Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening fiscaal/financieel voordeel elektrische wagen voor vennootschap in België

This site may earn commission on affiliate links.
Ben je zeker dat je in een eenmanszaak een auto maar voor 50% kan aftrekken? Ik dacht altijd dat het 75% was, onafhankelijk van wat voor wagen.

En het belastbare voordeel alle aard is "aankoopprijs * 4% * 6/7 * ouderdomscoefficient". Dus in jaar 1 met een wagen van 100.000 euro komt dat neer op een belastbaar voordeel alle aard van 3428 euro, nadien gedurende 5 jaar lang telkens 6% minder en nadien daalt dat niet meer. Als we de effectieven belasting hierop nemen en een percentage van 55% hanteren dan komt dat uit op 1800 à 2000 euro netto.

Ivm de aftrek, is die 120% eigenlijk een combinatie van 100% aftrekbaarheid samen met 20% die rechtstreeks in de reserves gaat (dus geen negatieve verworpen uitgaven). Het verschil tussen een aftrekbaarheid aan 100% en 50% is dan als volgt:

100.000 euro 100% aftrekbaar versus 100.000 euro 50% aftrekbaar is een verschil van 50.000 euro waarop je 33,9 % meer belasting zal betalen, dus een verschil van een kleine 17.000 euro die je extra zal betalen aan belasting and de auto slechts 50% aftrekbaar is. En dan laat ik die extra 20% nog buiten beschouwing, net zoals alle toebehoren aan de wagen waarop hetzelfde percentage wordt toegepast. Een aanzienlijk verschil als je het mij vraagt.

Ik hoop dat dit alvast een eerste verduidelijking geeft en niet te technisch is, maar helaas kan ik het niet echt eenvoudiger maken omdat de regels dat ook niet zijn.

Maar raadpleeg zeker een specialist op dit vlak als je het het tot in de puntjes wil uitgewerkt zien. De regels hieromtrent zijn ook onderhevig aan verandering en ik ben zeker niet iemand die dat allemaal tot in de puntjes weet.

En lees zeker ook eens het artikel van Filip enkele posts hierboven, dat bevat ook heel wat informatie.

Nog even een vraagje voor de Belgen over verschil tussen eenmanszaak en BVBA met betrekking op aankoop Model S

Ik heb een paar weken terug een uitgebreide testrit gemaakt in Aartselaar met de blauwe S85 ( 1-JXJ- ) en ben nu echt overtuigd van mijn wens: Wil hem !!

Ik ben zelfstandige en kan de auto dus op de zaak kopen, maar hier heb ik niet de "120% aftrek" mogelijkheid zoals in een BVBA, de DIV- en taksregeling natuurlijk wel.
De kostenaftrek in een eenmanszaak is 50% voor een Tesla en het maakt hierop nu geen enkel verschil of ik elektrisch rij of een Maserati koop.
Nu vroeg ik me af wat mijn voordeel is als mijn eenmanszaak omschakel naar een BVBA?
Enerzijds natuurlijk komt de 120% aftrek mogelijkheid boven water die een aanzienlijk verschil biedt, maar dan heb ik een Voordeel Alle Aard aan mijn been, die als ik goed geïnformeerd ben toch iets van een € 5.000,- per jaar wordt.
Ik ga jaarlijks een 15.000km rijden met de auto. Ik vermoed/hoop de auto 12-15 jaar te kunnen houden… .
Komt mijn 120% niet in "negatief" als ik jaarlijks die 5K moet betalen tegenover de 50% in een eenmanszaak?

Iemand al die berekening gemaakt?
Wat is jullie mening?
Is het voordeliger om BVBA te worden?
Klopt die waarde VAA?
Hoelang plannen jullie de Tesla te houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties… .

Xavier
 
Last edited:
Bij een vennootschap is een personenwagen 50% aftrekbaar, de kosten zijn 100% aftrekbaar (benzine/electriciteit/onderhoud) electriciteit hoeft niet op een
aparte teller omdat die sowieso 100% aftrekbaar is. Niet vergeten dat alhoewel ze vertellen dat deze wagens 120% aftrekbaar zijn, dit eigenlijk 100% is, de
20% die extra mag afgetrokken worden, die worden op het einde van de rit gewoon terug doorgerekend.
 
