Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Er wordt door verschillende lagen in de organisatie hier meegelezen. Naar aanleiding van mijn eerste bezoek aan Sec Eindhoven had ik een positief bericht geschreven in Positieve Service ervaringen. Daar was de Service medewerker die met je de auto doorneemt als ie voor service binnengebracht wordt van op de hoogte gesteld.

Wellicht hadden we dezelfde, had ook een positieve ervaring bij de intake in SeC Eindhoven. Om het on-topic te houden, dar zou ik ook zeker mijn MCU2 upgrade laten doen ;)
 
Vandaag MCU2 upgrade (en CCS upgrade) laten doen in locatie Zwolle. Mooie locatie. Niet groot. Wel heel netjes (en nieuw) Aardige mensen en goed werk geleverd. Moest wel weer herinneren wat en hoe ik al mijn instellingen had En ik ben mijn dagteller kwijt na 199700 km ..... (gelukkig hebben we de foto nog)
 
Vandaag MCU2 upgrade (en CCS upgrade) laten doen in locatie Zwolle. Mooie locatie. Niet groot. Wel heel netjes (en nieuw) Aardige mensen en goed werk geleverd. Moest wel weer herinneren wat en hoe ik al mijn instellingen had En ik ben mijn dagteller kwijt na 199700 km ..... (gelukkig hebben we de foto nog)
Bij mij gaven ze aan dat ik ook al mijn instellingen kwijt zou zijn maar alle instellingen bleken er nog in te staan.
 
Bij mij gaven ze aan dat ik ook al mijn instellingen kwijt zou zijn maar alle instellingen bleken er nog in te staan.

Ik wilde juist graag vanaf een schone lei beginnen (zodat ik de instellingen zelf wel weer goed zou zetten), maar Tesla gaf aan dat dat niet mogelijk was omdat het onderdeel was van de procedure om de instellingen over te zetten. Naja ook prima dan :D
 
Heb sinds vandaag ook de MCU2 er in.
Werkt veel vlotter en inderdaad de indruk dat het schermbeeld scherper is en het zwart ‘zwarter’.
Vreemd genoeg is het lettertype van de snelheid aanduiding op het kleine scherm ook gewijzigd (minder ‘vet’ lettertype).
Maar dat laatste ligt waarschijnlijk aan de nieuwe software-versie 2021.4.6, lijkt mij.
Die heeft Tesla er gelijk op gezet.
De tripmeters zijn bij mij ongewijzigd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Erik-S85
Heb sinds vandaag ook de MCU2 er in.
Werkt veel vlotter en inderdaad de indruk dat het schermbeeld scherper is en het zwart ‘zwarter’.
Vreemd genoeg is het lettertype van de snelheid aanduiding op het kleine scherm ook gewijzigd (minder ‘vet’ lettertype).
Maar dat laatste ligt waarschijnlijk aan de nieuwe software-versie 2021.4.6, lijkt mij.
Die heeft Tesla er gelijk op gezet.
De tripmeters zijn bij mij ongewijzigd.

Dat van die andere lettertype op het clusterscherm was volgens mij in de update 2020.48.xx Als je in de release notes naar beneden scrolt, kom je hem tegen. De release notes in MCU2 zijn wel sterkt verbeterd overigens.

Ik geniet nu ook sinds 2 dagen van MCU2 en ben ook zeer tevreden. Ik had de eerste dag 2 "problemen"
De te donkere achteruit camera, daarvan wist ik dat er een software fix voor kwam.
Ik kon niet inloggen op Youtube vanwege een niet veilige browser.

Inmiddels heb ik update 2021.4.6 ontvangen wat de achteruit camera aanzienlijk verbeterd heeft in het donker, deze is nu echt weer bruikbaar.
Het Youtube login probleem heb ik opgelost door met de browser in te loggen op "Runescape.com", signin, daarna kiezen voor inloggen via Google account. Als je dan Youtube start zit je al gelijk ingelogd.
Er waren eerst workarounds te vinden op het internet door in te loggen op Plex.tv of Dropbox.com, maar deze werken niet meer. Zij hebben hun sites waarschijnlijk aangepast aan de strengere security eisen van Google.

Dus nu helemaal content met MCU2
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Heb nog even het kleine scherm bij versie 48.12.1 (voor de update MCU2) erbij gezocht:
567C8AF4-D256-41CD-B273-F9EEA0EF4421.jpeg

en versie 2021.4.6, na de update MCU2:
01D01B14-7979-4B80-A3DE-761FBDCFB74E.jpeg

Zie de verschillen...
Ook de plek van de temperatuur en de P/R/N/D is gewisseld. Was mij eerst niet opgevallen.
Verder lijkt het (elektronische) geluid van de richtingaanwijzer ook luider.

