Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dit forum zeer interessant en haal er een hoop info vandaan, nogmaals dank daarvoor. Helaas alleen niet altijd positief, al ben ik bewust van het feit dat negatieve ervaringen sneller op een forum komen.

Ik heb zakelijke (koop) een M3 LR AWD in bestelling staan, maar....

- phantom break, lijkt me zeker bij plotselinge noodstop “doodeng”, maar vooral zeer gevaarlijk (dat de RDW dat goed vindt.....). Moet dan dus AP uitzetten en heb dan ook geen cruise control. Zelfs mijn ICE uit 2005 had dat al....
- afleveringsproblemen, zoals ontbrekende onderdelen, geen push pins (trillen), slechte afwerking
- service moeilijk/niet bereikbaar en ik heb geen zin om voor elk wissewasje in de auto te gaan zitten richting een SeC
- bij gebruik wasstraat last van lekkage
- extra behandeling lak noodzakelijk i.v.m. kwaliteit lak
- ....

En dan wel ruim 60k aftikken.....

Op zich vind ik het me een heel mooie auto, en als EV ook nog behoorlijk praktisch (range, oplaadtijd). En de proefrit was geweldig. Dus glas is halfvol. Maar als je o.a. bovenstaande zaken op een rijtje zet, dan zijn er veel mensen die mij voor “gek verklaren”. Waarom voor 60k dat risico nemen?

Zijn het inderdaad uitzonderingen die op forum gemeld worden, of is er meer aan de hand?
 
Ik vind dit forum zeer interessant en haal er een hoop info vandaan, nogmaals dank daarvoor. Helaas alleen niet altijd positief, al ben ik bewust van het feit dat negatieve ervaringen sneller op een forum komen.

Ik heb zakelijke (koop) een M3 LR AWD in bestelling staan, maar....

- phantom break, lijkt me zeker bij plotselinge noodstop “doodeng”, maar vooral zeer gevaarlijk (dat de RDW dat goed vindt.....). Moet dan dus AP uitzetten en heb dan ook geen cruise control. Zelfs mijn ICE uit 2005 had dat al....
- afleveringsproblemen, zoals ontbrekende onderdelen, geen push pins (trillen), slechte afwerking
- service moeilijk/niet bereikbaar en ik heb geen zin om voor elk wissewasje in de auto te gaan zitten richting een SeC
- bij gebruik wasstraat last van lekkage
- extra behandeling lak noodzakelijk i.v.m. kwaliteit lak
- ....

En dan wel ruim 60k aftikken.....

Op zich vind ik het me een heel mooie auto, en als EV ook nog behoorlijk praktisch (range, oplaadtijd). En de proefrit was geweldig. Dus glas is halfvol. Maar als je o.a. bovenstaande zaken op een rijtje zet, dan zijn er veel mensen die mij voor “gek verklaren”. Waarom voor 60k dat risico nemen?

Zijn het inderdaad uitzonderingen die op forum gemeld worden, of is er meer aan de hand?

Wij hebben een X en een 3. Beste auto's ooit. Ik kan echt geen brandstof auto meer rijden.

Als je geen AP besteld, krijg je gewone cruise control. De overige punten die je noemt herken ik niet.
 
Een I-phone kabel (geen idee hoe die heet) en een USB-c kabel idd.
Vandaag ben ik gebeld door Tesla met betrekking tot de tekortkomingen bij aflevering. De lightning en usb-c kabel blijken niet tot de standaard uitrusting van de model 3 te behoren. Of ik €32 wil neerleggen voor twee oplaadkabeltjes. Nou breekt m’n klomp... die kabeltjes zitten in het demo model die in de showroom staat, zijn bij circa 7 collega’s met een model 3 wel meegeleverd, maar bij mij behoort het niet tot de standaard uitrusting??
 
  • Funny
Reactions: Hans_TM3
Vandaag ben ik gebeld door Tesla met betrekking tot de tekortkomingen bij aflevering. De lightning en usb-c kabel blijken niet tot de standaard uitrusting van de model 3 te behoren. Of ik €32 wil neerleggen voor twee oplaadkabeltjes. Nou breekt m’n klomp... die kabeltjes zitten in het demo model die in de showroom staat, zijn bij circa 7 collega’s met een model 3 wel meegeleverd, maar bij mij behoort het niet tot de standaard uitrusting??

Welkom bij Tesla waar elke medewerker je van andere informatie voorziet.
Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken en lekker zelf wat kabeltjes bestellen.
Kost weinig en scheelt je een hoop ergernis. Wel jammer dat het zo gaat natuurlijk, dat dan weer wel.
 
