Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De gene die ook 3 fase hebben laten aanleggen of zelf hebben gedaan en een TWC hebben. Hoeveel laden jullie Max. Ook 79km per uur? Althans dat is wat ik tot nu toe heb gezien in de ap of Jip.

Bij mij ongeveer 65km/u, 3 fase, 16/16a. De wagen geeft 230V aan, terwijl ik over 380V beschik. Maar ik veronderstel dat dit door de begrenzing van de wagen (M3 AWD LR) komt. Is in ieder geval ruim voldoende om ‘s nachts op te laden.
 
Vraagje voor de kenners:

Ik heb een tussenstop geboekt in een hotel met destination charger maar ze laten weten dat die niet werkt (sinds 3 maanden...). Het alternatief dat ze aanbieden is deze hieronder op de foto. Ik denk dat dit ok is gezien het label maar is dat zo?
Alvast bedankt voor jullie wijze raad.

IMG_20190710_133624.jpg
 
Vraagje voor de kenners: Ik heb een tussenstop geboekt in een hotel met destination charger maar ze laten weten dat die niet werkt (sinds 3 maanden...). Het alternatief dat ze aanbieden is deze hieronder op de foto. Ik denk dat dit ok is gezien het label maar is dat zo?
Alvast bedankt voor jullie wijze raad.

Ja, gewoon de rode stekker op de UMC. Op de S geeft dit 11 kW, 50 km/h. Zie er ook nog een blauwe stekker naast zitten als plan C...

Wellicht is de destination charger uit en aan te zetten voor een reboot ?
 
Op dit moment heb ik voor mijn outlander phev een 1-fase laadpaal van newmotion (32A 7,4kwh), qua vermogen lijkt het mij voldoende voor mijn nieuwe model 3. Er zit op dit moment een type 1 connector op (vaste kabel).

Weet iemand of ik de connector kan vervangen door bijv deze ?
Van newmotion zelf krijg ik geen duidelijkheid hier over.
 
Ik ga bij deze toch een vraag stellen. Ik ben bezig om de Tesla Wall Connector voor te bereiden. Nu zei een collega tegen mij. Je hebt aan 4 draden genoeg.

Die sluit je dan gewoon aan zoals de handleiding van Tesla aangeeft:
Driefasen 230V zonder nul Sluit de eerste fase (L1 in de illustratie) aan op positie L1 op de schroef terminal. Sluit de volgende fase (L2 in de illustratie) aan op positie L2 op de schroef terminal. Sluit de derde fase (L3 in de illustratie) aan op positie N op de schroef terminal. L

Maar hier lees ik dat iedereen 5 draden aansluit, volgens mijn collega was dat onzin en meer voor België, zoals onderstaande:

Driefasen 400V met nul Voor gebruik van drie fasen bij een Yconfiguratie moeten alle drie de fasen (L1, L2 en L3) en de nul worden aangesloten. De spanning tussen elke fase en nul moet 230V zijn. L1 L2 N L3 G 400V

Ik heb nog gezocht op het forum en online, maar ik kan weinig mensen vinden die hem met 4 draden aansluiten. Mijn vraag bij deze is dan ook, wat is beter of maakt het echt helemaal niet uit? Ik hoop dat 4 draden ook gewoon prima is en anders zou ik toch eventueel de aardlitze als 5e draad kunnen gebruiken voor de aarde?
 
Nee, je hebt alleen aan driefasen 230V zonder nul genoeg in Belgie! Daar wordt nog op veel plaatsen gebruik gemaakt van 3 fasen in een wat ze noemen een driehoek aansluiting. Een driehoek aansluiting heeft per definitie geen nulleider, en de spanning tussen de fases 230 V. Dus 4 aders.

In Nederland komt dat nog maar hoogst zelden voor, daar wordt een driefase aansluiting in ster geschakeld, dus met nulleider, dus 5 aders. De spanning tussen de fasen is dan 400 V, en tussen de fases en nul 230 V.

Je kunt een ster aansluiting NIET ongestraft als driehoek gebruiken, je collega heeft ongelijk. 5 aders moet in Nederland.

Tesla maakt overigens geen gebruik van de 400 V tussen de fases, maar gebruikt de 230 V tussen de fases en de nul (3x).

Misschien is je collega in de war met 3 fase bekabeling, die lijkt inderdaad maar 4 aders te bevatten, maar de afscherming om de kabel is de 5e ader (!).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and pvh
Nee, je hebt alleen aan driefasen 230V zonder nul genoeg in Belgie! Daar wordt nog op veel plaatsen gebruik gemaakt van 3 fasen in een wat ze noemen een driehoek aansluiting. Een driehoek aansluiting heeft per definitie geen nulleider, en de spanning tussen de fases 230 V. Dus 4 aders.

In Nederland komt dat nog maar hoogst zelden voor, daar wordt een driefase aansluiting in ster geschakeld, dus met nulleider, dus 5 aders. De spanning tussen de fasen is dan 400 V, en tussen de fases en nul 230 V.

Je kunt een ster aansluiting NIET ongestraft als driehoek gebruiken, je collega heeft ongelijk. 5 aders moet in Nederland.

Tesla maakt overigens geen gebruik van de 400 V tussen de fases, maar gebruikt de 230 V tussen de fases en de nul (3x).

