Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kromme schijfremmen

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet wat hier als je je ligt te "vervelen" aan het zwembad en onder een parasolletje zit in de zon? Ben dus van de week maar eens begonnen met het bijlezen van het forum omdat ik dat een paar weken heb laten versloffen. Eerst geen tijd vanwege drukte met werk, en toen een week bijkomen onder de zon en me voorgenomen even niets te lezen. Nu dus weer uitgerust en begon het weer te kriebelen. Morgen weer terug en dan gaan we de Tesla weer ophalen bij P3 (lang parkeren) op Schiphol waar hij netjes in de (voor mij) nieuwe garage achtergelaten is aan de stekker. Goed geregeld daar.
 
P3 (lang parkeren) op Schiphol waar hij netjes in de (voor mij) nieuwe garage achtergelaten is aan de stekker

Verhip.., overdekt parking P3 ben ik te laat voor..., graag had ik ook de optie om overdekt te parkeren. Al lijkt mij behoorlijk in de kosten te lopen voor alleen parking? ik zie zo niet wat de extra kosten zijn.

is het geadviseerd of noodzakelijk om aan de stekker te houden tijdens langere stilstand?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: STLL
Verhip.., overdekt parking P3 ben ik te laat voor..., graag had ik ook de optie om overdekt te parkeren. Al lijkt mij behoorlijk in de kosten te lopen voor alleen parking? ik zie zo niet wat de extra kosten zijn.

is het geadviseerd of noodzakelijk om aan de stekker te houden tijdens langere stilstand?

Voor het overdekte parkeren in de garage ben je € 15 meer kwijt dan het reguliere parkeertarief.

Ik had niet gerekend op aparte EV -plaatsen, het is wel makkelijk, maar zeker niet noodzakelijk. Straks gewoon weer met een (bijna) volle accu huiswaarts.
 
Ik heb sinds eergisteren een trillend gevoel in de op-en-neerrichting (niet roterend in het stuur) vanaf ca.110km/h en neemt toe met de snelheid. Sneller dan 140km/h heb ik nog niet geriskeerd.
Ik moet ook nog eens uitzoeken of dit trillen op de achterbank meer of minder is dan vooraan. Maar is dit iets wat anderen al hebben meegemaakt en te linken is aan de remschijven? Want op de voorste 2 remmen zijn licht glanzende stukken te zien thv verbindingsribben van de ventilatiesponning. Ik probeer sebiet nog een foto te maken.

En het straffe is dat ik hem op 68.000km vorige maand zijn 80.000km-beurt heb gegeven. Zit ondertussen op 82.000km.
 
20160718_081326.jpg
 
Ik heb sinds eergisteren een trillend gevoel in de op-en-neerrichting (niet roterend in het stuur) vanaf ca.110km/h en neemt toe met de snelheid. Sneller dan 140km/h heb ik nog niet geriskeerd.
Ik moet ook nog eens uitzoeken of dit trillen op de achterbank meer of minder is dan vooraan. Maar is dit iets wat anderen al hebben meegemaakt en te linken is aan de remschijven? Want op de voorste 2 remmen zijn licht glanzende stukken te zien thv verbindingsribben van de ventilatiesponning. Ik probeer sebiet nog een foto te maken.

En het straffe is dat ik hem op 68.000km vorige maand zijn 80.000km-beurt heb gegeven. Zit ondertussen op 82.000km.
Hebben ze misschien de remmen losgehaald tijdens de beurt? Heb je al een paar keer goed hard geremd achter elkaar (van 130 terug naar 60 een keer of wat achter elkaar) misschien zit er wat troep tussen?

Het zou ook nog kunnen dat je een loodje van een wiel verloren bent wat voor onbalans zorgt, of een probleempje met een van de banden, of een kromme velg...
 
Ik heb sinds eergisteren een trillend gevoel in de op-en-neerrichting (niet roterend in het stuur) vanaf ca.110km/h en neemt toe met de snelheid. Sneller dan 140km/h heb ik nog niet geriskeerd.
Ik moet ook nog eens uitzoeken of dit trillen op de achterbank meer of minder is dan vooraan. Maar is dit iets wat anderen al hebben meegemaakt en te linken is aan de remschijven? Want op de voorste 2 remmen zijn licht glanzende stukken te zien thv verbindingsribben van de ventilatiesponning. Ik probeer sebiet nog een foto te maken. En het straffe is dat ik hem op 68.000km vorige maand zijn 80.000km-beurt heb gegeven. Zit ondertussen op 82.000km.
Een op- en neer beweging wijst richting een hoogteslag, waarschijnlijk in de velg/band combinatie. Kromme remschijven merk je alleen als je remt, met een links-rechts beweging in het stuur. Daar lijkt het in dit geval dus niet op. Ik sluit me aan bij de diagnose van @basvk: balanceer-lood/velg/band.
 
Had hiwr alngemeld dat ik ook een trillings issue heb (na incident op erally).
Heb alle wielen nogmaals laten balanceren en de remmen laten afdraaien. Maar daar zat het probleem niet in.
Auto is nu eindelijk bij Tesla. Waar komen ze mee: 3 van de vier wielen zijn niet goeg geballanceerd en de remschijven (vooral voor) zijn krom.

Geloof er geen zak van maar vooral niet dat (als het al waar is) dit de oorzaak van het trillen zou zijn.

Heel verwarrend alleemaal. Ga in ieder geval geen 1400 euri neertellen voor nieuwe remmen.

Ben bang dat het een lang verhaal gaat worden.
 
Had hiwr alngemeld dat ik ook een trillings issue heb (na incident op erally).
Heb alle wielen nogmaals laten balanceren en de remmen laten afdraaien. Maar daar zat het probleem niet in.
Auto is nu eindelijk bij Tesla. Waar komen ze mee: 3 van de vier wielen zijn niet goeg geballanceerd en de remschijven (vooral voor) zijn krom.

Geloof er geen zak van maar vooral niet dat (als het al waar is) dit de oorzaak van het trillen zou zijn.

Heel verwarrend alleemaal. Ga in ieder geval geen 1400 euri neertellen voor nieuwe remmen.

Ben bang dat het een lang verhaal gaat worden.
Dat incident tijdens de e-rally, is dat van invloed geweest op je wielophanging? Wat is er gebeurd?
Verder: heeft iemand de banden zelf bekeken? Als die onrond zijn (hoogteslag, breuk etc) dan levert dat ook trillingen op.

Edit: de oorzaken die Tesla noemt kunnen zeer zeker trillingen veroorzaken. Vraag is natuurlijk wie gelijk heeft...
 
Dit is mijn eigen checklist (eigen ervaring en kennis, zelf geschreven, bevat hoogstwaarschijnlijk fouten en hiaten - verbeteringen/commentaar welkom) voor trillende auto's:

Rij over een vlakke goed geasfalteerde rechte weg nadat je de banden op de juiste bandenspanning hebt gebracht, auto meldt geen storingen:

  • Voel je trillingen bij continue snelheid?
    • Voel je die trillingen ongeacht de gereden snelheid?
      • Wielen niet goed vastgedraaid, of vuil tussen contactvlak wiel en remschijf, of kromme velg of onronde of kapotte band. (Stoepje wat lomp gepakt? Door een gat in de weg gereden?)
    • Voel je het alleen bij een bepaalde snelheid (bijv. 110km/h)?
      • Hoogstwaarschijnlijk onbalans in de velgen+banden, schoonmaken en opnieuw laten balanceren.
    • Voel je die trillingen in het stuur?
      • Check de wielen/banden voor.
    • Voel je ze in de stoel?
      • Check de wielen/banden achter.
  • Voel je alleen trillingen tijdens het accelereren of decelereren?
    • Rijdt de auto rechtdoor als je het stuur loslaat (autopilot uitgeschakeld :) )?
      • Zo niet dan duidt dat op een probleem in de wielophanging.
    • Voel je ze in het stuur?
      • Check voorwielophanging/aandrijfassen (indien van toepassing).
    • Voel je ze in de stoel?
      • Check achterwielophanging/aandrijfassen.
    • Trekt de auto een bepaalde kant op tijdens accelereren (niet voluit)?
      • Speling in een deel van de wielophanging (gewrichten, kogels), loszittend chassis of ophangingsdeel, overmatige slijtage of drooggelopen aandrijfas(sen), stuurhuis.
    • Trekt de auto de andere kant uit bij het decelereren?
      • Overmatige speling in bevestiging chassis of motor, loszittend stuurhuis, speling in stuurhuis.
    • Voel je de trillingen alleen wanneer de auto erg uit zijn veren komt?
      • Aandrijfassen, speling in de kogels, verkeerde afstelling, versleten rubbers wielophanging of chassis, loszittend chassis.
  • Voel je alleen trillingen tijdens het remmen?
    • Voel je ze in het stuur of in de stoel?
      • Check voor c.q. achter.
    • Voel je ze bij elke remactie?
      • Kromme remschijven, vastzittende zuigers in remklauw, versleten remblokken, loszittende remklauwen, wielen niet goed vastgedraaid, remschijven niet goed gemonteerd.
    • Of voel je ze alleen na meermalen hard of lang remmen?
      • Versleten remschijven/remblokken, vocht in de remvloeistof, vastzittende zuigers in remklauw.
    • Trekt de auto een bepaalde kant op tijdens het remmen (niet voluit)?
      • Vastzittende zuigers in remklauw of probleem elders in de remcylinder of aansturing van de remklauw.
  • Trilt de auto wanneer je stilstaat?
    • Auto staat niet op vaste grond, of is uitgerust met achterhaald aandrijfsysteem :)
Heel vaak is het een combinatie van bovenstaand, want onbalans in de wielen kan slijtage in andere onderdelen enorm versnellen, evenals hitte door een stroeflopende remklauw etc. Alles slijt ook tegelijkertijd dus het is eigenlijk nooit maar 1 kogel of gewricht dat versleten is met de rest nog in nieuwstaat.
Daarom is het stellen van een goede diagnose en het vervangen van het juiste onderdeel moeilijk. Vaak zijn meerdere onderdelen tegelijkertijd versleten of kapot.

 
Ik heb een S van nov 2014 en heb nu zo'n 3 maal de remmen laten vervangen. Nu net voor de zomer (80k km) weer laten vervangen en nu op 85k km weer trillende remmen bij het zacht in remmen. Ik kreeg de melding dat a. de velgen voor de winterbanden niet origineel waren, b. ik verkeerd rem, en bij hard remmen de rem in gedrukt heb gehouden (en de schijf dus onregelmatig kan koelen) c. de garantie op vervanging van schijfremmen niet meer gedekt is.
Ik heb nu weer problemen met remmen, dus a vervalt. Ik rem goed en houd de rem niet vast na een hard remmen en c gemeld dat ik een OH contract heb voor 80k km en zij de spelregels tussentijds niet eenzijdig kunnen veranderen. Ik heb nu weer een verzoek voor het oplossen van deze kromme remschijven.
 
Ik heb een S van nov 2014 en heb nu zo'n 3 maal de remmen laten vervangen. Nu net voor de zomer (80k km) weer laten vervangen en nu op 85k km weer trillende remmen bij het zacht in remmen. Ik kreeg de melding dat a. de velgen voor de winterbanden niet origineel waren, b. ik verkeerd rem, en bij hard remmen de rem in gedrukt heb gehouden (en de schijf dus onregelmatig kan koelen) c. de garantie op vervanging van schijfremmen niet meer gedekt is.
Ik heb nu weer problemen met remmen, dus a vervalt. Ik rem goed en houd de rem niet vast na een hard remmen en c gemeld dat ik een OH contract heb voor 80k km en zij de spelregels tussentijds niet eenzijdig kunnen veranderen. Ik heb nu weer een verzoek voor het oplossen van deze kromme remschijven.
a) BS, standaard 'merkdealer-praat'
b) Dit is een goed punt en kan kromme remschijven veroorzaken. Lijkt me echter lastig beoordelen door het SeC of is dit uit de logs te halen? Zelf houd ik het rempedaal bij stilstaande auto even licht ingedrukt om haar op de handrem te zetten. Daarna laat ik het rempedaal los
c) BS, dit is een terugkerend probleem

Het blijft een vreemd verschijnsel. Een patroon is ook niet te herkennen. Verschillende toeleveranciers? Kwaliteit niet constant? Wie het weet, mag het zeggen!
 
Last edited: