NEE Fred85D, pas als je de laadconnector ontgrendeld! Middels het scherm of door na opening van een deur 2x op het dakje van de keyfob te drukken. Daarnaast kun je ook nog ontgendelen met de oplossing van evchargeking!
Evchargeking is binnen, voelt solide aan (ondanks made in China).
Komende week gaat de meterkast van 1 naar 3 fase icm EV-box (deze:
Producten - EV-Box bv) met de optie van een pas/kaartlezer.
Met de Evchargeking kabel met afstandsbediening kan dan de laadsessie worden onderbroken door (met de keyfob in de buurt) op het knopje van de Evchargeking te drukken en de stekker los te trekken.
De EV-box detecteert geen auto/Tesla meer en maakt de kabel spanningsloos. (=veilig)
Echter bij weer verbinden/insteken wordt het laden (dus zonder eerst de kaartlezer te gebruiken) direct weer gestart. Het scheelt dus een handeling (die je iedere dag meerdere keren moet doen). Een soort van "smart start" dus, iets wat alleen KeBa heeft op zijn laadkast.
De EV-box home charger heeft tevens een uitgang om de verbruikte kWh bij te houden welke je keurig aangeleverd krijgt voor een sluitende administratie. Nadeel is wel dat er een (beperkte) maand abonnement noodzakelijk is bij EV-box voor dit a €6,-/mnd, iets wat bij KeBa alleen mogelijk is mbv Maxem.
De Maxem is een mooi product om "slim" te laden maar kost ook een aardige duit (aanschaf en installatie) wat volgens mij wel rendabel is (als investering) mits je de transportkosten van de energie leverancier laag houdt.
Dit laatste is bij ons niet van toepassing dus nemen wij de EV-box icm 3 x 50A (dus "dom" laden op max vermogen :tongue
met de "smart start" truuk.
Ik heb gekozen voor de EV-box
zonder vaste kabel zodat kennissen/familie die met een plugin komen ook kunnen laden via de Mennekes type 2 aansluiting op de EV-box. Of mogelijk in de toekomst (als wij met meer elektrische auto's zelf rondrijden) dat er meerdere modellen kunnen laden zonder eerst de EV-box te moeten vervangen.
Ps wij hangen de EV-box binnen en niet buiten aan de gevel (=lelijk) echter de EVchargeking kabel hangt wel buiten maar is dus hierdoor niet uit de EV-box te halen...(of je moet binnen staan)
Ik ben niet 100% zeker of je die ook zonder pas los kunt maken. Het lijkt me van niet maar mocht dit wel zo zijn dan moet je dus wel oppassen dat ze er niet met je (mooie) kabel van door gaan als je de EV-box buiten hebt hangen en je de "smart start" wil toepassen icm de EVchargeking...