Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
De mijne P90D is zeer zo'n 10% zuiniger dan de P85 van Maart 2014!
image.jpeg
 
Dat is met die [19" next gen seats] uit je signature zeker? :p

Die van mij is na mijn ongeval ook zuiniger geworden. Bleek dat de uitlijning bij aflevering toch niet binnen de specs was. Kan ook een slok op de borrel schelen.
Klopt, maar denk Jan dat 19" niet het echte grote verschil is, denk dat de sleep torque op de achterwielen het verschil maakt.
De voorste motor heeft minder dan 300 pk, ik denk als ik me echt had ingehouden m'n range eenvoudig rond de 450 km kan zijn.
ik had niet verwacht dat de nieuwe zuiniger zou zijn met een extra motor voorin.
 
@Maarten : hoe laag is dat dan per kilometer?
Hoewel ik de exacte getallen niet zo bij hou is het mij altijd opgevallen dat als de temperatuur flink oploopt (zoals in Frankrijk en Italië afgelopen zomer, tegen de 30 gr C) het verbruik bij zo'n 100 km/u, terwijl de airco vol staat te blazen, vrij gemakkelijk op of onder de 170 Wh/km uitkomt. En dan is de P85 nog redelijk onzuinig vergeleken met de nieuwere D-versies, zeker als ze constant op autopilot rijden.
 
De lucht die moet verplaatst worden tijdens het rijden is dan minder zwaar. Waardoor je minder energie nodig hebt om dezelfde afstand af te leggen.

Wordt teveel verwaarloosd in deze discussies hier.

PS: vraag maar eens aan windmolenuitbaters of ze liever 5m/s in de zomer of in de winter hebben...
 
  • Like
Reactions: HWS
De lucht die moet verplaatst worden tijdens het rijden is dan minder zwaar. Waardoor je minder energie nodig hebt om dezelfde afstand af te leggen.

Wordt teveel verwaarloosd in deze discussies hier.

PS: vraag maar eens aan windmolenuitbaters of ze liever 5m/s in de zomer of in de winter hebben...

Interessant om te zien (voor de rekenaars onder ons): 15 graden temperatuur verschil is 5% verschil in luchtdichtheid. De luchtdruk telt ook nog mee: 30 mbar verschil is +/- 3% verschil in luchtdichtheid.

De luchtweerstand die overwonnen moet worden:
1/2 * A (frontaal oppervlak) * ro (luchtdichtheid) * Cw (weerstandscoeffient) * snelheid^2
 
Het kan zijn dat de nieuwe DU efficiënter is (veel stiller ook, vrijwel onhoorbaar zelfs, alleen daarom al beter dan de voorgangers), het kan zijn dat 100 op CC of 98 op CC echt verschil maakt, maar Voorburg-Rotterdam centrum kan toch nog weer zuiniger dan ik dacht. Gewoon de limieten aanhouden zonder te overdrijven (dus soms ook een beetje erover).

160Wh/km met P85 van 12/2013 met 19" Michelin Primacy 3. (Bij post #2181 was de meting 175Wh/km, toen bij 8C en nu bij 12C).
 

Attachments

  • IMG_20160526_091904.jpg
    IMG_20160526_091904.jpg
    197.2 KB · Views: 36
Nou is mijn ATA ook niet precies 160... Al die mooie woon-werk scores gaan er op de overige ritten aan. Toch in eerste jaar 236, Trip A op de vorige e-rally gereset en geeft nu 219, ik vermoed dat het gemiddelde nu dichter bij 210 ligt. Op lange ritten doe ik dan nog steeds zo 250-280.
 
Ik heb nu een vol jaar gedetailleerde trip en charge logs middels teslalog.com

Totaal gereden / 12 maanden: 24106 kilometer.
Totaal geladen van laadpalen: 6488 kWh
Totaal de batterij in gegaan: 5892 kWh
Totaal verbruikt tijdens trips: 4914 kWh
Overall gemiddelde 204 wh/km (volgens de Tripmeter A sinds aanschaf: 201 wh/km)

Het verschil tussen daadwerkelijk geladen en wat er de batterij in is gegaan: 9.2% - voornamelijk AC laadverlies + incidenteel voorverwarmen of koelen terwijl hij aan de stekker staat. Het verschil tussen wat er de batterij in is gegaan en wat er tijdens trips is verbruikt is nog eens zo'n 15%, onder andere incidenteel voorverwarmen zonder stekker, maar voornamelijk een hoog sluipverlies doordat teslalog voorkomt dat de MS bij stilstand in sleep mode kan gaan.

Het verschil in verbruik tussen de zomer- en wintermaanden: 190 wh/km tov 245 wh/km. En met de introductie van firmware 7.0 zou de regen functie efficienter moeten zijn geworden, hij lijkt inderdaad deze zomermaanden iets zuiniger dan vorig jaar.

1.png

2.png