Ik ben nu bijna 2 jaar een zeer trotse eigenaar van een Model S 100D maar de laatste tijd begint hij langzaam uit elkaar te vallen en Tesla zelf schuift dit af als normale gebruikersschade.
Ik heb een Model S 100 D - Obsidian Black - 21 inch Turbine velgen - open dak - carbon inleg - leren bekleding - auto pilot - improved sound etc. Alles fabriek af, behalve de 19 inch mat zwarte winterbanden.
Laat me voorop stellen dat ik echt verliefd ben op mijn auto. Ik zie nog steeds mensen omkijken als ik voorbij rij of mensen die op een perkeer plaats toch even gaan kijken. Daarnaast vind ik de plaatst in mijn auto, het rijgedrag en de nieuwe updates geweldig. Ik hoef wat dat betreft helemaal niets anders meer.
Maar... uiteraard is er een maar.
Al vanaf het moment dat we er 2 jaar geleden mee op vakantie zijn geweest heb ik het gevoel dat ik een maandag ochtend model heb. Bakje in de midden console laat los en ligt bij gas geven op de achterbank, gele waas in het scherm, deurklinken die nu een iets andere stand naar binnen hebben, meer ruis, binnenkant van de deur aan rijderszijde laat los, motor kap licht niet mooi precies in t midden.
Bovenstaande zaken zijn allemaal wel overheen te komen. Daarnaast heeft Tesla dit 2 weken geleden eindelijk netjes gemaakt.
Maar sinds ongeveer een half jaar had ik het idee dat de lak aan het breken was. Ik had al wel wat last van steenslag, maar goed, dat heb je met een auto als je die gebruikt. Maar nu begin hij echt af te bladeren. Steeds meer, en hem goed in de wax zetten zelf helpt niet meer. Ik heb nu inmiddels 9 plekken op de motorkap die allemaal groter zijn dan een 2 euro munt. Daar is de bling-bling helemaal weg en toont een mat zwarte onderlaag.
Ik heb hierbij, toen het heel langzaam begon al voor bij Tesla geweest. Hier werd ik weg gestuurd door een Engelse monteur met de woorden "impact damage". Ik was het hier niet mee eens en wilde een manager spreken om dit samen te bespreken. Zonder succes mocht ik naar huis met een aantekening impact damage in mijn dossier.
Persoonlijk baal ik hier als een stekker van en maakt het me ook boos. Ik heb nu een auto van nog geen 2 jaar auto waar de lak van afbladert wat volgens Tesla volkomen normaal is.
Ik ben vandaag naar een professioneel auto schade herstelbedrijf geweest. Die gaf aan dat dit echt niet moet kunnen voor een auto, ongeacht welke merk of prijsklasse, dat er binnen 2 jaar dit gebeurd. Niet door steenslag. Steenslag is iets wat gebeurd bij gebruik van een auto, maar dan mag niet de lak afbladeren. Niet binnen 2 jaar.
Het laten spuiten van de motorkap kost ongeveer 1000 - 1500 euro. Serieus geld, toch?
Zeker voor het feit dat de Obsidian lak ook nog eens een extra optie was van 1250 euro.
Helaas is dit nog niet het enige - de 21inch velgen aan de voorkant van de auto zijn aan het scheuren. Bij de aanhechting van de spaak. Links voor is op 3 plekken gescheurd waardoor hij langzaam leeg loopt. Ik moet deze nog langs brengen bij Tesla maar zonder de band gezien te hebben wist ook daar de monteur me al te vertellen dat dit gebruiksschade was. Ook hier een optie van 4.000 euro - weg.
Ik schrijf dit verhaal omdat ik vooral mijn boosheid, frustratie en onbegrip kwijt moet.
Zijn er nog meer mensen in de groep die met een dubbel gevoel Tesla rijden?
Iemand advies voor me over hoe hier mee om te gaan?