Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wij werken aan een controller die ook verbonden is met het laadpunt en het energieverbruik in huis meet. Op basis daarvan kun je dus sneller laden, zonder je netaansluiting te verzwaren. We noemen het geen loadmanager, maar een smart hub. Er zit nog een hele rits aan poorten op voor zonnepanelen, windturbinetjes, warmtepompen, stationaire batterijen, etc. Niet alleen is het mooi om duurzaam te rijden, maar op een gegeven moment zal de salderingsregeling veranderen waardoor het financieel aantrekkelijk wordt om je lokale energie lokaal te gebruiken. Met de smart hub ben je dan flexibel en voorbereid op de toekomst.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het systeem van Hager. Ik heb die zelf nog niet gezien.

Zou die controller mobiel zijn, oftewel komt hij gewoon aan de kabel?
Lijkt mij juist handig als je gaat laden bij derden. Mijn vader heeft al een extra setje stoppen moeten kopen....

Thuis hebben de meesten het juist wel redelijk geregeld.

Ik ben van plan mijn 3*25 op te waarderen naar 3*40A.
Juist thuis is het handig als je voor een road trip "vol" weg kan gaan ondanks dat er overdag al volop is gereden in de auto.

Wel meer vastrecht heb ik begrepen, maar dat heb ik er wel voor over.
 
gelukkig heb ik een rode adapter per post ontvangen :)

Het is maar goed dat ik dit proces vorige maand met Tesla voor jullie heb uitgepionierd. http://www.teslamotorsclub.com/show...tekker-lak-3G-DAB-)/page7?p=504990#post504990

attachment.php?attachmentid=36176&d=1385109225.jpg


Niks shenanigans, gewoon jankerds eerst.

 
Zou die controller mobiel zijn, oftewel komt hij gewoon aan de kabel?
Lijkt mij juist handig als je gaat laden bij derden. Mijn vader heeft al een extra setje stoppen moeten kopen....

Thuis hebben de meesten het juist wel redelijk geregeld.

Ik ben van plan mijn 3*25 op te waarderen naar 3*40A.
Juist thuis is het handig als je voor een road trip "vol" weg kan gaan ondanks dat er overdag al volop is gereden in de auto.

Wel meer vastrecht heb ik begrepen, maar dat heb ik er wel voor over.

Pas op, het hogere vermogen kan flink doortikken in de "vaste lasten" maar dat is afhankelijk van de netwerkleverancier.
Alleen bij Enexis koste het iets minder dan € 100,- per maand incl. BTW extra t.o.v. een 3x25A aansluiting (=standaard huisaansluiting); bij de andere netwerkleveranciers meer dan € 100,- incl. BTW per maand extra aan vastrecht en overige kosten. Daar staat weer tegenover dat je natuurlijk de kw's/km's veel sneller binnen krijgt.
Ik heb een handig overzchtje van Cohere dat die kosten netjes per netwerkleverancier op een rjitje zet, maar weet niet meer waar ik het van hun website heb gehaald.
Als je geinteresseerd bent pm me maar, dan mail ik die pdf wel even.
 
Last edited:
Pas op, het hogere vermogen kan flink doortikken in de "vaste lasten". Afhankelijk van de netwerkleverancier: alleen bij Enexis iets minder dan € 100,- per maand incl. BTW extra t.o.v. een 3x25A aansluiting (=standaard huisaansluiting); bij de andere netwerkleveranciers meer dan € 100,- incl. BTW per maand extra aan vastrecht en overige kosten. Daar staat weer tegenover dat je natuurlijk de kw's/km's veel sneller binnen krijgt. Ik heb een handig overzchtje van Cohere dat die kosten netjes per netwerkleverancier op een rjitje zet, maar weet niet meer waar ik het van hun website heb gehaald. Als je geinteresseerd bent pm me maar, dan mail ik die pdf wel even.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cohere.eu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F04%2FKosten-verzwaren-netaansluitingen.pdf&ei=Yl6vUtSaMcSU0QXnqoHQCg&usg=AFQjCNHFwlfLp2yaQg9aokGFn6RzrLLXZw&bvm=bv.57967247,d.d2k
 
Kwam vandaag langs het FastNed station Lokkant. (A73 Cuijk - Boxmeer). Even getest en werkt prima. Maakte wel de fout eerst het laadstation uit te schakelen, waardoor ik de stekker er niet direct uitkreeg. Vind de foto wel passend met de energiebron op de achtergrond. :smile:
foto.JPG


sorry, snap niet waarom de foto er nu drie keer in staat en twee keer op de kop
 

Attachments

  • foto.JPG
    foto.JPG
    59.9 KB · Views: 319
  • foto.JPG
    foto.JPG
    126.1 KB · Views: 350
Kwam vandaag langs het FastNed station Lokkant. (A73 Cuijk - Boxmeer). Even getest en werkt prima. Maakte wel de fout eerst het laadstation uit te schakelen, waardoor ik de stekker er niet direct uitkreeg. Vind de foto wel passend met de energiebron op de achtergrond. :smile:
View attachment 38317

sorry, snap niet waarom de foto er nu drie keer in staat en twee keer op de kop

Hoe snel kon je laden?
 
Op dit moment laad ik via een 220V stopcontact. Dat gaat met 12 km/u
Binnenkort wordt een 400V 32A laadpaal geinstalleerd.
Via de Tesla instellingen kan ik regelen dat ik minder dan dat ga laden.

Ik kan verzwaren, maar dat heeft onderstaande financiele consequenties.
Kan een technisch begaafde me uitleggen, wat ik er qua laadsnelheid op vooruitga wanneer ik zou verzwaren van 3 x 35A of naaar 3 x 50A?
Qua installatie kosten is de verzwaring naar 3 x 35A te verwaarlozen. De maandelijkse meerkosten vind ik echter "zonde"

Offertes Stedin










Huidige aansluiting:

3 x 25A







Verzwaren naar

3 x 50A







Verwijderen kabel en




aanbrengen zwaardere kabel

1.225

Extra lengte 5 m

181

Vergunningskosten

285

Legeskosten

110










1.801

BTW

378




2.180







Verzwaren naar

3 x 35A







Met automatische zekeringen:

598

Met gewone zekeringen:

115










3 x 25A3 x 35A3 x 50A
Tarieven




Vastrecht

222222
capaciteits tarief

1788911.335
Periodieke aansluitvergoeding

244747
Meterhuur

333333
Systeemdienst

52444









2611.0161.481
Toename


755464






 
Op dit moment laad ik via een 220V stopcontact. Dat gaat met 12 km/u
Binnenkort wordt een 400V 32A laadpaal geinstalleerd.
Via de Tesla instellingen kan ik regelen dat ik minder dan dat ga laden.

Ik kan verzwaren, maar dat heeft onderstaande financiele consequenties.
Kan een technisch begaafde me uitleggen, wat ik er qua laadsnelheid op vooruitga wanneer ik zou verzwaren van 3 x 35A of naaar 3 x 50A?
Qua installatie kosten is de verzwaring naar 3 x 35A te verwaarlozen. De maandelijkse meerkosten vind ik echter "zonde"

Ik heb er voor gekozen om voorlopig zonder laadstation en met 3 x 16A, dus 11 Kw te laden. Dat gaat uitstekend met een 3 x 25A aansluiting. Je hebt wel een rode verloopstekker van Tesla nodig. Deze worden nu uitgeleverd, dus geen probleem meer.
Ik wacht met de aanschaf van een laadstation totdat 'smart charging' is uitontwikkeld en plug and play kan worden geïnstalleerd. Hiermee kan dynamisch het maximaal beschikbare laadvermogen tussen het huisverbruik en de Model S worden gebalanceerd. Hiermee bereik ik dat ik ondanks dat wij een warmtepomp in ons huis hebben, geen zwaardere installatie dan 3 x 25A nodig heb.
Ik erger me aan verschillende partijen die vinden dat er voor het laden van de Model S 3 x 40A of zelfs 3 x 50A nodig zou zijn. Complete onzin.
Wil je, met een dubbele lader in de Model S beslist met 3 x 32A laden (22 Kw en 100 km/u), dan is er uiteraard geen ontkomen aan een verzwaring naar 3 x 40A.
 
Ik heb er voor gekozen om voorlopig zonder laadstation en met 3 x 16A, dus 11 Kw te laden. Dat gaat uitstekend met een 3 x 25A aansluiting. Je hebt wel een rode verloopstekker van Tesla nodig. Deze worden nu uitgeleverd, dus geen probleem meer.
Ik wacht met de aanschaf van een laadstation totdat 'smart charging' is uitontwikkeld en plug and play kan worden geïnstalleerd. Hiermee kan dynamisch het maximaal beschikbare laadvermogen tussen het huisverbruik en de Model S worden gebalanceerd. Hiermee bereik ik dat ik ondanks dat wij een warmtepomp in ons huis hebben, geen zwaardere installatie dan 3 x 25A nodig heb.
Ik erger me aan verschillende partijen die vinden dat er voor het laden van de Model S 3 x 40A of zelfs 3 x 50A nodig zou zijn. Complete onzin.
Wil je, met een dubbele lader in de Model S beslist met 3 x 32A laden (22 Kw en 100 km/u), dan is er uiteraard geen ontkomen aan een verzwaring naar 3 x 40A.

ik laad nu sinds ruim 3 maanden ook thuis 3x16 met de rode stekker. Dat werkt uitstekend en kost weinig. Iedere ochtend volle accu. En idd een "echt" laadstation kan altijd nog.
 
Ik erger me aan verschillende partijen die vinden dat er voor het laden van de Model S 3 x 40A of zelfs 3 x 50A nodig zou zijn. Complete onzin.
Wil je, met een dubbele lader in de Model S beslist met 3 x 32A laden (22 Kw en 100 km/u), dan is er uiteraard geen ontkomen aan een verzwaring naar 3 x 40A.

Precies, zolang we als mens gemiddeld nog steeds 6-8 uur slapen kun je toch elke dag zonder gedoe weer 400km geladen hebben?
Die keren dat je thuis komt van een 400km rit en gelijk weer 400 km moet rijden, ik moet ze nog meemaken...