Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Zouden ze dan ook niet de warmte die bij afremmen op de elektromotor wordt gebruikt kunnen inzetten om de batterij te verwarmen? Zou vreemd zijn de energie om het accupack te verwarmen enkel en alleen uit het pack te halen toch?

Volgens mij wordt de warmte van de motor inderdaad gebruikt op momenten dat dit nuttig is om de batterij en/of de binnenruimte van de wagen te verwarmen. Ik wou dat ik toegang had tot de technische schermen om dit allemaal in detail te gaan uitpluizen.

Hierbij 4 screenshots die ik de afgelopen 2 jaar heb verzameld. Je moet eens goed kijken naar de verschillen tussen de gekleurde circuits. Via meerdere kleppen kan de wagen de "loop" van de koelvloeistof wijzigen. Er kunnen meerdere onafhankelijke circuits gemaakt worden, 1 groot circuit, etc... Ik vind dit heel sterk.

Model S thermal management mid 2015.JPG


Model S P85 thermal management 2014.JPG


Model S thermal managemend 2013.png


Model S thermal management 2015.JPG
 
Wie wil aan 12 Wassenaarse basisschoolkinderen uit de bovenbouw een demonstratie van een Tesla geven. In Jip-en-Janneketaal een uitleg geven over hoe zo’n motor werkt, en wat het verschil – en voordeel- is ten opzichte van een traditionele, fossiele brandstof-motor. En als icing on the cake zou het natuurlijk geweldig zijn als ze er vervolgens een rondje in mee zouden mogen rijden, om de auto echt in bedrijf te zien en voelen…
De demonstratie zou moeten plaatsvinden op woensdag 27/1 of woensdag 17/2.

De vraag kwam via via bij mij binnen en is afkomstig van Inge Roest, Combinatiefunctionaris Natuur, Techniek en Wetenschap, Talentum Wassenaar.
Tel: 070-5118500
[email protected]
www.talentumwassenaar.nl
 
En op publieke palen de teller laten doorlopen na afloop van de sessie zolang er niet Is afgekoppeld.

Was drie dagen in A'dam, thuisbasis Herengracht, viel me mee dat er regelmatig plaatsen vrij waren, maar er zijn toch auto's die rustig een of zelfs twee dagen blijven staan.

Liep een beetje achter met forum lezen, vandaar een wat late reactie.

Bekijk dit soort oplossingen ook altijd vanuit het oogpunt van de EV rijders die geen eigen laadpunt hebben en in het centrum van een stad wonen, zoals ik. :rolleyes: Dat zullen er steeds meer worden.
Voorbeeld: ik kom vrijdag begin van de avond bijna leeg thuis aan en zet mijn auto dus aan de laadpaal. Op dat moment zijn er genoeg laadplekken en gewone parkeerplekken in de buurt beschikbaar. Gedurende de nacht zal de auto volgeladen zijn. Als ik mijn auto zou willen verzetten, zou ik zaterdagochtend de wekker moeten zetten, want als ik tot het eind van de ochtend of middag wacht, is het zo druk dat ik in de buurt nergens meer een parkeerplek vind. Zondagochtend willen we naar mijn ouders in Zuid-Limburg gaan dus wil ik een range charge doen. Dat betekent dat ik zaterdagavond de auto weer terug op een laadplek moet zetten. Dit moet ik dan niet te laat doen, want anders zijn alle plekken bezet door ICE's (mag vanaf 22:00 uur in Den Haag).
Nu vind ik een dergelijk scenario (of extra betalen om te blijven staan) niet erg voor een incidentele publieke laadsessie, maar niet als dat dagelijkse kost is...
Wat ik jammer vind, is dat ik nu (vaak onnodig) een 11 kW laadpunt bezet houd, terwijl ik in zeker 95% van de gevallen voldoende zou hebben aan 3 kW laadpunt / gewoon stopcontact. Ik hoop dus echt dat er wat meer differentiatie zal ontstaan in laadpunten. Laag vermogen op iedere straathoek voor bewoners en langparkeerders en snelle laadhubs in de buurt voor als je snel weer verder moet. Ook de tarieven zouden daarop aangepast moeten worden om ervoor te zorgen dat men alleen snel laadt als dat nodig is, evt. ook met een tijdsfactor zodat deze palen niet onnodig lang bezet worden.
 
Liep een beetje achter met forum lezen, vandaar een wat late reactie.

Bekijk dit soort oplossingen ook altijd vanuit het oogpunt van de EV rijders die geen eigen laadpunt hebben en in het centrum van een stad wonen, zoals ik. :rolleyes: Dat zullen er steeds meer worden.
Voorbeeld: ik kom vrijdag begin van de avond bijna leeg thuis aan en zet mijn auto dus aan de laadpaal. Op dat moment zijn er genoeg laadplekken en gewone parkeerplekken in de buurt beschikbaar. Gedurende de nacht zal de auto volgeladen zijn. Als ik mijn auto zou willen verzetten, zou ik zaterdagochtend de wekker moeten zetten, want als ik tot het eind van de ochtend of middag wacht, is het zo druk dat ik in de buurt nergens meer een parkeerplek vind. Zondagochtend willen we naar mijn ouders in Zuid-Limburg gaan dus wil ik een range charge doen. Dat betekent dat ik zaterdagavond de auto weer terug op een laadplek moet zetten. Dit moet ik dan niet te laat doen, want anders zijn alle plekken bezet door ICE's (mag vanaf 22:00 uur in Den Haag).
Nu vind ik een dergelijk scenario (of extra betalen om te blijven staan) niet erg voor een incidentele publieke laadsessie, maar niet als dat dagelijkse kost is...
Wat ik jammer vind, is dat ik nu (vaak onnodig) een 11 kW laadpunt bezet houd, terwijl ik in zeker 95% van de gevallen voldoende zou hebben aan 3 kW laadpunt / gewoon stopcontact. Ik hoop dus echt dat er wat meer differentiatie zal ontstaan in laadpunten. Laag vermogen op iedere straathoek voor bewoners en langparkeerders en snelle laadhubs in de buurt voor als je snel weer verder moet. Ook de tarieven zouden daarop aangepast moeten worden om ervoor te zorgen dat men alleen snel laadt als dat nodig is, evt. ook met een tijdsfactor zodat deze palen niet onnodig lang bezet worden.

Inderdaad, geniaal!!. Zo heb je helemaal geen laadpalen in de straat meer nodig. Gewoon een bups laders ergens buiten de stad/bebouwde kom. Auto rijdt zelf wel naar/van de oplader wanneer nodig.
Wow...
 
Inderdaad, geniaal!!. Zo heb je helemaal geen laadpalen in de straat meer nodig. Gewoon een bups laders ergens buiten de stad/bebouwde kom. Auto rijdt zelf wel naar/van de oplader wanneer nodig.
Wow...

Ja, dat zal nog wel even duren voordat dat kan / alle EV's dat kunnen. Maar tot die tijd lijkt me een combi van langzame laadpalen verdeeld door de stad en snelle laadhubs (met smart charging) op parkeerplaatsen/pleintjes/garages een goede tussenoplossing. Lijkt me op die manier ook betaalbaarder voor de gemeente.