Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla naar Asturië (noord-west Spanje)

This site may earn commission on affiliate links.
ik ben momenteel in Asturias en kan je vertellen: ben blij dat de m3 thuis staat. Als je een beetje zuinig op je auto bent wil je hier echt niet rijden. Ben op wegen geweest waar je de takken over het dak van de huurauto hoorde gaan
Dat lijkt mij wat overdreven, onze ervaring is dat het hoofdwegennet en het onderliggend net er prima bij liggen. Natuurlijk heb je leuke kleine (berg)wegen waar je een defender voor nodig hebt, maar die heb je overal...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wij willen in juli ook naar dit deel van Spanje. We hebben tot nu toe maar 1 hotel met een destination charger kunnen boeken (de rest is al vol), dus dus zullen aangewezen zijn op publieke laadpalen of een hotel waar we in een gewoon stopcontact met de UMC van de Model 3 kunnen laden.

We zoeken bijv. nog wat in de buurt van Oviedo. Hoe is de ervaring hier, werkt dat met met de reguliere stopcontacten met de UMC of heb ik dan allemaal verloop-stekkers nodig (ik las hier van 16A naar 32A, maar dat is wellicht specifiek voor de Model S?).

De publieke laadpalen lijken - als ik Chargemap bekijk - over het algemeen de standaard type-2 stekker te ondersteunen. Toch?
Het publieke laadnetwerk is de afgelopen periode sterk uitgebreid, je hebt een redelijke hoeveelheid snelladers van edp en daarnaast ook gewone laadpalen, vrijwel allemaal type 2. Laden en afrekenen gaat via de app van edp (EDP Moveon).
 
Wat ik kan zien is dat de Plugsurfing pas die ik recent heb aangevraagd ook het EDP-station bij Aldea Bricia ondersteunt.
Zou ook nog gratis laden zijn.
Verder zie ik op Chargemap maar 3 laders van EDP in heel Noord Spanje?
Schermafbeelding 2019-06-17 om 14.07.39.png
 
Chargemap is verre van volledig voor die regio. www.electromaps.com is beter!
Ik liet alleen de EDP-stations zien aangezien je aangaf dat dat een goede optie is, echter daarvan lijken er dus maar 3 in dat gebied te vinden zijn. Via Chargemap of Plugsurfing zie je van andere partijen echter wel wat meer laadpunten.

Dank voor de tip m.b.t. Electromaps! Aangezien dat Spaans is zal dat vast een nog bredere ondersteuning bieden ;-)

Nee, via de app kun je laden (na invoer van gegevens credit card voor de afrekening). Je kunt daarna overigens wel een (eigen) kaart koppelen aan je account, zodat je de volgende keer met die kaart (en niet de app) kunt laden.
Wil je zeggen dat je niet de Token van Electromaps hoeft te kopen, maar een willekeurige RFID-kaart/Tag van een andere provider (zoals Plugsurfing of NewMotion) kunt koppelen aan de App van Electromaps?

Zo'n Tag heb je denk ik namelijk wel vaak nodig omdat niet alle palen via de App aan te sturen zijn.
 
Voor de zekerheid: kan ik nog problemen verwachten met spanning/stroom en dingen als wel of geen aarde of "neuter" of het fysiek type stopcontact als ik met de standaard bij de M3 geleverde UMC-lader probeer te laden op een regulier stopcontact van een hotel of verblijf in Spanje?
 
Chargemap is verre van volledig voor die regio. www.electromaps.com is beter!
Ik heb nog even verder onderzoek gedaan, maar als ik snel (> 43 Kw) wil laden lijkt ook Electromaps me niet te helpen in Noord/Oost Spanje (EDP is meer midden/west), want dat kan eigenlijk alleen via Ibil en Iberdrola en die worden niet door hun App ondersteund. Ik heb al accounts bij Plugsurfing en Newmotion en ook die ondersteunen Ibil en Iberdrola niet.
Vervolgens heb ik de Ibil en Iberdrola Apps gedownload, maar - behalve dat die grotendeels alleen Spaans zijn - moet je daar lijkt het ook een Spaans adres en iets van een paspoortnummer opgeven waar ik niet zo van houdt. Bij Ibil zou je dan volgens dit forum eerst een kaart moeten ophalen bij het tankstation en dat koppelen aan de App.
Misschien heb ik het allemaal niet nodig, maar als ik het nu al kan regelen zou het fijn zijn, daarom de vraag: kan ik niet vooraf ergens een pas/App regelen die wél goede dekking heeft voor Ibil/Iberdrola?
 
Beste medeforummers,
Afgelopen maand zijn wij (met de Tesla Model 3LR) naar dit mooie gedeelte van Spanje geweest. Zal hier mijn ervaringen met jullie delen zodat er meer mensen daar gebruik van kunnen maken. Dit deel van Spanje is volkomen anders dan de Costa's en heet niet voor niets Costa Verde. Prachtige stranden, kliffen, steden en natuur (Picos d'Europa). Een aanrader!

Baskenland, Asturie en Galicie
In Baskenland geen problemen met het opladen. Het aantal SC's is in dit deel van Spanje erg laag en dus het opladen deden we voornamelijk bij hotels met een DC. Heb een Shell/NM kaart en die heeft in Baskenland nog voldoende dekking. Dat wijzigt in Asturie. Daar is er minder dekking en het aantal laadpunten is laag. Had voor de zekerheid een token van Electromaps aangeschaft. Niet nodig gehad.
Galicie en met name de omgeving van Santiago de Compostela is een forse uitdaging. Daar is het rijden met een EV een locale attractie. Er zijn weinig EV's en dus ook weinig laadpunten. Daar waren we volledig aangewezen op de hotels. Die soms met een type 2 zijn uitgerust maar dan blijkt de snelheid vergelijkbaar te zijn met een schuko 220 volt....

Spaanse parkeergarages zijn niet ontworpen voor moderne auto's. Klein en soms ook gevaarlijke uitritten maken het een uitdaging om binnen te komen en ook weer naar buiten.

Dit deel van Spanje is volkomen anders dan de Costa's en heet niet voor niets Costa Verde. Prachtige stranden, kliffen, steden en natuur (Picos d'Europa). Een aanrader!