Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Duitsland

This site may earn commission on affiliate links.
Ook hier maar een aparte thread voor gemaakt.
Ik mailde Essent om de laadpas soms naar de vaak variant om te zetten en kreeg dit als reply:
"
Beste heer,

De mogelijkheid om in Duitsland bij RWE te laden via Essent bevond zich in een testfase. Helaas wordt deze samenwerking niet meer voortgezet. We kunnen u dus niet meer voorzien van een Duits laad-ID.
Als alternatief kan ik u wel adviseren om u aan te melden bij PlugSurfing. Middels deze app (of RFID sleutelhanger) kunt u bij alle aangesloten partners opladen. RWE bevindt zich onder deze partners.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

R** B*****
Essent Elektrisch Rijden
"
Dus heb ik maar bij mijn Plugsurfing account ook de sleutelhanger erbij besteld (Just Charge - PlugSurfing).
Ik zag wel dat je naast de huidige 731 type 2 laadpunten in DE met minimaal 11kW laadsnelheid er maar 38 laadpunten zijn waar je met de sleutelhanger kan betalen.
Maar ok, je zal maar net bij een van die 38 staan.

Nu Essent dus niet meer mee doet via RWE in DE, geeft Plugsurfing dus een goede dekking daar.
Wie weet er nog meer landelijk dekkende alternatieve laadpassen voor DE?
 
Ook hier maar een aparte thread voor gemaakt.
Ik mailde Essent om de laadpas soms naar de vaak variant om te zetten en kreeg dit als reply:
"
Beste heer,

De mogelijkheid om in Duitsland bij RWE te laden via Essent bevond zich in een testfase. Helaas wordt deze samenwerking niet meer voortgezet. We kunnen u dus niet meer voorzien van een Duits laad-ID.
Als alternatief kan ik u wel adviseren om u aan te melden bij PlugSurfing. Middels deze app (of RFID sleutelhanger) kunt u bij alle aangesloten partners opladen. RWE bevindt zich onder deze partners.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

R** B*****
Essent Elektrisch Rijden
"
Dus heb ik maar bij mijn Plugsurfing account ook de sleutelhanger erbij besteld (Just Charge - PlugSurfing).
Ik zag wel dat je naast de huidige 731 type 2 laadpunten in DE met minimaal 11kW laadsnelheid er maar 38 laadpunten zijn waar je met de sleutelhanger kan betalen.
Maar ok, je zal maar net bij een van die 38 staan.

Nu Essent dus niet meer mee doet via RWE in DE, geeft Plugsurfing dus een goede dekking daar.
Wie weet er nog meer landelijk dekkende alternatieve laadpassen voor DE?

Als ik me niet vergis heb je met je TNM pas toegang tot het Ladenetz netwerk.

ladenetz.de | Einstecken, Aufladen, Losfahren.
 
Als je al een pas hebt van Essent " vaak" dan blijft deze voor RWE gewoon bruikbaar er worden echter geen nieuwe meer uitgegeven.
Ik heb vandaag gebled en dit was de mededeling

Ik ga binnenkort op roadtrip door Noorwegen met de Tesla en wil net onder Bremen aan een RWE paal laden.

Ook hier maar een aparte thread voor gemaakt.
Ik mailde Essent om de laadpas soms naar de vaak variant om te zetten en kreeg dit als reply:
"
Beste heer,

De mogelijkheid om in Duitsland bij RWE te laden via Essent bevond zich in een testfase. Helaas wordt deze samenwerking niet meer voortgezet. We kunnen u dus niet meer voorzien van een Duits laad-ID.
Als alternatief kan ik u wel adviseren om u aan te melden bij PlugSurfing. Middels deze app (of RFID sleutelhanger) kunt u bij alle aangesloten partners opladen. RWE bevindt zich onder deze partners.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

R** B*****
Essent Elektrisch Rijden
"
Dus heb ik maar bij mijn Plugsurfing account ook de sleutelhanger erbij besteld (Just Charge - PlugSurfing).
Ik zag wel dat je naast de huidige 731 type 2 laadpunten in DE met minimaal 11kW laadsnelheid er maar 38 laadpunten zijn waar je met de sleutelhanger kan betalen.
Maar ok, je zal maar net bij een van die 38 staan.

Nu Essent dus niet meer mee doet via RWE in DE, geeft Plugsurfing dus een goede dekking daar.
Wie weet er nog meer landelijk dekkende alternatieve laadpassen voor DE?
 
Sinds enkele weken blijken er nog 42 nieuwe snelladers geplaatst te zijn door Tank & Rast: emobility < Für Gäste | Autobahn Tank & Rast GmbH
Ik zou durven zeggen: het is er stilaaan aan het doorkomen.

Ik heb die nabij Aken onlangs gebruikt: plug and charge for free.

Die von Tank & Rast betriebenen Schnellladesäulen können in der Anfangsphase kostenfrei genutzt werden. Tank & Rast übernimmt derzeit die Kosten. Eine Ladekarte ist vorerst nicht notwendig.
 
Het is wel raadzaam dat je op voorhand de tarieven nakijkt. Want ik dacht tijdens een overnachting op weg naar onze skibestemming op te laden aan een publieke paal (tussen 2 supercharger locaties in) maar de afrekening was toch wel ontnuchterend.

