Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kilometerregistratie

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik op dit forum nog niet veel kan vinden over rittenregistratiesystemen, wilde ik via deze weg toch wat eigen informatie delen. Wie weet helpt het anderen ;)

Onlangs heb ik als ZZP'er een Tesla gekocht. Aangezien de auto "zakelijk" is (op de balans e.d.) kun je dan mooi de BTW over de aanschafprijs terugkrijgen, maar vervolgens komt de belastingdienst natuurlijk wel met een "BTW Correctie i.v.m. Privé gebruik".

De standaard methode (zonder kilometerregistratie) om die correctie te berekenen is het forfait. Dat wil zeggen, 2,7% van de catalogusprijs (incl BTW). In mijn geval is de "BTW Correctie" dan zo'n 2500 euro per jaar, best pittig.

Een alternatief is om dit te berekenen aan de hand van de verhouding privé/zakelijk. In mijn geval (50-60% zakelijk) zou dat (a.d.h.v. een schatting van de te betalen BTW) uitkomen op zo'n 1750 euro per jaar. Een rittenregistratiesysteem zou mij dus een voordeel van zo'n 750 euro per jaar kunnen opleveren ...

Zelf wilde ik graag een "automatisch" systeem, dus niet alles met de hand bijhouden. Ook niet met een app op m'n telefoon. Gewoon dus een apparaat in de auto die alle registreert. Mogelijke opties voor mij zouden zijn:
  • TeslaFi
  • Europetrack
  • Trackjack
  • RouteVision
  • Andere leveranciers (zie o.a. deze link)
TeslaFi heb ik niet verder uitgezocht. Europetrack zag er goed uit, ook qua kosten. Trackjack zag er ook prima uit, maar recensies op het net waren wat minder. RouteVision en een aantal andere leveranciers zouden beter van kwaliteit zijn, maar waren mij te duur (30+ euro per maand), dan is mijn voordeel weg ...

EuropeTrack stond eerst bovenaan mijn lijst, maar sinds kort blijkt LoJack ook een systeem te hebben (LoJack Connect). Kost 200 euro installatie, maar geen maandelijkse kosten indien je ook een "gewoon" LoJack abo hebt. Dus in mijn ogen een goede keus. Gisteren is het in mijn auto gezet en mijn eerste indruk (na 2 ritjes, ha ha) is goed. Duidelijke registratie, makkelijk aan te passen (privé/zakelijk), prima interface, handige downloads. Zie de website voor meer info.

Nee, zie dit niet als "reclame" of zo. Gewoon het delen van mijn eigen ervaring. Welke systemen worden door forumleden gebruikt? Wat zijn de ervaringen? Ben benieuwd!
 
Heb zelf ook sinds kort de LoJack en ben het volledig met je eens: prima systeem. Softwarematig simpel maar effectief genoeg, makkelijk de ritten te classificeren. Hele verbetering tov het systeem van Faringwell, dat daarvoor in mijn BMW was ingebouwd; niet mee te werken!
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Sta op het punt om ook een LoJack te laten installeren, overweeg om ook gelijk de Connect erbij te doen voor de rittenregistratie. We zijn een paar maanden verder sinds jullie berichten, maar omdat ik er verder weinig over kan vinden (zowel Google als hier op 't forum) toch even een oud draadje oppakken weer.

@Karel en @evandaalen Wat is jullie ervaring tot nu toe? Nog steeds tevreden en zou je het aanbevelen? Is het ook mogelijk om meerdere categorieën aan te geven (dus niet alleen Prive of Zakelijk maar ook 'Bedrijf A' en 'Bedrijf B'?
 
Sta op het punt om ook een LoJack te laten installeren, overweeg om ook gelijk de Connect erbij te doen voor de rittenregistratie. We zijn een paar maanden verder sinds jullie berichten, maar omdat ik er verder weinig over kan vinden (zowel Google als hier op 't forum) toch even een oud draadje oppakken weer.

@Karel en @evandaalen Wat is jullie ervaring tot nu toe? Nog steeds tevreden en zou je het aanbevelen? Is het ook mogelijk om meerdere categorieën aan te geven (dus niet alleen Prive of Zakelijk maar ook 'Bedrijf A' en 'Bedrijf B'?

