Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wel al meermaals voorgehad dat door trillingen van voorbijrijdende vrachtwagens en dergelijke de aansluitbornen van de zekeringen in de kast durven lostrillen, dus overgangsweerstand aanwezig, warmlopende zekeringen die na zekere tijd afslaan o.w.v. het bi-metaal dat geactiveerd is en de zekering doet afslaan… . Alle bornen terug goed vastzetten en geen ambras meer.

Goed moment om dat nog eens te benadrukken : de schroefverbindingen kunnen loskomen na verloop van tijd, met slechte contacten als gevolg.
Die kunnen op hun beurt weer zorgen voor extra verlies dat vertaald wordt in warmteontwikkeling....
Met risico op uitbranden of erger.

Op tijd de schroeven aandraaien is de boodschap.
 
Als leek denk ik dat een 32A automaat geen 70 graden hoort te worden als er 32,8A doorheen loopt. Toch te hoge interne weerstand?

Te hogen stromen? 32,8A is niet echt héél hoog.

Zoals ik aan gaf, ik laad al 2 jaar op 3x32A bij mij thuis en dat is altijd probleemloos gegaan. Mijn automaat is nog nooit gesprongen.

Hier moet iets anders aan de hand zijn.

Dat klopt, de automaat van 3 x 32A is vervangen en het is sindsdien niet meer voorgekomen (lees: niet 1x eruit geklapt).
Ook wordt de nieuwe automaat (niet van ABB) niet meer zo warm als de vorige. Kortom de automaat van ABB had een inwendige weerstand waardoor die te warm werd.

Opgelost door vervangen, Tesla weer op max gezet van 32A en geen problemen meer :)
 
Ik zet 'm er hier maar even in:

Wie kan mij helpen aan een adapter met aan de ene kant een franse krachtstroomstekker en aan de ander kant een mennekes 16a stekkerdoos?
Dan kan ik opladen in Frankrijk, aan de krachtstroom van de buurman-wijnboer.

Franse krachtstroomstekker 055637_pw_94916.jpg

Mobile connector 16A doos.jpg
 
Die Franse is dat zo'n 4 polige? Dan zit er geen N in en vergeet het dan maar met je UMC want die heeft een N nodig. Of je moet een Noorse UMC zien te regelen.
(Correct me if wrong)

Als het een 5 polige is dan kun je zelf een verloopje maken, stukje kabel en rode CEE16 socket is bij de bouwmarkt te koop, en de Franse stekker even via internet bestellen (Legrand 55637).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp

Frankie thnx! :biggrin:
Ik geniet nog dagelijks van jouw fantastische Tesla-T poedergecoate ophangbeugel. Echt een vet ding.

- - - Updated - - -

Die Franse is dat zo'n 4 polige? Dan zit er geen N in en vergeet het dan maar met je UMC want die heeft een N nodig. Of je moet een Noorse UMC zien te regelen.
(Correct me if wrong)

Als het een 5 polige is dan kun je zelf een verloopje maken, stukje kabel en rode CEE16 socket is bij de bouwmarkt te koop, en de Franse stekker even via internet bestellen (Legrand 55637).

Is inderdaad een vier-polige. Drie ronde en 1 vierkante pin.
Kan het met een Noorse UMC dan wel??
 
Volgende maand ga ik naar een congres in Stockholm en wil dit met de Tesla doen. Wat gebruiken jullie als route planner tool ? (rekening houden met de SuCs). Wil de route op zo'n kort mogelijke tijd rijden
Www.Supercharge.info

- - - Updated - - -

Is inderdaad een vier-polige. Drie ronde en 1 vierkante pin.
Kan het met een Noorse UMC dan wel??
Je kunt dan beter voor zo'n universeel mobiellaadstion gaan. Die werkt overal en kan ook nog aan 32A laden en kost ongeveer t zelfde. Ben de naam ff kwijt. Edi99 heeft zo'n set volgens mij. Die was er met de E-type op onze eerste kennismaking.
 
Voor het laden in Breda is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen. Heeft er iemand hier in het verleden last mee gehad? heb het idee dat de gemeente het toch niet controleert. Heb straks voldoende zonnepanelen op het dak liggen en ga liever daarmee laden dan met een publieke laadpaal.
 
Voor het laden in Breda is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen. Heeft er iemand hier in het verleden last mee gehad? heb het idee dat de gemeente het toch niet controleert. Heb straks voldoende zonnepanelen op het dak liggen en ga liever daarmee laden dan met een publieke laadpaal.
Hé, nog een Tesla rijder uit Breda. Leuk. Helaas kan ik je niet helpen met je vraag, ik parkeer op eigen terrein. Ik zou het gewoon proberen.
 
Die Franse is dat zo'n 4 polige? Dan zit er geen N in en vergeet het dan maar met je UMC want die heeft een N nodig. Of je moet een Noorse UMC zien te regelen.
(Correct me if wrong)

Als het een 5 polige is dan kun je zelf een verloopje maken, stukje kabel en rode CEE16 socket is bij de bouwmarkt te koop, en de Franse stekker even via internet bestellen (Legrand 55637).
View attachment 97249

Maar ik zie 3 ronde pinnen en 1 vierkante pin hier niet tussen staan.
Hoe sluit ik die franse plug dan op deze kast aan?


als je de kabel laat maken : laat de neuter en de aarding aan mekaar leggen, dat zal wel werken.

proefondervindelijk vastgesteld door LastNLSig op zijn heroische trip naar Turkije.



Zolang de aardlekschakelaar niet te scherp staat (àls er al eentje gemonteerd is) zal dat wel lukken.
 
Voor het laden in Breda is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen. Heeft er iemand hier in het verleden last mee gehad? heb het idee dat de gemeente het toch niet controleert. Heb straks voldoende zonnepanelen op het dak liggen en ga liever daarmee laden dan met een publieke laadpaal.
Ik doe dat hier al bijna een jaar en heb er nog nooit een opmerking over gehad of een controle van gekregen. Maar ik leg 'm wel volledig vlak over de grond, want wellicht nog wel belangrijker is dat je natuurlijk ook niet wil dat iemand er over struikelt.

Overigens is het bij mij maar een klein stukje tussen de woning en de auto, hooguit een meter.