Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD ontwikkelingen

This site may earn commission on affiliate links.
Weer uitstel: Geen goedkeuring meer voor FSD in VS voor eind 2022.

"Musk verwacht begin 2023 een update te kunnen geven over wanneer de goedkeuring mogelijk wel komt. Dit zal dan eerst in de Verenigde Staten zijn. Daarna volgt de volgende hobbel voor Tesla: goedkeuring in Europa."

 
Ik vind het prima. Wetgeving in EU met Big Auto is een hobbel die langer gaat duren dan 2023. Dat hand ik allang verwacht. Maar... ik hoop wel dat ze het als ADAS beschikbaar gaan stellen: ik heb niet zo'n moeite met het stuur vast houden :)
 
Weer uitstel: Geen goedkeuring meer voor FSD in VS voor eind 2022.

"Musk verwacht begin 2023 een update te kunnen geven over wanneer de goedkeuring mogelijk wel komt. Dit zal dan eerst in de Verenigde Staten zijn. Daarna volgt de volgende hobbel voor Tesla: goedkeuring in Europa."

Ik kan buiten dit artikel wat geen bron geeft nergens iets vinden.

Ik dacht dat Musk juist tijdens de earnings call gezegd heeft dat FSD-Beta in Wide Release gaat, Noord-Amerika dan 🤔
 

> Die goedkeuring gaat er niet meer komen voor het eind van het jaar, zegt Musk nu. Volgens hem is Tesla op dit moment nog niet in staat om de autoriteiten ervan te overtuigen dat zijn auto's kunnen worden bestuurd zonder iemand achter het stuur.


LOL, FSD Beta / City driving gaat de goede kant op maar kan echt nog niet zonder supervisie gebruikt worden dus niet raar dat die goedkeuring er niet is. Het systeem zit in de US op Level 2, met highway driving wellicht bij goed weer op Level 4.

Je moet wel als CEO heel blind zijn te denken dat dat systeem goedkeuring zou krijgen voor iets zonder bestuurder (Level 5).

Dit is typisch weer Elon Musk die het spint alsof de software al klaar is en doet als het enkel nog goedkeuring nodig heeft en de instanties het onterecht tegen houden.
 
  • Like
Reactions: Emphyrio
Ik kan buiten dit artikel wat geen bron geeft nergens iets vinden.

Ik dacht dat Musk juist tijdens de earnings call gezegd heeft dat FSD-Beta in Wide Release gaat, Noord-Amerika dan 🤔
Ik vrees dat hij (weer) gebakken lucht verkocht om het Tesla-aandeel niet al te fel te doen zakken, hij moet immers binnenkort aandelen verkopen tegen zo'n gunstig mogelijke prijs om z'n Twitter te kopen.
 
Weer uitstel: Geen goedkeuring meer voor FSD in VS voor eind 2022.

"Musk verwacht begin 2023 een update te kunnen geven over wanneer de goedkeuring mogelijk wel komt. Dit zal dan eerst in de Verenigde Staten zijn. Daarna volgt de volgende hobbel voor Tesla: goedkeuring in Europa."


Begin 2023 zeg je? Een jaar is een betere schatting 😆
 
Ben benieuwd of er een retrofit aankomt naar HW4 en camera’s.
Kun je goed rekenen? Reken er maar niet op ;-)

Sowieso komt zo'n upgrade er mogelijk enkel voor auto's die nu geleverd worden zonder ultrasonicsensors.

Een upgrade van alle cameras en AP computer is super duur.

Wel significante upgrade van 1.2MP naar 5MP. Dat kan zoals het artikel zegt de huidige AP HW3 ook helemaal niet aan.

Ik blijft er bij... Elon gaat zich verschuilen achter dat wet en regelgeving FSD niet mogelijk maakt en daardoor geen upgrade hoeft uit te voeren omdat dat niks zal toevoegen.

De vorige keer was het aantal FSD upgrades beperkt maar nu...

Nee, heeel heeeeeel heeeeeeeeel misschien een paid upgrade voor de modellen waar het uberhaupt kan. Ik vermoed namelijk dat er ook andere kabels nodig zijn en qua arbeid zou dat gigantisch veel kosten.
 
Ik blijft er bij... Elon gaat zich verschuilen achter dat wet en regelgeving FSD niet mogelijk maakt en daardoor geen upgrade hoeft uit te voeren omdat dat niks zal toevoegen.
Zou het kunnen dat Tesla met opzet basiszaken niet goed uitvoert? Als ze FSD aan de praat krijgen, dan fixen ze bijvoorbeeld parkeren snel. Als het ze niet lukt, dan spelen ze de regelgeving-kaart.
 
Kun je goed rekenen? Reken er maar niet op ;-)

Sowieso komt zo'n upgrade er mogelijk enkel voor auto's die nu geleverd worden zonder ultrasonicsensors.

Een upgrade van alle cameras en AP computer is super duur.

Wel significante upgrade van 1.2MP naar 5MP. Dat kan zoals het artikel zegt de huidige AP HW3 ook helemaal niet aan.

Ik blijft er bij... Elon gaat zich verschuilen achter dat wet en regelgeving FSD niet mogelijk maakt en daardoor geen upgrade hoeft uit te voeren omdat dat niks zal toevoegen.

De vorige keer was het aantal FSD upgrades beperkt maar nu...

Nee, heeel heeeeeel heeeeeeeeel misschien een paid upgrade voor de modellen waar het uberhaupt kan. Ik vermoed namelijk dat er ook andere kabels nodig zijn en qua arbeid zou dat gigantisch veel kosten.
Gelukkig heb ik het niet zelf betaald!
 
Tesla Vision besproken op Tweakers.net: De risico's van Tesla Vision - Van hardware naar camera's plus software - je hebt wel een login nodig om 3 premium artikelen per maand gratis te kunnen lezen. Hier 4 citaten.

Tesla is om diverse redenen een aparte autofabrikant. Het merk is altijd zeer vooruitstrevend geweest met software-updates en het achteraf toevoegen van nieuwe functionaliteit, het verbeteren van de energie-efficiëntie en technische innovaties als het voorverwarmen van de accucellen voor het snelladen, zodat de wagen, ook tijdens een koude winter, meteen op volle snelheid kan laden. Ook op andere vlakken is Tesla vooruitstrevend, en niet altijd direct in het voordeel van de klant. Zo schrapte het in het verleden vaak bepaalde hardware om het gemis later met software op te vangen, maar tijdens de overgangsperiode waren deze functies dan niet of niet optimaal beschikbaar.

Waren camera's tot voor kort puur complementaire hulpmiddelen voor auto's, bij Tesla worden ze essentieel voor steeds meer primaire functies. Nu de afhankelijkheid toeneemt, roept dat vragen op over de betrouwbaarheid in uiteenlopende omstandigheden. Modder en vuil verstoren de werking en ook fel zonlicht en regendruppels kunnen hinderlijk zijn. Meldingen dat een bepaalde camera 'verblind' is, komen vrij vaak voor en dan kan de werking verstoord zijn. Nu is dat vooral nog tijdens het gebruik van Autopilot, wat optioneel is, maar het is ook denkbaar tijdens het inparkeren.

Bovendien zijn er omstandigheden waarbij camera's in het nadeel zijn, zoals bij mist. Een radar en ultrasone sensors kunnen dan complementair van nut zijn dankzij de radiogolven. Tijdens de winter kan een laag ijs of sneeuw op de auto ook het zicht beperken, hoewel Tesla daar al verwarmingselementen voor gebruikt en de auto voor gebruik voor te verwarmen is, waardoor krabben niet nodig is. Desondanks zou enige mate van redundantie een systeem dat volledig afhankelijk is van goed zicht, veiliger maken. Aan de voor- en zijkanten is daar in bepaalde mate al in voorzien, maar voor de achterkant geldt dat niet. Ook een camera in de neus zou nuttig zijn tijdens het parkeren, maar daar lijken voor zover bekend geen plannen voor te zijn.

Enerzijds bewijst Tesla dat een regensensor en radar vervangen kunnen worden door camera's en software, maar anderzijds levert dat merkbare hobbels en bobbels op, waar zowel de Tesla-rijder als andere medeweggebruikers last van kunnen hebben. Het weglaten van de parkeersensors past in het rijtje en zal ook, al dan niet tijdelijk, tot beperkingen leiden. Het is de vraag welk volgend onderdeel op de nominatie staat om te worden geschrapt.

Het artikel is veel meer dan deze 4 citaties, en een aanrader om te lezen - behalve als je niet goed kan tegen opbouwende kritiek.
 
Kun je goed rekenen? Reken er maar niet op ;-)

Sowieso komt zo'n upgrade er mogelijk enkel voor auto's die nu geleverd worden zonder ultrasonicsensors.

Een upgrade van alle cameras en AP computer is super duur.

Wel significante upgrade van 1.2MP naar 5MP. Dat kan zoals het artikel zegt de huidige AP HW3 ook helemaal niet aan.

Ik blijft er bij... Elon gaat zich verschuilen achter dat wet en regelgeving FSD niet mogelijk maakt en daardoor geen upgrade hoeft uit te voeren omdat dat niks zal toevoegen.

De vorige keer was het aantal FSD upgrades beperkt maar nu...

Nee, heeel heeeeeel heeeeeeeeel misschien een paid upgrade voor de modellen waar het uberhaupt kan. Ik vermoed namelijk dat er ook andere kabels nodig zijn en qua arbeid zou dat gigantisch veel kosten.
 
  • Love
Reactions: ramonneke