Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanaf volgende week ga ik dagelijks laden bij Parking RAI in A'dam. Ziet er uit als gewone stopcontactjes. Iemand hier al eerder gestaan? Enig idee met welke snelheid er daar geladen kan worden?

Mocht je er niet bekend zijn en toch willen laden, let op: er zijn 2 laadplekken in P1, maar die zijn echt krap(en vaak donker, met gratis urinelucht...). In P7 zijn ook 2 plekken, deze zijn ruimer en schoner.
 
Ah, eindelijk - die waren al aangekondigd. Vrijdag zit ik bij de gemeente aan tafel over mijn thuissituatie.
Wel vreemd dat ze de verlengde private aansluiting (privé-laadpunt achter privé-aansluiting, geplaatst in openbare ruimte) bestempelen als 'nader onderzoek nodig' terwijl AgentschapNL daar al een heel verhaal over geschreven heeft. De volgende stap is een modelcontract en wat aanbevelingen zodat gemeenten dit eenvoudig kunnen opnemen in hun beleid.
 
Ah, eindelijk - die waren al aangekondigd. Vrijdag zit ik bij de gemeente aan tafel over mijn thuissituatie.
Wel vreemd dat ze de verlengde private aansluiting (privé-laadpunt achter privé-aansluiting, geplaatst in openbare ruimte) bestempelen als 'nader onderzoek nodig' terwijl AgentschapNL daar al een heel verhaal over geschreven heeft. De volgende stap is een modelcontract en wat aanbevelingen zodat gemeenten dit eenvoudig kunnen opnemen in hun beleid.

@l@urens, kan je op forum of in PM melden wat uitkomst is met gesprek met Gemeente? Mijn gemeente Uithoorn heeft simpel beleid:
- openbaar laden (3 laadplaatsen in gemeente)
- laden op eigen terrein (niet mogelijk)
- laden op publiek terrein met kabel op de stoep (mijn geval 8 meter.....)
De laatste ga ik doen maar heb geen vaste/eigen parkeerplaats en kan die conform huidig beleid ook niet krijgen.

Ben benieuwd hoe andere gemeente dit oplossen
 
@l@urens, kan je op forum of in PM melden wat uitkomst is met gesprek met Gemeente? Mijn gemeente Uithoorn heeft simpel beleid:
- openbaar laden (3 laadplaatsen in gemeente)
- laden op eigen terrein (niet mogelijk)
- laden op publiek terrein met kabel op de stoep (mijn geval 8 meter.....)
De laatste ga ik doen maar heb geen vaste/eigen parkeerplaats en kan die conform huidig beleid ook niet krijgen.
Ben benieuwd hoe andere gemeente dit oplossen

Zal ik doen. Er zijn behalve de G4 maar héél weinig gemeenten die punt 3 goed in beleid hebben zitten. Terwijl een openbare laadpaal van bijv. E-laad ook niets anders is dan een privé object in de openbare ruimte. Alleen zit de meterkast dan apart in de grond of in de paal verstopt, en bij een particulier zit hij in diens woning.
 
wie heeft kabelhaspel en UMC geprobeerd?

Wat ik je wel wil aanraden is om een verlengkabel van 2.5mm2 te nemen.

Standaard haspels zijn 1.5mm2 en daar mag opzich gewoon 13A overheen. Even voor de duidelijkheid, de Model S kan uit een normaal stopcontact met maximaal 13A laden, hoewel het stopcontact 16A aan zou moeten kunnen gaat dat toch niet altijd lekker, daarom 13A.

Afijn, een 1.5mm2 kabel is dus voldoende voor afstanden van +/- 10 meter, maar daarna gaat het voltage te hard zakken en dan zal de Model S zeggen: Extension cord detected!

Met 2.5mm2 kabels (zoals ook in de muur zit) heb je minder voltage verlies en kan je prima met een 25m haspel laden.

Je blaast ook niet zo maar alle stoppen er uit, want 13A is echt niet zo spannend voor een gemiddeld huishouden. Een oven doet ook al zo 10A en wasdrogers vaak ook al zo'n 13A.

Ik lees tot mijn schrik dat er mensen een 5x6mm2 of zelfs 5x10mm2 verlengkabel gaan maken/kopen om met de UMC onderweg te laden.
Mij gaat het gewoon om laden bij noodgevallen, (schuko dus), en daarvoor wil ik een 25m kabelhaspel kopen.
Heeft iemand de optie van Wido hierboven al getest?
Ik probeerde het met 25m 1,5mm2 en dat werkt inderdaad niet. De UMC slaat dan af.

Accepteert de UMC een 25m 2,5mm2 kabel om om 1x13A te laden? Heeft iemand het geprobeerd?
...Ik ga echt geen 40kg aan kabel meezeulen in de auto....

- - - Updated - - -

Voor de ZOE rijders onder ons: Goed nieuws:
De Tesla UMC werkt ook voor de ZOE, dus hoef nu geen third party UMC aan te schaffen...
 
Ik lees tot mijn schrik dat er mensen een 5x6mm2 of zelfs 5x10mm2 verlengkabel gaan maken/kopen om met de UMC onderweg te laden.
Mij gaat het gewoon om laden bij noodgevallen, (schuko dus), en daarvoor wil ik een 25m kabelhaspel kopen.
Heeft iemand de optie van Wido hierboven al getest?
Ik probeerde het met 25m 1,5mm2 en dat werkt inderdaad niet. De UMC slaat dan af.

Accepteert de UMC een 25m 2,5mm2 kabel om om 1x13A te laden? Heeft iemand het geprobeerd?
...Ik ga echt geen 40kg aan kabel meezeulen in de auto....
Ik heb een 25m 2,5mm2 haspel waar ik al meerdere keren de Roadster mee geladen heb en ook al een paar keer mijn S. Ging prima.

1,5mm2 is te krap voor 25m, maar 2,5mm2 is geen probleem.

Ik zou echter een haspel afraden en gewoon 25m 2,5mm2 regelen met gewone schuko aansluitingen (desnoods zelf maken). Een haspel is lastig en groot. Ook wil is de UMC best groot en die klepjes op een haspel zijn soms best lastig.

Ik heb zelf nog 100m 2,5mm2 kabel liggen (flexibel) waar ik eventueel nog een extra kabeltje uit kan maken.
 
Vandaag mijn eigen auto weer terug ontvangen. Alles netjes voor elkaar.

Thuis laad ik op d.m.v. een Keba. Deze kon maar 10A Tesla heeft de GPS positie eruit gehaald en bij aankomst kon het dashboard weer na 16A. Helaas nadat de Keba was aangesloten weer een begrenzing op 10A.

Vandaag op de zaak een Keba aangesloten en exact hetzelfde verhaal. De switches staan goed. Iemand een oplossing?
 
@l@urens, kan je op forum of in PM melden wat uitkomst is met gesprek met Gemeente? Mijn gemeente Uithoorn heeft simpel beleid:
- openbaar laden (3 laadplaatsen in gemeente)
- laden op eigen terrein (niet mogelijk)
- laden op publiek terrein met kabel op de stoep (mijn geval 8 meter.....)
De laatste ga ik doen maar heb geen vaste/eigen parkeerplaats en kan die conform huidig beleid ook niet krijgen.

Ben benieuwd hoe andere gemeente dit oplossen

Leuk en goed gesprek gehad. Er spelen diverse zaken
a) e-Laad stopt na 2014 met de exploitatie van bestaande palen (ca 14 in Enschede) dus daar moet een marktpartij voor komen
b) Er is nu geen partij aangewezen om nieuwe palen te plaatsen (e-Laad doet al een tijdje geen nieuwe aanvragen)
De gemeente is met een groot aantal anderen bezig een consessie op te zetten voor de exploitatie van bestaande en aanleggen nieuwe punten. Dat zal uiterlijk 2014 voor de bestaande palen gereed moeten zijn.

Voor nu is er dus geen directe oplossing voorhanden, dus die moet gemaakt worden.
De meest eenvoudige oplossing lijkt inderdaad jouw 3e item: laadpunt aan de gevel, snoertje met loopmat en klaar. Qua kosten ook zeker de goedkoopste. Echter:
- gemeente wil niet her en der snoeren over de stoep en als eigenaar ben je aansprakelijk voor ongevallen
- geen parkeermaatregel zodat je niet zeker bent van een plekje bij je eigen laadpunt
- als de consessie is verleend wil men natuurlijk zsm af van laadsnoeren over de stoep en 'fatsoenlijke' laadpunten die voor iedereen zijn

Wat we nu besproken hebben is een verlengde private aansluiting en laadpaal aan straat, in de vorm van een pilot zodat de gemeente er ervaring mee op kan doen zonder direct precedentwerking te creëren. Het is wel de bedoeling het laadpunt dan openbaar te maken (ik wordt dus een mini e-Laad met één paal). De gemeente kan met een verkeersmaatregel de plek aanwijzgen als EV-only.

De laatste oplossing is duurder (meer installatiewerk èn laadpunt moet gekoppeld worden met backoffice) maar,
- er is geen reden om nadat de consessiehouder actief is van deze oplossing af te willen, het is voor de lange termijn geschikt
- veilig, geen snoeren over straat

Het voorstel gaat nu naar de wethouder en dan weten we over 2-3wkn meer.
 
Vandaag mijn eigen auto weer terug ontvangen. Alles netjes voor elkaar.

Thuis laad ik op d.m.v. een Keba. Deze kon maar 10A Tesla heeft de GPS positie eruit gehaald en bij aankomst kon het dashboard weer na 16A. Helaas nadat de Keba was aangesloten weer een begrenzing op 10A.

Vandaag op de zaak een Keba aangesloten en exact hetzelfde verhaal. De switches staan goed. Iemand een oplossing?
Niet dat ik de oplossing heb maar wel een professionele aanpak. Ik heb met mijn Model S deze week twee tests uitgevoerd op de ICU EVE van Alfen om softwarematig eea op elkaar af te stemmen. Bleek bij eerste test op een tweemaal dubbel uitgevoerde Laadpaal van 3*32A dat het laadproces niet wilde opstarten eerder deze week. Vandaag met de auto naar Almere gereden en daar bij fabrikant diverse 'protocollen' vanuit auto EN Laadpaal met elkaar getest en bleek met kleine softwarematige aanpassing dat de Laadpaal het protocol van de auto alsnog kon begrijpen en er geladen kon worden. Getest op 3*16A maar 32A moet ook lukken. Kortom de oorzaak kan divers zijn maar vergis niet dat veiligheidsprotocollen van auto en Laadpaal met elkaar in conflict kunnen gaan en daardoor het vermogen om te laden flink knijpen om veiligheidsredenen.
 
Leuk en goed gesprek gehad. Er spelen diverse zaken
a) e-Laad stopt na 2014 met de exploitatie van bestaande palen (ca 14 in Enschede) dus daar moet een marktpartij voor komen
b) Er is nu geen partij aangewezen om nieuwe palen te plaatsen (e-Laad doet al een tijdje geen nieuwe aanvragen)
De gemeente is met een groot aantal anderen bezig een consessie op te zetten voor de exploitatie van bestaande en aanleggen nieuwe punten. Dat zal uiterlijk 2014 voor de bestaande palen gereed moeten zijn.

