Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens deze berichten zou VW ontevreden zijn met hun participatie in Ionity en overwegen een eigen laadnetwerk op te zetten.
Plant der VW-Konzern ein exklusives Schnellladenetz? - electrive.net
Beetje vreemd. Ik kan het wel begrijpen dat je met je Porsche naast een i3 moet staan en dat niet premium kan lijken, maar in het artikel spreken ze erover dat Audi rijders en Porsche rijders er kunnen laden, en dat is ook niet zo premium.

Misschien stellen ze zich ook vragen bij de IONITY locaties? Het werkt wel en zo, maar in Duitsland houden ze er wel van hun snelladers bij tankstations te zetten en dat ziet er ook niet premium uit, als je dan de hotels nabij Tesla superchargers gewoon bent.
 
Beetje vreemd. Ik kan het wel begrijpen dat je met je Porsche naast een i3 moet staan en dat niet premium kan lijken, maar in het artikel spreken ze erover dat Audi rijders en Porsche rijders er kunnen laden, en dat is ook niet zo premium.

Misschien stellen ze zich ook vragen bij de IONITY locaties? Het werkt wel en zo, maar in Duitsland houden ze er wel van hun snelladers bij tankstations te zetten en dat ziet er ook niet premium uit, als je dan de hotels nabij Tesla superchargers gewoon bent.
Een beetje speculatie maar wellicht zijn ze ontevreden over hun aandeel in Ionity en zien ze dat ze (met binnenkort veel meer ID3’s op de weg) met een eigen laadnetwerk meer marge uit de verkoop van kWhs zouden kunnen halen.
Ze hebben wel eerder kritiek geleverd op de prijsstelling van Ionity:
Volkswagen kritisiert neues Tarifmodell von Ionity
 
  • Informative
Reactions: wooter
Een beetje speculatie maar wellicht zijn ze ontevreden over hun aandeel in Ionity en zien ze dat ze (met binnenkort veel meer ID3’s op de weg) met een eigen laadnetwerk meer marge uit de verkoop van kWhs zouden kunnen halen.
Ze hebben wel eerder kritiek geleverd op de prijsstelling van Ionity:
Volkswagen kritisiert neues Tarifmodell von Ionity
Of het is alleen een soort dreiging richting Ionity ivm hun ontevredenheid.
 
Juist het verschil van mening over de kosten, draagt bij aan spreiding suc/ionity.

Aan de ene kant zijn er genoeg mensen die het er voorover hebben om niet in een rij en of gedeeld laden te staan. De anderen hebben het er niet voor over.

overigens hoef je voor ionity ook minder om te rijden.
 
overigens hoef je voor ionity ook minder om te rijden.
Dat hangt echt enkel af van waar een IONITY locatie is gevestigd.

In België sta je op 4 van de 5 locaties op een snelwegparking, hopelijk in de richting die je wou rijden. De 5e locatie is aan een tankstation/truckstop waarbij je ook even moet navigeren om van de snelweg of naar de snelweg te rijden.

In Nederland en België vind je daarentegen de superchargers aan hotels e.d. op een kruispunt of twee van de snelweg, maar ga je dan naar GB of Duitsland vind je daar de superchargers ook terug op een snelwegparking of op een autohof vlak naast de snelweg.

Het verschil zit 'm echt in de lokale wetgeving. In België zijn de snelwegparkings met tankstation bijvoorbeeld met een concessie van 20 jaar en die dingen worden duur verkocht. Daar kan een FastNed of IONITY of Tesla of Allego niet tussen komen zonder dat de concessiehouder een percentje in z'n zakken wil steken. Niet toevallig dat de IONITY laadplekken op snelwegparkings in België bij Shell tankstations liggen, terwijl Total hun eigen netwerk van 50kW laders uitbouwt (a rato van 1 lader per locatie).

Hetzelfde probleem stelt zich bij FastNed die geen eigen shop mag openen op de meeste van haar locaties naast de snelweg, of zelfs geen bewegwijzering op de snelweg kan laten zetten. Het is ook de reden dat FastNed in België laadstations gaat plaatsen op snelwegparkings waar nog geen tankstation staat, maar dus ook geen shop, want die locaties zijn simpele snelwegparkings zonder voorzieningen en bijgevolg zonder concessie.

Die +80c per kWh of abonnement van €9 per maand die je bij IONITY betaalt om vanaf je laadplek te turen naar een snelweg-tankstation en bijbehorende shop gaat dus ook voor een deel naar het tankstation dat beslist zijn concessie te delen met een IONITY, voor een percentje.
 
