Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen

This site may earn commission on affiliate links.
Lowering brackets voor mijn Tesla X P100D+. Op een Amerikaans forum had ik gelezen dat de bekende acceleration shudder (trillen assen voor) permanent opgelost kunnen worden met Lowering links. Dit zijn verstelbare metalen armpjes die de standaard plastic armpjes vervangen die de sensoren vd luchtvering regelen. Het comfort en alle functies blijven gelijk. Ik heb ze laten installeren bij Baan Velgen voor totaal 250 euro. Het duurde een uurtje en de auto staat nu een stuk lager. De shudder is nu weg bij low en very low is als een racewagen op de weg. Eigenlijk is dit hoe Tesla het standaard had moeten bouwen. Zeker bij de performance uitvoering. De auto ziet er een stuk beter uit en verbruikt natuurlijk ook minder. Op de foto's zie je alle hoogtestanden na installatie. Aanrader dus van mijn kant!

20190517_092147.jpg
20190517_093956.jpg
20190517_094217.jpg
20190517_094302.jpg
20190516_111905.jpg
20190517_094043.jpg
20190517_094124.jpg
20190517_102721.jpg
20190517_102703.jpg
20190516_112029.jpg
 
Oh waarom dan?
Luchtweerstand wordt bepaald door de vorm van de auto lijkt mij en die verandert niet.
Je frontaal oppervlak is kleiner, want er steekt minder van de (op zich al niet zo heel goed gestroomlijnde) banden onder de auto uit, en daarmee is de luchtweerstand vrijwel zeker ook kleiner. Maar daar blijft het denk ik niet bij.

Er zijn in ieder geval genoeg organisaties die denken dat het wel degelijk verschil maakt.

5 tips om de actieradius van uw elektrische auto flink te vergroten!

upload_2019-5-17_14-18-59.png


upload_2019-5-17_14-6-50.png


upload_2019-5-17_14-8-25.png
 
Je frontaal oppervlak is kleiner, want er steekt minder van de (op zich al niet zo heel goed gestroomlijnde) banden onder de auto uit, en daarmee is de luchtweerstand vrijwel zeker ook kleiner. Maar daar blijft het denk ik niet bij.

Er zijn in ieder geval genoeg organisaties die denken dat het wel degelijk verschil maakt.

5 tips om de actieradius van uw elektrische auto flink te vergroten!

View attachment 408856

View attachment 408854

View attachment 408855

Ik was al overtuigd dat het een heeel klein beetje zal schelen maar volgens mij het noemen niet waard.

Even rekenen op een bierviltje.
Als gevolg van de banden:
Laten we er grofweg vanuit gaan dat de model X front oppervlakte 2 meter breed bij 1,5 meter hoog is.
Dat is 3,0 m2.

Als de auto 5 cm omlaag gaat scheelt dat bij 2 banden van 26,5cm (265) = 0,026 m2
Dat is 0,9%
Ik neem het ruwe oppervlakte van een band even niet mee maar een band loopt natuurlijk ook nog schuin naar beneden weg.

Dus als je normaal met 200Wh/km rijdt, rijdt je dan met 201,8Wh/km.
Het scheelt absoluut maar niet heel significant en ook niet te signaleren op je verbruikscherm in de auto denk ik :)
 
Last edited:
Zoals ik het begrepen heb is bij een lagere auto de lift lager en blijft de drag vrijwel gelijk wat per calculatie resulteert in een betere wegligging en inderdaad een kleiner frontoppervlakte.
Als je dan ook nog dit doet dan kom je wel veel beter uit:
DIY: Clear Aero Covers For A Tesla

Klinkt goed!
Morgen voor de M3 grotere maat velgen en verlagen. Hoop dat het elkaar opheft qua verbruik :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Mad P***y and 4DXP
Ik was al overtuigd dat het een heeel klein beetje zal schelen maar volgens mij het noemen niet waard.
De door mij aangehaalde bronnen vinden het kennelijk wel het noemen (en de moeite) waard. Denk toch maar dat ik daar in dat geval een beetje op af ga.
Ik neem het ruwe oppervlakte van een band even niet mee ...
Da's wel heel makkelijk, he? :p
... maar een band loopt natuurlijk ook nog schuin naar beneden weg.
Voor precies dat deel van de band dat extra onder de auto uit zal steken gaat dat maar beperkt op ;).
Dus als je normaal met 200wh/km rijdt, rijdt je dan met 201,8Wh/km.
Het scheelt absoluut maar niet heel significant en ook niet te signaleren op je verbruikscherm in de auto denk ik :)
Zoals ik al zei (en anderen ook lijken te bevestigen): Maar daar blijft het denk ik niet bij.

- vrijdag middag, tijd voor de borrel, denk ik :cool:
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Wat een geniaal idee. Ik heb, ondanks vervanging van de voorassen door Tesla, bij mijn Model X nog steeds last van die shudder geluiden.
250 euro is een kleine prijs om te betalen voor een verbetering hierin.
Ik zet mijn vering meestal op Normal. Is de shudder er met deze aanpassing dan ook niet?
En heb je de link naar het Amerikaanse forum waarin dit besproken wordt? Ik kon het zo snel niet vinden.
Dank!
 
Wat een geniaal idee. Ik heb, ondanks vervanging van de voorassen door Tesla, bij mijn Model X nog steeds last van die shudder geluiden.
250 euro is een kleine prijs om te betalen voor een verbetering hierin.
Ik zet mijn vering meestal op Normal. Is de shudder er met deze aanpassing dan ook niet?
En heb je de link naar het Amerikaanse forum waarin dit besproken wordt? Ik kon het zo snel niet vinden.
Dank!

Bij normale heb ik het nog wel iets. Gewoon standaard op low laten. En very low als je een rondje wilt karten
Acceleration Shudder