Voor nu is er dus geen directe oplossing voorhanden, dus die moet gemaakt worden.
De meest eenvoudige oplossing lijkt inderdaad jouw 3e item: laadpunt aan de gevel, snoertje met loopmat en klaar. Qua kosten ook zeker de goedkoopste. Echter:
- gemeente wil niet her en der snoeren over de stoep en als eigenaar ben je aansprakelijk voor ongevallen
- geen parkeermaatregel zodat je niet zeker bent van een plekje bij je eigen laadpunt
- als de consessie is verleend wil men natuurlijk zsm af van laadsnoeren over de stoep en 'fatsoenlijke' laadpunten die voor iedereen zijn

Wat we nu besproken hebben is een verlengde private aansluiting en laadpaal aan straat, in de vorm van een pilot zodat de gemeente er ervaring mee op kan doen zonder direct precedentwerking te creëren. Het is wel de bedoeling het laadpunt dan openbaar te maken (ik wordt dus een mini e-Laad met één paal). De gemeente kan met een verkeersmaatregel de plek aanwijzgen als EV-only.

De laatste oplossing is duurder (meer installatiewerk èn laadpunt moet gekoppeld worden met backoffice) maar,
- er is geen reden om nadat de consessiehouder actief is van deze oplossing af te willen, het is voor de lange termijn geschikt
- veilig, geen snoeren over straat

Het voorstel gaat nu naar de wethouder en dan weten we over 2-3wkn meer.

@L@urens
Thx
Ik ga eens kijken of Gemeente hier ook aan mee wilt werken. Die pilot spreekt mij wel aan ;-)!!
 
Ik wil jullie graag informeren over hoe ik mijn laad infrastuctuur heb opgezet wie weet heeft iemand er iets aan.. :)

Laad hardware:
Mennekes Basic 22 (artikel: 311710)
KWH meter voor in de mennekes (artikel: 90850000)
10 meter 5x6mm ymvk kabel
AAB 3F 32A B-kar
10 meter UTP kabel

Ik heb door stedin mijn meterkast laten aanpassen naar 3x50a zodat ik makkelijk op 3x32a kan gaan laden. Dit is allemaal standaard aangesloten.
photo.JPG



KWH meter uitlezen:
- Mega 2560 R3 ATmega2560-16AU Board + USB cable for Arduino
- Ethernet shield
- 1-Channel photo diode sensor module for arduino
kosten ongeveer 40 dollar

Deze sensor gaan mijn kwh meter uitlezen zodat ik mooie grafieken kan maken over hoeveel ik laad etc en dit kan ik dan weer declareren maar ook inzicht krijg in me laadpaal:)
Als iemand wat meer wil weten dan hoor ik het wel!
 
Ik wil jullie graag informeren over hoe ik mijn laad infrastuctuur heb opgezet wie weet heeft iemand er iets aan.. :)

Laad hardware:
Mennekes Basic 22 (artikel: 311710)
KWH meter voor in de mennekes (artikel: 90850000)
10 meter 5x6mm ymvk kabel
AAB 3F 32A B-kar
10 meter UTP kabel

Ik heb door stedin mijn meterkast laten aanpassen naar 3x50a zodat ik makkelijk op 3x32a kan gaan laden. Dit is allemaal standaard aangesloten.
View attachment 34693


KWH meter uitlezen:
- Mega 2560 R3 ATmega2560-16AU Board + USB cable for Arduino
- Ethernet shield
- 1-Channel photo diode sensor module for arduino
kosten ongeveer 40 dollar

Deze sensor gaan mijn kwh meter uitlezen zodat ik mooie grafieken kan maken over hoeveel ik laad etc en dit kan ik dan weer declareren maar ook inzicht krijg in me laadpaal:)
Als iemand wat meer wil weten dan hoor ik het wel!


Graag! Heb je een kWh meter van EHZ?

Kun je uitleggen hoe dat uitlezen in zijn werk gaat?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    121.8 KB · Views: 543
Ik heb inderdaad dezelfde kwh meter de diode sensor registreert hoevaak het lampje knippert. Er staat ook op de kwh meter dat 1000x knipperen 1 kwh is. dus de Diode sensor registreert het knipperen waardoor je hem kan uitlezen.

Hoe kun je de diode sensor bevestigen en aansluiten? Heb je een aansluitschema of wat fotoos? En wat voor software heb je nodig om de kwh meter via de ethernet module uit te lezen?

Wil in de toekomst wel wat experimenteren hiermee. Maar eerst morgen de auto ophalen!