Maar los van dat alles: de wissel naar de MCU2 is heel erg fijn.
Het grote scherm is scherper, véél sneller en toont meer gegevens.
Alsof ik in een nieuwe auto rijd.:)
 
Heb nog even het kleine scherm bij versie 48.12.1 (voor de update MCU2) erbij gezocht:
View attachment 638405
en versie 2021.4.6, na de update MCU2:
View attachment 638406
Zie de verschillen...
Ook de plek van de temperatuur en de P/R/N/D is gewisseld. Was mij eerst niet opgevallen.
Verder lijkt het (elektronische) geluid van de richtingaanwijzer ook luider.

Maar los van dat alles: de wissel naar de MCU2 is heel erg fijn.
Het grote scherm is scherper, véél sneller en toont meer gegevens.
Alsof ik in een nieuwe auto rijd.:)
Het is ook een stuk warmer geworden zie ik ..;)
 
Voor mijn Model S heb ik in 2018 de MCU1 moeten vervangen icm upgrade LTE. Heeft iemand enig idee of een soort van resitutie kan verwachten?
Als je heb bij Tesla gedaan hebt, komt er een vorm van compensatie eind maart. Als je het bij Luuk hebt gedaan (zoals ik) dan is het inderdaad afwachten. Ik hoop dat ze een korting bieden op een upgrade naar MCU2. Ben nu een paar weken met TuneIn en spotifi aan het rijden en mis FM radio eigenlijk niet. Nu maar hopen op een leuke compensatie.
 
vorige week ook de MCU2 upgrade laten uitvoeren. Systeem gaf steeds vaker problemen en had al besteld voordat Tesla de mail rond stuurde voor de MCU1 fix.
Het verbaasde mij dat ook de autopilot een upgrade heeft gekregen van 2.0 naar 3.0. Dat had ik niet verwacht.
Ik heb geen bij mijn auto alleen de EAP optie en niet de volledige AP.
Dus nu worden ook de pijlen op de weg, verkeersborden en pionnen op het scherm weer gegeven. De verkeerslichten dacht ik niet. Maar ben ook nog maar 1 verkeerslicht tegen gekomen naar de upgrade.
Audio lijkt ook beter te klinken.
Beide schermen zijn vervangen waarbij vooral het scherm achter het stuur een stukje scherper is. Het middenconsole scherm was al een keer vervangen ivm de gele streep voordat ze dit met de UV lamp oplossing kwamen. Maar nu dus nog een keer.
Bijna alle instellingen zijn overgenomen behalve bluetooth en garagedeur koppeling.
1550 euro is een hoop geld maar de resterende 1,5 jaar kan ik er wel van genieten. Maar als je dan uitrekent wat het per maand kost......:)
 
Heb nog even het kleine scherm bij versie 48.12.1 (voor de update MCU2) erbij gezocht:
View attachment 638405
en versie 2021.4.6, na de update MCU2:
View attachment 638406
Zie de verschillen...
Temperatuur aan de andere kant, hogere temperatuur, 13 minuten terug in de tijd...wonderlijk wat mensen opvalt terwijl het echt opmerkelijke verschil (of juist meer: het gebrek aan verschil) de twee verbruiksgrafieken zijn. Die kun je bijna op elkaar plakken, hoe krijg je dat nu voor elkaar? :p;). Of heb ik een setting gemist en kun je tegenwoordig je hartslag op het scherm tonen?
 
Temperatuur aan de andere kant, hogere temperatuur, 13 minuten terug in de tijd...wonderlijk wat mensen opvalt terwijl het echt opmerkelijke verschil (of juist meer: het gebrek aan verschil) de twee verbruiksgrafieken zijn. Die kun je bijna op elkaar plakken, hoe krijg je dat nu voor elkaar? :p;). Of heb ik een setting gemist en kun je tegenwoordig je hartslag op het scherm tonen?
Ja mooi hè? Gaat om exact hetzelfde traject voorgaande aan de foto’s.
Vrouwlief weggebracht naar haar werk.
Alleen bij een andere buitentemperatuur. :)
 
2x zo snel dus Maarten?
Heb het niet exact getimed en ik weet ook niet hoe groot de verschillende binnenhaalde versies zijn.
Vandaag zag ik het binnenkomen op een snelheid van ca. 5 MB/s.
Als ik een gok moet doen: ca. 10x zo snel: van 20 naar 2 minuten.
Daarna neemt de auto nog wel de nodige tijd voordat hij aangeeft dat hij kan gaan installeren: uitpakken van de software? Geen idee...