Ben je zeker dat je in een eenmanszaak een auto maar voor 50% kan aftrekken? Ik dacht altijd dat het 75% was, onafhankelijk van wat voor wagen.
En het belastbare voordeel alle aard is "aankoopprijs * 4% * 6/7 * ouderdomscoefficient". Dus in jaar 1 met een wagen van 100.000 euro komt dat neer op een belastbaar voordeel alle aard van 3428 euro, nadien gedurende 5 jaar lang telkens 6% minder en nadien daalt dat niet meer. Als we de effectieven belasting hierop nemen en een percentage van 55% hanteren dan komt dat uit op 1800 à 2000 euro netto.
Ivm de aftrek, is die 120% eigenlijk een combinatie van 100% aftrekbaarheid samen met 20% die rechtstreeks in de reserves gaat (dus geen negatieve verworpen uitgaven). Het verschil tussen een aftrekbaarheid aan 100% en 50% is dan als volgt:
100.000 euro 100% aftrekbaar versus 100.000 euro 50% aftrekbaar is een verschil van 50.000 euro waarop je 33,9 % meer belasting zal betalen, dus een verschil van een kleine 17.000 euro die je extra zal betalen aan belasting and de auto slechts 50% aftrekbaar is. En dan laat ik die extra 20% nog buiten beschouwing, net zoals alle toebehoren aan de wagen waarop hetzelfde percentage wordt toegepast. Een aanzienlijk verschil als je het mij vraagt.
Ik hoop dat dit alvast een eerste verduidelijking geeft en niet te technisch is, maar helaas kan ik het niet echt eenvoudiger maken omdat de regels dat ook niet zijn.
Maar raadpleeg zeker een specialist op dit vlak als je het het tot in de puntjes wil uitgewerkt zien. De regels hieromtrent zijn ook onderhevig aan verandering en ik ben zeker niet iemand die dat allemaal tot in de puntjes weet.
En lees zeker ook eens het artikel van Filip enkele posts hierboven, dat bevat ook heel wat informatie.
En het belastbare voordeel alle aard is "aankoopprijs * 4% * 6/7 * ouderdomscoefficient". Dus in jaar 1 met een wagen van 100.000 euro komt dat neer op een belastbaar voordeel alle aard van 3428 euro, nadien gedurende 5 jaar lang telkens 6% minder en nadien daalt dat niet meer. Als we de effectieven belasting hierop nemen en een percentage van 55% hanteren dan komt dat uit op 1800 à 2000 euro netto.
Ivm de aftrek, is die 120% eigenlijk een combinatie van 100% aftrekbaarheid samen met 20% die rechtstreeks in de reserves gaat (dus geen negatieve verworpen uitgaven). Het verschil tussen een aftrekbaarheid aan 100% en 50% is dan als volgt:
100.000 euro 100% aftrekbaar versus 100.000 euro 50% aftrekbaar is een verschil van 50.000 euro waarop je 33,9 % meer belasting zal betalen, dus een verschil van een kleine 17.000 euro die je extra zal betalen aan belasting and de auto slechts 50% aftrekbaar is. En dan laat ik die extra 20% nog buiten beschouwing, net zoals alle toebehoren aan de wagen waarop hetzelfde percentage wordt toegepast. Een aanzienlijk verschil als je het mij vraagt.
Ik hoop dat dit alvast een eerste verduidelijking geeft en niet te technisch is, maar helaas kan ik het niet echt eenvoudiger maken omdat de regels dat ook niet zijn.
Maar raadpleeg zeker een specialist op dit vlak als je het het tot in de puntjes wil uitgewerkt zien. De regels hieromtrent zijn ook onderhevig aan verandering en ik ben zeker niet iemand die dat allemaal tot in de puntjes weet.
En lees zeker ook eens het artikel van Filip enkele posts hierboven, dat bevat ook heel wat informatie.
Nog even een vraagje voor de Belgen over verschil tussen eenmanszaak en BVBA met betrekking op aankoop Model S
Ik heb een paar weken terug een uitgebreide testrit gemaakt in Aartselaar met de blauwe S85 ( 1-JXJ- ) en ben nu echt overtuigd van mijn wens: Wil hem !!
Ik ben zelfstandige en kan de auto dus op de zaak kopen, maar hier heb ik niet de "120% aftrek" mogelijkheid zoals in een BVBA, de DIV- en taksregeling natuurlijk wel.
De kostenaftrek in een eenmanszaak is 50% voor een Tesla en het maakt hierop nu geen enkel verschil of ik elektrisch rij of een Maserati koop.
Nu vroeg ik me af wat mijn voordeel is als mijn eenmanszaak omschakel naar een BVBA?
Enerzijds natuurlijk komt de 120% aftrek mogelijkheid boven water die een aanzienlijk verschil biedt, maar dan heb ik een Voordeel Alle Aard aan mijn been, die als ik goed geïnformeerd ben toch iets van een € 5.000,- per jaar wordt.
Ik ga jaarlijks een 15.000km rijden met de auto. Ik vermoed/hoop de auto 12-15 jaar te kunnen houden… .
Komt mijn 120% niet in "negatief" als ik jaarlijks die 5K moet betalen tegenover de 50% in een eenmanszaak?
Iemand al die berekening gemaakt?
Wat is jullie mening?
Is het voordeliger om BVBA te worden?
Klopt die waarde VAA?
Hoelang plannen jullie de Tesla te houden?
Alvast bedankt voor jullie reacties… .
Xavier
Last edited: