Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat er ook al een draadje is voor de S en er steeds meer Model 3's bij komen vind ik het wel interessant om ervaringen te delen over het verbruik van de Model 3. Ik vang nogal wat verschillende waardes op hier en daar.
Mensen met de aero wheels, mensen met een P en 20 inch, mensen met een non-p en 19 inch, mensen met aftermarket velgen, etc.

Vandaag 140 kilometer gereden en slechts 125km range opgebruikt.
De foto is genomen met een aardappel en slecht leesbaar maar het beste wat mijn vrouw er van kon maken...

Een gem verbruik over 50km van 125wh/km en hij suggereert dat ik nog een bereik heb van 460km met een accucapaciteit van 377km.
LR AWD NON-P op standaard aero wheels met een snelheid van ca 100 op de snelweg gecombineerd met stadsverkeer bij gemiddels 16 graden, zonder voorverwarmde accu.
Verbruik.jpg
 
  • Like
Reactions: Jopie
Ik heb al eerder verbruiksresultaten gepost, maar mijn ervaring is ook dat de Model 3 heel efficient is.

Je kan de 500km gewoon halen (met LR AWD 18" zomerbanden) tenzij:
-Je continu 135km/h rijdt (kon dat maar zo vaak in NL)
-De temperatuur onder de 10 graden ligt
-Er een flinke tegenwind staat (Teslawinds biedt inzicht)

De aero wieldoppen doen niet heel veel als de snelheid onder de 80km/h ligt, maar met snelweg tempo merk je wel degelijk een significant verschil!

Als de accu koud is merk je een hoger verbruik. Dit kan je gedeeltelijk voorkomen door vlak voordat je vertrekt met 11kw thuis op te laden. Als je regen gelimiteerd is zal je niet de beste efficiency halen (en ook niet de beste acceleratie ).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jopie and CO2CLEAN
Ik heb al eerder verbruiksresultaten gepost, maar mijn ervaring is ook dat de Model 3 heel efficient is.

Je kan de 500km gewoon halen (met LR AWD 18" zomerbanden) tenzij:
-Je continu 135km/h rijdt (kon dat maar zo vaak in NL)
-De temperatuur onder de 10 graden ligt
-Er een flinke tegenwind staat (Teslawinds biedt inzicht)

De aero wieldoppen doen niet heel veel als de snelheid onder de 80km/h ligt, maar met snelweg tempo merk je wel degelijk een significant verschil!

Als de accu koud is merk je een hoger verbruik. Dit kan je gedeeltelijk voorkomen door vlak voordat je vertrekt met 11kw thuis op te laden. Als je regen gelimiteerd is zal je niet de beste efficiency halen (en ook niet de beste acceleratie ).

Heb je cijfers van dat verschil tussen met en zonder aero doppen?

Koude accu merk ik idd ook best goed, je verbruik begint vrij hoog als je start met rijden en zakt naarmate de rit vordert.
 
zojuist terug uit Tilburg om de LR te halen.
Na 70km samen te hebben gereden:
M3LR 141 Wh/km
M3P 152 Wh/km

De P heeft 3x een sprintje moeten trekken bij Tilburg.....3x rood...grrrrr, maar niet mega verschil

View attachment 381105

Dat verschil is dan alleen 20 inch tov 18 inch aero toch? Verder zijn er geen verschillen lijkt me, beide zijn ook even zwaar volgens mij als je de wielen niet meerekent. Valt me erg mee dan wat grotere velgen/banden doen.
 
Last edited:
Dat verschil is dan alleen 20 inch tov 18 inch aero toch? Verder zijn er geen schillen lijkt me, beide zijn ook even zwaar volgens mij als je de wielen niet meerekent. Valt me erg mee dan wat grotere velgen/banden doen.
Het kan zijn dat de P een paar procent meer van de 2e (minder efficiënte) motor gebruikt omdat dat zo geprogrammeerd is. Maar niemand weet echt of dat zo is, behalve onze vrienden in Fremont.
 
Heb je cijfers van dat verschil tussen met en zonder aero doppen?

Koude accu merk ik idd ook best goed, je verbruik begint vrij hoog als je start met rijden en zakt naarmate de rit vordert.
Ik heb geen wetenschappelijk verantwoorde tests gedaan. Dus alles wat ik daarover zeg moet je ook met een lekker zoutkorreltje uit de Himalya nemen (die lichtroze) .

Maar het is wel mijn persoonlijke, zo objectief mogelijke ervaring geweest tot nu toe, dat de aero covers op hoge snelheid echt verschil maken.
 
Ik heb geen wetenschappelijk verantwoorde tests gedaan. Dus alles wat ik daarover zeg moet je ook met een lekker zoutkorreltje uit de Himalya nemen (die lichtroze) .

Uiteraard snap ik dat, ik ben ook gewoon alleen maar benieuwd naar wat jouw resultaten zijn, orde van grootte. Je hoeft er niet bij te vermelden dat ik daar geen rechten aan mag ontlenen ;)
Maar is het 5%, 10%, 25% etc?

Ik wil het zelf ook wel eens gaan testen maar ik moet wel eerlijk vergelijken dus de andere variabelen moet zo gelijk mogelijk zijn.
 
Uiteraard snap ik dat, ik ben ook gewoon alleen maar benieuwd naar wat jouw resultaten zijn, orde van grootte. Je hoeft er niet bij te vermelden dat ik daar geen rechten aan mag ontlenen ;)
Maar is het 5%, 10%, 25% etc?

Ik wil het zelf ook wel eens gaan testen maar ik moet wel eerlijk vergelijken dus de andere variabelen moet zo gelijk mogelijk zijn.

Haha ja dat snap ik, maar ik wil gewoon geen onzin uitkramen op een publiek forum zonder daadwerkelijke onderbouwing. Zeker omdat het belangrijk is dat het klopt.

Mijn "guesstimate" zou zijn dat het -als je alleen kijkt naar 130km/h snelheden- zo'n 10 tot 15 procent kan schelen. Maar letterlijk geen enkele rit is puur snelweg dus hou daar rekening mee.
 
Nu de meeste Model 3 eigenaren er inmiddels redelijk wat km's op hebben zitten ben ik benieuwd naar jullie gemiddeld verbruik sinds dat je hem hebt. Je kan dit vinden in je verbruik overzicht in je linker scherm en dan door omhoog of omlaag te vegen naar de verschillende dagtellers.
Als je hier nooit aangezeten hebt moet je een dagteller hebben die gemeten heeft vanaf dat je hem hebt.

Ikzelf zit nu op 159 wh/km gemiddeld over 682km.
IMG-20190301-WA0027.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg