Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag opgeladen langs de A1 bij Barneveld.....3 aansluitpunten per type 1 stuks.....gratis voorlopig.
Nog een stuk of 40 van dit soort plekken en alle problemen zijn opgelost. Bij voorkeur meer keer hetzelfde type aansluitingen per locatie.

Dan ligt er waarschijnlijk nog 6m kabel in de koffer op een rolletje.

- - - Updated - - -

het FastNed boek, vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.

<snip/>

Hoe denken jullie daar over?

Ik hoor veel mensen spreken en denken over de 'silver bullet'. Die ene oplossing die het zal moeten gaan worden. Echter ik geloof dat diversiteit juist de oplossing is. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften en zal dus een andere manier hebben om zijn transport vereisten in te vullen. Sommige mensen kunnen al een paar decennia rondkomen met elektrisch vervoer (trein). Anderen zijn genoodzaakt een machine te gebruiken die honderden kilometers per dag kan afmalen zonder enige tussenstop.

Waar ik naar uitkijk is het flexibele rijden, waar je als persoon een kleine wagen hebt die je dagelijks voor het woon-werk verkeer kan gebruiken. Doch de momenten dat je dan een groter voertuig nodig hebt, dan ga je je eigen wagen gewoon omwisselen, voor een korte periode (dag, weekje). Zo zou je dagelijks met een kleine en lichte batterij thuis kunnen laden, of heel snel onderweg. En dat is voldoende voor 80% van het woon-werk verkeer. Voor het weekendje weg, vakantie of road-trip reserveer je dan de EV met grote batterij (Model S/X) en kan je dus ook snel laden onderweg. Efficient gebruik van niet alleen energie maar ook een beetje temperen van onze consumptiedrang naar alles moet groter, kijk maar eens naar mobiele telefoons ;-)
Heb ik echt dagelijks een 7 zitter nodig om van en naar het werk te rijden? Neen, die is gekocht omdat we ook op weekend/vakantie willen met de wagen. Maar dus 80% van de tijd zit ik er alleen in. Mocht ik het uitrekenen in kilometers dan gaat het percentage denk ik nog hoger uitkomen.

Dus ik zie FastNed op lange termijn wel zeker stand houden, alleen hoop ik dat de evolutie snel genoeg gaat voor hen. - Crossing the chasm -
chasm.jpg
 
Waar ik naar uitkijk is het flexibele rijden, waar je als persoon een kleine wagen hebt die je dagelijks voor het woon-werk verkeer kan gebruiken. Doch de momenten dat je dan een groter voertuig nodig hebt, dan ga je je eigen wagen gewoon omwisselen, voor een korte periode (dag, weekje). Zo zou je dagelijks met een kleine en lichte batterij thuis kunnen laden, of heel snel onderweg. En dat is voldoende voor 80% van het woon-werk verkeer. Voor het weekendje weg, vakantie of road-trip reserveer je dan de EV met grote batterij (Model S/X) en kan je dus ook snel laden onderweg. Efficient gebruik van niet alleen energie maar ook een beetje temperen van onze consumptiedrang naar alles moet groter, kijk maar eens naar mobiele telefoons ;-)
Heb ik echt dagelijks een 7 zitter nodig om van en naar het werk te rijden? Neen, die is gekocht omdat we ook op weekend/vakantie willen met de wagen. Maar dus 80% van de tijd zit ik er alleen in. Mocht ik het uitrekenen in kilometers dan gaat het percentage denk ik nog hoger uitkomen.

Dus ik zie FastNed op lange termijn wel zeker stand houden, alleen hoop ik dat de evolutie snel genoeg gaat voor hen. - Crossing the chasm -
View attachment 36812

Ik zit zelf waarschijnlijk voor meer dan 80 % van de kilometers ook alleen in de auto. Als je in de ochtendspits om je heen kijkt geldt dat waarschijnlijk voor heel veel mensen. Om voor het vervoer van een persoon van gemiddeld 80 kg nu een transportmiddel te gebruiken met een gewicht van gemiddeld 1.400 kg lijkt inderdaad niet erg efficiënt.

Waar ik bij het concept van het flexibel rijden nog sceptisch over ben is de balans tussen vraag naar en aanbod van een grotere auto. Deze zullen massaal in de schoolvakantieperiodes nodig zijn en staan daarbuiten overwegend stil.
 
Uitstekend.

The Froq vraagt nu wat er gebeurt met hun business op het moment dat de batterijen goedkoper zijn en groter, ervanuitgaand dat je thuis en op kantoor kan laden.

Antwoord: in NL woont 80-90% in steden en hebben mensen geen eigen oprit met oplaadpunt. Dus moet er onderweg geladen worden.

Klopt dat wel?
 
Uitstekend.

The Froq vraagt nu wat er gebeurt met hun business op het moment dat de batterijen goedkoper zijn en groter, ervanuitgaand dat je thuis en op kantoor kan laden.

Antwoord: in NL woont 80-90% in steden en hebben mensen geen eigen oprit met oplaadpunt. Dus moet er onderweg geladen worden.

Klopt dat wel?
Volgens mij is het zelfs in de 90% dat in een stedelijke omgeving woont. Maar.... Dat is ook De Meern, Houten, Aalsmeer, Almere, etc. Daar zijn voldoende woningen die een oprit of garage hebben.
 
Uitstekend.

The Froq vraagt nu wat er gebeurt met hun business op het moment dat de batterijen goedkoper zijn en groter, ervanuitgaand dat je thuis en op kantoor kan laden.

Antwoord: in NL woont 80-90% in steden en hebben mensen geen eigen oprit met oplaadpunt. Dus moet er onderweg geladen worden.

Klopt dat wel?

Niet voor Tesla rijders, maar wellicht wel voor de amperas/prii