Vandaag ben ik gebeld door Tesla met betrekking tot de tekortkomingen bij aflevering. De lightning en usb-c kabel blijken niet tot de standaard uitrusting van de model 3 te behoren. Of ik €32 wil neerleggen voor twee oplaadkabeltjes. Nou breekt m’n klomp... die kabeltjes zitten in het demo model die in de showroom staat, zijn bij circa 7 collega’s met een model 3 wel meegeleverd, maar bij mij behoort het niet tot de standaard uitrusting??
Je kan wachten tot ze ook bij Alie te koop zijn. Of je koopt meteen een draadloze lader. Is nog makkelijker.
 
Ik vind dit forum zeer interessant en haal er een hoop info vandaan, nogmaals dank daarvoor. Helaas alleen niet altijd positief, al ben ik bewust van het feit dat negatieve ervaringen sneller op een forum komen.

Ik heb zakelijke (koop) een M3 LR AWD in bestelling staan, maar....

- phantom break, lijkt me zeker bij plotselinge noodstop “doodeng”, maar vooral zeer gevaarlijk (dat de RDW dat goed vindt.....). Moet dan dus AP uitzetten en heb dan ook geen cruise control. Zelfs mijn ICE uit 2005 had dat al....
- afleveringsproblemen, zoals ontbrekende onderdelen, geen push pins (trillen), slechte afwerking
- service moeilijk/niet bereikbaar en ik heb geen zin om voor elk wissewasje in de auto te gaan zitten richting een SeC
- bij gebruik wasstraat last van lekkage
- extra behandeling lak noodzakelijk i.v.m. kwaliteit lak
- ....

En dan wel ruim 60k aftikken.....

Op zich vind ik het me een heel mooie auto, en als EV ook nog behoorlijk praktisch (range, oplaadtijd). En de proefrit was geweldig. Dus glas is halfvol. Maar als je o.a. bovenstaande zaken op een rijtje zet, dan zijn er veel mensen die mij voor “gek verklaren”. Waarom voor 60k dat risico nemen?

Zijn het inderdaad uitzonderingen die op forum gemeld worden, of is er meer aan de hand?

Tsja even advocaat van de duivel, je kan het ook anders zien. Het feit dat je 60k uitgeeft wil niet meteen zeggen dat je mag verwachten dat alles met en rond de auto perfect is. 60k is eigenlijk een koopje voor deze geweldige auto, een echte concurrent heeft hij dan ook niet op dit moment. Daarom zijn er een hoop randzaken die niet zo best in orde zijn.
 
Ik vind dit forum zeer interessant en haal er een hoop info vandaan, nogmaals dank daarvoor. Helaas alleen niet altijd positief, al ben ik bewust van het feit dat negatieve ervaringen sneller op een forum komen.

Ik heb zakelijke (koop) een M3 LR AWD in bestelling staan, maar....

- phantom break, lijkt me zeker bij plotselinge noodstop “doodeng”, maar vooral zeer gevaarlijk (dat de RDW dat goed vindt.....). Moet dan dus AP uitzetten en heb dan ook geen cruise control. Zelfs mijn ICE uit 2005 had dat al....
- afleveringsproblemen, zoals ontbrekende onderdelen, geen push pins (trillen), slechte afwerking
- service moeilijk/niet bereikbaar en ik heb geen zin om voor elk wissewasje in de auto te gaan zitten richting een SeC
- bij gebruik wasstraat last van lekkage
- extra behandeling lak noodzakelijk i.v.m. kwaliteit lak
- ....

En dan wel ruim 60k aftikken.....

Op zich vind ik het me een heel mooie auto, en als EV ook nog behoorlijk praktisch (range, oplaadtijd). En de proefrit was geweldig. Dus glas is halfvol. Maar als je o.a. bovenstaande zaken op een rijtje zet, dan zijn er veel mensen die mij voor “gek verklaren”. Waarom voor 60k dat risico nemen?

Zijn het inderdaad uitzonderingen die op forum gemeld worden, of is er meer aan de hand?

-Phantom break: Ik rijd meer dan 85% op "autopilot" Heb het een paar keer meegemaakt. Situatie heeft meestal te maken met viaduct en sterke zon. Hij remde bij mij sterk af maar niet tot stilstand. Als je gas geeft rijdt hij gewoon door.
-Afleveringsproblemen: HEb hem tweedehands gekocht dus ben geen goede referentie
-Service kan lang duren voor ze tijd hebben maar je hoeft er niet voor naar een service center. Ze komen bij jou langs
-lekkage: geen last van. Volgens mij waren dit de eerste Model S exemplaren
-extra behandeling lak: onzin, behalve wanneer je hem in concours staat wilt houden ;-)

Mijn model S heeft 170K op de teller en rijdt als een nieuwe auto. Door de updates voelt het ook echt zo.
Iedere keer wanneer ik om wat voor reden dan ook weer in een fosiele auto zit voel ik het verschil en wil ik snel weer terug in mijn zwarte panter :)
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
En wat je zelf al schrijft: op zo'n forum wordt er nu eenmaal eerder gejankt:) Ik heb meerdere malen overwogen om een blij topic te openen en zodoende een beetje tegengas te kunnen geven. Iets van 'juichen over vandaag' of 'de Tesla-grijns'. Ik kan mij echt voorstellen dat als je als geïnteresseerde wat draadjes uitpluist dat de schrik je om het hart slaat. Je zou toch wel gek zijn om zoveel geld uit te geven voor zo'n inferieur product:D
Er stonden hier ooit 2 (dikke) Audi's voor de deur, nu 2 Tesla's.

