Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Insurance

This site may earn commission on affiliate links.
MIA/Vamil/KIA zijn allemaal voordelen die je in het eerste (fiscale) jaar pakt. In jaar 2,3,4,5 schrijf je nog 20% van de "normale" afschrijving af. Dat loopt ook na een total loss gewoon door lijkt me (wellicht zelfs in 1x naar 0 zodra hij total loss is?). Het enige nadeel van de verplichting is dat je ineens bijtelling moet gaan betalen.

25% toch? Maar los daarvan, ik meen ook dat je MIA/KIA niet hoeft terug te betalen bij het verloren gaan van het bedrijfsmiddel, kan dat echter zo snel niet vinden. Wel bij verkoop. Inderdaad heeft het dan alleen invloed op je bijtelling, die dan dus wel ineens 7% of 3% is. En als je de auto niet leuk meer vindt, en 'm zou willen verkopen, dan is de waarde van de vervangende Tesla die je krijgt fors minder waard dan de nieuwwaarde. Immers, elke ondernemer kan MIA/KIA/MEP alleen op een nieuwe wagen krijgen, en niet op die van 1 dag oud. De waarde zal bij direct verkoop fors lager liggen dan de prijs van een nieuwe van Tesla.
 
Ja, dat mag. Of het slim is, wordt bepaald door je winst dit jaar. Als je 150k winst hebt dit jaar als ZZPer, dan is het handig. Maar dan moet je eigenlijk allang nadenken over een BV. Als je de crisis echter voelt en je hebt dit jaar minder dan 100k winst, dan is het waarschijnlijk handiger om dit jaar de KIA, MIA en de normale kosten op te voeren. Dan kun je volgend jaar de rest tegen 52% afschrijven.... Lijkt mij slimmer.

Over een BV of andere constructie kan ik niet veel zeggen. Is per bedrijfsvorm te veel verschil...:crying:
 
Ik ben bij makelaar Kegels-Van Antwerpen - weet zelf niet welke maatschappij dit verzekert.

Dien nog even de juiste gegevens door te geven, waren nogal onduidelijk :

Merk en type
Tesla Model S
Aard
Personenwagen
Bouwjaar
2013
BM-graad
-2
Vermogen
310 KW
Gebruik
beroepsdoeleinden
Postcode
2970
Leeftijd bestuurder
09/09/1958
Cataloguswaarde
95.289,26 EUR
Jaarpremie incl. taksen
1.747,26 EUR
BA
427,88 EUR
Volledige omnium
1.319,38 EUR
Rechtsbijstand
Op te nemen in uw afzonderlijk contract
Dag Michel.

Mijn Tesla (VIN 15224) word volgende week op Donderdag geleverd en ik moet dringen een verzekering hebben.
Kunt u een contact geven bij KvA?

MVG.

Pierre
 
Ja, dat mag. Of het slim is, wordt bepaald door je winst dit jaar. Als je 150k winst hebt dit jaar als ZZPer, dan is het handig. Maar dan moet je eigenlijk allang nadenken over een BV. Als je de crisis echter voelt en je hebt dit jaar minder dan 100k winst, dan is het waarschijnlijk handiger om dit jaar de KIA, MIA en de normale kosten op te voeren. Dan kun je volgend jaar de rest tegen 52% afschrijven.... Lijkt mij slimmer.

Over een BV of andere constructie kan ik niet veel zeggen. Is per bedrijfsvorm te veel verschil...:crying:


Als je zoveel investeert dat je verlies maakt dat jaar, dan mag je dat ook verrekenen met eerdere jaren, voor zover ik begrijp: Ondernemingsverliezen verrekenen
 
Als je zoveel investeert dat je verlies maakt dat jaar, dan mag je dat ook verrekenen met eerdere jaren, voor zover ik begrijp: Ondernemingsverliezen verrekenen

Helaas, het verrekenen van verliezen via de zogeheten carry back-constructie is vorig jaar afgeschaft (was een crisismaatregel en schijnbaar is het geen crisis meer). Je kunt nog wel carry forward doen van verliezen, dat mag tot 9 jaar vooruit.
 
Contact gehad met Centraal beheer dealer services (hadden follow-up gegeven aan de offerte) en daar 2 vragen neergelegd welke inmiddels beantwoord zijn en leek me goed deze te delen:

1. Naar ik begrepen heb is Verzekeringsnemer (en dus aan wie uitgekeerd e.d. wordt) CB Dealer Service en dat lijkt me niet de bedoeling
Klopt, de tenaamstelling wordt aangepast.

2. Geen uitkering maar nieuwe auto bij total-loss en is wellicht niet wenselijk ivm MIA-EIA/WAMIL en bijtelling.
Jouw vraag hebben wij intern even voorgelegd en uitgezocht. Onderstaande reglement is van kracht voor investeringen in combinatie met schade.

Desinvesteringsbijtelling?
Binnen vijf jaar. Als u bedrijfsmiddelen waarop u investeringsaftrek heeft gekregen, binnen vijf jaar vervreemdt, krijgt u te maken met de desinvesteringsbijtelling.
Uit grondig uitgezochte oude rechtspraak is af te leiden dat diefstal in dit opzicht niet gezien wordt als “vervreemden”, omdat er geen sprake is van vrijwilligheid. U krijgt dus geen desinvesteringsbijtelling voor uw kiezen (LJN: AX9802,18.09.1961)
Tip Dat geldt ook als u een eventuele schadevergoeding ontvangen van de verzekering. Voor een exacte vertaling naar uw situatie verwijzen wij u door naar uw accountant of belastingadviseur.

 
Helaas, het verrekenen van verliezen via de zogeheten carry back-constructie is vorig jaar afgeschaft (was een crisismaatregel en schijnbaar is het geen crisis meer). Je kunt nog wel carry forward doen van verliezen, dat mag tot 9 jaar vooruit.

Volgens mij kan het nog steeds 1 jaar terug worden verrekend. Dat was tijdens de crisis tijdelijk langer (3 jaar ofzo).
 
Contact gehad met Centraal beheer dealer services (hadden follow-up gegeven aan de offerte) en daar 2 vragen neergelegd welke inmiddels beantwoord zijn en leek me goed deze te delen:

1. Naar ik begrepen heb is Verzekeringsnemer (en dus aan wie uitgekeerd e.d. wordt) CB Dealer Service en dat lijkt me niet de bedoeling


2. Geen uitkering maar nieuwe auto bij total-loss en is wellicht niet wenselijk ivm MIA-EIA/WAMIL en bijtelling.

Over bijtelling doen ze geen uitspraak. Misschien nog eens vragen?
 
Beste collega's,

In opvolging van mijn post #173 had ik nog bijkomende resultaten beloofd. Het heeft wat langer geduurd dan ik zelf wou want aanvankelijk was er geen vooruitgang.

Maar ik heb uiteindelijk toch wel goed nieuws te bieden voor Belgische Teslarijders op zoek naar een verzekering conform de Belgische gewoonten en praktijken (conventies - RDRregeling).

De oplossing is nog niet tot in details rond, maar principieel ben ik rond met 1 verzekeraar, die affinitygroep wil opzetten voor Teslarijders.
Affinity betekent, kort door de bocht, iedereen zelfde tarief (zoals ook bij Centraal Beheer het geval is) maar slechts te bekomen via 1 makelaar.

Bepaalde details moeten nog verfijnd worden (vanaf welke leeftijd wordt de verzekering toegankelijk + welke vrijstelling zal ingelast worden + exact tarief BA nog niet vastgelegd ).
Maar dit kan ik toch al kwijt: geen bijkomende antidiefstalvereisten + minstens eerste 2 jaar geen afschrijving (behoud nieuwwaarde).

Wellicht kan ik per 01/10/2013 echt van start gaan met het concrete aanbod.

Op mijn eigen dossier toegepast komt de Ba-premie wellicht in de buurt van € 400 - € 430 (taks incl. -maar dus nog niet definitief vastgelegd. Pak mee daar later niet op.)
Omniumpremie (voor configuratie van € 92.790 - BTW niet recupereerbaar): € 1176,11 (taks incl.)

Omdat ik zie dat er zich plots een tendens bij enkele Belgen aftekent om te capituleren en voor Centraal Beheer te opteren (waar ik niet tegen ben als je kan leven met de afwijkingen op de Belgische regels) omdat ze op hun thuismarkt geen oplossing vinden, kom ik toch voortijdig even uit mijn schulp met m.i. goed, maar onaf nieuws.

Verder ben ik tevens bezig om uit te kijken naar goede bestuurdersverzekering (Model S mag dan de veiligste wagen zijn op de markt in VS ongevallen met lichamelijke schade voor bestuurder blijven mogelijk), betaalbare pechverhelping en degelijke rechtsbijstandspolis.
Ik heb hiervoor enkele verzekeraars aangeschreven met suggesties waarom 1 of ander voor Teslarijders m.i. goedkoper kan zijn dan hun standaardtarief (bestuurders en pechverhelping).
Voor bestuurderspolis en rechtsbijstandverzekering heb ik enkele suggesties gedaan om hun klassieke polisvoorwaarden aan te passen door specifieke clausules voor Teslarijders te willen opnemen.
Ik heb hier geen enkele garantie dat ik zal landen met een goed aanbod. Maar omdat niet schieten steeds verkeerd is, ben ik toch de discussie aangegaan.

Wordt vervolgd.
 
Bedankt Patrick (bis) om dit allemaal uit te spitten. Randbemerking: ik heb niet het gevoel dat ik capituleer, eerder dat ik een overwinning boek. Drie jaar nieuwwaarde, geen vrijstelling en vooralsnog het beste tarief. En daarbij is de afhandeling met je DS poep-en-poepsimpel. Kers op de taart prettig contact met contactpersoon bij CBDS (over de mail wel te verstaan). En vandaag toch nog van KBC-agent uitnodiging voor mooi concert gekregen; best of both worlds :tongue: