Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vanavond nog in de auto stappen en vol gas (stroom) wegrijden. Leegrijden dat ding, verdien je meer mee dan stil laten staan 🤣
Maar 62 cent/kWh klopt niet, de limiet is -50 cent/kWh, consumentenprijs is dan -45,255 cent/kWh.

6 uur lang met 11 kW laden verdien je morgen 21 euro mee.
Dus je wilt zeggen dat mijn leverancier, ANWB, de kluit belazert? Hun app laat toch echt -62cent zien, exclusief 15cent belastingen en 2 inkoopkosten (dus 45 cent netto verdienen). "in de grafiek zie je de ... inkooptarieven voor stroom....dit zijn de werkelijke kosten op de groothandelsmarkt...die wij hanteren voor het afrekenen van de energie die je verbruikt."
 
Dus je wilt zeggen dat mijn leverancier, ANWB, de kluit belazert? Hun app laat toch echt -62cent zien, exclusief 15cent belastingen en 2 inkoopkosten (dus 45 cent netto verdienen). "in de grafiek zie je de ... inkooptarieven voor stroom....dit zijn de werkelijke kosten op de groothandelsmarkt...die wij hanteren voor het afrekenen van de energie die je verbruikt."
ANWB consumentenprijzen zijn niet dezelfde prijzen als op EPEX Day Ahead. Ze belazeren de kluit niet, maar om de een of andere reden gaan hun consumentenprijzen lager dan die van EPEX.
 
Dus je wilt zeggen dat mijn leverancier, ANWB, de kluit belazert? Hun app laat toch echt -62cent zien, exclusief 15cent belastingen en 2 inkoopkosten (dus 45 cent netto verdienen). "in de grafiek zie je de ... inkooptarieven voor stroom....dit zijn de werkelijke kosten op de groothandelsmarkt...die wij hanteren voor het afrekenen van de energie die je verbruikt."
Het verschil zit denk ik in de btw. €0,50ex btw is €0,605 incl btw. Daarbij worden ook nog de “handling kosten” en de belastingen verrekend. Netto kom je bij ANWB uit op -€0,431 (incl btw)
 
en waarom is dat zo afgesproken?
Uit de FAQ van EPEX Spot:

Are there limits of negative prices? If so, why?​


Yes. There are price caps that are reached extremely rarely. They are an economically logical barrier for power trading.

Dat is natuurlijk geen antwoord waarom € -0,50/kWh, maar ik kan me indenken dat dit een risico voor producenten is. Als je die prijs lager maakt en het nog altijd duurder is om de centrale uit te zetten dan kan dat verstorend voor de producent werken. Je wil ook niet dat die daar failliet aan gaat.
 
Uit de FAQ van EPEX Spot:


Dat is natuurlijk geen antwoord waarom € -0,50/kWh, maar ik kan me indenken dat dit een risico voor producenten is. Als je die prijs lager maakt en het nog altijd duurder is om de centrale uit te zetten dan kan dat verstorend voor de producent werken. Je wil ook niet dat die daar failliet aan gaat.
Haha, wat zijn bedrijven en consumenten hier weer lekker hard in het pak genaaid.
En dat consumenten en bedrijven lang voor €4/kwh failliet gaan dat vindt iedereen helemaal prima
 
Thijs is weer scherp, gekocht draagvlak is geen draagvlak


 
Haha, wat zijn bedrijven en consumenten hier weer lekker hard in het pak genaaid.
En dat consumenten en bedrijven lang voor €4/kwh failliet gaan dat vindt iedereen helemaal prima
Dan moeten die prijzen ook maar eerst gehaald worden. Maar een consument of een gewoon bedrijf dat failliet gaat is minder erg dan een energieproducent die failliet gaat en de centrale misschien niet meer kan laten draaien.
Verder vind ik het nogal een reactie uit de onderbuik. Je hebt geen idee van de redenatie erachter (ik ook niet) en om dan direkt te roepen dat de consument dus maar genaaid wordt vind ik een beetje overdreven. Dit is volgens mij de eerste keer dat de limiet überhaupt gehaald wordt.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Nice start of the week :cool:

Enige jammere was dat ik met m'n 3x25A aansluiting de MS net niet snel genoeg kon opladen binnen het tijdsbestek waar geld terug gegeven werd... Ik heb een half uurtje of zo boven de 3x30A gezeten zonder dat de hoofdzekering eruit klapte, maar vond 't toen wel welletjes. Soms ben-ie te bang zeggen ze hier in Twente dan...

1688392931379.png


1688392704807.png
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Nice start of the week :cool:

Enige jammere was dat ik met m'n 3x25A aansluiting de MS net niet snel genoeg kon opladen binnen het tijdsbestek waar geld terug gegeven werd... Ik heb een half uurtje of zo boven de 3x30A gezeten zonder dat de hoofdzekering eruit klapte, maar vond 't toen wel welletjes. Soms ben-ie te bang zeggen ze hier in Twente dan...

View attachment 952872

View attachment 952871
Hoe kom jij nou aan € 12 terwijl ik aan € 26 kom?

IMG_1591.jpeg
 
Hoe kom jij nou aan € 12 terwijl ik aan € 26 kom?

View attachment 952885
Dit is wat de Tibber app weergeeft.

Ik heb niet continu kunnen laden vanaf 11.00 uur toen je geld terug kreeg want ik moest tussendoor nog even weg... En ik heb buiten die goedkope uren ook meer verbruikt dan jij zo te zien.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Nieuwe mijlpaal, in de eerste helft van dit jaar was gemiddeld 50% van onze electriciteitsproduktie hernieuwbaar.

IMG_6139.jpeg


Dat is niet hetzelfde als de totale energiemix omdat we ook nog oa verwarmen met gas.

Verwachting is dat we voor dit jaar op 24% hernieuwbaar uitkomen voor deze finale energiemix, vorig jaar was dit nog 20%.