FullSizeRender 4.jpg
 
  • Informative
Reactions: shoot72
Het is wel raadzaam dat je op voorhand de tarieven nakijkt. Want ik dacht tijdens een overnachting op weg naar onze skibestemming op te laden aan een publieke paal (tussen 2 supercharger locaties in) maar de afrekening was toch wel ontnuchterend.

Lijkt mij plugsurfing te zijn: hier zou ik toch eens een mailtje voor sturen. Mijn ervaring is dat ze vrij redelijk zijn.
 
Lijkt mij plugsurfing te zijn: hier zou ik toch eens een mailtje voor sturen. Mijn ervaring is dat ze vrij redelijk zijn.
Was inderdaad plugsurfing. Nadien zag ik dat ik via TNM ook op deze plek kon laden aan 0,10 ipv 0,14€...had me ook al 40% korting opgebracht. Ik zal het catalogeren onder leergeld.

Eigenlijk ga je het superchargernetwerk nog meer waarderen na dit soort schuivers.
 
Was inderdaad plugsurfing. Nadien zag ik dat ik via TNM ook op deze plek kon laden aan 0,10 ipv 0,14€...had me ook al 40% korting opgebracht. Ik zal het catalogeren onder leergeld.

Eigenlijk ga je het superchargernetwerk nog meer waarderen na dit soort schuivers.
Interessant! Maar hoe kan je eenvoudig zien wat je betaalt als je de tnm pas gebruikt? Mijn evbox kaart laat het ook niet zien.

Net die plugsurfing app gedownload: handig laadpunten overzicht (lijst en kaart) met kosten per paal. Die ga ik dus voor de info maar eens gebruiken.
 
Over PlugSurfing gesproken: vorige week voor de derde keer een PlugSurfing Charging Key aangevraagd. Ik krijg telkens netjes bericht uit Berlijn dat ze hem verstuurd hebben maar hij komt nooit bij me aan. De eerste twee keer liet ik hem naar mijn praktijkadres sturen dus nu maar naar mijn thuisadres maar tot dusverre nada. Iemand anders met dit probleem?
 
Ik zie op TNM app dat (alle) publieke laadpalen 0,56ct p kWh rekenen. Dat is even duur als benzine.

Echte beginnersvraag: ligt dit aan TNM? / zitten er verschillen tussen laadpaalPAS aanbieders? Of wordt er vr buitenlanders meer gerekend (zoals tot voor kort bij mobiel bellen / internet)?
 
TNM is soms wel een beetje raar en duur op dat gebied. Voor Duitsland kun je kijken naar Plugsurfing (PlugSurfing - Elektrische auto opladen en laadpalen vinden), wat ook is genoemd in de openingspost. Je hoeft niet perse hun laad-sleutelhanger te kopen, veel laadpalen kun je ook via de app activeren. Houd er wel rekening mee dat je vaak met 2 tarieven zit, namelijk dat je per minuut en per kWh betaalt. Daardoor blijft het hoe dan ook erg duur ten opzichte van Nederland. Het oneerlijke is ook dat iemand met 16 of 22 kW lader dus een stuk goedkoper uit is dan een 11 kW lader, omdat die minder lang zal hoeven laden. Even aangenomen dat de laadpaal 22 kW levert.

Om het extra vreemd te maken: soms vind je in Park+Ride garages ook laders en daarbij betaal je ook per minuut, terwijl die garages natuurlijk bedoeld zijn om je auto te parkeren, dan met het Openbaar Vervoer de stad in te gaan en daar veelal ook enige tijd te blijven. Dus je auto verzetten is dan lastig. Dat maakt het een vrij dure grap.

Op zich zijn de tarieven ook wel te verklaren, want de laadpalen worden vrijwel niet gebruikt. Plugsurfing geeft bij veel (alle?) laadpalen ook statistieken, en vaak staat er gewoon iets bij als dit: Laadsessies/laatste 30 dagen: 1

Een laadpaal neerzetten voor 1 laadsessie per maand loont natuurlijk totaal niet. Aan de andere kant zorgen de hoge tarieven er voor dat ze vrijwel niet worden gebruikt.

Ik zou eigenlijk adviseren om gewoon de Superchargers te gebruiken en dan bij de Supercharger even ontbijt/lunch/diner te pakken.

Overigens heb je hier ook nog een netwerk van gratis snelladers, maar die staan veelal langs de snelweg en dus kun je dan net zo goed een Supercharger pakken: emobility < Für Gäste | Autobahn Tank & Rast GmbH
 
Ik vertoef dit weekend in Dusseldorf. Iemand die tips heeft om daar ter plaatse te laden?
Zijn 2 oplaadpunten in buurt van hotel maar daarvoor heb je blijkbaar een Düsseldorf Stadtwerk RFID nodig.

Ik heb een kaart van NewMotion en Plugsurfing app. Kan je daar ook mee laden?
 
Ik vertoef dit weekend in Dusseldorf. Iemand die tips heeft om daar ter plaatse te laden?
Zijn 2 oplaadpunten in buurt van hotel maar daarvoor heb je blijkbaar een Düsseldorf Stadtwerk RFID nodig.

Ik heb een kaart van NewMotion en Plugsurfing app. Kan je daar ook mee laden?

Wij verbleven bij het Melia Hotel met Destination Charger in de parkeergarage. En in de binnenstad Kun je bij parkeergarage ParkCenter Kö parkeren. Laden gratis wel betalen voor parkeren.
 
  • Like
Reactions: Tazmanian