Misschien is je collega in de war met 3 fase bekabeling, die lijkt inderdaad maar 4 aders te bevatten, maar de afscherming om de kabel is de 5e ader (!).

Thanks voor je antwoord :) Mijn collega heeft dus ongelijk, hij probeerde mij de Belgische manier aan te smeren, met links naar wikipedia :) Waarop ik dus een 4-aderige binnenkabel heb aangeschaft met een afscherming aan de buitenkant YMVK-as, deze is nu gelukkig dus wel te gebruiken als aarde waardoor ik uiteindelijk wel 5 aansluitingen heb richting de TWC en hem dus kan aansluiten zoals iedereen: L1,L2,L3,N en aarde. Het is dus geen probleem dat ik het dan zo doe?
 
De huidige kabel en het binnenwerk van de lader van je Outlander zullen enkelfasig zijn. Als dat volstaat kan je enkel de plug vervangen in de hoop dat de lader het protocol van type2 laden aankan. Dat laatste is niet 100% zeker. De kabel zelf is vermoedelijk wel.compatibel. je moet ook een weerstand inbouwen om duidelijl te maken dat de kabel 32A aankan.
 
Thanks voor je antwoord :) Mijn collega heeft dus ongelijk, hij probeerde mij de Belgische manier aan te smeren, met links naar wikipedia :) Waarop ik dus een 4-aderige binnenkabel heb aangeschaft met een afscherming aan de buitenkant YMVK-as, deze is nu gelukkig dus wel te gebruiken als aarde waardoor ik uiteindelijk wel 5 aansluitingen heb richting de TWC en hem dus kan aansluiten zoals iedereen: L1,L2,L3,N en aarde. Het is dus geen probleem dat ik het dan zo doe?
Hoop wel dat je dan de juiste aderdikte hebt als je collega zo een beunhaas blijkt... afstand vanaf je stroompunt naar de Wall connector is essentieel hierin. Ik zou altijd voor een kabel gaan die 50 AMP aankan. Je weet nooit wat de toekomst brengt en iets dikker is altijd beter ongeacht je netaansluiting. Immers, je kan met een zonnepaneel systeem hogere stromen achter je meter krijgen, bijvoorbeeld 3x50 Ampère op een 3x25 netaansluiting. Bedoel dus de som van de panelen en je netaansluiting. Te dun gaat je Tesla stuiteren en kan je voltage problemen krijgen waardoor je laadsnelheid gaat beperken.
 
Thanks voor je antwoord :) Mijn collega heeft dus ongelijk, hij probeerde mij de Belgische manier aan te smeren, met links naar wikipedia :) Waarop ik dus een 4-aderige binnenkabel heb aangeschaft met een afscherming aan de buitenkant YMVK-as, deze is nu gelukkig dus wel te gebruiken als aarde waardoor ik uiteindelijk wel 5 aansluitingen heb richting de TWC en hem dus kan aansluiten zoals iedereen: L1,L2,L3,N en aarde. Het is dus geen probleem dat ik het dan zo doe?
Ik snap het niet helemaal. Voor binnen 5 aders, voor buiten 4 aders met mantel. Is toch niks mis mee?
 
Thanks voor je antwoord :) Mijn collega heeft dus ongelijk, hij probeerde mij de Belgische manier aan te smeren, met links naar wikipedia :) Waarop ik dus een 4-aderige binnenkabel heb aangeschaft met een afscherming aan de buitenkant YMVK-as, deze is nu gelukkig dus wel te gebruiken als aarde waardoor ik uiteindelijk wel 5 aansluitingen heb richting de TWC en hem dus kan aansluiten zoals iedereen: L1,L2,L3,N en aarde. Het is dus geen probleem dat ik het dan zo doe?


Een binnenkabel wil je niet buiten gebruiken! Waarom heb je een binnenkabel aangeschaft?
 
Als dat volstaat kan je enkel de plug vervangen in de hoop dat de lader het protocol van type2 laden aankan. Dat laatste is niet 100% zeker.
Ik kan me niet voorstellen dat er een verschil is tussen een type 2 protocol en een type 1 protocol? Het enige verschil is m.i. de form factor van de stekker. Dus stekker vervangen en klaar is kees. Als dat niet zo was, hoe kan het dan dat je bij alle publieke laadpalen type 1 en type 2 auto's gebroederlijk naast elkaar ziet staan laden?
De kabel zelf is vermoedelijk wel.compatibel.
Hij heeft een 7.4 kW paal met vaste kabel. Hoe zou die kabel "niet compatibel" kunnen zijn?

e moet ook een weerstand inbouwen om duidelijl te maken dat de kabel 32A aankan.
Bij laadpalen met vaste kabels is het m.i. gebruikelijk om bij het instellen van de maximale laadstroom in de regeleenheid al rekening te houden met de capaciteit van de aangesloten kabel. Want die is tenslotte vooraf bekend. Een weerstand in de kabel is dan niet nodig. Alleen bij gebruik van losse kabels (dus bij een paal met een socket) moet de kabel via een weerstand aan de regeleenheid doorgeven wat de max capaciteit van de kabel is, omdat je van te voren niet weet wat voor kabels er voorbij gaan komen. Bij de Smart EVSE modules die je zelf toepast is dat in ieder geval de 'gebruikelijke' gang van zaken. Vraag is natuurlijk even hoe NewMotion dat in haar paal heeft ingeregeld.
 
Last edited: