Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hellup! Aankoopadvies ...

This site may earn commission on affiliate links.
200Wh/km is wel laag. Zeker als je slechts 20000km/jaar doet (veel opwarmen). Je vergeet ook de phantom drain en laadverliezen. Ik zou er 20% bij doen. Maar je punt blijft. Het is zeker geen 2000€.

Eens, ik rij ongeveer15K per jaar en zit op 224wh/km met m'n S100D 2018.

Ik rij nu ongeveer 20.000 kilometer per jaar

Waarom dan gratis superchargen met zo weinig kilometers? Je gaat voor 99% van de tijd thuis laden en elke die sporadische lange ritten de SuC gebruiken.

Als je nou zou zeggen dat je een road warrior bent en je meer dan 50.000 kilometer per jaar rijd en dagelijks bij de SuC gaat komen dan is het een goede reden om het te overwegen.

Trust me, je wilt echt niet gratis superchargen om het niet thuis te doen. Dat is je tijd ECHT niet waard.
 
Ik rij relatief veel langere ritten, maar dat zegt niet dat ik veel kilometers rij.

Ik zit sinds eind januari op ongeveer 20500 km.

Mijn verbruik:

Thuis: 2975kWh
Suc: 1667 kWh
andere laders: 854 kWh

Ja een X gebruikt iets meer. Met deze waardes zit ik op ongeveer 262 Wh/km
De Suc kosten zijn tot nu toe €471,92

Ik had free supercharging ook wel leuk gevonden maar het voordeel is niet zo groot.
Het aandeel supercharger had nog wel iets kleiner kunnen zijn want ik kom niet graag onder de 10% SOC en als ik dan toch aan het laden ben om thuis te komen laad ik vaak ook iets meer dan nodig. De Suc prijzen in Nederland zijn ook maar een paar cent duurder dan ik thuis betaal.

Bij is mijn thuis elektriciteit-gebruik wel verdubbeld sinds het kopen van mijn X. Mijn rekening helemaal want eerst kreeg ik terug en nu moet ik betalen. :cool:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Denk dat in alle gevallen het antwoord gaat zijn: IT DEPENDS

Als je gratis SUC hebt zullen we als rasechte Hollanders er gebruik van maken en dan loopt het aardig op. Zeker als er een SuC in de buurt is.
Als je het niet hebt, dan zal je het ook niet de moeite waard vinden en er geen voordelen in zien.
Als je zakelijk rijdt maakt het al helemaal niks uit (lage stroomkosten en aftrekbaar), dan is je tijd zeker meer waard.
Op de restwaarde op lange termijn heeft het wel invloed, auto's zullen veelal na 5 jaar privé gaan (of richting export, tenzij je graag 22% bijtelling betaald over een auto van 100+K) en dan is gratis SuC voor mijn gevoel meer waard. Zeker als het netwerk uitgebreid wordt.

We moeten gratis laden zeker niet onderschatten, zeker in NL. Overal waar gratis laden wordt aangeboden staat het altijd vol, bij de lokale LIDL heb ik de laadstation tot op heden maar een handjevol keren leeg zien staan. En ja, er staan ook vaak Tesla's. IKEA Nederland biedt gratis laden in NL niet meer aan, wel in het buitenland (zegt iets over NLers :) ).

Mijn eigen gebruik: Heb nu de X 2 maanden en ongeveer 1200 kWh bij de Tesla SuC geladen. Dat is voor een particulier toch wel 250 Euro (125 euro per maand en 1500 euro per jaar) en mogelijk meer als de stroomprijzen verder stijgen. Mijn laadgedrag en autogebruik wordt zeker wel beïnvloed door het gratis laden. Maak wat makkelijker en vaker dag/steden trips die mijn vrouw altijd al wou doen en ben van plan eindelijk die autovakanties binnen Europa te gaan doen omdat ik gratis kan laden bij Tesla. Naja, ook omdat de X toch echt wel een comfortabele reiswagen is en de autopilot ideaal is daarvoor. Extra reistijd wegens laden? Vertrek ook wat eerder en kom ook later aan vanwege de comfort van de auto en de autopilot, ben minder moe en iedereen zit lekker. Besteed verder wat minder tijd aan het winkelen en consumeren terwijl ik op de kinderen moet wachten bij 1 van hun vele activiteiten, rij dan liever naar een SuC in de buurt om daar rustig te laden en Netflix te kijken of wat te werken op mijn computer.

En ja, door wear and tear zullen de kosten onder aan de streep hoger zijn. Maar krijg er een leuke tijd met de familie en herinneringen voor terug.

Dus ... IT DEPENDS
 
  • Like
Reactions: job-lek