Liep een beetje achter met forum lezen, vandaar een wat late reactie.
Bekijk dit soort oplossingen ook altijd vanuit het oogpunt van de EV rijders die geen eigen laadpunt hebben en in het centrum van een stad wonen, zoals ik.
Dat zullen er steeds meer worden.
Voorbeeld: ik kom vrijdag begin van de avond bijna leeg thuis aan en zet mijn auto dus aan de laadpaal. Op dat moment zijn er genoeg laadplekken en gewone parkeerplekken in de buurt beschikbaar. Gedurende de nacht zal de auto volgeladen zijn. Als ik mijn auto zou willen verzetten, zou ik zaterdagochtend de wekker moeten zetten, want als ik tot het eind van de ochtend of middag wacht, is het zo druk dat ik in de buurt nergens meer een parkeerplek vind. Zondagochtend willen we naar mijn ouders in Zuid-Limburg gaan dus wil ik een range charge doen. Dat betekent dat ik zaterdagavond de auto weer terug op een laadplek moet zetten. Dit moet ik dan niet te laat doen, want anders zijn alle plekken bezet door ICE's (mag vanaf 22:00 uur in Den Haag).
Nu vind ik een dergelijk scenario (of extra betalen om te blijven staan) niet erg voor een incidentele publieke laadsessie, maar niet als dat dagelijkse kost is...
Wat ik jammer vind, is dat ik nu (vaak onnodig) een 11 kW laadpunt bezet houd, terwijl ik in zeker 95% van de gevallen voldoende zou hebben aan 3 kW laadpunt / gewoon stopcontact. Ik hoop dus echt dat er wat meer differentiatie zal ontstaan in laadpunten. Laag vermogen op iedere straathoek voor bewoners en langparkeerders en snelle laadhubs in de buurt voor als je snel weer verder moet. Ook de tarieven zouden daarop aangepast moeten worden om ervoor te zorgen dat men alleen snel laadt als dat nodig is, evt. ook met een tijdsfactor zodat deze palen niet onnodig lang bezet worden.