AP; wat een verademing. Wat een vernuft. Lekkage? Lakproblemen? Mij niet bekend. Communicatieproblemen? Ja, rommelig in aanloop maar daarna een perfecte aflevering van de Model 3. Service
slecht bereikbaar? Voor die ene beurt in de paar jaar rijd ik wel even naar een SEC. De ruitenvloeistof vul ik zelf wel;-) Kortom: ja, er gaat wel eens wat mis. En dat lees je een stuk sneller alhier in de panelen dan al die vele dingen die goed gaan. Succes met je keuzes!
 
  • Like
Reactions: Yendred and job-lek
Zijn het inderdaad uitzonderingen die op forum gemeld worden, of is er meer aan de hand?

In het ‘tesla gebeurtenissen’ draadje kan je lezen over mijn pech in de UK vorige maand.
Mijn vertrouwen en enthousiasme voor het merk kreeg een ferme deuk en even dacht ik: “ik doe hem weg”.
Nog in dezelfde seconde kwam het zwarte gat van de alternatieven (of het gebrek daaraan) boven.
  • Nooit meer terug naar fossiel. Niet alleen voor het klimaat, maar vooral voor comfort, rijplezier community,
  • Andere EV? Wij waren voor de 10e keer op reis met de Tesla. Volledig zorgeloos dank zij de SuCs. Er is in deze (nog) geen alternatief (lokaal in NL misschien nog net via Ionity).
  • Kost voor herstel van de panne was 2300£. Ik heb al voor zowat het dubbele gratis gesupercharged.
  • Ik heb op 125K km in 3 jaar nog meer 1 keer onderhoud laten doen (net voor einde garantie): weeral 2500€ uitgespaard.
Mocht je vrezen voor dergelijke panne, kan je de garantie laten verlengen (900€ per jaar voor een S). Als je daar de 2 keer verplicht onderhoud per jaar die je dan moet doen, bij telt, ben ik nog steeds goedkoper af met de kost van mijn panne.
 
  • Like
  • Love
Reactions: M.W. and Mad P***y
- phantom break, lijkt me zeker bij plotselinge noodstop “doodeng”, maar vooral zeer gevaarlijk (dat de RDW dat goed vindt.....). Moet dan dus AP uitzetten en heb dan ook geen cruise control. Zelfs mijn ICE uit 2005 had dat al....

Je kunt in menu `Autopilot` de optie `Autosteer` uitzetten. Dan heb je alleen (adaptieve) CC.
Punt is alleen dat Autosteer (bij mij) nooit problemen oplevert mits je het op rijksweg en/of provinciale weg gebruikt.
Het is de ADAPTIEVE CC. En daar zit nu net de oorzaak van de phanton break......
 
Weet iemand misschien wat 'Stuurwiel verlichting' doet?

IMG_1399.jpg


En wat doet 'Ruitenwissers service stand'?

IMG_1400.jpg


En als laatste, het viel mij op bij onze model 3 dat de kenteken licht nogal fel is, dat creëert 2 rechte lijnen en vormen een driehoek. Normaal gesproken wordt de licht vloeiend over de hele kenteken verspreid. Is dit normaal? Zie foto (mobiel camera heeft het licht iets verwerkt, in het echt is het nog iets feller), het is bijna net zo fel als de rode licht achter.

IMG_1395.jpg
 

Attachments

  • IMG_1399.jpeg
    IMG_1399.jpeg
    963.2 KB · Views: 41
Verlichting van de twee scrollwieltjes op je stuur. Vrij zwak. Alleen te zien in het donker.
Servicestand ruitenwissers zal de wissers wel verticaal zetten zodat je de bladen makkelijk kunt verwisselen.

Aha, bedankt voor je antwoord.

Staat ook in de handleiding van je Screen ;)

Tegenwoordig raadpleeg je vaak Google als eerste, en als Google geen goede vriend wil zijn dan maak je al snel een post. :p Die handleiding verdient wat meer aandacht.
 
In het ‘tesla gebeurtenissen’ draadje kan je lezen over mijn pech in de UK vorige maand.
Mocht je vrezen voor dergelijke panne, kan je de garantie laten verlengen (900€ per jaar voor een S). Als je daar de 2 keer verplicht onderhoud per jaar die je dan moet doen, bij telt, ben ik nog steeds goedkoper af met de kost van mijn panne.

Thnx.
Is die uitgebreide garantie (van 4 naar 5 jaar) ook beschikbaar voor de M3? Wat kost dat en waar bestel je dat?