Kort vraagje: ik ben deze namiddag een testwagen gaan ophalen in afwachting van de levering van mijn wagen op 1 december. Ik kreeg de waarschuwing mee dat ik "bij gebruik van AP(1.0) zelf zeker moet kijken voordat ik de richtingaanwijzer aanzet, want de auto gaat gewoon onmiddellijk van vak wisselen of er nu plaats is of niet".
Dat strookt toch niet met er gezegd werd/wordt over lane changing of heb ik het dan zo fout begrepen????
Daarnaast is het zo dat als ik de richtingaanwijzer opzet, die vrolijk in zijn baan blijft maar wel met een groen pijltje naast naast de wagan op dashboard. Klein duwtje aan stuur heeft 1 keer geholpen, alle andere keren was duwtje te hard (vermoed ik) en ging de AP uit. Wat gaat er fout?
PS: de grap is dat tijdens één van de eerdere testritten met Tesla verkoper naast mij net hetzelfde gebeurde. Richtingaanwijzer aan bij AP1.0 en bleef lekker strak is zijn vak zitten. Toen zei Tesla-man: "dat ga ik eens laten nakijken waarop hij niet naar het andere vak gaat".
HI Dries,
Een herkenbaar verschijnsel. De waarschuwing dat de auto zonder pardon van baan wisselt, is een tikje overdreven. Ja, je moet uiteraard zelf kijken, je bent en blijft verantwoordelijk, maar het van baanvak veranderen is niet iets dat je zomaar overkomt...
Het gebeurt tamelijk vaak dat de auto niet van baan wisselt of er lang over doet om te wisselen. Een beetje meesturen is geloof ik een vereiste, het is een kwestie van wennen hoe ver je daarmee kunt gaan maar ik trek m ook nog geregeld uit AP. Maar hij wisselt ook niet als niet de volledige baan in zicht is. Dus als je een baan naar links wilt, moet ook de linkerbelijning van het nieuwe baanvak goed in zicht zijn. Verder moet het vak wel degelijk leeg zijn, en de auto weigert om over een doorgetrokken streep te rijden. Dat laatste doet ie dan ook nog eens vrij strikt: een onderbroken lijn met hele lange strepen wil hij ook niet kruisen. Zo lukt het me in NL niet om naar de linker spitsstroken te gaan.
Het is even wennen, en voor achterliggers moet het soms een raar gezicht zijn dat je honderden meters met je richtingaanwijzer aan rijdt maar niet van baan verwisselt. Soms is dat best irritant en als ik veel van baan moet wisselen, zet ik de autosteer meestal uit.
Maar als je weinig hoeft te wisselen is het een heerlijke functie. Ik vind het heel ontspannen rijden op langere ritten.