Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
De Polestar 2 stond ook op mijn lijstje, maar het feit dat hij nog niet leverbaar was, gaf voor mij een eenvoudige doorslag naar de Model 3.

Wat ik op het filmpje zie is dat men bij Polestar heel veel gekopieerd heeft van de Model 3. Vrijwel alles is aanwezig wat ook op de Model 3 zit. Van glazen dak, leren bekleding (vegan leather ;)), alles instelbaar via een groot computerscherm, tot de 0-100 tijden. Het is in ieder geval zo op het oog nog steeds een mooie concurrent voor de Model 3.

De Polestar 2 mist alleen wel 9 cm in de lengte, ik weet niet waar dit verschil tot uitdrukking gaat komen. De bagage-inhoud is in ieder geval minder, maar ik ben heel benieuwd hoe de ruimte op de achterbank zal zijn in vergelijk met de Model 3. Zoals ze hem nu hebben neergezet concurreert hij ongeveer met de Model 3 LR AWD (al is hij net iets langzamer en met net iets minder bereik), niet met de Model 3 Performance.

Maar zoals gezegd, een nette auto... ben benieuwd of hij net zo gaat verkopen als de Model 3.
 
Ik ben oprecht wel blij met zijn komst en hoop dat er weer een flink aantal nieuwe BEV rijders bij gaan komen.
Zullen er vast weer velen zijn die de stoelen ervan gaan roemen om het comfort. De stof van de rode pantalon zit nu eenmaal erg lekker in de volvo. Ook het uiterlijk maakt een overstap gemakkelijker. Veilige keuze voor velen. De ruimte mag dan niet overhouden maar dat was bij de zeer succesvolle phev v60 ook al niet het USP.
Binnen mijn beroepsgroep zal de auto zeker gretig aftrek gaan vinden.
Straks nog een station erbij en dan kan de labrador ook nog mee;)
 
  • Informative
Reactions: pati07
Volvo gebruikt alleen echt leer op de vlakke stukken waar je echt op zit. Zij en achterkanten zijn al met kunstleder bekleed. De wat forsere mensen plakken al aardig tegen het kunstleder aan..
Ah. Ik wist niet dat de Zweden dat zo doen tegenwoordig. Nou dat is goed voor de marktwaarde van mijn 2009 V70 D5 haha :/
 
De Polestar vind ik vooral interessant omdat het Tesla zal dwingen beter te worden. Maar ik zie wel wat zaken die mij tegenvallen. De Polestar komt 3 jaar later dan de M3, maar kan slechts op 150 kW laden. De range met 470 km ligt dichter bij die van de SR+ dan van de Dual Motor, terwijl de auto prijstechnisch op het niveau van de Dual Motor ligt. Met het pakket om de auto op te leuken is hij al duurder dan de Performance.

En dan vermoed ik ook nog dat je bij de Polestar niet net als bij de Tesla eigenlijk alles standaard hebt, dus dat met opleuken de auto gewoon echt significant duurder wordt.

Leuk dat ze bij Autovisie zo enthousiast zijn, maar ik had toch een beetje mijn bedenkingen.
In de test van carwow scoorde de Model 3 niet echt goed op het vlak van gerealiseerde range/theoretische range (78%), één van de mogelijke redenen: geen warmtepomp in de Model 3. Het is dus perfect mogelijk dat de Polestar 2 bij wat kouder weer dichter bij de range van de Model 3 LR zal zitten dan van de Model 3 SR+. Tenminste indien de Polestar met warmtepomp is uitgerust, en daar zijn wat tegenstrijdige berichten door Polestar over in de wereld gestuurd.

En die Polestar voor 60kEUR, die heeft volgens mij zowat alles standaard. In de uitrusting zitten ook enkele erg leuke dingen die je niet hebt bij de Model 3 (adaptive lights, hatchback koffer, 360° birdview camera, frontview camera,...)

Ik heb het gezien inmiddels. Maar goed, met leer is de auto dus geen 60.000, maar 65.000 euro. Dat is toch weer significant duurder. En dan heb je dus een range die dichter bij de SR+ ligt dan bij de LR. Voor een auto die voor de passagiers ook nog serieus kleiner is.

De Polestar 2 heeft standaard een materiaal dat zij lanceren als alternatief voor kunstleder. De lederen optie bij de Polestar geeft je geventileerd Nappa-leder. Dat vergelijken met het kunstleder van de Model 3, is echt wel grappig.

De Polestar 2 mist alleen wel 9 cm in de lengte, ik weet niet waar dit verschil tot uitdrukking gaat komen. De bagage-inhoud is in ieder geval minder, maar ik ben heel benieuwd hoe de ruimte op de achterbank zal zijn in vergelijk met de Model 3. .

De wielbasis van de Polestar 2 is 14 cm kleiner. Maar wanneer je van beide wagens een foto in profiel vergelijkt, zie je dat het stuur van de Model 3 een stuk verder weg van de vooras geplaatst is.

Ik neem deze week een beslissing. Dat wordt de Model 3, dat is vanwege het Supercharger netwerk. Voor mijn kinderen (180 en 182cm groot), lijkt de Polestar voldoende groot. En de hatchback kofferklep en semi-elektrische trekhaak zijn voor mij zeer belangrijke pluspunten voor de Polestar 2. Maar ik moet geregeld in Frankrijk zijn voor mijn werk, en heb last van een flink Ionity-gat over de route die ik dan moet afleggen.
Dat gat zal waarschijnlijk volgend jaar wel opgevuld zijn, maar dat staat niet zwart/wit op papier. En dat gat wordt dan ook opgevuld met 4 of 6 laadstations. Ik verwacht dat het volgend jaar een drukte van jewelste wordt aan die Ionity palen: tegen midden volgend jaar zullen er meer dan 100 000 elektrische wagens verkocht worden die allemaal willen laden aan die Ionitypalen (VW alleen wil dit jaar > 40 000 ID3 op de markt brengen, Polestar spreekt over 20 000 Polestar 2 dit jaar, neem dan nog de e-208, e-corsa, de kona EV waarvan de productie nu flink zou van opgedreven worden,...). En een aantal van die wagens zullen ook minder snel laden dan de gemiddelde Tesla...
 
In de test van carwow scoorde de Model 3 niet echt goed op het vlak van gerealiseerde range/theoretische range (78%), één van de mogelijke redenen: geen warmtepomp in de Model 3. Het is dus perfect mogelijk dat de Polestar 2 bij wat kouder weer dichter bij de range van de Model 3 LR zal zitten dan van de Model 3 SR+. Tenminste indien de Polestar met warmtepomp is uitgerust, en daar zijn wat tegenstrijdige berichten door Polestar over in de wereld gestuurd.

En die Polestar voor 60kEUR, die heeft volgens mij zowat alles standaard. In de uitrusting zitten ook enkele erg leuke dingen die je niet hebt bij de Model 3 (adaptive lights, hatchback koffer, 360° birdview camera, frontview camera,...)



De Polestar 2 heeft standaard een materiaal dat zij lanceren als alternatief voor kunstleder. De lederen optie bij de Polestar geeft je geventileerd Nappa-leder. Dat vergelijken met het kunstleder van de Model 3, is echt wel grappig.



De wielbasis van de Polestar 2 is 14 cm kleiner. Maar wanneer je van beide wagens een foto in profiel vergelijkt, zie je dat het stuur van de Model 3 een stuk verder weg van de vooras geplaatst is.

Ik neem deze week een beslissing. Dat wordt de Model 3, dat is vanwege het Supercharger netwerk. Voor mijn kinderen (180 en 182cm groot), lijkt de Polestar voldoende groot. En de hatchback kofferklep en semi-elektrische trekhaak zijn voor mij zeer belangrijke pluspunten voor de Polestar 2. Maar ik moet geregeld in Frankrijk zijn voor mijn werk, en heb last van een flink Ionity-gat over de route die ik dan moet afleggen.
Dat gat zal waarschijnlijk volgend jaar wel opgevuld zijn, maar dat staat niet zwart/wit op papier. En dat gat wordt dan ook opgevuld met 4 of 6 laadstations. Ik verwacht dat het volgend jaar een drukte van jewelste wordt aan die Ionity palen: tegen midden volgend jaar zullen er meer dan 100 000 elektrische wagens verkocht worden die allemaal willen laden aan die Ionitypalen (VW alleen wil dit jaar > 40 000 ID3 op de markt brengen, Polestar spreekt over 20 000 Polestar 2 dit jaar, neem dan nog de e-208, e-corsa, de kona EV waarvan de productie nu flink zou van opgedreven worden,...). En een aantal van die wagens zullen ook minder snel laden dan de gemiddelde Tesla...
Ik heb toch sterk de indruk(tendens van al jouw posts) dat jouw voorkeur toch iets meer uitgaat naar de polestar. Denk dat je die auto moet kiezen waar je echt blij van wordt. Ik zou mij minder laten leiden door de huidige achterstand van de andere snellaadstations. Met zoveel nieuwe EV’s zal dit echt ook volgen. En leer/kunstleer/nappa. Ach heb het allemaal gehad en ben nog het meest blij met een fijne stof of alcantara. Dat scheelt een hoop ge-plak in de zomer(ja, ook met echt leer idd). Moet zeggen dat ik de stoelen van de M3 stiekem best wel fijn vind(en ik heb echt wel van alles gehad; behalve volvo, want geen rode broek)
Ik zou echt een keer met die polestar rijden. Krijg je dan die auto niet meer uit jouw hoofd dan moet die het worden;) De tesla is in zoveel dingen anders(dealernetwerk, servicecentra en bereikbaarheid) dat je deze echt wel moet willen hebben..
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Dat echt leer fijner blijft, daar ben ik het mee eens (al is het verschil kleiner dan met het simili-leer van de jaren '70; dat plakte én oogde echt als plastiek). Nu, plastiek (dus een derivaat van olie) blijft vegan-leer nog steeds (ondanks de nieuwe benaming is het nog steeds hetzelfde als "simili"), en of het meer duurzaam is, tja, wie zal het zeggen? Kalveren zijn gerecycleerde afvalproducten van koeien (die nu eenmaal steeds kalfjes moeten maken om steeds melk te geven), en leer is een gerecycleerd afvalproduct van beide. Er wordt geen enkele koe, stier of kalf gefokt voor het leer alleen, want dat zou niet rendabel zijn. Het zou dus best wel kunnen dat zolang de meeste mensen melk willen, en sommigen ook af en toe een goede steak met frietjes, leer looien zin heeft vanuit het oogpunt van duurzaamheid/recyclage.

Als de mensen denken aan "vegan-leer" vermoed ik dat ze denken aan dierenwelzijn (bijv. minder koeien/kalveren vetmesten en slachten). Dat zou natuurlijk kunnen als iedereen zélf vegan werd, maar dan zou de industrie van het leerlooien ook niet meer rendabel zijn, en het probleem zou zich dus vanzelf oplossen :). Minder vlees eten is dus de enige oplossing !!! Tot zolang is leer een restproduct van de vleesindustrie, en de productie daarvan hangt alleen af van onze vleesconsumptie, en niet van de leerlooierij.

(caveat: het kan natuurlijk dat in de leerlooierij zoveel andere chemicaliën moeten gebruikt worden dat het proces minder duurzaam is dan de huiden gewoon ergens dumpen en met ingevoerd petroleum simili-leer maken - weet ik veel. Het enige dat ik weet is dat "vegan-leer = groener" niet echt een uitgemaakte zaak is, zolang we zélf niet allemaal vegan zijn. Ik voorspel dat 90% van alle nieuwe wagens EV's zullen zijn lang voordat 90% van de wereldbevolking vegan wordt :)).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Rickyuu
Ik heb toch sterk de indruk(tendens van al jouw posts) dat jouw voorkeur toch iets meer uitgaat naar de polestar. Denk dat je die auto moet kiezen waar je echt blij van wordt. Ik zou mij minder laten leiden door de huidige achterstand van de andere snellaadstations. Met zoveel nieuwe EV’s zal dit echt ook volgen.

Tsja mijn werkgever betaalt me wel om mobiel te zijn met die wagen. En met de Tesla denk ik minder zorgen te hebben op 't vlak van mobiliteit.
Met de Polestar met twee fietsen op de trekhaak naar 't Zuiden van Frankrijk op vakantie gaan is gewoon niet haalbaar, met de Model 3 wel

En leer/kunstleer/nappa. Ach heb het allemaal gehad en ben nog het meest blij met een fijne stof of alcantara. Dat scheelt een hoop ge-plak in de zomer(ja, ook met echt leer idd). Moet zeggen dat ik de stoelen van de M3 stiekem best wel fijn vind(en ik heb echt wel van alles gehad; behalve volvo, want geen rode broek)
In mijn vorige wagen heb ik een full leather interior genomen. In een speciale kleur. Nu hoeft leder niet echt meer voor me.

Ik zou echt een keer met die polestar rijden. Krijg je dan die auto niet meer uit jouw hoofd dan moet die het worden;) De tesla is in zoveel dingen anders(dealernetwerk, servicecentra en bereikbaarheid) dat je deze echt wel moet willen hebben..
Dat gaat niet, Polestar testen
En dealernetwerk is bij Polestar ook nog niet duidelijk.
En ik zeg niet dat ik de Tesla niet wil, de Polestar 2 zou gewoon praktischer zijn
 
Het is ok, en vanuit duurzaamheidsoogpunt beter dan leer. Maar echt leer is véél fijner, zeker als het warmer wordt.
Bijna al het leer wat in auto’s gebruikt wordt is met een niet vochtdoorlatende coating behandeld en heeft dezelfde eigenschappen als kunstleer. En kunstleer kan tegenwoordig ook slijtvaster worden geproduceerd dan echt leer. Dus noem mij één voordeel voor echt leer. Echt nappaleder wat ademt kom je dus bijna niet tegen in auto’s omdat het beperkt temperatuurbestendig is.
 
Last edited:
En die Polestar voor 60kEUR, die heeft volgens mij zowat alles standaard. In de uitrusting zitten ook enkele erg leuke dingen die je niet hebt bij de Model 3 (adaptive lights, hatchback koffer, 360° birdview camera, frontview camera,...)



De Polestar 2 heeft standaard een materiaal dat zij lanceren als alternatief voor kunstleder. De lederen optie bij de Polestar geeft je geventileerd Nappa-leder. Dat vergelijken met het kunstleder van de Model 3, is echt wel grappig.

Dit is wat ik lees over de Polestar 2:

The car uses a vegan leather interior, standard across the range, as part of its environmental credentials. A sporty material called “weave tech,” 30 percent lighter than leather, saves 8.8 pounds of weight compared to a leather-equipped car.

Weavetech is wat je standaard krijgt. De upgrade is naar vegan leather.

Het verschil tussen leer en vegan leather vind ik nauwelijks merkbaar in de Tesla.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Tsja mijn werkgever betaalt me wel om mobiel te zijn met die wagen. En met de Tesla denk ik minder zorgen te hebben op 't vlak van mobiliteit.
Met de Polestar met twee fietsen op de trekhaak naar 't Zuiden van Frankrijk op vakantie gaan is gewoon niet haalbaar, met de Model 3 wel
Betaalt je werkgever je om met twee fietsen op de trekhaak naar het zuiden van Frankrijk te rijden?
Ik denk dat het met beide auto's haalbaar is. Ik las trouwens voorlopig enkel maar van verzadigde SUC en dan nog alleen in de VS, niet van verzadigde Ionity-laadpunten.
 

Hier nog een filmpje van de Polestar 2. Komt overeen met wat ik verwachtte. Tesla is iets meer fun/sportwagen, Polestar 2 iets meer comfort, afwerking, stilte (stilte komt uit eerder filmpje hierboven). Ik denk dat de verschillen telkens klein zijn. (Uiteraard moet je de Polestar 2 vergelijken met de LR AWD. Voor de M3P is er geen alternatief.)

Maar, meest belangrijke in mijn situatie, een pak kleiner binnenin, zoals ik gelukkig merkte op het autosalon. Iemand van 1m85 kan niet comfortabel op de achterbank (zie filmpje). Was trouwens ook de commentaar die ik regelmatig hoorde op het autosalon.

Voor mijn kinderen (180 en 182cm groot), lijkt de Polestar voldoende groot.

Dat is dus enkel het geval als die niet achterin moeten zitten. Anders zou ik je aanraden om hem zeker eerst te testen.
 
Weave tech = standard = vegan leather = alternatief vooor leatherette
Nappa upgrade is echt leder (volgens reviewers).

Dat zal dan wel, maar als ik op de pagina van Polestar kijk, dan is weavetech gewoon stof en absoluut geen vegan leather (zie gewoon de foto, het beste te zien in de kleur slate). Dus die informatie is hoe dan ook niet correct.

Wat ik heb gequote is vrij gedetailleerde informatie, wat doorgaans een teken is dat degene die de informatie deelt weet waar hij over praat. Niet altijd natuurlijk.
 
Dat zal dan wel, maar als ik op de pagina van Polestar kijk, dan is weavetech gewoon stof en absoluut geen vegan leather (zie gewoon de foto, het beste te zien in de kleur slate). Dus die informatie is hoe dan ook niet correct.
Weavetech is geen gewone stof, is een alternatief voor namaakleder. Ik citeer de marketing blah-blah van Polestar " It’s a water-based (not solvent-based), dirt and moisture resistant, modern PVC material inspired by divers’ wetsuits. It was intentionally designed to be distinct from leather, a redefinition of premium materials that has its own identity and characteristics, as opposed to a leather-like-but-animal-free upholstery. '

Wat ik heb gequote is vrij gedetailleerde informatie, wat doorgaans een teken is dat degene die de informatie deelt weet waar hij over praat. Niet altijd natuurlijk.
Het Nappa leder is echt leder. Ik citeer de enige uitgeschreven review van de Polestar (Topgear)" it’s offered with a Vegan interior, free from animal products… although leather is an option if you really don’t care"
En ik lees elders bij abcnews: : "Polestar, the high performance brand from Volvo, decided to manufacture its all-electric Polestar 2 fastback with WeaveTech, a “high-end, non-animal based, leather-free, vegan friendly material,” according to a spokesperson. The company, however, does offer Nappa leather (made from animals) if a customer wants it"

Ik zal die optie nooit aanvinken, ik vind het een lelijke kleur en ik hoef geen leder. maar het is dus wel echt leder.
 
Weavetech is geen gewone stof, is een alternatief voor namaakleder. Ik citeer de marketing blah-blah van Polestar " It’s a water-based (not solvent-based), dirt and moisture resistant, modern PVC material inspired by divers’ wetsuits. It was intentionally designed to be distinct from leather, a redefinition of premium materials that has its own identity and characteristics, as opposed to a leather-like-but-animal-free upholstery. '


Het Nappa leder is echt leder. Ik citeer de enige uitgeschreven review van de Polestar (Topgear)" it’s offered with a Vegan interior, free from animal products… although leather is an option if you really don’t care"
En ik lees elders bij abcnews: : "Polestar, the high performance brand from Volvo, decided to manufacture its all-electric Polestar 2 fastback with WeaveTech, a “high-end, non-animal based, leather-free, vegan friendly material,” according to a spokesperson. The company, however, does offer Nappa leather (made from animals) if a customer wants it"

Ik zal die optie nooit aanvinken, ik vind het een lelijke kleur en ik hoef geen leder. maar het is dus wel echt leder.

Ok, maar weavetech is gewoon stoffen bekleding en alle marketing bullshit aside: zo oogt het en voelt het.

Het ‘leer’ in de Tesla mag dan wel geen echt leer zijn, ik vind het kwa uitstraling en comfort vergelijkbaar.

Onder de streep vind ik de Polestar vooral minder (groot, range, prestaties) voor meer geld.

En sowieso heb ik nooit wat met Volvo’s gehad. Maar dat is persoonlijk. :)