Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 zou tot 200kW moeten kunnen laden bleek eerder uit EPA documenten.
Tesla could be underselling Model 3’s range and charging capacity, reveals EPA document

“The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger)”

Het originele EPA document kan ik niet meer vinden, maar volgens mij had je het hierover. Zonder enige context lijkt het erop dat er met 200kW piekvermogen zou kunnen worden geladen. Maar aangezien we niet weten of de hele auto is gebouwd om met dergelijke stroomsterktes te kunnen laden, of misschien een bepaald onderdeel, zijn er geen harde conclusies aan te verbinden.

Bovendien is het niet mogelijk een ongekoelde, handmatig te hanteren kabel te maken waar keer op keer 500+A doorheen gaat. De huidige SuC connectoren en kabels zitten (als ik kundige mensen in mijn omgeving mag geloven) al redelijk aan de grens, zo rond de 300A.

Ook de nieuwe 350kW standaard (die een max van 350A omschrijft) schrijft gekoelde kabels voor.

Dus ook al zou de Model 3 500A kunnen verwerken, via de CCS zal dat voorlopig niet geleverd gaan worden. Ook is de accuspanning 350-400V van een Model 3, dus die 200kW zal zeker niet met de CCS 350kW gehaald worden. Maximaal ongeveer de helft (122-140kW).

Alleen als de Model 3 native een CCS aansluiting krijgt, hebben zowel Model 3 eigenaren als FastNed wat aan elkaar. Wanneer er geen CCS aansluiting op de Model 3 komt, dan is de maximale mogelijkheid CHAdeMO adapter met een max van rond de 125A...nadat deze adapter gebruikt kan worden in combinatie met de Model 3, want dat is nog niet het geval.
 
Alleen als de Model 3 native een CCS aansluiting krijgt, hebben zowel Model 3 eigenaren als FastNed wat aan elkaar. Wanneer er geen CCS aansluiting op de Model 3 komt, dan is de maximale mogelijkheid CHAdeMO adapter met een max van rond de 125A...nadat deze adapter gebruikt kan worden in combinatie met de Model 3, want dat is nog niet het geval.

Heeft dit straks ook nog invloed op welke aansluiting (snelheid laden) voor aan huis of blijft die gewoon het zelfde?
 
uniwersalny_system_ladowania_combined_charging_system_6.jpg


Links Type 2 stekker, rechts CCS stekker. 1 gecombineerde laadpoort.
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Priority Charging...
Als ik zo her en der de berichten volg over Fastned//175kW chargers, Fastned/CCS auto herkenning, I-Pace-CCS-100kW laden, Ionity, Porsche en 'ooit heel veel' kW charging, nwe Leaf-2018 en 1k Fastned tegoed, af en toe wachtrijen bij Tesla SuperChargers (wwide), duitse Tesla superchargers achter hekken, ICE-ing of is het ICEing ( gaat dat ooit de Van Dale halen? ) , ...wat heb ik nog niet genoemd.. , dan rijst er bijna een beeld van Priority Charging.

Dus aankomen rijden bijv. bij Fastned A4-Den Ruygen Hoek en omdat je I-Pace-Fastned-Eu-Ionity Priority Charging etc hebt kun je vrijwel zeker meteen op die anders heel dure 175kW lader( bv 3,- / kWh ) terecht. Er staan dan natuurlijk wat meer gewone 50kW laders dan nu al, 4 of zo.
 
Priority Charging...
Als ik zo her en der de berichten volg over Fastned//175kW chargers, Fastned/CCS auto herkenning, I-Pace-CCS-100kW laden, Ionity, Porsche en 'ooit heel veel' kW charging, nwe Leaf-2018 en 1k Fastned tegoed, af en toe wachtrijen bij Tesla SuperChargers (wwide), duitse Tesla superchargers achter hekken, ICE-ing of is het ICEing ( gaat dat ooit de Van Dale halen? ) , ...wat heb ik nog niet genoemd.. , dan rijst er bijna een beeld van Priority Charging.

Dus aankomen rijden bijv. bij Fastned A4-Den Ruygen Hoek en omdat je I-Pace-Fastned-Eu-Ionity Priority Charging etc hebt kun je vrijwel zeker meteen op die anders heel dure 175kW lader( bv 3,- / kWh ) terecht. Er staan dan natuurlijk wat meer gewone 50kW laders dan nu al, 4 of zo.


Maar op die dure 175kWlader staat dan net die Audi e-tron quattro of Mercedes EQ of Porsche Mission E met de zelfde Fastnet-Eu-lonity Priority. Als leek zeg ik zo vanuit mijn oogpunt. Het laden onderweg wordt nog te veel onderschat door de automerken of het moet zo zijn als al beschreven de de grote oliemaatschappijen straks ineens BAM BAM BAM alles uit de grond stampen voor op te laden.....
 
Maar op die dure 175kWlader staat dan net die Audi e-tron quattro of Mercedes EQ of Porsche Mission E met de zelfde Fastnet-Eu-lonity Priority. Als leek zeg ik zo vanuit mijn oogpunt. Het laden onderweg wordt nog te veel onderschat door de automerken of het moet zo zijn als al beschreven de de grote oliemaatschappijen straks ineens BAM BAM BAM alles uit de grond stampen voor op te laden.....
Zeker, maar dan ga je toch alvast even laden aan zo'n 'langzame', veel goedkopere 50kW lader...! Het is ook een ICT spelletje, je bent dan als eerstvolgende ad 175kW lader ad beurt, mocht dat nog nodig zijn. Wordt het te gek dan plaatst bv een Fastned op zo'n lokatie er snel een 175kW lader bij... Dat is recent al op 10 lokaties gebeurd qua 50kW laders bijplaatsen en die 2 175kW op FN A4-DRHoek. Prima toch...
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Wanneer dat verdienmodel het moet hebben van schaarste , dan lijkt mij het voor EV rijders niet ideaal
Ja, dus altijd met een volle en hopelijk zo groot mogelijk accu van huis gaan. En daarom is die M3-Long Range met het Tesla SuC netwerk ook zo ontzettend interessant. M3 + CCS/Tesla laden gekombineerd hopelijk. Dan heb je heel veel laadopties. We gaan het zien en beleven...
 
  • Like
Reactions: M.W.
We zijn in NL met Fastned natuurlijk wel verwend.. Maar let wel, als je nu een I-Pace koopt is het geen doen om ongestoord en ongepland (a la het gebruik van de suC's) een buitenlandse trip te maken. Zal uiteindelijk wel goed komen - maar kan me zo voorstellen dat het voorlopig veel mensen gaat tegenhouden om een auto van een ton te kopen als je er niet eens fatsoenlijk mee de grens over kan ... Als was het maar omdat de hele straat je uitlacht -;)
 
We zijn in NL met Fastned natuurlijk wel verwend.. Maar let wel, als je nu een I-Pace koopt is het geen doen om ongestoord en ongepland (a la het gebruik van de suC's) een buitenlandse trip te maken. Zal uiteindelijk wel goed komen - maar kan me zo voorstellen dat het voorlopig veel mensen gaat tegenhouden om een auto van een ton te kopen als je er niet eens fatsoenlijk mee de grens over kan ... Als was het maar omdat de hele straat je uitlacht -;)
Ik schat zo in dat er wel mensen zullen zijn die zo'n i-Pace kopen en er dan automatisch van uit gaan dat je er half Europa mee door kunt komen, "want hij kan toch zo snel snelladen"... :D
 
  • Funny
Reactions: MusQueTear
Ik schat zo in dat er wel mensen zullen zijn die zo'n i-Pace kopen en er dan automatisch van uit gaan dat je er half Europa mee door kunt komen, "want hij kan toch zo snel snelladen"... :D


Als ik het zo rondom mij hoorde in Amsterdam waren er mensen die hem al in optie hadden en niet wisten dat en wat een 1 fase lader inhoud...ze willen hem gewoon hebben.
 
Als ik het zo rondom mij hoorde in Amsterdam waren er mensen die hem al in optie hadden en niet wisten dat en wat een 1 fase lader inhoud...ze willen hem gewoon hebben.
Ik ben van mening dat een één-fase lader niet goed doordacht is. Echter, veel mensen, waaronder ik, kunnen met een één-fase lader prima uit de voeten. Mijn zoon bijv. ook. Hij heeft een Model X en laadt aan dezelfde één-fase lader die hij ook gebruikte voor zijn Ampera.
Hij rijdt iedere dag 60 km van Leiden naar A'dam en kan op zijn werk in A'dam laden.
Hij piekert er niet over om de één-fase lader te vervangen.
 
Ik ben van mening dat een één-fase lader niet goed doordacht is.

Idd. 3 fase is uiteraard beter. Maar het is niet voor iedereen een noodzaak. Overigens was er gisteren wel dit te lezen op het forum. Geen idee of het klopt :

The Jaguar will get a 3x32A (i.e. 22kW) on board charger next year, made in Spain by the way ;)
 
  • Informative
Reactions: widodh