Tesla could be underselling Model 3’s range and charging capacity, reveals EPA documentModel 3 zou tot 200kW moeten kunnen laden bleek eerder uit EPA documenten.
“The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger)”
Het originele EPA document kan ik niet meer vinden, maar volgens mij had je het hierover. Zonder enige context lijkt het erop dat er met 200kW piekvermogen zou kunnen worden geladen. Maar aangezien we niet weten of de hele auto is gebouwd om met dergelijke stroomsterktes te kunnen laden, of misschien een bepaald onderdeel, zijn er geen harde conclusies aan te verbinden.
Bovendien is het niet mogelijk een ongekoelde, handmatig te hanteren kabel te maken waar keer op keer 500+A doorheen gaat. De huidige SuC connectoren en kabels zitten (als ik kundige mensen in mijn omgeving mag geloven) al redelijk aan de grens, zo rond de 300A.
Ook de nieuwe 350kW standaard (die een max van 350A omschrijft) schrijft gekoelde kabels voor.
Dus ook al zou de Model 3 500A kunnen verwerken, via de CCS zal dat voorlopig niet geleverd gaan worden. Ook is de accuspanning 350-400V van een Model 3, dus die 200kW zal zeker niet met de CCS 350kW gehaald worden. Maximaal ongeveer de helft (122-140kW).
Alleen als de Model 3 native een CCS aansluiting krijgt, hebben zowel Model 3 eigenaren als FastNed wat aan elkaar. Wanneer er geen CCS aansluiting op de Model 3 komt, dan is de maximale mogelijkheid CHAdeMO adapter met een max van rond de 125A...nadat deze adapter gebruikt kan worden in combinatie met de Model 3, want dat is nog niet het geval.