Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als dit zo is dan is een EV-box met losse kabel op deze (verkeerde) wijze dus eigenlijk een box met vaste kabel (die je eraf kunt halen)...
Lees dat nog maar eens terug :p

Kunt iemand met een EV-Box met losse kabel (en pas bediening) dit bevestigen? Dan kunnen wij de juiste box aanschaffen. Alvast bedankt voor het uitproberen.

Hierbij bevestigd.....
 
Kunt iemand met een EV-Box met losse kabel (en pas bediening) dit bevestigen? Dan kunnen wij de juiste box aanschaffen. Alvast bedankt voor het uitproberen.
IMG_0024.JPG


Hier een voorbeeld van een lader waarin permanent een kabel zit. Kan worden ge(de)activeer met pasje van TNM en is gelocked als hij aan staat. Gewoon inpluggen in de Tesla...klaar.
Op vakantie : pasje erlangs... klaar.
Heb voor de zekerheid nog een ketting op de kabel gedaan met slot.
 
Hierbij bevestigd.....

Thx,

Nog 1 vraagje over thuis laden met EV Box: Indien je de laadkabel uit de auto trekt (zonder eerst het laadproces te stoppen) is dit niet gevaarlijk?
Ik bedoel er staat wel 32A op en dat trekt volgens mij een vlamboog tussen stekker en auto-contact-punten....

Of bedoelde jij dat je eerst het laadproces beëindigd in de auto (of dmv app) en dan de stekker uit de auto trekt?

Ik vind het raar dat de kabel er zomaar uitgetrokken kan worden. Vroeger had je belletje trek aan de voordeur, nu stekkertje trek aan de auto? :p
 
Ik vind het raar dat de kabel er zomaar uitgetrokken kan worden. Vroeger had je belletje trek aan de voordeur, nu stekkertje trek aan de auto? :p
Een type2 kabel zoals bij de Tesla kun je er niet zomaar uittrekken. Dient eerst te ontgrendeld te worden mbv de autosleutel, app of in de auto. Een Type1 kabel zoals bij de Outlander kun je wel zo los halen vd auto.
 
Vanmorgen om 9.37 uur kreeg ik via de app een melding dat het opladen (laadpaal in Zoetermeer) was onderbroken. Naar even later bleek ontstond op dat moment de stroomstoring in Noord Holland. Blijkbaar heeft die een piek/dip in het net veroorzaakt waarvoor de Model S gevoelig is.
 
Vanmorgen om 9.37 uur kreeg ik via de app een melding dat het opladen (laadpaal in Zoetermeer) was onderbroken. Naar even later bleek ontstond op dat moment de stroomstoring in Noord Holland. Blijkbaar heeft die een piek/dip in het net veroorzaakt waarvoor de Model S gevoelig is.

Of heb jij de stroomstoring veroorzaakt door te laden? :eek: Wie zal het zeggen.... :wink:
 
Vanmorgen om 9.37 uur kreeg ik via de app een melding dat het opladen (laadpaal in Zoetermeer) was onderbroken. Naar even later bleek ontstond op dat moment de stroomstoring in Noord Holland. Blijkbaar heeft die een piek/dip in het net veroorzaakt waarvoor de Model S gevoelig is.

Ik heb nog niet eens de Tesla maar kreeg via Nuon (laadpas heb ik al liggen voor het geval de T eerder komt :p) een mailtje dat de stekkers door de stroomstoring kunnen ontgrendelen... Het verzoek was dit te gaan controleren.
Ik heb hem nog niet eens maar ben nu al blij dat anderen zich er druk om maken om de auto dat deze in goede conditie (en compleet) blijft...
 
Dit helemaal gemist: Energeia Energy Tracker - monitoring new Dutch energy projects

Niet alleen wat betreft de communicatietechniek wijkt de 5.0-meter af van zijn voorganger 4.2. De P1-poort oftewel klanteninterface (waar gebruikers dus apparatuur mee aan de meter kunnen koppelen om hun verbruik te monitoren) wordt aangepast. Ook kan dit type vaker standen uitlezen: de frequentie van de elektrameter wordt verhoogd van 1 keer per tien seconden naar 1 keer per seconde. De uitlezing van de gasmeter wordt verhoogd van 1 keer per uur naar 1 keer per vijf seconden.

DSRM v5.0 is dus wat je wil. Want elke seconde zien hoe veel A je aansluiting doet is een stuk beter voor je eigen Smart Grid thuis. Een (open) laadstation direct aan je slimme meter en klaar.

Tegen die tijd toch eens kijken of we Smart EVSE er aan kunnen koppelen. Zou mooi zijn als iemand Smart EVSE in een commercieël kant en klaar doosje op de markt brengt.
 
NEE Fred85D, pas als je de laadconnector ontgrendeld! Middels het scherm of door na opening van een deur 2x op het dakje van de keyfob te drukken. Daarnaast kun je ook nog ontgendelen met de oplossing van evchargeking!

Evchargeking is binnen, voelt solide aan (ondanks made in China).
Komende week gaat de meterkast van 1 naar 3 fase icm EV-box (deze: Producten - EV-Box bv) met de optie van een pas/kaartlezer.
Met de Evchargeking kabel met afstandsbediening kan dan de laadsessie worden onderbroken door (met de keyfob in de buurt) op het knopje van de Evchargeking te drukken en de stekker los te trekken.
De EV-box detecteert geen auto/Tesla meer en maakt de kabel spanningsloos. (=veilig)

Echter bij weer verbinden/insteken wordt het laden (dus zonder eerst de kaartlezer te gebruiken) direct weer gestart. Het scheelt dus een handeling (die je iedere dag meerdere keren moet doen). Een soort van "smart start" dus, iets wat alleen KeBa heeft op zijn laadkast.

De EV-box home charger heeft tevens een uitgang om de verbruikte kWh bij te houden welke je keurig aangeleverd krijgt voor een sluitende administratie. Nadeel is wel dat er een (beperkte) maand abonnement noodzakelijk is bij EV-box voor dit a €6,-/mnd, iets wat bij KeBa alleen mogelijk is mbv Maxem.
De Maxem is een mooi product om "slim" te laden maar kost ook een aardige duit (aanschaf en installatie) wat volgens mij wel rendabel is (als investering) mits je de transportkosten van de energie leverancier laag houdt.
Dit laatste is bij ons niet van toepassing dus nemen wij de EV-box icm 3 x 50A (dus "dom" laden op max vermogen :tongue:) met de "smart start" truuk.

Ik heb gekozen voor de EV-box zonder vaste kabel zodat kennissen/familie die met een plugin komen ook kunnen laden via de Mennekes type 2 aansluiting op de EV-box. Of mogelijk in de toekomst (als wij met meer elektrische auto's zelf rondrijden) dat er meerdere modellen kunnen laden zonder eerst de EV-box te moeten vervangen.

Ps wij hangen de EV-box binnen en niet buiten aan de gevel (=lelijk) echter de EVchargeking kabel hangt wel buiten maar is dus hierdoor niet uit de EV-box te halen...(of je moet binnen staan)
Ik ben niet 100% zeker of je die ook zonder pas los kunt maken. Het lijkt me van niet maar mocht dit wel zo zijn dan moet je dus wel oppassen dat ze er niet met je (mooie) kabel van door gaan als je de EV-box buiten hebt hangen en je de "smart start" wil toepassen icm de EVchargeking...
 
Last edited: