Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prosumententarief (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de Belgen onder ons: ik heb vandaag een eerste keer prosumententarief moeten betalen bij de rekening voor energie (Lampiris). Op jaarbasis kost me dit ongeveer 750 euro (ex BTW). Maak hier nu even 1.000 euro van (incl. BTW) om het gemakkelijk te maken met een gemiddelde kostprijs voor elektriciteit van 0,18 euro/kWh.

Ik krijg dus een forfait aangerekend omdat ik per jaar 10.000 kWh zou opwekken en op het net zetten (ofwel 10.000 kWh x 0,18 euro/kWh = 1.800 euro aan elektriciteit).

Kort door de bocht: ik heb vorig jaar een investering gedaan om jaarlijks 1.800 euro aan elektriciteit te besparen waarbij nu de netbeheerder met ongeveer de helft gaat lopen.

Is het nu echt zo triestig gesteld of zie ik iets over het hoofd? :confused:
 
  • Like
Reactions: AustinP
Het antwoord is een tesla powerwall en loskoppelen van het netwerk zodat ze geen netvergoeding moeten aanrekenen.

Ik heb voor mezelf in elk geval de conclusie gemaakt dat ik helemaal niet ga investeren in zonnepanelen; in ons apenlandje is een "contract" met de overheid immers niets waard :(
Hopelijk kan ik de tesla nog wel 4 jaar netjes afschrijven aan 120%.
 
Het antwoord is een tesla powerwall en loskoppelen van het netwerk zodat ze geen netvergoeding moeten aanrekenen.
Zonnepanelen wekken het meeste energie op in de zomer om dan te verbruiken in de winter. Een tesla power wall zou hoofdzakelijk dienen om de dagschommelingen tussen piekopbrengst en piekverbruik op te vangen. Je zou dus bijna een powerwall moeten hebben van 10.000 kWh i.pv. 10 kWh om een volledig jaar te overbruggen. ;-)

Een bijkomend probleem is dat het continu vermogen van de power wall veel te laag ligt.
 
Zonnepanelen wekken het meeste energie op in de zomer om dan te verbruiken in de winter. Een tesla power wall zou hoofdzakelijk dienen om de dagschommelingen tussen piekopbrengst en piekverbruik op te vangen. Je zou dus bijna een powerwall moeten hebben van 10.000 kWh i.pv. 10 kWh om een volledig jaar te overbruggen. ;-)

Een bijkomend probleem is dat het continu vermogen van de power wall veel te laag ligt.

je hoeft niet los te koppelen van het net. Je dient wel oa een meter te plaatsen die niet meer achteruit kan draaien. Je kan alles precies vinden op de site van vreg.
in principe plaats je dus best een batterij met een grootte van wat je panelen max. kunnen opwekken per dag. Oa snachts verbruik je dan weer. Kom je niet toe, dan wordt er gewoon van het net genomen
 
Hier onmiddellijk gekozen om een digitale meter te laten installeren door Eandis, zodat er niet meer forfaitair wordt belast op basis van het maximale vermogen van de omvormer (prosumententarief).
Volgende stap: hier een paar Tesla Powerwalls aan toevoegen (op wachtlijst), zodat ik de "indirecte belastingen via het grid" kan minimaliseren...
 
in principe plaats je dus best een batterij met een grootte van wat je panelen max. kunnen opwekken per dag. Oa snachts verbruik je dan weer. Kom je niet toe, dan wordt er gewoon van het net genomen
Ik vermoed dat de meeste bestaande installaties zijn voorzien op een jaarverbruik. Jouw oplossing lijkt me een mooie middenweg voor mensen die een nieuwe installatie willen laten plaatsen maar het gaat sowieso dan om kleine installaties gaan.

Hier onmiddellijk gekozen om een digitale meter te laten installeren door Eandis, zodat er niet meer forfaitair wordt belast op basis van het maximale vermogen van de omvormer (prosumententarief).
Volgende stap: hier een paar Tesla Powerwalls aan toevoegen (op wachtlijst), zodat ik de "indirecte belastingen via het grid" kan minimaliseren...
Ik ga ook zo'n digitale meter laten installeren en de auto tijdens de dag langzaam laten laden (net iets minder dan wat de panelen ongeveer opwekken).
Zo'n power wall lijkt me wel interessant maar heb je al eens berekend hoeveel kWh je gaat moeten verbruiken via je powerwall om goedkoper uit te komen dan de energie tijdelijk op het net te zetten?
 
Kort door de bocht: ik heb vorig jaar een investering gedaan om jaarlijks 1.800 euro aan elektriciteit te besparen waarbij nu de netbeheerder met ongeveer de helft gaat lopen.
Is het nu echt zo triestig gesteld of zie ik iets over het hoofd? :confused:

Omdat je't zo vraagt: ja, het is triestig gesteld!! :wink:

Voor het verbruiken van 1000kWh die je in een centrale opgewekt wordt betaal je ongeveer
- € 110 aan distributienetbeheerder http://www.vreg.be/nl/nettarieven
- € 90 aan de leverancier http://www.lampiris.be/nl/tarieven
- € 8 aan taksen, heffingen, ...
(inclusief 6% btw die binnenkort weer naar 21% gaat?)

Voor het verbruiken van 1000kWh die je zelf opwekt betaal je ongeveer
- € 85 aan prosumententarief (*)
- € 75 voor je zonnepanelen (**)

Met louter het financieel aspect vanuit het standpunt van de verbruiker in beschouwing genomen is dat:
€ 208 versus € 160.
Zo triestig is het toch niet gesteld? :biggrin:

Om enigszins on-topic te blijven: voor € 160 kan je dus 5000 km Tesla rijden (***)


(*) het prosumententarief is niet gebaseerd op de effectief opgewekte hoeveelheid stroom, wel op het vermogen van de omvormer(s)
(**) stel €1500 voor een installatie die jaarlijkse 1000 kWh opbrengt gedurende 20 jaar
(***) gemiddeld verbruik 200Wh/km, aanschaffingskost en andere kosten niet meegerekend


PS: "back of the envelope berekeningen", de auteur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de juistheid, volledigheid of kwaliteit van de informatie :rolleyes:
 
Is er al iemand in België die van het prosumententarief is afgestapt en werkt met een injectiemeter van Eandis? Ik heb dat ding laten installeren maar vind nu geen energie leverancier (zit bij Lampiris) die hiermee kan werken. Dus blijven ze maar het prosumententarief aanrekenen... :cursing:
 
Is er al iemand in België die van het prosumententarief is afgestapt en werkt met een injectiemeter van Eandis? Ik heb dat ding laten installeren maar vind nu geen energie leverancier (zit bij Lampiris) die hiermee kan werken. Dus blijven ze maar het prosumententarief aanrekenen... :cursing:

ik zit ook bij Lampiris en die hebben mij tot nu toe nog geen prosumententarief aangerekend. Ik heb de contracten voor aanschaf van een injectiemeter klaar liggen. Het contract met Lampiris vervalt einde dit jaar, toch maar eens bellen of ze het nog willen verder zetten...
 
Allicht dat Ecopower (aangezien hij in Keerbergen woont) ook de correcte berekening toepast.

- - - Updated - - -

Injectiemeter Eandis in juli laten installeren. Wase Wind is mijn stroomleverancier en geen aanrekening prosumententarief

BTW: was jij vorige week toevallig niet op de viering van 10jaar windmolens in Melsele?
 
Toestel en installatie, inclusief aanpassing van tweevoudige teller naar enkelvoudige teller, was net geen 400 EUR.
En spijtig genoeg het feestje van Wase Wind moeten missen :crying: Niets dan lof voor deze kleine speler en wind-pionier :smile:
 
Toestel en installatie, inclusief aanpassing van tweevoudige teller naar enkelvoudige teller, was net geen 400 EUR.
En spijtig genoeg het feestje van Wase Wind moeten missen :crying: Niets dan lof voor deze kleine speler en wind-pionier :smile:

Dank u voor het compliment, heb nog enkele jaren in de raad van bestuur gezeten :biggrin:
 
Hoeveel koste de installatie van die injectiemeter. Bij Infrax zeggen ze dat dit redelijk duur is en je het er niet uit haalt, zonder effectief een bedrag te vermelden.

Dimitri,
voor de plaatsing van de elektronische meting met afzonderlijke registratie voor afname en injectie rekent INFRAX 499.50 Euro, inclusief BTW aan. Vanaf de installatie zal Infrax voor dit verbruiksadres geen forfaitaire netvergoeding aan de leverancier aanrekenen.
Als je meer dan 30% van de opgewekte stroom ook GELIJKTIJDIG verbruikt, heb je voordeel ten opzichte van het prosumententarief.