Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand ervaring met deze drie standen van de Tesla Wall Charger?
16A, 20A en 25A?
Ik heb een 3x25 aansluiting met de Wall Charger als enige verbruiker.
Met 16A moet ik prima uitkomen maar soms wil ik misschien wat sneller laden.
Heeft iemand dat al op 25A gedaan op een 3x25 aansluiting?.

De Model 3 laadt niet sneller dan 11kW, wat maximale op 3x16A is. Je kan de TWC wel op 25A zetten, maar dat is vooral voor bezoek met een S fijn.

Vraag me wel af wat praktijk zou zijn, er is nl. ook verlies, misschien dat limiteren op 20A nèt dat beetje extra geeft? Probeer het uit zou ik zeggen!

Edit: juist, wat RichieB ook zegt dus
 
  • Like
Reactions: RoderikS
Mijn vrouw wil het electriciteitsverbruik van de Model 3, met de TWC die we gaan installeren, aftrekken van haar belastingen als Belgische zelfstandige. Moeten we daar een kWh-metertje voor installeren, of kunnen we het verbruik ook op een andere manier schatten of zo? En als een metertje nodig is, moet dat van een speciaal type zijn of is eender welk driefasig verbruiksmetertje goed?

Voor alle duidelijkheid, we hebben gewoon een getalletje nodig voor de Belgische belastingaangifte. Geen geconnecteerd zendstation dat volautomatisch grafiekjes blogt en dergelijke, dat is allemaal overkill.
 
Vraag me wel af wat praktijk zou zijn, er is nl. ook verlies, misschien dat limiteren op 20A nèt dat beetje extra geeft? Probeer het uit zou ik zeggen!
Zo werkt het denk ik niet. De auto pakt het minimum van waar de paal op is ingesteld en wat hij zelf kan / wil hebben. Door de paal hoger in te stellen wordt dat minimum niet hoger. Paal hoger in stelen dan 16 ampere heeft dus geen effect (uiteraard vooropgesteld dat de auto echt begrensd is op 16 ampere en niet 16-en-een-klein-beetje ampere of zo).
 
Schermafdruk%202017-04-03%2016.26.04.png
bestaat een externe "plug hanger" zoals deze nog? en waar vindt ik die... zou mij enorm helpen omdat ik niet naast mijn TWC hoef te hangen maar op 2 meter afstand...


er is een echt collectorsitem, hier tussen forumleden !
Misschien kan je er via het vraag-en-aanbod draadje wel eentje kopen...

kabelhouder Franks Design
 
Last edited:
Wie heeft er goede ervaringen met specifiek partijen voor het maken van een plan voor oplaadpalen in een VVE garage met 30 parkeerplekken?
- offerte voor aanleggen verdeelkasten.
- aansluiten op bestaande netaansluiting met smart meter, of extra aansluiting.
- diverse suggesties voor doorbelasten kWh verbruik, verdelen van initiële kosten over de eigenaren (opslag op de kWh prijs?)
- etc. etc.

Voordat ik de standaard bedrijven als EV-Box, TNM etc ga bellen.
 
  • Helpful
Reactions: XvoorX
@MartinPNL Wat voor Tesla heb je? Alleen de Model X en S vanaf 2016 (refresh) kunnen met 3x24A laden. Hele oude Model S hebben een optionele 3x32A lader. Alle andere Tesla's kunnen op AC maar 3x16A laden. Dus over die 25A zekering hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Ah, handig om te vermelden, Model 3, feb 2019.
OK, dus AC is de beperking, was wat verwarrend omdat de auto wel meer laad vermogen heeft bij een supercharger, vandaar dat ik dacht dat het zou helpen om 3x25 te gebruiken. Maar de supercharger gaat met 480V. Fijn, dan kan ik de kap erop zetten en hem nooit meer openmaken :).
 
Mijn vrouw wil het electriciteitsverbruik van de Model 3, met de TWC die we gaan installeren, aftrekken van haar belastingen als Belgische zelfstandige. Moeten we daar een kWh-metertje voor installeren, of kunnen we het verbruik ook op een andere manier schatten of zo? En als een metertje nodig is, moet dat van een speciaal type zijn of is eender welk driefasig verbruiksmetertje goed?

Voor alle duidelijkheid, we hebben gewoon een getalletje nodig voor de Belgische belastingaangifte. Geen geconnecteerd zendstation dat volautomatisch grafiekjes blogt en dergelijke, dat is allemaal overkill.
In overleg met mijn boekhouder reken ik een forfait aan zonder teller. Ik kan dat staven met mijn elektriciteitsfacturen en mijn verbruik. Als er ooit controle komt, zullen ze wellicht vragen om voor de toekomst een teller te plaatsen. Dat bewijst echter ook niets, want je kan anderen ook laten laden of na vertrek vd controleur andere toestellen op hetzelfde circuit aansluiten (is niet verzegeld).
 
De Model 3 laadt niet sneller dan 11kW, wat maximale op 3x16A is. Je kan de TWC wel op 25A zetten, maar dat is vooral voor bezoek met een S fijn.

Vraag me wel af wat praktijk zou zijn, er is nl. ook verlies, misschien dat limiteren op 20A nèt dat beetje extra geeft? Probeer het uit zou ik zeggen!

Edit: juist, wat RichieB ook zegt dus
Bedankt voor de info! Misschien zet ik hem wel standaard op 20A, en daarna niet meer over nadenken :).
Jammer dat ik geen 480 thuis heb :).
 
Wie heeft er goede ervaringen met specifiek partijen voor het maken van een plan voor oplaadpalen in een VVE garage met 30 parkeerplekken?
- offerte voor aanleggen verdeelkasten.
- aansluiten op bestaande netaansluiting met smart meter, of extra aansluiting.
- diverse suggesties voor doorbelasten kWh verbruik, verdelen van initiële kosten over de eigenaren (opslag op de kWh prijs?)
- etc. etc.

Voordat ik de standaard bedrijven als EV-Box, TNM etc ga bellen.

Ik heb de mensen achter Flow een keer gesproken, die hebben oa de laadpalen bij de Efteling neergezet. Aardige mensen met verstand van zaken. Laadpaal kopen? Laadpalen expert Flow Charging
 
Ah, handig om te vermelden, Model 3, feb 2019.
OK, dus AC is de beperking, was wat verwarrend omdat de auto wel meer laad vermogen heeft bij een supercharger, vandaar dat ik dacht dat het zou helpen om 3x25 te gebruiken. Maar de supercharger gaat met 480V. Fijn, dan kan ik de kap erop zetten en hem nooit meer openmaken :).
Met een DC-lader zou je wel sneller kunnen laden. Is wel een stuk duurder dan de TWC. Denk aan een paar duizend euro.
 
Wie heeft er goede ervaringen met specifiek partijen voor het maken van een plan voor oplaadpalen in een VVE garage met 30 parkeerplekken?
- offerte voor aanleggen verdeelkasten.
- aansluiten op bestaande netaansluiting met smart meter, of extra aansluiting.
- diverse suggesties voor doorbelasten kWh verbruik, verdelen van initiële kosten over de eigenaren (opslag op de kWh prijs?)
- etc. etc.

Voordat ik de standaard bedrijven als EV-Box, TNM etc ga bellen.
Denk ook aan een aparte aansluiting zodat je geleverd krijgt zonder energiebelasting, scheelt 15ct per kWh. Alleen laadpalen aansluiten !
 
Denk ook aan een aparte aansluiting zodat je geleverd krijgt zonder energiebelasting, scheelt 15ct per kWh. Alleen laadpalen aansluiten !

De wet tijdelijk verlaagde energiebelasting bedoel je toch ? Had ik nog niet aan gedacht inderdaad.
Ik vond het voordeel van kunnen laden aan de gemeenschappelijke aansluiting waar we >50k kWh verbruiken al een mooi voordeel.

nb: ik ben bekend met oplossingen van TNM en Nuon en dergelijke voor automatische doorbelasting van het verbruik, en sommige partijen willen zelfs de initiële kosten voor aanleg van verdeelkasten voor hun rekening nemen. Beide ben ik niet zo'n fan van; of vanwege de vaste abbo kosten, of ze willen de investeringen terugverdienen middels een behoorlijk opslag op de kWh prijs.
 
Bedankt, Phil, forfait zonder teller klinkt goed en maakt alles een pak makkelijker. En misschien kunnen we de logs van de Tesla uitlezen om te zien hoe vaak hij via AC is opgeladen, met een of andere app?
Ik heb een thuiskantoor en de elektriciteitsfacturen staan volledig op 't bedrijf, fiscaal gezien betaal ik daarop een VAA (voordeel alle aard), het forfait dus, en alles wat daarbovenop komt is ten laste an 't bedrijf. Qua BTW heb ik een aftrek van 75% beroepsmatig gebruik en dus 25% privé (moet nog bevestigd worden).
 
Bedankt, Phil, forfait zonder teller klinkt goed en maakt alles een pak makkelijker. En misschien kunnen we de logs van de Tesla uitlezen om te zien hoe vaak hij via AC is opgeladen, met een of andere app?
Disclaimer: is maar de visie van mijn boekhouder hé. Niet schieten als...
Met een app kan je inderdaad de logs uitlezen. Wel een paar opmerkingen:
  • Je moet je login gegevens geven. Due apps zij wellicht betrouwbaar, maar wat als zij gehackt worden?
  • De app contacteert om de x seconden (ik dacht 10) de wagen. De wagen gaat dus nooit ‘in slaap’. Dit heeft gevolgen voor je vampire drain (verbruik bij stilstand).
  • Ik vermoed dat ze niet meer gratis zijn.