Ik heb geen “bewijs”, maar wel mijn ervaringen met de “FSD” die absoluut niet te vergelijken is met wat je in de VS krijgt.
De wetgeving in Europa is blijkbaar dusdanig, dat er niet veel functionaliteit over blijft. De EU computer is behoorlijk afgeknepen.
Ik kan met mijn M3P met FSD het volgende:
a. Auto steer - de auto volgt de curves van de weg. De hoek om kan je vergeten, alsmede fatsoenlijk afslagen nemen. De auto remt dusdanig af, dat je een gevaar voor de achterliggers bent.
b. Adaptive Cruise Control - werkt uitstekend. Versnellen en afremmen, afhankelijk van je voorligger. Heeft een gevaarlijk euvel: ghost braking en versnelling (google it).
c. Automatisch parkeren - werkt soms wel, soms niet. 50:50
d. Summon - werkt niet op de openbare weg. Alleen handig als je een smallle carport of een garage hebt op je eigen terrein.
e. Lane change - wekt niet automatisch. Je dient je richting aanwijzer handmatig aan te zetten en je moet het stuur vast houden. Zit een gevaar in: de actie moet binnen een gegeven aantal seconden uitgevoerd worden, anders gaat de auto met een ruk terug naar de oorspronkelijke weghelft. Levens gevaarlijk, want dat verwacht de bestuurder op die weghelft niet.
f. Herkent stoplichten niet, of je nu HW2.5 of 3 hebt. In de VS wel. Je gaat dus dwars door rood, als je die autopilot aan hebt staan.
Aan jou of je die ruim 6k er voor over hebt.
Ik heb het als totaalpakket bij de aanschaf van mijn Tesla genomen en zie het als een bijdrage aan de ontwikkelkosten.
Het is anders eigenlijk veel te duur voor wat je ervoor krijgt.