Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bedenk dan dat je naast een duo lader ook een laadpunt nodig hebt die 22kw kan leveren. Voorlopig vindt je meer Chademo laadpunten. Die zijn ruim 2x zo snel en die adapter kost een kwart van je duo lader. Het zal van je situatie afhangen maar naar mijn mening moet je snel zijn om m nog echt ergens nodig te moeten hebben. Ook italie krijgt met regelmaat new SuC's. En als je naar het geplande plaatje voor volgend jaar kijkt dan schuiven de SuC grenzen een stuk verder op dan waar ik ooit met een auto geweest ben.
 
Toen de Classic S werd besteld was de duo-lader af fabriek goedkoper dan wanneer je 'm achteraf liet inbouwen.

Nu is dat even duur en kun je dus risicoloos aan den lijve ervaren dat je 'm niet nodig hebt. (Op het gedoe achteraf na,
maar er zijn altijd wel wat punten van nazorg. Dus naar het SeC moet je toch wel een keer.)

En dan wordt ie meteen een keer gewassen:biggrin:

Wat dat betreft mis ik mijn classic wel, de p85d is zo probleemloos dat ik de auto nu voortaan zelf moet wassen:wink:

- - - Updated - - -

Bedenk dan dat je naast een duo lader ook een laadpunt nodig hebt die 22kw kan leveren. Voorlopig vindt je meer Chademo laadpunten. Die zijn ruim 2x zo snel en die adapter kost een kwart van je duo lader. Het zal van je situatie afhangen maar naar mijn mening moet je snel zijn om m nog echt ergens nodig te moeten hebben. Ook italie krijgt met regelmaat new SuC's. En als je naar het geplande plaatje voor volgend jaar kijkt dan schuiven de SuC grenzen een stuk verder op dan waar ik ooit met een auto geweest ben.

Bij een keuze of / of zou ik ook altijd gaan voor de chademo
 
Bedenk dan dat je naast een duo lader ook een laadpunt nodig hebt die 22kw kan leveren. Voorlopig vindt je meer Chademo laadpunten. Die zijn ruim 2x zo snel en die adapter kost een kwart van je duo lader. Het zal van je situatie afhangen maar naar mijn mening moet je snel zijn om m nog echt ergens nodig te moeten hebben. Ook italie krijgt met regelmaat new SuC's. En als je naar het geplande plaatje voor volgend jaar kijkt dan schuiven de SuC grenzen een stuk verder op dan waar ik ooit met een auto geweest ben.

Zo is het. Toen ik mijn auto kreeg was de verste SuC Jettingen dus daarna moesten we via Smatric in Oostenrijk verder en dat betekende drie maal laden. De eerste keer was bij een hotel dus sliepen we maar daarna moesten we wachten tot hij vol was. En toen maakte het een enorm verschil als je met je gezin bent. 3 uur of zes uur voor 300 km.

We hebben dus de dubbellader maar nu zou ik hem niet meer erbij kopen. Trouwens ook Chademo niet. Denk dat we die ook nooit nodig zouden hebben met de huidige SuC's.
 
Tja, die goeie ouwe tijd dat rijden in een FEV nog spannend was.. Damn hoor t EM nog zeggen in Amsterdam, range anxiety? Soon there will be so many SuC's you will never have to think about it again..... Ben benieuwd wat ie morgen voor verassingen voor ons in Antwerpen en Tilburg te melden heeft.
 
Op dit moment heb je hem nog nodig op het traject Afsluitdijk-Bremen en in delen van Frankrijk als je tenminste niet te veel wilt omrijden. Maar er is natuurlijk goede hoop dat dat allemaal binnenkort verleden tijd is.

Zo is het. Tot dan doen we wel iets anders. We hebben Plopsa De Panne vorig jaar ook laten schieten vanwege gedoe en onlangs dankzij SuC Gent perfect kunnen aandoen.
Ergens bij Groningen zal er beslist wel eentje komen, schat ik in.

- - - Updated - - -

Tja, die goeie ouwe tijd dat rijden in een FEV nog spannend was.. Damn hoor t EM nog zeggen in Amsterdam, range anxiety? Soon there will be so many SuC's you will never have to think about it again..... Ben benieuwd wat ie morgen voor verassingen voor ons in Antwerpen en Tilburg te melden heeft.

En gelijk had hij, grosso modo. Nu nog wat aanvullen en fijnslijpen. Tja, Istanboel doe ik niet wekelijks maar zal waarachtig mogelijk gaan worden. Nou ja, coming soon dan.
 
Bedenk dan dat je naast een duo lader ook een laadpunt nodig hebt die 22kw kan leveren. Voorlopig vindt je meer Chademo laadpunten. Die zijn ruim 2x zo snel en die adapter kost een kwart van je duo lader.

Dat hangt ervan af waar je rijdt. Net naar Noorwegen geweest en daar zijn toch meer 22kW laadpunten dan CHAdeMO's. Aangezien ik nu flink de smaak te pakken heb en niet kan wachten op de volgende roadtrip, overweeg ik er een tweede lader bij te laten zetten. In Nederland heb ik 22kW nog niet gemist.
 
Bedenk dan dat je naast een duo lader ook een laadpunt nodig hebt die 22kw kan leveren. Voorlopig vindt je meer Chademo laadpunten. Die zijn ruim 2x zo snel en die adapter kost een kwart van je duo lader. Het zal van je situatie afhangen maar naar mijn mening moet je snel zijn om m nog echt ergens nodig te moeten hebben. Ook italie krijgt met regelmaat new SuC's. En als je naar het geplande plaatje voor volgend jaar kijkt dan schuiven de SuC grenzen een stuk verder op dan waar ik ooit met een auto geweest ben.

De CHADEMO laders werken inderdaad prima; de kosten per kWh liggen echter een stuk hoger; tussen de 0,50 en 0,70 euro/kWh; ik heb me daar in het begin flink op verkeken. Of een abo bij Fastned a 100,- euro incl btw per maand voor onbeperkt laden; als je daar regelmatig gebruik van maakt kan dit een hele goede deal zijn.
 
Ben het daar niet mee eens, ligt denk ik wat genuanceerder - je veronderstelt impliciet te veel zaken. Laat ik er mijn ervaring naast zetten. Ja, ik kan met de SuC;s naar ons vaste vakantiehuis in Italie. Accu is dan vrijwel leeg.. laden op 220V gaat maar is traag met 10 km per uur. Als we wat langere dagtochten maken (met hoog verbruik door de vele bergritten) heb ik geen SuC in de buurt en ben ik afhankelijk van lokale laadpunten (alle 22kW). Maar de verste is 70 km weg. Ook ga je niet omrijden... in Italie dwars over de lengteas betekent veel tijd.. Maw - er zijn over de lengteas maar een beperkt aantal snelwegen.. je hebt niet zoveel aan een Suc in de buurt van Rome als je aan de Adriatische kust zit.. Italië is wat snelwegen niet vergelijkbaar met Nederland... en de afstanden in km's/tijd zijn vaak veel groter dan wij gewend zijn in Nl. Ook als er straks een SuC in de buurt van Ancona bijkomt (2016) is het nog een afstand van 70 km vanaf ons huis..

Kijk - als je alleen naar je vakantieadres rijdt.. daar X weken blijft en weer terugrijdt denk ik dat je wel gelijk hebt...
maar als je regelmatig het land in wilt gaan met tochten van 300 tot 400 kop een dag (zoals wij) ben je verrekte blij dat je met 22kW 100 km per uur kunt bijladen ! Ook als alle geplande SuC's er eind 2016 staan.

... Het zal van je situatie afhangen maar naar mijn mening moet je snel zijn om m nog echt ergens nodig te moeten hebben. Ook italie krijgt met regelmaat new SuC's. En als je naar het geplande plaatje voor volgend jaar kijkt dan schuiven de SuC grenzen een stuk verder op dan waar ik ooit met een auto geweest ben.
 
Ik heb sinds het begin ook al 22kW en kan thuis ook met 22kW laden. Ik moet vaak best grote stukken rijden en wil dan mijn auto thuis snel vol kunnen laden.

Onderweg kom je niet héél veel 22kW laders tegen en inmiddels steeds meer CHAdeMO laders. De redenering hier boven om idd die adapter te kopen volg ik dan ook volledig. 11kW laden is voor thuis in 99,999% van de gevallen voldoende.
 
Ik heb ook de dual lader. Ik heb hem erbij gekocht, dus die extra kosten voelde ik niet echt op de totaal investering. Maar zou ik hem nu opnieuw kopen? Ik heb er wel profijt van gehad, ook op de trip naar Noorwegen. Maar om eerlijk te zijn: daarvoor heb ik een of twee keer op 22 kW geladen, de rest op 11 kW. Dus echt nodig had ik hem niet. Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik toch eerder voor de Chademo gaan. Maar: nu ik hem heb geeft het wel een stukje extra gemoedsrust. Zeker in het buitenland, waar de SuC wat minder dik gezaaid zijn, is het een prettig idee.

Binnenkort ga ik toch die Chademo aanschaffen, dan ben ik op alles voorbereid.
 
Slechte contacten idd? Zit alles wel goed strak? Zijn de correcte dikte draden gebruikt? Is misschien dat automaat gewoon defect?

Koop van Abb gewoon een nieuwe 32A automaat en zorg dat deze fatsoenlijk wordt geïnstalleerd.

Gisteren na controleren van alle contacten een meeting uitgevoerd in de meterkast & EV-box home om de oorzaak van het overbelasten 3x 32A automaat (=in de meterkast) op te sporen.

Constateringen: de automaat wordt flink heet wel +70C en springt uit na ca 1 uur laden.
Bij maximaal laden (lees: 100km/uur) lopen de stromen op tot
fase 1=32,2A
fase 2=32,8A
fase 3= 31,8A (allen in de meterkast).

Gevraagd is aan EV-box (op afstand/via www) mee te kijken en constateren hetzelfde.

Conclusie: er is niet te verklaren waarom de stromen te hoog oplopen maar dat de automaat hiertegen beveiligd klopt dus.

Voorlopige remedie: Tesla op max laadstroom 31A ingesteld (aangezien uit meting bleek dat dan de stromen op 32A bleven)
Zelf had ik deze afgelopen weken al naar 26A geknepen.
De automaat in de meterkast (3x 32A) vervangen (uit voorzorg) maar was in princiepe niets mis mee.

Wie biedt?:confused:
 

Attachments

  • IMG_8022.JPG
    IMG_8022.JPG
    104.4 KB · Views: 67
  • IMG_8023.JPG
    IMG_8023.JPG
    61.9 KB · Views: 53
  • IMG_8025.JPG
    IMG_8025.JPG
    66.2 KB · Views: 57
Last edited:
Als leek denk ik dat een 32A automaat geen 70 graden hoort te worden als er 32,8A doorheen loopt. Toch te hoge interne weerstand?

Is natuurlijk behoorlijk warm, maar een automaat heeft een "meetweerstand" waar de volle stroom doorvloeit en schakelt af bij te hoge stroom , maar eveneens bij een langdurige zware belasting die onder het schakelniveau opgegeven stroom op de automaat vermeld is… .
Bv. een automaat van 20A slaat logischer wijze af bij een stroom van meer dan 20A, maar ook bij een langdurige stroom van bv 17 Amps !!
Het bi-metaal in de automaat neemt deze langdurige stroom afschakeling voor zijn rekening.

Xavier :wink:
 
Is natuurlijk behoorlijk warm, maar een automaat heeft een "meetweerstand" waar de volle stroom doorvloeit en schakelt af bij te hoge stroom , maar eveneens bij een langdurige zware belasting die onder het schakelniveau opgegeven stroom op de automaat vermeld is… .
Bv. een automaat van 20A slaat logischer wijze af bij een stroom van meer dan 20A, maar ook bij een langdurige stroom van bv 17 Amps !!
Het bi-metaal in de automaat neemt deze langdurige stroom afschakeling voor zijn rekening.

Xavier :wink:

Oei Xavier, je gebruikt toch geen "made in China"-automaten ? :wink:


een automaat hoort echt niet af te slaan bij de nominale belasting.


Automaat.jpg
 
Gisteren na controleren van alle contacten een meeting uitgevoerd in de meterkast & EV-box home om de oorzaak van het overbelasten 3x 32A automaat (=in de meterkast) op te sporen.

Constateringen: de automaat wordt flink heet wel +70C en springt uit na ca 1 uur laden.
Bij maximaal laden (lees: 100km/uur) lopen de stromen op tot
fase 1=32,2A
fase 2=32,8A
fase 3= 31,8A (allen in de meterkast).

Gevraagd is aan EV-box (op afstand/via www) mee te kijken en constateren hetzelfde.

Conclusie: er is niet te verklaren waarom de stromen te hoog oplopen maar dat de automaat hiertegen beveiligd klopt dus.
Te hogen stromen? 32,8A is niet echt héél hoog.

Zoals ik aan gaf, ik laad al 2 jaar op 3x32A bij mij thuis en dat is altijd probleemloos gegaan. Mijn automaat is nog nooit gesprongen.

Hier moet iets anders aan de hand zijn.
 
Oei Xavier, je gebruikt toch geen "made in China"-automaten ? :wink:


een automaat hoort echt niet af te slaan bij de nominale belasting.


View attachment 95889

Dirk, neen, toen werden ze nog niet in China gemaakt… .:tongue:
Mijn info hieromtrent is echter niet meer recent te noemen zo te zien, het betreft ( dus de oudere ) modellen van Vynckier.
We hebben destijds daar nog labo metingen op gedaan met simulaties op de afschakelstromen en de snelheid van schakelen bij hoge continue belasting.
Maar ja, mijn graduaat opleiding electronica is bij nader inzien al een kwart eeuw geleden. Dju toch, we worden oud !! :eek:

In the field kom ik weliswaar met oudere automaten problemen tegen van te snel afschakelen, zoals bv bij gebruik van de wasmachine op 40°C programma werkt alles "vlekkeloos" ( heb je hem ? ) maar bij 90°C programma slaat de zekering uit.
Nieuwe automaten met gelijke ampèrage in de zekeringskast en 't is gefixt.
Moet volledigheidshalve toegeven dat ik met de nieuwe modellen geen problemen meer gehad heb en dat ik geen tests doe op die zekeringen.

Wel al meermaals voorgehad dat door trillingen van voorbijrijdende vrachtwagens en dergelijke de aansluitbornen van de zekeringen in de kast durven lostrillen, dus overgangsweerstand aanwezig, warmlopende zekeringen die na zekere tijd afslaan o.w.v. het bi-metaal dat geactiveerd is en de zekering doet afslaan… . Alle bornen terug goed vastzetten en geen ambras meer.

Maar meestal zitten de problemen voor mij in de toestellen zelf en niet in de zekeringkast, dus ik blijf maar bij mijn leest en hou het bij de wasmachines en Co. :wink:

Xavier