Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kromme schijfremmen

This site may earn commission on affiliate links.
Mannen (en vrouwen),

Even een ervaringsvraag voor de 1ste uur Tesla adepten. Ik had laatst weer eens last van een trillende voorkant bij het zachtjes indrukken van het rempedaal. Ook de motor begint weer geluid te maken dus ben ik weer eens naar Tesla in Amsterdam gegaan om een techneut er naar te laten kijken. Het geluid in de motor was volgens de monteur nog niet zo erg dat de motor vervangen moest worden dus daar blijf ik nog even mee rijden. Hij schrok zich wel wezenloos van de remmen en gaf aan dat hij het eigenlijk onverantwoord vond om de Tesla mee terug te geven. Aangezien er geen leenauto voorradig was heb ik de gok maar genomen. Binnen een week kon de afspraak worden ingepland dus dat was super. Het probleem met de remmen was niet nieuw. Ik heb er inmiddels 135.000 kilometer er op zitten en in de afgelopen 2,5 jaar dacht ik dat inmiddels 3 maal de remschijven en remblokken waren vernieuwd vanwege hetzelfde euvel. Tesla gaf aan dat het niet 3 keer was maar dat het inmiddels 7 maal was dat de schijven en remblokken waren vervangen. Allemaal overigens onder garantie of goodwill, dus geen klachten daarover. Nu hebben ze de auto binnenste buiten gekeerd om een oorzaak te vinden maar ze konden niets vinden. Als mogelijke oorzaak gaven zij wel aan dat het wellicht te maken had met het feit dat ik mijn velgen had laten coaten en mijn remklauwen rood had laten verven. Hierdoor kon volgens Tesla de hitte niet goed worden afgevoerd. Mijn vraag aan jullie is:

Zijn er meer Teslarijders van het 1ste uur welke hetzelfde euvel vaker dan 1 keer hebben meegemaakt en zoja, wat was de oorzaak? Kan het niet aan de kwaliteit van de schijfremmen liggen?

Tesla heeft het overigens weer netjes opgelost want voor de achtste keer is het hele zwikkie vervangen op basis van goodwill. Ben alleen wel bang dat ik over een half jaar weer aan de beurt ben zonder dat er een oorzaak is gevonden.

Ben benieuwd of ik de enige ben met dit probleem.
 
Interessant dat je er net nu over begint. Heb er ook last van. Na nieuwe banden gekregen te hebben (achter) en die direct bij KF opnieuw heb laten balanceren (was niet goed gedaan in SeC A'dam) blijf ik trillingen houden. Vooral rond 140 km/u. Ook na fors remmen is trillen erger.

Nu heb ik net mijn remmen gelost en schoongemaakt. Links voor zat het remblok volledig vast (kwam af en toe een resonerend geluid vanaf) Kan zijn dat de schijf daardoor krom is. Maar trillen lijkt vooral van achteras te komen. Zit nu op 145k.
Is voor het eerst (zover ik weet).

Dacht er aan de remschrijven te laten afdraaien om ze weer recht te hebben (ongeveer EUR 100 voor de hele set) Toevallig vandaag ook naar SeC gebeld om te horen wat nieuwe remblokken kosten. Stunning: blokken ongeveer EURR 250 per set. Remschijven EUR 550 per set. Volledig vervangen zit je dus op EUR 1600 aan materiaal. Bizar. Zo duur heb ik nog nooit remblokken/schijven vervangen. Maar veel keus is er niet.

Maar als dit een algemeen probleem is laat ik het Tesla natuurlijk liever oplossen. Maar ik weet niet of ik met 145k nog op enige coulance kan rekenen.
 
Is een bekend probleem. Met name als de wielbouteb niet strak genoeg aangedraaid worden.
Bij de meeste auto's gebeurt dit met 100 Newton/meter
Bij de MS 175!!
Velen weten dit niet met als gevolg niet strak genoeg aandraaien. En gevolg: kromme schijven.
 
Interessant dat je er net nu over begint. Heb er ook last van. Na nieuwe banden gekregen te hebben (achter) en die direct bij KF opnieuw heb laten balanceren (was niet goed gedaan in SeC A'dam) blijf ik trillingen houden. Vooral rond 140 km/u. Ook na fors remmen is trillen erger.

Nu heb ik net mijn remmen gelost en schoongemaakt. Links voor zat het remblok volledig vast (kwam af en toe een resonerend geluid vanaf) Kan zijn dat de schijf daardoor krom is. Maar trillen lijkt vooral van achteras te komen. Zit nu op 145k.
Is voor het eerst (zover ik weet).

Dacht er aan de remschrijven te laten afdraaien om ze weer recht te hebben (ongeveer EUR 100 voor de hele set) Toevallig vandaag ook naar SeC gebeld om te horen wat nieuwe remblokken kosten. Stunning: blokken ongeveer EURR 250 per set. Remschijven EUR 550 per set. Volledig vervangen zit je dus op EUR 1600 aan materiaal. Bizar. Zo duur heb ik nog nooit remblokken/schijven vervangen. Maar veel keus is er niet.

Maar als dit een algemeen probleem is laat ik het Tesla natuurlijk liever oplossen. Maar ik weet niet of ik met 145k nog op enige coulance kan rekenen.


Zo te lezen heb jij een ander probleem cq oorzaak dan ik. Bij mij is het dus al 7 maal voorgekomen. Zo te lezen bij jou niet.
 
Is een bekend probleem. Met name als de wielbouteb niet strak genoeg aangedraaid worden.
Bij de meeste auto's gebeurt dit met 100 Newton/meter
Bij de MS 175!!
Velen weten dit niet met als gevolg niet strak genoeg aandraaien. En gevolg: kromme schijven.

Bedankt voor de tip. Ik ga er van uit dat het bij Tesla wel bekend is dat het 175 Newton/meter dient te zijn! Bij mij gaan de wielen er 2 keer per jaar af bij de winter/zomer wissel. dat zou het aantal malen verklaren.
 
Toevallig vandaag ook naar SeC gebeld om te horen wat nieuwe remblokken kosten. Stunning: blokken ongeveer EURR 250 per set. Remschijven EUR 550 per set. Volledig vervangen zit je dus op EUR 1600 aan materiaal. Bizar. Zo duur heb ik nog nooit remblokken/schijven vervangen. Maar veel keus is er niet.
Het is zeker niet weinig, maar ook niet exorbitant. Ik schrik er niet van.
Had ooit een Porsche en was ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan remmen - exclusief montage. Dat is bij Tesla inclusief.
 
Ik verbaas me wel. Hier 233.000km op de teller, originele schijven nog en elke 80.000km nieuw setje blokken
Vorig jaar probleempje gehad dat remkracht laag en onregelmatig was - leek op kromme schijven - maar bleek als oorzaak te hebben dat ik bijna al het afremmen op regen deed. Te weinig gebruik vd remmen dus. Nu rem ik af en toe krachtig en auto remt als nieuw!
 
Ook kromme schijven gehad, maar slechts één keer, na ca. 120.000 km vervangen. Zowiezo te snel bij een auto waar je bijna niet van de remmen gebruik maakt. Toch goed door Tesla opgelost. Wat mij opviel was dat, als de auto goed nat was geweest, na ongeveer een dag de remblokken aan de schijven kleefden. Elke keer moesten de schijven dan met een schok van de blikken loskomen. Heb nu nieuwe remschijven en dat probleem is nog niet weer opgetreden.
 
In april (bij 40.000 km) remschijven en blokken voor vervangen, vanwege schokkend remmen. Volgens SeC Amsterdam kwam dit door te veel regen en te weinig fysiek remmen.
Binnen 3 weken was het probleem terug. Nu heeft SeC Duiven weer de schijven en blokken vervangen. Ik ben reg benieuwd hoe snel het weer terug is.
 
Is een bekend probleem. Met name als de wielbouteb niet strak genoeg aangedraaid worden.
Bij de meeste auto's gebeurt dit met 100 Newton/meter
Bij de MS 175!!
Velen weten dit niet met als gevolg niet strak genoeg aandraaien. En gevolg: kromme schijven.

Is het aandraaien van de wielbouten niet met 120 Nm? Dat heb ik volgens mij van dit forum ofwel uit het "boekje". Zit helaas nu ergens in de zon op een Grieks eiland te genieten van een drankje zodat ik dat nu niet even na kan zien, maar wel wijs om dit aandraaimoment even goed te hebben voordat mijn schijfjes straks ook krom zijn. ;)