Geachte,

De aanvragen tot uitbetaling van bovenvermelde ecologiepremies werd ingediend en dossiers werden voor controle doorgestuurd aan de afdeling Inspectie.
Graag zo snel mogelijk volgende inlichtingen :
- Afschrijvingstabel of historiek klasse 2-rekening waarop de facturen van de Tesla en de oplaadpaal werden geboekt;
- Totaal aantal gereden kilometers per jaar en het aantal gereden kilometers per jaar voor beroepsdoeleinden;
- Verklaring op eer in te vullen en te ondertekenen bij aanvraag uitbetaling 3[SUP]de[/SUP] schijf (als bijlage).

Na ontvangst van de gevraagde info zal het dossier opnieuw worden onderzocht.

Steeds bereikbaar voor bijkomende informatie via mail of op onderstaand telefoonnummer.

Wat mag/ en wat mag ik NIET invullen ? Start aanvraag 13 juni 2014.
 
vraagje in verband met de ecologiepremie.
2 jaar geleden heb ik een premie ontvangen voor de investering in een elektrisch voertuig. Volgens de site moet de afschrijving over minstens 3 jaar en moet de investering minstens 5 jaar behouden blijven.

Wat gebeurd er als je de auto vervroegd inruilt voor een andere? moet je de de premie terug betalen of wordt dat aanzien als eenzelfde investering?
Bij mijn weten is het VIN nummer niet echt gekoppeld aan de premie, maar eerder het soort investering.

niet dat er plannen zijn, maar wil het wel graag weten:wink:
 
Best eens laten nakijken door je boekhouder.

Ik heb wel de 'bewijzen' moeten voorleggen dat ik recht had op de premie, en uiteindelijk ging dat om de grootboekrekening.

Mijn inschatting is dan ook dat als je de elektrische
wagen inruilt voor een andere elektrische wagen voor minimaal hetzelfde bedrag, dat er geen probleem is.
 
Nu met de Tesla 3 heb ik dezelfde vraag. Particulier kopen blijft onzinnig. Kan je niet beter een klein bedrijfje oprichten, die de Model 3 leaset aan enkele privé-personen? Bedrijf profiteert van de fiscale voordelen, en de particulier heeft zo een lagere leaseprijs

Vraag is dus: is er een constructie mogelijk waarbij je als particulier de auto leaset, die goedkoper is dan zelf de Model 3 privé aankopen.
 
Er zijn net twee nieuwe draadjes gestart over dit onderwerp maar het is inderdaad wellicht goed alles te bundelen in dit 'Classic' draadje.

Moraal van het verhaal: een Tesla MS leeft in Audi A5-land, een Tesla M3 (gesteld dat ie 40kEUR zou kosten) ergens tussen een VW Polo en een VW Golf.

Hierbij mijn berekening. Vrij simplistisch, dus echt niet als vaste 'waarheid' aan te nemen (en ik ben overigens geen fiscalist of boekhouder). Speel er maar mee, breek het af, bouw het opnieuw op, en laten we onze verfijningen vooral delen!

Google Sheets - create and edit spreadsheets online, for free.

Klik File – Download – Excel en je kan ermee spelen (lees de « instructies » op de sheet ajb.

Andere link : KostprijsTesla2016-1

Beide docs zijn identiek maar omdat mijn jongste ingelogd was in zijn Google-account op mijn computer, zonder dat ik het door had, was dat bestand blijkbaar beschermd en heeft ie nogal wat vragen gekregen om toestemming tot openen van het bestand (en dat zegt ie me drie dagen later op een skipiste, natuurlijk).

Het downloaden zou nu probleemloos moeten gaan.
 
deze oude discussie terug wat leven in blazen met goed nieuws:

dit (auto vergelijken) is te vinden op de site Milieuvriendelijke voertuigen: QED (maar wij al lang wisten..)

rap.png
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and Xfrank
Hoge verkoopwaarde?
Lijkt zich niet echt te bevestigen toch-zeker als je ziet wat Tesla geeft bij inruil?

Ik had bij mijn oorspronkelijke berekeningen in augustus 2014 rekening gehouden met een restwaarde van ca 25% voor mijn MS na 5 jaar - wat percentueel gezien overeenkomt met die van een Audi A6 van 5 jaar...

