Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Iets wat Wim S. al jaren geleden bepleitte, die HVDC verbindingen.
Metoo. Een andere voorspelling van mij was dat Tesla in de toekomst een grote (inmiddels zeg ik zelfs de grootste) speler op de energiemarkt zou worden waarbij ze ze “overigens ook nog” auto’s verkopen.
Overigens is transcontinentale HVDC Oost West volgens mij het slimst. Altijd schijnt de zon wel ergens … maar ja.. Rusland China daar wil je nooit (Meer) te afhankelijk van zijn…
 
Last edited:
Afschakelen zal vooral de zonneparken zijn. Panelen op huizen van consumenten schakelen alleen af als de netspanning te hoog wordt, er is geen mechanisme om die op afstand uit te zetten.
ik heb geen panelen, maar als je een dynamisch energiecontract hebt, en ziet dat er paar uur negatieve prijzen zijn, kun je met je panelen-app dan niet de verbinding tussen omvormer en meterkast onderbreken? Om te voorkomen dat je je energieleverancier geld moet betalen?
 
  • Like
Reactions: NielsA
Je kunt je omvormer uitschakelen, maar ik mag toch aannemen dat daar tegen de tijd dat we allemaal aan de dynamische tarieven zitten slimme besturingssoftware voor komt om op basis van algoritmes auto’s en batterijen te laden/ontladen, boilers op te warmen, etc.
en ik zal dan zeker een paar zuidgerichte panelen op mijn platte dak west gaan zetten (oost vanwege bomen geen optie) minder opbrengst in kWh maar lagere kosten en de allerduurste piek (eind middag begin avond) zul je altijd zo veel mogelijk willen opvangen met opwek of batterijen.
 
Wat zei ik een week geleden. Sindsdien 5 dagen met negatieve prijzen, gisteren zelfs negatief voor de consument en vandaag zelfs 3 uur lang negatieve consumentenprijzen. Ik gok dat dit gewoon normaal zal worden in het weekend. Dus vergeet 10-15 jaar. Dit is nu 5 van de 7 dagen dat de spot prijs een paar uur negatief gaat. Batterijopslag is wat we nodig hebben. Alle EV's verplicht V2G.
 
IMG_0592.jpeg


Geweldig dit. Elsa betaald opladen. Hoe mooi kan het zijn. 🎉
 
@MaartenD Hoezo alle EV's verplicht V2G? Het is MIJN auto, ik bepaal wat daarmee gebeurd.
Ik denk dat zelfs een verplichting niet nodig gaat zijn. Je laat in de toekomst gewoon geld liggen.


Gaat er ook niet om dat je hele cycli gaat weggeven aan netbalancering. Nee, je zal 30% tot 10% van je batterij ter beschikking stellen en daar geld voor krijgen.

Het grappige is dat als er 9 miljoen EV's zijn, het incentive zelfs lager gaat zijn. Maar dan doe je misschien nog altijd V2H want da's wel zo prettig.

En qua degradatie: LPF-packs doen nu 1,5 tot 3 miljoen kilometers.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Gaat er ook niet om dat je hele cycli gaat weggeven aan netbalancering. Nee, je zal 30% tot 10% van je batterij ter beschikking stellen en daar geld voor krijgen.
Het is ook de vraag of een hele cyclus wel ooit nodig gaat zijn. Oeps wat zeg ik nu... 7 uur lang 11 kW terugvoeden of tegen negatieve prijzen laden gaat toch nooit voorkomen? 😂

Maar inderdaad, wat je er mee doet is jouw keuze. Ik vind het vervelend dat als ik graag V2G wil ik verplicht naar een of twee fabrikanten moet.
 
Het is een onzinnige feature. EV's zijn om mee te rijden, niet om loadbalancing op het net te doen. Daar gaat het me om.

Onzinnig zou ik dit zeker niet willen noemen......
Als iedereen maar lukraak gaat laden bij thuiskomst VERSUS smart sturing laden obv rijwensen en beschikbaarheid elektra. (= ook loadbalancing)
Ontladen (EV -> grid) is nog een stap verder en voor veel mensen wellicht niet gewenst.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Het is een onzinnige feature. EV's zijn om mee te rijden, niet om loadbalancing op het net te doen. Daar gaat het me om.
Net zoals grote afnemers worden gevraagd (en gecompenseerd) om hun vraag even stil te leggen op bepaalde momenten.
We moeten iets doen om ons net in balans te houden de aankomende tijd. Als ik op deze manier (tegen een stukje vergoeding) een bijdrage kan leveren heb ik daar geen enkele moeite mee. Mijn auto staat heel veel uren per dag gewoon stil aan de laadkabel.

Bovendien. Lijkt me ergens ook best cool als ik vanuit m'n auto energie zou kunnen leveren aan m'n eigen huis.
 
  • Like
Reactions: MaartenD