Dag Douwe,

Hier inderdaad nog steeds tevreden. Per rit kun je aangeven of het zakelijk, prive, woon/werk of gemengd is. De software komt dan zelf met een suggestie (dagelijkse rit van en naar kantoor zal dan wel woon/werk zijn). Bij het invullen van de reiscategorie start het systeem eenvoudig met de laatste datum die je niet hebt ingevuld. In de meeste gevallen kun je de suggestie volgen, 9 van de 10 keer is dit goed.

Daarnaast kun je per rit ook nog iets kwijt in een vrij opmerkingenveld. Hier zou je dan bijvoorbeeld de naam van je klant of het te deklareren bedrijf in kunnen zetten.

De rapporten kun je voor verschillende datumbereiken opstellen met meer of minder data. Het uitvoerformaat kan in Excel, HTML of pdf.

Tot slot kun je per datum of per rit ook op een vrij snel werkende kaart de gevolgde route zien. Door kleurverschillen (geel = langzaam, rood = snel) kun je op de routelijn ook nog eens zien hoe snel je daar hebt gereden.

Zelf vul ik het altijd op de Ipad in. Dat gaat prima.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Dank voor de reactie @Karel. Is het waterdicht genoeg om te dienen als sluitende rittenadministratie met daarin ook de km stand van de auto zelf? Of pakt de software alleen de afstand die is gereden en moet je zelf dan de km stand van de auto erbij zetten?

@RobsEV volgens mij is dat alleen het geval bij een eenmanszaak, niet bij een BV waar ik zelf als DGA niet in dienst ben. Zal even checken bij de accountant nog, dank voor het meedenken in ieder geval!
 
Dank voor de reactie @Karel. Is het waterdicht genoeg om te dienen als sluitende rittenadministratie met daarin ook de km stand van de auto zelf? Of pakt de software alleen de afstand die is gereden en moet je zelf dan de km stand van de auto erbij zetten?

@RobsEV volgens mij is dat alleen het geval bij een eenmanszaak, niet bij een BV waar ik zelf als DGA niet in dienst ben. Zal even checken bij de accountant nog, dank voor het meedenken in ieder geval!

Privégebruik auto van de zaak

ZZP, DGA of werknemer maakt niets uit. woon-werk is voor de BTW-bijtelling privé.
 
Dank voor de reactie @Karel. Is het waterdicht genoeg om te dienen als sluitende rittenadministratie met daarin ook de km stand van de auto zelf? Of pakt de software alleen de afstand die is gereden en moet je zelf dan de km stand van de auto erbij zetten?

Ook de kilometerstanden worden in een rapport meegeven, je hoeft dus eigenlijk niets meer toe te voegen, behalve het kenmerk van de rit (prive, zakelijk etc).

Lojack noem het o.a een fiscaal rapport, dus ik ga er vanuit dat het aan de eisen van een correcte administratie voldoet, in combinatie met je agenda.
 
Privégebruik auto van de zaak

ZZP, DGA of werknemer maakt niets uit. woon-werk is voor de BTW-bijtelling privé.

Als de holding van de DGA gevestigd is op het woonadres en de woon-werkrit gaat van dat adres naar het adres van de werkmaatschappij, dan is wel degelijk sprake van een zakelijke rit, zo heb ik van mijn fiscalist begrepen. Ik noteer dus nijver het woon-werkverkeer als zakelijk - yep, met pen en papier - en bespaar zodoende flink op de BTW-bijtelling.
 
  • Informative
Reactions: Billy
Als de holding van de DGA gevestigd is op het woonadres en de woon-werkrit gaat van dat adres naar het adres van de werkmaatschappij, dan is wel degelijk sprake van een zakelijke rit, zo heb ik van mijn fiscalist begrepen. Ik noteer dus nijver het woon-werkverkeer als zakelijk - yep, met pen en papier - en bespaar zodoende flink op de BTW-bijtelling.

Dit is exact mijn situatie, zo regel ik het ook al een aantal jaren.

@Karel dank voor de reactie, nu de km stand ook meegenomen wordt ben ik om!
 
Ik gebruik Teslafi, extreem uitgebreid en alle Tesla stats ook opgeslagen (laden, efficiëntie, batterij- en laadperformantie). Ik gebruik het voor de km registratie naar de zaak toe en als facturatielement naar klanten (tijden, km, ...)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik gebruik sinds begin dit jaar TeslaSpy, waar ik zeer tevreden over ben. Dit programma biedt ook de mogelijkheid tot de export van de ritten in excel, pdf en nog wat andere formats. Daarnaast ook een zeer mooie grafische interface en ook een app voor iOS en Android. En dat alles voor 36 euro (40 dollar) per jaar.

Ik heb ook teslafi en teslalog geprobeerd. Deze apps vind ik echter minder goed, vooral grafisch en qua exportmogelijkheden van data. Daarnaast biedt teslafi slechts ondersteuningen aan 1 auto in je account, TeslaSpy houdt de administratie van onze 3 tesla’s bij. Per auto kun je de registratie overigens wel uitzetten.

TeslaSpy had één groot minpunt: bij het rittenoverzicht werd alleen de lengte van de rit weergegeven, niet de begin- en eindstand van de km teller. Ik heb daarover contact opgenomen met de ontwikkelaar (een app ontwikkelaar uit Barcelona, die zelf ook een tesla rijdt) en binnen 2 (!) uur heeft hij deze functionaliteit toegevoegd.

TeslaSpy is een vendor op dit forum.

[hmmm, als ik het bericht zo teruglees lijkt het wel of in aandeelhouder ben van TeslaSpy, is natuurlijk niet zo, ik ben gewoon echt tevreden over het programma en de ondersteuningen!]
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Als de holding van de DGA gevestigd is op het woonadres en de woon-werkrit gaat van dat adres naar het adres van de werkmaatschappij, dan is wel degelijk sprake van een zakelijke rit, zo heb ik van mijn fiscalist begrepen. Ik noteer dus nijver het woon-werkverkeer als zakelijk - yep, met pen en papier - en bespaar zodoende flink op de BTW-bijtelling.
Dit is ook mijn situatie, ik zal dit voorleggen aan onze accountant. Ik ben benieuwd of de belastingdienst zelf over deze situatie een uitspraak heeft gedaan, in mijn optiek lijkt dit een (te!) eenvoudige methode voor professionals met een holding bv en praktijk bv om het btw forfait te omzeilen.
 
Lojack Connect werkt prima. En zeer goedkoop (indien je een Lojack systeem hebt)
Het systeem is ook zelflerend, hij herkent dus na een poosje wat zakelijk, woon-werk en privé is.
Ook is er een App en een online portal beschikbaar. Sinds kort zijn ze er ook met een OBD plug. Dus letterlijk plug en play
O ja. Tesland levert ze.
 
Dit is ook mijn situatie, ik zal dit voorleggen aan onze accountant. Ik ben benieuwd of de belastingdienst zelf over deze situatie een uitspraak heeft gedaan, in mijn optiek lijkt dit een (te!) eenvoudige methode voor professionals met een holding bv en praktijk bv om het btw forfait te omzeilen.

Nou daar ben ik ook geïnteresseerd in. Aangezien ik dagelijks alleen naar mijn werkmaatschappij adres rij en mijn holding thuis staat. Ik betaal nu dus braaf die 2,7% dat kan dan leuk uitpakken.

Lijkt mij ook te eenvoudig, en vraag mij af of een rechter daar in mee gaat. De belastingdienst laat het meestal niet zo makkelijk zijn.
 
Dit is ook mijn situatie, ik zal dit voorleggen aan onze accountant. Ik ben benieuwd of de belastingdienst zelf over deze situatie een uitspraak heeft gedaan, in mijn optiek lijkt dit een (te!) eenvoudige methode voor professionals met een holding bv en praktijk bv om het btw forfait te omzeilen.

De redenering erachter is dat je in dienst bent van je holding, en dat die jou voor werkzaamheden verhuurt aan de werkmaatschappij (vandaar de betaling van een management fee door de werkmaatschappij aan de holding). Je privé woon-werkverkeer is dus de wandeling van de slaapkamer/woonkamer naar je werkkamer. De rit van je werkkamer naar het pand van de werkmaatschappij is vervolgens een zakelijke rit.
 
De redenering erachter is dat je in dienst bent van je holding, en dat die jou voor werkzaamheden verhuurt aan de werkmaatschappij (vandaar de betaling van een management fee door de werkmaatschappij aan de holding). Je privé woon-werkverkeer is dus de wandeling van de slaapkamer/woonkamer naar je werkkamer. De rit van je werkkamer naar het pand van de werkmaatschappij is vervolgens een zakelijke rit.
Hmmm nu alleen de afgelopen maand nog recht zetten.
Woon-werkverkeer dga is niet altijd woon-werkverkeer
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Hmmm nu alleen de afgelopen maand nog recht zetten.
Woon-werkverkeer dga is niet altijd woon-werkverkeer

Ja dat dus! Ik hoop dat er meer mensen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Met de 2,7% regeling zou ik ruim 3100 euro per jaar betalen. Nu is het, met een km-administratie waaruit blijkt dat 25% van mijn ritten privé is (niet het ‘woon-werkverkeer’ dus, wat 75% is) maar 1300 euro betaal. Besparing 9000 euro over vijf jaar.

Een rekenvoorbeeld over 2018. Te betalen:

- Totale BTW over aanschaf auto x 0,2 x aandeel privéritten in 2018 (in mijn geval 0,25).
- BTW over autokosten in 2018 (denk aan onderhoud, aanschaf winterbanden) x aandeel privéritten in 2018.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Billy
Als de holding van de DGA gevestigd is op het woonadres en de woon-werkrit gaat van dat adres naar het adres van de werkmaatschappij, dan is wel degelijk sprake van een zakelijke rit, zo heb ik van mijn fiscalist begrepen. Ik noteer dus nijver het woon-werkverkeer als zakelijk - yep, met pen en papier - en bespaar zodoende flink op de BTW-bijtelling.

Dit is correct maar ook niet in tegenspraak wat ik schreef.
Je werkadres is dan immers formeel gelijk aan je woonadres.
 
Sta op het punt om ook een LoJack te laten installeren, overweeg om ook gelijk de Connect erbij te doen voor de rittenregistratie. We zijn een paar maanden verder sinds jullie berichten, maar omdat ik er verder weinig over kan vinden (zowel Google als hier op 't forum) toch even een oud draadje oppakken weer.

@Karel en @evandaalen Wat is jullie ervaring tot nu toe? Nog steeds tevreden en zou je het aanbevelen? Is het ook mogelijk om meerdere categorieën aan te geven (dus niet alleen Prive of Zakelijk maar ook 'Bedrijf A' en 'Bedrijf B'?

Ik ben er ook zeer tevreden mee. De punten van Karel kan ik beamen. Aanvullend:
  • Het was voor mij de goedkoopste oplossing (i.c.m. LoJack na-diefstal systeem) en doet precies wat ik nodig heb.
  • Makkelijk bij te houden via website of app. De export is ook uitstekend en voldoet aan de eisen van de belastingdienst.
  • Aangezien je bij elk GPS systeem op den duur een verschil krijgt tussen de berekende standen en de werkelijke kilometerstand, kun je af en toe een "correctie" doorgeven. Makkelijk te doen, omdat je huidige km-stand is af te lezen via de Tesla app. Deze regels komen in het overzicht dan als "correctie". Voor mij eigen administratie verdeel ik het verschil dan na rato tussen prive en zakelijk.
  • Ik heb tot nu toe 2 ritten gehad (op 15.000 km) die niet geregistreerd werden. Maar m.b.v. een correctieregel trek je dat wel weer recht.

ZZP, DGA of werknemer maakt niets uit. woon-werk is voor de BTW-bijtelling privé.

Voor veel ZZP'ers zal gelden dat het woonadres gelijk is aan het werkadres. Dus "woon-werk" heb ik niet mee te maken, ook niet als ik voor een langere periode naar een bepaald adres van een klant moet.

[...] Ook is er een App en een online portal beschikbaar. [...] O ja. Tesland levert ze.

De app kende ik nog niet eens, die was er toen nog niet. Maar heeft eigenlijk dezelfde functionaliteit als de portal/website. Maar wel handig om te weten dat die app er is.

Installatie heb ik samen met het LoJack Na-diefstalsysteem laten doen bij Carmedia / Mobolity in Oss. Was prima.

Met de 2,7% regeling zou ik ruim 3100 euro per jaar betalen. Nu is het, met een km-administratie waaruit blijkt dat 25% van mijn ritten privé is (niet het ‘woon-werkverkeer’ dus, wat 75% is) maar 1300 euro betaal. Besparing 9000 euro over vijf jaar.

Jep, over 4 maanden van 2018 was de besparing bij mij ook al zo'n 330 euro (t.o.v. 2,7% forfait). Snel terugverdiend dus ...