb het ook niet over niet-Tesla EV's - die neem ik niet meer serieus als het gaat om de introductie van het EV-concept.
Ik heb twee keer stil gestaan in mijn leven omdat ik niet goed gepland had. Beide keren met m'n V70. Lege tank. Hieronder A2, mei 2013 - 4 maanden later reed ik m'n eerste Tesla -
View attachment 562401 i
Circa 70% van de Nederlanders kan derhalve niet thuis laden. Ik kan je vertellen dat het in Utrecht niet altijd een pretje was om om 19:30-20:30 doordeweeks thuis te komen “na de meute” en bij alle laadpalen in de wijk een PHEV te vinden, die vaak al vol waren. Dit vergt dus planning, meer dan op zoek naar een parkeerplek in mijn wijk zoals bij een ICE het geval zou zijn.
Op het werk is leuk argument voor progressieve bedrijven of bedrijven waar de eigenaar een Tesla heeft en dus een laadpunt aanlegt. Veel medewerkers moeten gewoon elke dag op een industrieterrein een plekje zoeken, en kunnen daar ook niet vanzelfsprekend laden.
Voorlopig is het zo dat een groot deel van de mensen daarom niet zonder planning of nadenken kan laden als je stilstaat.
Voor de langere reizen is het alsof je met een ICE rondrijdt met een tank van 20 liter die je met blikjes van 33cc langzaam kan vullen. Hoe voller hoe voorzichtiger je moet gieten. Als je rustig rijdt en de tank helemaal vol hebt gedaan, haal je 400km.
Als je bij 15 liter bent gestopt omdat je niet langer wil gieten, dan haal je 300km, als je tenminste precies plant dat je met 0,1 liter in de tank aankomt bij het volgende tankstation, want niet elk station heeft jouw blikjes brandstof van 33cc, maar om de 3 tankstations.
Dan moet je dus af en toe kiezen en eerder stoppen omdat je de volgende niet haalt, of langzamer rijden zodat je hem wel haalt. Dit plan je dan voor je hele reis, en hou je de temperatuur en de wind en de daling en stijging in de gaten. Omdat je zo rustig rijdt en omdat je navigatie er rekening mee houdt dat je eigenlijk maar 15 liter wil tanken, kom je inderdaad ontspannen aan op je bestemming, aangezien je regelmatig stopt en niet gaat jakkeren want dan moet je die 15 liter alleen maar sneller bijvullen.
De opmerking dat alle niet Tesla EV’s niet meer serieus neemt vind ik echt een dooddoener, zoals al eerder betoogt door mij hier op het forum zijn er nou eenmaal mensen met een merkvoorkeur en dat is niet altijd Tesla. Laat iedereen de EV kiezen die hij wil, the more the merrier...
Ik denk dat ipv te proberen te bewijzen dat een EV “bijna” hetzelfde is als een ICE en dat je niet hoeft te plannen, niet de juiste weg is. Ik kan mijn Tesla niet zomaar aan iedereen meegeven op een lange reis zonder uitleg, waar ik dat met mijn ICE wel kan. Wat in mijn omgeving in ieder geval beter werkt, is eerlijk zeggen dat je waarschijnlijk een stop vaker moet maken maar dat het wel heel leuk, stil en snel is. En vaak ook nog milieuvriendelijker.
Als je met een ICE stil komt te staan op de A2 en daarmee een gevaarlijke situatie creëert voor jezelf en anderen (in Duitsland kan je zelfs boete krijgen als je zonder brandstof staat), als je geluk hebt en RWS kruist een baan af en we staan in de file dankzij jouw lege tank, dan vind ik dat nogal een bijzonder argument om een EV te nemen, waarmee je op nog minder plekken kunt tanken. Met een beetje planning had je niet zonder brandstof gestaan met je ICE...