Beetje vreemd. Ik kan het wel begrijpen dat je met je Porsche naast een i3 moet staan en dat niet premium kan lijken, maar in het artikel spreken ze erover dat Audi rijders en Porsche rijders er kunnen laden, en dat is ook niet zo premium.

Misschien stellen ze zich ook vragen bij de IONITY locaties? Het werkt wel en zo, maar in Duitsland houden ze er wel van hun snelladers bij tankstations te zetten en dat ziet er ook niet premium uit, als je dan de hotels nabij Tesla superchargers gewoon bent.
Of naast mijn Model3 zoals 2 weken geleden ;)
 

Attachments

  • 7CA0D65D-68EA-4232-BC56-50176FAE9E90.jpeg
    7CA0D65D-68EA-4232-BC56-50176FAE9E90.jpeg
    546.6 KB · Views: 79
Last edited:
Of naast mijn Model3 zoals 2 weken geleden
Toch wel merkwaardig dat je met zo een ding moet parkeren met de bumper tot vlak bij de palen, dan uitstappen, heel de auto rondwandelen om langs passagierskant de kabel in te steken.

En het is niet alsof ontwerpers geen betere plek kenden toen ze nog auto's met verbrandingsmotoren moesten bouwen. Toen kon dat wel nog altijd links- of rechtsachter.
 
Toch wel merkwaardig dat je met zo een ding moet parkeren met de bumper tot vlak bij de palen, dan uitstappen, heel de auto rondwandelen om langs passagierskant de kabel in te steken.

En het is niet alsof ontwerpers geen betere plek kenden toen ze nog auto's met verbrandingsmotoren moesten bouwen. Toen kon dat wel nog altijd links- of rechtsachter.

De Taycan heeft aan twee kanten een laadpoort. Kun je ook zie op de foto.
 
Klopt. Links is enkel AC. DC laden kan enkel rechts.

Begin dit jaar een ladende Taycan in D tegengekomen. Nadeel van de plek waar de kabel moet worden aangesloten is dat de kabel over de auto heen hangt - of er iig tegenaan. De laadpaal staat nl doorgaans in het midden. Zag het ook bij de etron. Geen fijn gegeven bij storm enzo. Is gewoon niet over nagedacht.

IMG_0734.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg
Begin dit jaar een ladende Taycan in D tegengekomen. Nadeel van de plek waar de kabel moet worden aangesloten is dat de kabel over de auto heen hangt - of er iig tegenaan. De laadpaal staat nl doorgaans in het midden. Zag het ook bij de etron. Geen fijn gegeven bij storm enzo. Is gewoon niet over nagedacht.

View attachment 566684
Daar zag ik de laatste dagen meer voorbeelden van.
FC279CAD-E936-4B7B-97F4-7C3A44660660.jpeg A82F705F-5328-481F-9797-1C57E4452E61.jpeg
 
  • Funny
Reactions: horta
Gisteren net mijn M3 AWD geladen aan de Ionity charger Saint-Sulpice-les-Feuilles aan de A20 in Midden Frankrijk. Zat al snel aan de 190 kW, maar al heel snel zakte het ook weer in. De laadsnelheid viel terug naar iets van 33 kW:

upload_2020-7-21_22-27-0.png


Zodra ik dat door had ben ik een paaltje opgeschoven en daar ging het beter:

upload_2020-7-21_22-28-15.png


Suggesties m.b.t. waar dat aan kan liggen? In eerste instantie was ik toch even bang dat de laadsnelheid werd afgeknepen omdat ik met JuicePass 30 aan het laden was. Maar later bleek dat dat het i.i.ig. niet was.
 

Attachments

  • upload_2020-7-21_22-20-58.png
    upload_2020-7-21_22-20-58.png
    67.5 KB · Views: 68
  • upload_2020-7-21_22-24-9.png
    upload_2020-7-21_22-24-9.png
    58 KB · Views: 60
Bedankt voor de tip. Ik had gisteren dezelfde ervaring bij IONITY
Jaunay-Clan. Paal 1 was bezet door een eTron dus ik pakte paal 2. Deze gaf slechts 25 kW. Her-pluggen maakte geen verschil. Auto omgedraaid en paal 3 gepakt en meteen 112 kW.

Ik moest van 10 - 85% laden om mijn eindbestemming te halen (aangeven 44 min klopte perfect). Bij SuC Poitiers was het vrij druk dus ik vreesde voor lage laadsnelheid. Maar paaltje wisselen kost je ook 5 - 10 min. Ik denk dat ik de volgende keer toch gewoon de SuC neem.