Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,


Ik heb een 75 en een 16 amp 3 fasen umc lader.

Morgen uiterlijk 06.00 uur wil ik hem 100% vol hebben. Hij staat nu op 296 km (ongeveer 75%)
Normaal laadt de umc hem met ong 49kmh. Hoe laat kan ik hem het beste laten starten om hem niet te lang op 100% vol te hebben?

Ik zou me geen zorgen maken om je batterijen als die een paar uur langer op 100% staan. Doet echt niks als dit incidenteel voorkomt.

Zie ook :

Tesla battery data shows path to over 500,000 miles on a single pack
 
Hij mag best een uurtje op 100% staan. Als je twee uur voor vertrek het laden start komt het zeker goed.
Verwarm het interieur een kwartier voor vertrek ook, dan gaat die verwarming niet ten koste van je bereik.
 
Ik zit de handleiding van de X te lezen (je moet wat als je tot maart moet wachten) en daarin staat:

In a collision, in addition to the airbags inflating:
Doors unlock and the door handles extend
Hazard warning lights turn on
Interior lights turn on
High voltage is disabled

Kan iemand dat eerste punt bevestigen? Komen bij een X de handgrepen inderdaad naar buiten (zoals een S dat kan) in geval van een botsing? Lijkt mij verstandig ivm eerste hulp, maar ik was in de veronderstelling dat de X handgrepen puur knoppen waren, zonder het mechanisme van de S.
 
Last edited:
Ik zit de handleiding van de X te lezen (je moet wat als je tot maart moet wachten) en daarin staat:

In a collision, in addition to the airbags inflating:
Doors unlock and the door handles extend
Hazard warning lights turn on
Interior lights turn on
High voltage is disabled

Kan iemand dat eerste punt bevestigen? Komen bij een X de handgrepen inderdaad naar buiten (zoals een S dat kan) in geval van een botsing? Lijkt mij verstandig ivm eerste hulp, maar ik was in de veronderstelling dat de X handgrepen puur knoppen waren, zonder het mechanisme van de S.

Handgrepen komen bij een X toch niet naar buiten?? Zijn knoppen.
 
wat is de levenduur van de batterijen? en moet dan alles in één keer vervangen worden of gaat dat per pack apart? stel je start op een maandag met een volledi opgeladen accu, je rijdt die dag 80km en de volgende dagen niet en pas terug in het weekend, gaat er dan veel capaciteit "verloren" zijn of heeft die nog evenveel als vlak na de rit maandag?
 
wat is de levenduur van de batterijen? en moet dan alles in één keer vervangen worden of gaat dat per pack apart? stel je start op een maandag met een volledi opgeladen accu, je rijdt die dag 80km en de volgende dagen niet en pas terug in het weekend, gaat er dan veel capaciteit "verloren" zijn of heeft die nog evenveel als vlak na de rit maandag?
de levensduur van de batterij weet nog niemand exact, maar sowieso heb je 8 jaar garantie. maar de levensduur ziet er veelbelovend uit volgens diverse studies en metingen van de afgelopen jaren .Het vervangen zal waarschijnlijk het hele pack zijn met eventueel een overname prijs van het oude pack. maar zo ver is er nog niemand. Wat het capaciteit verlies per dag betreft, Dit heeft alles met temperatuur te maken. In de zomer is dat enkele km per etmaal en in de vrieskou kan dat tientallen km zijn per etmaal.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
"Tientallen" klinkt misschien wat dramatisch. Mijn slechtste scores liggen rond 12-15 km per etmaal bij serieuze koude, en inderdaad slechts enkele kms op een mooie zomerse dag. Ben benieuwd of zich iemand zal melden die het veel slechter meemaakt?
 
En wat betreft sluipverliezen ("vampire drain"): kan tot 10 km 'range' per dag zijn (genre op wintersport, als je wagen bij vriestemperaturen moet overnachten), maar als dat een probleem wordt kan je de wagen met een paar settings-aanpassingen wat 'zuiniger' maken qua sluipverlies (tot zo'n 3 km 'range' per dag, naar mijn wintersport-ervaring). Dit maar om je een zekere orde van grootte te geven; heb geen idee of er al echte statistieken over bestaan.
 
wat is de levenduur van de batterijen? en moet dan alles in één keer vervangen worden of gaat dat per pack apart? stel je start op een maandag met een volledi opgeladen accu, je rijdt die dag 80km en de volgende dagen niet en pas terug in het weekend, gaat er dan veel capaciteit "verloren" zijn of heeft die nog evenveel als vlak na de rit maandag?

De levensduur van de batterij ligt volgens Tesla (JB Straubel heeft dit ergens dit jaar aangegeven) op minimaal 10 to 15 jaar. Er gaat een Google Docs sheet rond waarin het bereik wordt bijgehouden en daaruit blijkt dat na 80.000 km zo'n 6% van de capaciteit is afgenomen. Voor elke 50.000 km na dit punt, degradeert de batterij met minder dan 0,5%. Deze blog geeft een helder verhaal: Tesla Model S battery degradation data
 
28 % meer verbruik op dezelfde rit als 3 weken geleden (2 keer bijna volledig AP). Is dit volledig te wijten aan 7° temperatuurverschil? Vorige keer tussen 10-12° meestal, nu 5°.

Zie logs. Hebben jullie dit ook of zou ik eens binnen gaan?
Presentation1.jpg
 
Op zo'n kort ritje kan je verbruik wel eens zo significant extra zijn inderdaad; je kachel verbruikt in het begin vrij veel energie, van 5 gr naar een behaaglijke 20 brengen wat anders dan van 10-12 naar 20. Als je een langere rit bij 12 graden en bij 5 graden zou vergelijken zouden de wh/km waarschijnlijk dichter bij elkaar liggen.
Overigsn zegt de tweede grafiek dat je met 80% SoC bent vertrokken, niet 100 ;)
 
  • Like
Reactions: Phil V