Met die berekening zat ik met mijn MS al ca 10K EUR goedkoper dan die audi.

Als ik het nu herbekijk - kom ik voor een MS-85 van eind 2014 (AP1) met aankoopwaarde toen van een 90K incl BTW (zoals mijn MS) aan een restwaarde van ca 63~71K EUR (of tussen de 70 en 80% - bron : verkoopprijs op http://www.nikola-brussels.be/ en op de tesla site zelf). Extrapoleer dit met worst case berekening naar 55~60% restwaarde over 1.5 jaar wanneer ik mijn MS zou verkopen (en een nieuwe kopen) - en voila...

Wegens quasi geen gegevens in 2014 over restwaarde van een tesla had ik die voorzichtig geraamd op 25% ... en blijkt dus dat de hogere verkoopwaarde die we nu zien een hele positieve impact heeft op de TCO berekening op voorwaarde dat je de auto na 4~5 jaar van de hand doet (met nog 3 jaar garantie op batterij en motor).

In mijn specifiek geval wordt mijn wagen van december 2014 afgeschreven in 2014-2015-2016-2017-2018... Dus op het einde van de afschrijvingen volgend jaar is hij eigenlijk maar 4 jaar oud - maar wel 5 jaar rendement op mijn afschrijvingstabel...
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Ik heb in de berekening uitgegaan van een verkoopwaarde van 35%, +- 26.000 EUR
Heb toen de vergelijking gemaakt tussen een BMW 425D (met opties :eek:) en de Tesla.

Alles in rekening genomen
  • vennootschapsbelasting
  • personenbelasting op het voordeel
  • BIV
  • verkeersbelasting
  • verzekering
  • verbruik
  • onderhoud
  • investering laadpaal
  • aanpassing meterkast
  • herverkoopwaarde 35%
Kost de Tesla me +- 1.700 EUR minder per jaar... Keuze was toen snel gemaakt.
De 4 Gran coupe is een mooie wagen, maar het is zeker geen Tesla. Klanten bekijken me altijd raar als ik probeer uit te leggen dat deze wagen me minder kost dan hun wagen.:)

De Excel van @Carl is een goede bron van informatie. Enkel klopt het niet dat de meerwaarde aan 120% belast wordt. De 20% wordt zelf belast wanneer je deze ooit uit de vennootschap haalt.
art. 64ter, laatste lid WIB 92
De afschrijvingen die overeenkomstig het derde lid worden aanvaard boven de aanschaffings- of beleggingswaarde van de in het eerste lid, 3°, bedoelde materiële vaste activa en van de in het tweede lid bedoelde voertuigen, komen niet in aanmerking voor het bepalen van de latere meerwaarden en minderwaarden op die materiële vaste activa en die voertuigen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Nogo1966
de 120% aftrekbaarheid zou 100% worden in 2018.
zou dit enkel gelden voor nieuwe EV’s of ook voor eerder aangekochte wagens ?

Wetgevers in BE hebben op dat vlak een bedenkelijke reputatie, maar - volgens mijn accountant - lijkt het er toch op dat ze dit niet op de bestaande EV's zouden toepassen (maar nog niet bevestigd, zoals zoveel zaken uit het Zomerakkoord) ;)
 
  • Informative
Reactions: BartJ
de 120% aftrekbaarheid zou 100% worden in 2018.
Je weet toch dat die 120= 100 + uitstel op 20 tot bij liquidatie.
Ik heb in mijn berekening die 20% dus niet mee genomen.
Je zal ooit nog belastingen betalen op die 20%. Indien aankoopprijs 100K was zal dat 6600€ (100K x 20% aftrek x 33% bekasting) zijn. Het laat je wel toe om die 20000€ te investeren ondertussen. Wie weet brengt die voor je liquidatie meer op.
 
Je weet toch dat die 120= 100 + uitstel op 20 tot bij liquidatie.
Ik heb in mijn berekening die 20% dus niet mee genomen.
Je zal ooit nog belastingen betalen op die 20%. Indien aankoopprijs 100K was zal dat 6600€ (100K x 20% aftrek x 33% bekasting) zijn. Het laat je wel toe om die 20000€ te investeren ondertussen. Wie weet brengt die voor je liquidatie meer op.

ik ga die belasting nooit betalen Phil want ik ga nooit liquideren ;-)