Voor dit onderwerp maar een nieuw draadje aangemaakt, zodat ik hier updates kan plaatsen met reacties.
Vanochtend bespreek ik deze Autobrief op het kantoor van Fastned.
We naderen de 100 downloads.
Hierbij nog eens de link. https://www.iletsel.nl/p/autobrief3 Daar kun je ook de PDF downloaden.
Als jullie het willen ondersteunen, deel dan de link op jullie netwerken en Facebook.
Nu eens geen referrals te verdienen
Ik zal nog proberen om een Engelse versie te maken, uiteraard met weglaten van de typisch Nederlandse zaken. Ik heb daar vandaag niet zoveel tijd voor. Als één van jullie bijvoorbeeld een secretaresse heeft die dit "uit de mouw kan schudden", dan maak ik daar graag gebruik van.
Dan kan hij echt viral gaan.
Mijn email: [email protected]
Hieronder de volledige tekst:
Autobrief 3
Deze brief is gericht aan alle overheden, aan alle autofabrikanten en aan iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van de automobiliteit.
Of dat nu uit idealisme is vanwege het klimaat of dat er commerciële belangen zijn maakt hierbij niet uit.
Deze brief is geschreven uit naam van het merendeel van alle automobilisten ter wereld. Zij zijn de echte ervaringsdeskundigen, zij zijn het die aan het stuur zitten en zij zijn het die hun geld uitgeven aan auto’s. Ervan uitgaande dat de elektrische auto de brandstofauto op termijn gaat verdringen graag uw aandacht voor de volgende punten:
Elektrische auto?
De afgelopen twee jaar worden wij van alle kanten geïnformeerd over een, voor velen van ons, nieuwe auto. De elektrische auto. Wat wij ervan zien is nogal verschillend. Aan de ene kant auto’s die voor de meesten van ons onbetaalbaar zijn, maar die wel, met wat ze bieden, serieus vergeleken kunnen worden met de brandstof-auto’s. Aan de andere kant een wat onoverzichtelijk aanbod van verschillende elektrische auto’s die in ieder geval één ding gemeen hebben, een (te) klein bereik en heel veel hybride auto's
Wat willen wij?
Met deze brief geven wij aan waar de auto’s aan moeten voldoen, willen wij over een paar jaar enthousiast worden voor een elektrische auto.
Hoeveel km op een batterij
Laten we daarom beginnen met één van onze belangrijkste voorwaarden. Een elektrische auto moet een acceptabel bereik hebben. Voor ons betekent dat dat we, op een volle batterij, minimaal tussen de 300 en 350 echte kilometers kunnen rijden, bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden. Dus niet alleen als we met 80 op de rechterbaan blijven hangen.
Voor ons betaalbaar
Natuurlijk moet hij betaalbaar zijn. We weten inmiddels al wel dat er veel minder geld hoeft te worden uitgegeven aan onderhoud. En ook dat de brandstofkosten, als je het gangbare tarief van de elektriciteit aanhoudt, nog maar een kwart zijn van wat we nu betalen.
Daar houden we natuurlijk rekening mee als we naar de totale kosten kijken.
Veiligheid
De veiligheid, zowel passief als actief, moet natuurlijk van deze tijd zijn en op een heel hoog niveau liggen.
Fiscaal uiteindelijk onafhankelijk
Daarnaast willen we niet afhankelijk zijn of blijven van allerlei fiscale maatregelen die het goedkoper (kunnen) maken maar moet de elektrische auto wat dat betreft over een paar jaren op eigen benen kunnen staan.
Opladen
Natuurlijk willen wij dat er een goede oplossing komt voor het opladen van de auto.
Ook hier maar gelijk een voor ons erg belangrijk punt.
- Geen gedoe met losse kabels
Wij zien nu regelmatig auto’s bij laadpaaltjes staan waarbij men dan de laadkabel zelf mee moet nemen, deze moet men aansluiten, dan met een pasje of de telefoon de paal aanzetten en dan na een aantal uren alles weer in de omgekeerde volgorde en als laatste de kabel, ook al is hij nat en smerig omdat het regent, weer ergens in de auto opbergen.
Dit wordt het voor ons duidelijk niet!
Wij willen dat de laadpunten een vaste kabel hebben die we aan onze auto kunnen koppelen en daarna weer terughangen. We hebben nu bij een tankstation toch ook niet een eigen brandstofslang bij ons?
- Geen gedoe met pasjes of apps
En dan het afrekenen. Wij zullen niet gaan staan klungelen met pasjes (van verschillende aanbieders) of met de telefoon. Het is nu al bijna 2016.
Dat kan straks heel wat beter.
Als wij met onze telefoon de grens over gaan dan kunnen wij gewoon blijven bellen. Onze telefoon wordt herkend en onze eigen telefoonmaatschappij regelt het verder wel met ons.
Dat verwachten we bij de elektrische auto ook. Het laadpunt herkent onze auto en gaat dan automatisch laden en de gegevens gaan naar onze provider. Wij willen de vrijheid om met onze provider afspraken te maken over wat we betalen voor de stroom. Of dat nu een prepaid contract is, misschien zelfs met een flat rate, of een afrekening per afgenomen stroomeenheid (kWh), dat bepalen wij zelf met onze provider. Misschien betaalt de fabrikant van de auto de stroom zelfs. Voor het gebruik van het laadpunt maakt het niets uit!
- Nieuw laadnetwerk voor de elektrische auto van straks
Let wel, dit wordt een nieuw laadnetwerk dat alleen bedoeld is voor de nieuwe generaties elektrische auto’s. De huidige elektrische auto’s met een gering bereik en een lage laadsnelheid en de hybrides zullen gebruik blijven maken van de huidige voorzieningen maar op termijn vanzelf uit het straatbeeld verdwijnen.
- Dan één stekker voor alle elektrische auto's
Noodgedwongen hebben we nu bij elke benzinepomp verschillende pompen, omdat er verschillende brandstoffen zijn. Dat kan nu eenmaal niet anders maar stroom is stroom. Wij verwachten daarom dat we straks, als “onze” elektrische auto’s gaan komen, dus de elektrische auto 2.0, één stekker hebben die op al onze auto’s past. Die gemakkelijk in de hand ligt en die we dan dus overal tegenkomen. We beginnen er niet aan om daar afhankelijk te zijn van wie er toevallig een lader heeft neergezet of een eigen systeem heeft.
- Bevorderen thuis laden
Wij lezen dat een elektrische auto gewoon thuis kan worden opgeladen en dan elke ochtend, of wanneer we maar willen, voor ons klaar staat met een volle batterij. Nu we er over nadenken vinden we dat de beste oplossing, als het inderdaad kan.
Veel mensen hebben de mogelijkheid om de auto bij het eigen huis te parkeren maar voor een hoop anderen geldt dat niet.
Wij verwachten van de beleidsmakers dat zij op plekken waar thuisladen niet kan maar het met een aanpassing wel mogelijk is, hieraan meewerken om zoveel mogelijk automobilisten een eigen laadplek te geven!
- Snellaadstations op veel plekken, in en buiten de steden
Natuurlijk blijft er dan nog een een heel grote groep over voor wie dat niet kan. Zoals in steden of als je tien hoog woont. Eigenlijk is wat we nu doen zo slecht nog niet. We gaan één keer in de paar dagen naar een benzinestation in de buurt, tanken wat we willen, en rijden dan weer een aantal dagen, totdat we zien dat het weer tijd wordt. Afhankelijk van hoeveel we rijden zal dat vaker of minder vaak zijn.
Dit willen we vasthouden! We willen redelijk in de buurt plaatsen waar we de auto kunnen aankoppelen en dan wordt hij in een minuut of 15 weer bijgeladen tot het niveau dat we willen. We vinden het begrijpelijk dat dat iets langer duurt dan het simpelweg vol laten lopen van de tank met benzine maar gaan er ook van uit dat dit zo beperkt mogelijk zal zijn en vertrouwen er op dat de techniek straks steeds kortere laadtijden mogelijk maakt
We willen dus straks niet op allerlei publieke parkeerplaatsen een los paaltje gaan zoeken waar we van afhankelijk zijn en de auto uren moeten achterlaten.
- Op reis
Tenslotte willen we langs de doorgaande wegen en snelwegen snellaadstations waar we na een minuut of 20, of wat langer als we koffie willen drinken, weer voldoende hebben geladen voor het volgende traject. En dat niet beperkt tot Nederland maar ook in alle landen waar we nu met onze auto naar toe rijden.
- Ook
En, laat daar geen misverstand over bestaan, het maakt ONS niet uit wat voor batterij er in wordt gebouwd, als hij maar goed is en niet onnodig duur.
En datzelfde geldt voor de aandrijflijn. We hebben liever dat wordt gekozen voor een al bestaand concept, waar de kinderziektes inmiddels uit zijn, dan dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden met dan in de eerste jaren allerlei problemen en terugroepakties.
Verder mag elke fabrikant de auto natuurlijk zo mooi en uitgebreid maken als men wil en gewend is. Wij zullen dan onze eigen keuze hieruit maken zoals wij dat altijd al hebben gedaan.
Tot slot een paar aanbevelingen, of anders gezegd, iets om over na te denken:
Kentekenreeks
Bij duurzaam autogebruik en -bezit past niet dat een auto, die nog goed is, snel wordt vervangen. Daarom moeten prikkels die die korte cyclus bevorderen worden weggenomen. Ons huidige systeem van kentekens, waarbij tot op de maand nauwkeurig is te zien hoe “oud" een auto is, is weliswaar leuk om de autoverkopen op peil te houden maar staat haaks op een duurzaam autobezit. Het is te overwegen om over te gaan op een ander stelsel, zoals in de ons omringende landen.
Waterstof
Hier lezen we veel over en bijna alle commentaren komen er op neer dat het geen goed plan is. Leggen jullie ons nu eens uit waarom we daar straks voor moeten gaan kiezen, nu we net zo blij aan het worden zijn dat we met de elektrische auto niet meer afhankelijk zijn van tankstations maar overal kunnen laden.
V2G
(Vehicle to Grid, ofwel de autobatterij gebruiken om het elektriciteitsnet te balanceren)
Wij zijn hier kritisch over want een autobatterij is behoorlijk gecompliceerd en kostbaar.
Daarnaast willen wij op elk moment zelf bepalen wat de laadstatus is van de batterij en zo wegrijden wanneer wij dat willen.
Voordat hier verder mee wordt gegaan willen wij precies weten wat de bedoeling is en ook waarom het niet beter kan worden opgelost met de onlangs geïntroduceerde vaste batterijen.
Over de schrijver:
Hans Noordsij is werkzaam in de juridische dienstverlening en ICT. Sinds twee jaar wordt er volledig elektrisch gereden. Het wagenpark bestaat uit een Nissan Leaf en een Tesla Model S. Hans is bekend van publicaties, blogs (leafrijder.nl) en deelname aan het forum van Teslarijders (TeslaMotorsClub.com)
Verantwoording:
Enkele dagen geleden is een belangrijk klimaatakkoord gesloten. Het is te verwachten dat dit een stimulans zal zijn voor elektrisch rijden. Dat is natuurlijk een goede zaak!
Waar we op moeten letten is dat er niet op basis van de huidige situatie snel allerlei beslissingen worden genomen, die uiteraard de nodige investeringen met zich meebrengen. Daarmee houden zich dan overheden, de wetenschap en talloze commerciële bedrijven bezig maar het risico is aanwezig dat niet de wensen van de automobilist, om wie het uiteindelijk draait, voorop staan.
Het is belangrijk dat op basis hiervan een visie wordt ontwikkeld voor de toekomst. Vandaar deze Autobrief op persoonlijke titel.
Voor reacties. [email protected] Tilburg, 14 december 2015
Vanochtend bespreek ik deze Autobrief op het kantoor van Fastned.
We naderen de 100 downloads.
Hierbij nog eens de link. https://www.iletsel.nl/p/autobrief3 Daar kun je ook de PDF downloaden.
Als jullie het willen ondersteunen, deel dan de link op jullie netwerken en Facebook.
Nu eens geen referrals te verdienen
Ik zal nog proberen om een Engelse versie te maken, uiteraard met weglaten van de typisch Nederlandse zaken. Ik heb daar vandaag niet zoveel tijd voor. Als één van jullie bijvoorbeeld een secretaresse heeft die dit "uit de mouw kan schudden", dan maak ik daar graag gebruik van.
Dan kan hij echt viral gaan.
Mijn email: [email protected]
Hieronder de volledige tekst:
Autobrief 3
Deze brief is gericht aan alle overheden, aan alle autofabrikanten en aan iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van de automobiliteit.
Of dat nu uit idealisme is vanwege het klimaat of dat er commerciële belangen zijn maakt hierbij niet uit.
Deze brief is geschreven uit naam van het merendeel van alle automobilisten ter wereld. Zij zijn de echte ervaringsdeskundigen, zij zijn het die aan het stuur zitten en zij zijn het die hun geld uitgeven aan auto’s. Ervan uitgaande dat de elektrische auto de brandstofauto op termijn gaat verdringen graag uw aandacht voor de volgende punten:
Elektrische auto?
De afgelopen twee jaar worden wij van alle kanten geïnformeerd over een, voor velen van ons, nieuwe auto. De elektrische auto. Wat wij ervan zien is nogal verschillend. Aan de ene kant auto’s die voor de meesten van ons onbetaalbaar zijn, maar die wel, met wat ze bieden, serieus vergeleken kunnen worden met de brandstof-auto’s. Aan de andere kant een wat onoverzichtelijk aanbod van verschillende elektrische auto’s die in ieder geval één ding gemeen hebben, een (te) klein bereik en heel veel hybride auto's
Wat willen wij?
Met deze brief geven wij aan waar de auto’s aan moeten voldoen, willen wij over een paar jaar enthousiast worden voor een elektrische auto.
Hoeveel km op een batterij
Laten we daarom beginnen met één van onze belangrijkste voorwaarden. Een elektrische auto moet een acceptabel bereik hebben. Voor ons betekent dat dat we, op een volle batterij, minimaal tussen de 300 en 350 echte kilometers kunnen rijden, bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden. Dus niet alleen als we met 80 op de rechterbaan blijven hangen.
Voor ons betaalbaar
Natuurlijk moet hij betaalbaar zijn. We weten inmiddels al wel dat er veel minder geld hoeft te worden uitgegeven aan onderhoud. En ook dat de brandstofkosten, als je het gangbare tarief van de elektriciteit aanhoudt, nog maar een kwart zijn van wat we nu betalen.
Daar houden we natuurlijk rekening mee als we naar de totale kosten kijken.
Veiligheid
De veiligheid, zowel passief als actief, moet natuurlijk van deze tijd zijn en op een heel hoog niveau liggen.
Fiscaal uiteindelijk onafhankelijk
Daarnaast willen we niet afhankelijk zijn of blijven van allerlei fiscale maatregelen die het goedkoper (kunnen) maken maar moet de elektrische auto wat dat betreft over een paar jaren op eigen benen kunnen staan.
Opladen
Natuurlijk willen wij dat er een goede oplossing komt voor het opladen van de auto.
Ook hier maar gelijk een voor ons erg belangrijk punt.
- Geen gedoe met losse kabels
Wij zien nu regelmatig auto’s bij laadpaaltjes staan waarbij men dan de laadkabel zelf mee moet nemen, deze moet men aansluiten, dan met een pasje of de telefoon de paal aanzetten en dan na een aantal uren alles weer in de omgekeerde volgorde en als laatste de kabel, ook al is hij nat en smerig omdat het regent, weer ergens in de auto opbergen.
Dit wordt het voor ons duidelijk niet!
Wij willen dat de laadpunten een vaste kabel hebben die we aan onze auto kunnen koppelen en daarna weer terughangen. We hebben nu bij een tankstation toch ook niet een eigen brandstofslang bij ons?
- Geen gedoe met pasjes of apps
En dan het afrekenen. Wij zullen niet gaan staan klungelen met pasjes (van verschillende aanbieders) of met de telefoon. Het is nu al bijna 2016.
Dat kan straks heel wat beter.
Als wij met onze telefoon de grens over gaan dan kunnen wij gewoon blijven bellen. Onze telefoon wordt herkend en onze eigen telefoonmaatschappij regelt het verder wel met ons.
Dat verwachten we bij de elektrische auto ook. Het laadpunt herkent onze auto en gaat dan automatisch laden en de gegevens gaan naar onze provider. Wij willen de vrijheid om met onze provider afspraken te maken over wat we betalen voor de stroom. Of dat nu een prepaid contract is, misschien zelfs met een flat rate, of een afrekening per afgenomen stroomeenheid (kWh), dat bepalen wij zelf met onze provider. Misschien betaalt de fabrikant van de auto de stroom zelfs. Voor het gebruik van het laadpunt maakt het niets uit!
- Nieuw laadnetwerk voor de elektrische auto van straks
Let wel, dit wordt een nieuw laadnetwerk dat alleen bedoeld is voor de nieuwe generaties elektrische auto’s. De huidige elektrische auto’s met een gering bereik en een lage laadsnelheid en de hybrides zullen gebruik blijven maken van de huidige voorzieningen maar op termijn vanzelf uit het straatbeeld verdwijnen.
- Dan één stekker voor alle elektrische auto's
Noodgedwongen hebben we nu bij elke benzinepomp verschillende pompen, omdat er verschillende brandstoffen zijn. Dat kan nu eenmaal niet anders maar stroom is stroom. Wij verwachten daarom dat we straks, als “onze” elektrische auto’s gaan komen, dus de elektrische auto 2.0, één stekker hebben die op al onze auto’s past. Die gemakkelijk in de hand ligt en die we dan dus overal tegenkomen. We beginnen er niet aan om daar afhankelijk te zijn van wie er toevallig een lader heeft neergezet of een eigen systeem heeft.
- Bevorderen thuis laden
Wij lezen dat een elektrische auto gewoon thuis kan worden opgeladen en dan elke ochtend, of wanneer we maar willen, voor ons klaar staat met een volle batterij. Nu we er over nadenken vinden we dat de beste oplossing, als het inderdaad kan.
Veel mensen hebben de mogelijkheid om de auto bij het eigen huis te parkeren maar voor een hoop anderen geldt dat niet.
Wij verwachten van de beleidsmakers dat zij op plekken waar thuisladen niet kan maar het met een aanpassing wel mogelijk is, hieraan meewerken om zoveel mogelijk automobilisten een eigen laadplek te geven!
- Snellaadstations op veel plekken, in en buiten de steden
Natuurlijk blijft er dan nog een een heel grote groep over voor wie dat niet kan. Zoals in steden of als je tien hoog woont. Eigenlijk is wat we nu doen zo slecht nog niet. We gaan één keer in de paar dagen naar een benzinestation in de buurt, tanken wat we willen, en rijden dan weer een aantal dagen, totdat we zien dat het weer tijd wordt. Afhankelijk van hoeveel we rijden zal dat vaker of minder vaak zijn.
Dit willen we vasthouden! We willen redelijk in de buurt plaatsen waar we de auto kunnen aankoppelen en dan wordt hij in een minuut of 15 weer bijgeladen tot het niveau dat we willen. We vinden het begrijpelijk dat dat iets langer duurt dan het simpelweg vol laten lopen van de tank met benzine maar gaan er ook van uit dat dit zo beperkt mogelijk zal zijn en vertrouwen er op dat de techniek straks steeds kortere laadtijden mogelijk maakt
We willen dus straks niet op allerlei publieke parkeerplaatsen een los paaltje gaan zoeken waar we van afhankelijk zijn en de auto uren moeten achterlaten.
- Op reis
Tenslotte willen we langs de doorgaande wegen en snelwegen snellaadstations waar we na een minuut of 20, of wat langer als we koffie willen drinken, weer voldoende hebben geladen voor het volgende traject. En dat niet beperkt tot Nederland maar ook in alle landen waar we nu met onze auto naar toe rijden.
- Ook
En, laat daar geen misverstand over bestaan, het maakt ONS niet uit wat voor batterij er in wordt gebouwd, als hij maar goed is en niet onnodig duur.
En datzelfde geldt voor de aandrijflijn. We hebben liever dat wordt gekozen voor een al bestaand concept, waar de kinderziektes inmiddels uit zijn, dan dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden met dan in de eerste jaren allerlei problemen en terugroepakties.
Verder mag elke fabrikant de auto natuurlijk zo mooi en uitgebreid maken als men wil en gewend is. Wij zullen dan onze eigen keuze hieruit maken zoals wij dat altijd al hebben gedaan.
Tot slot een paar aanbevelingen, of anders gezegd, iets om over na te denken:
Kentekenreeks
Bij duurzaam autogebruik en -bezit past niet dat een auto, die nog goed is, snel wordt vervangen. Daarom moeten prikkels die die korte cyclus bevorderen worden weggenomen. Ons huidige systeem van kentekens, waarbij tot op de maand nauwkeurig is te zien hoe “oud" een auto is, is weliswaar leuk om de autoverkopen op peil te houden maar staat haaks op een duurzaam autobezit. Het is te overwegen om over te gaan op een ander stelsel, zoals in de ons omringende landen.
Waterstof
Hier lezen we veel over en bijna alle commentaren komen er op neer dat het geen goed plan is. Leggen jullie ons nu eens uit waarom we daar straks voor moeten gaan kiezen, nu we net zo blij aan het worden zijn dat we met de elektrische auto niet meer afhankelijk zijn van tankstations maar overal kunnen laden.
V2G
(Vehicle to Grid, ofwel de autobatterij gebruiken om het elektriciteitsnet te balanceren)
Wij zijn hier kritisch over want een autobatterij is behoorlijk gecompliceerd en kostbaar.
Daarnaast willen wij op elk moment zelf bepalen wat de laadstatus is van de batterij en zo wegrijden wanneer wij dat willen.
Voordat hier verder mee wordt gegaan willen wij precies weten wat de bedoeling is en ook waarom het niet beter kan worden opgelost met de onlangs geïntroduceerde vaste batterijen.
Over de schrijver:
Hans Noordsij is werkzaam in de juridische dienstverlening en ICT. Sinds twee jaar wordt er volledig elektrisch gereden. Het wagenpark bestaat uit een Nissan Leaf en een Tesla Model S. Hans is bekend van publicaties, blogs (leafrijder.nl) en deelname aan het forum van Teslarijders (TeslaMotorsClub.com)
Verantwoording:
Enkele dagen geleden is een belangrijk klimaatakkoord gesloten. Het is te verwachten dat dit een stimulans zal zijn voor elektrisch rijden. Dat is natuurlijk een goede zaak!
Waar we op moeten letten is dat er niet op basis van de huidige situatie snel allerlei beslissingen worden genomen, die uiteraard de nodige investeringen met zich meebrengen. Daarmee houden zich dan overheden, de wetenschap en talloze commerciële bedrijven bezig maar het risico is aanwezig dat niet de wensen van de automobilist, om wie het uiteindelijk draait, voorop staan.
Het is belangrijk dat op basis hiervan een visie wordt ontwikkeld voor de toekomst. Vandaar deze Autobrief op persoonlijke titel.
Voor reacties. [email protected] Tilburg, 14 december 2015
Last edited: