Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Als er wel dividend uitgekeerd wordt, maar je dat als aandeelhouder liever niet had gewild, dan kun je gewoon aandelen bijkopen voor dat bedrag.

Andersom: als er geen dividend uitgekeerd wordt, maar je wil als aandeelhouder wel jaarlijks wat vruchten, dan kun je enkele aandelen verkopen en het bedrag aan je vrouw geven om ermee te gaan shoppen.

Ineens snap ik waarom aandeelhouders kiezen voor oppotten...
Ik deed wat research en moet mezelf corrigeren. Blijkbaar volgde ik altijd de verkeerde bedrijven, die altijd slechts peanuts uitkeerden.
 
Honda heeft blijknaar een serieus probleem met Phantom Braking. Volgens dit artikel op Arstechnica is de NHTSA daarom bezig met een onderzoek.

Fragment van: Feds expand investigation into Honda’s automatic emergency braking system

We first learned of the problem in 2022, when NHTSA opened a preliminary investigation into the matter, based on 278 complaints. Now, NHTSA's Office of Defects Investigation has received 1,294 complaints from drivers of Honda CR-Vs (model years 2017–2022) and Honda Accords (model years 2018–2022), all claiming that their Hondas' automatic emergency braking system slammed on the brakes with no apparent obstruction in the way.

Interessant natuurlijk. Dus ik keek even in hoeverre de Nederlandse autopers dit oppakte. Het artikel is al bijna een maand oud en meestal duurt het hooguit een week voordat het nieuws overgewaaid en vertaald is.

Autoblog: niks
Autoreview: niks
Autovisie: niks
Autoweek: niks
Topgear NL: niks

Dat is toch raar? Als er bij een preproductieserie van een model van Tesla er bij 3000 exemplaren een sierplaatje loslaat, dan zijn ze er als de kippen bij, maar bij 3 miljoen Honda's en een serieus onderzoek dan hoor je ze niet.

Zou het dan toch...
 
Afgelopen 4 dagen in het buitenland een VW ID5 pro confort gehuurd.
Rijden is op zich wel fijn, maar op veel manieren voelt het toch ook als een teleportatie naar de oertijd.
en is absoluut niet meer premium qua afwerking dan model Y.
huidig model kan je kopen vanaf ±48k € en heeft een batterij van 77kWh (gereden model 58 kWh) en valt in de categorie van een Model Y RWD (maar op geen manier te vergelijken)

pro
eens je aan het rijden bent is het lekker zoeven over de weg, rijdt iets zachter dan mijn Y.
apple car play (al was het maar omdat het ingebouwde systeem traag, user un-friendly en oubollig is)

con
standaard instelling is om zoveel mogelijk een ICE te spiegelen en niet de voordelen die elektrisch rijden aan te bieden. als je regeneratief wilt kunnen rijden moest je steeds 2x schakelen voor vertrek. er was wel een auto HOLD functie, maar de auto STOP functie hebben we niet gevonden.
Knopjes, knopjes, knopjes, overal knopjes voor zaken die werken en zaken die niet werken (opties)
hendeltje om de deur te openen, so 1990.
interface is traag en nog steeds oubollig
menu en icoontjes zijn nog steeds dezelfde als in mijn Passat van 4 jaar geleden, elke functie heeft zijn eigen icoontje en draagt niet echt bij tot een geïntegreerde ervaring (aan/uit knop CC, lane assist, tacc).
Veranderen van instellingen vraagt wel wat tijd.
Op gegeven moment zat de laadkabel vast in de wagen, geen hendeltje gevonden om deze manueel te ontgrendelen. Beetje klooien met instellingen en na 10 minuten toch gelukt.
lichtstrip in dashboard om route aan te geven is leuk, werkt enkel met ingebouwde navigatie. Die is echter niet zo makkelijk te bedienen en de visuals zien er niet uit, dus op die manier een beetje nutteloos.
afwerking in 'piano black', nogal quitcherig en oogt steeds vuil
meegeleverde granny charger slechts @10A
USS staan zeer ruim afgesteld. Bij het inparkeren of achteruit op oprit rijden meermaals nog 15cm over en al vollop continue aan het piepen. klinkt ook als een ping pong omdat het geluid vanuit de betreffende hoeken komt.
Het effectieve scherm is aanzienlijk kleiner dan de module waar het is ingebouwd, hierdoor lijkt het ook eerder goedkoop.
Snelladen max 150kW
geen frunk, sub-trunk heeft de grote van een brievenbus waar je net de laadkabel in kwijt kan.

en mogelijks nog wel wat zaken, maar dit was mijn ervaring voor 4 dagen.
Zou hem zelf niet kopen. maar als het zou moeten van den 'baas', alles beter dan een ICE
 
Ik vermoed dat een aantal CON's te wijten zijn aan het feit dat het een auto is die je niet kent. Maar de kritiek op het bedieningssysteem komt dikwijls terug.
Bovenstaande is de reden dat VW het systeem volledig vernieuwd heeft. Ik reed onlangs de ID.7 proef. Dat systeem kon me toch wel overtuigen en als ik jouw review lees, is het in niets te vergelijken met dat van de ID.4 die jij reed.
De ID.7 is trouwens opvallend zuinig en met de komst van de tourer zou het wel eens een succes kunnen zijn. De andere versie is een hatchback met een ruime en goed toegankelijke koffer. De HUD was van superieure kwaliteit.
En voor wie catalogusprijzen gaat vergelijken: de offerte die ik kreeg voorzag in een flinke korting. Maar de full option die ik liet configureren blijft ook na die korting wel duurder dan een MY RWD die je dan zou moeten voorzien van enhanced autopilot om de dingen vergelijkbaar te houden.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Afgelopen 4 dagen in het buitenland een VW ID5 pro confort gehuurd.
Rijden is op zich wel fijn, maar op veel manieren voelt het toch ook als een teleportatie naar de oertijd.
en is absoluut niet meer premium qua afwerking dan model Y.
huidig model kan je kopen vanaf ±48k € en heeft een batterij van 77kWh (gereden model 58 kWh) en valt in de categorie van een Model Y RWD (maar op geen manier te vergelijken)

pro
eens je aan het rijden bent is het lekker zoeven over de weg, rijdt iets zachter dan mijn Y.
apple car play (al was het maar omdat het ingebouwde systeem traag, user un-friendly en oubollig is)

con
standaard instelling is om zoveel mogelijk een ICE te spiegelen en niet de voordelen die elektrisch rijden aan te bieden. als je regeneratief wilt kunnen rijden moest je steeds 2x schakelen voor vertrek. er was wel een auto HOLD functie, maar de auto STOP functie hebben we niet gevonden.
Knopjes, knopjes, knopjes, overal knopjes voor zaken die werken en zaken die niet werken (opties)
hendeltje om de deur te openen, so 1990.
interface is traag en nog steeds oubollig
menu en icoontjes zijn nog steeds dezelfde als in mijn Passat van 4 jaar geleden, elke functie heeft zijn eigen icoontje en draagt niet echt bij tot een geïntegreerde ervaring (aan/uit knop CC, lane assist, tacc).
Veranderen van instellingen vraagt wel wat tijd.
Op gegeven moment zat de laadkabel vast in de wagen, geen hendeltje gevonden om deze manueel te ontgrendelen. Beetje klooien met instellingen en na 10 minuten toch gelukt.
lichtstrip in dashboard om route aan te geven is leuk, werkt enkel met ingebouwde navigatie. Die is echter niet zo makkelijk te bedienen en de visuals zien er niet uit, dus op die manier een beetje nutteloos.
afwerking in 'piano black', nogal quitcherig en oogt steeds vuil
meegeleverde granny charger slechts @10A
USS staan zeer ruim afgesteld. Bij het inparkeren of achteruit op oprit rijden meermaals nog 15cm over en al vollop continue aan het piepen. klinkt ook als een ping pong omdat het geluid vanuit de betreffende hoeken komt.
Het effectieve scherm is aanzienlijk kleiner dan de module waar het is ingebouwd, hierdoor lijkt het ook eerder goedkoop.
Snelladen max 150kW
geen frunk, sub-trunk heeft de grote van een brievenbus waar je net de laadkabel in kwijt kan.

en mogelijks nog wel wat zaken, maar dit was mijn ervaring voor 4 dagen.
Zou hem zelf niet kopen. maar als het zou moeten van den 'baas', alles beter dan een ICE

Beetje hetzelfde gevoel dat ik had met de ID5…
leuke auto, maar als je Tesla gewend bent is het toch net niet….


Weliswaar geen ID3, maar wel een Volkswagen en ik wilde eigenlijk geen nieuw draadje openen.........

Afgelopen week heb ik een aantal dagen een ID5 kunnen rijden. Al vrij snel kom je erachter dat Tesla het op veel punten toch wel beter voor elkaar heeft, ondanks de klachten die van diverse Tesla rijders komen.

One-pedal-drive / regeneratief remmen:
Het on-pedal-drive rijden is bij de ID5 een stuk minder doorontwikkeld. Het regeneratief remmen van de auto is zeer beperkt en je moet vrijwel altijd de rem gebruiken omdat de remvertraging met regeneratief remmen te beperkt is.
Ook als de auto bijna stil staat moet je de rem intrappen omdat de auto anders door blijft rollen. In het menu kun je auto-hold aan zetten om dit te voorkomen, maar als auto-hold aan staat stopt de auto vrij abrupt zodat je zit te "schudden" in de auto.
Het hele effect van on-pedal drive is ver te zoeken bij de ID5. Na een paar dagen is wel duidelijk dat Tesla dit veel beter onder controle heeft.

Dosering lage snelheid:
Het doseren van de snelheid bij lage snelheden is veel lastiger dan bij de Tesla. De laagste snelheid is hoger dan bij de Tesla waardoor je bij het parkeren altijd de rem moet gebruiken. Als je daarbij bedenkt dat de auto, afhankelijk van de instelling, door blijft rijden of abrupt stopt als auto-hold aan staat, is dat niet lekker rijden.

Adaptive cruisecontroll:
Tijdens het rijden op adaptive cruisecontroll heb ik twee keer gehad dat ik een file naderde en de auto spontaan begon te piepen met de melding dat ik zelf moest gaan remmen en dat terwijl de snelheid niet eens zo hoog was. Als ik zelf niet had ingegrepen was de auto denk ik iets korter geworden.
Bij adaptive cruisecontrol mag je verwachten dat de auto zelf op tijd stopt.
De kortste volgafstand is groter dan de kortste volgafstand van de Tesla. De volgafstand is wel stabieler, de volgafstand wil bij deTesla nog wel eens wat fluctueren.

Ergonomie:
Ergonomie is op en aantal punten ver te zoeken. Op het stuur zitten 16 (ja zestien!!) knoppen. Als je het stuur vast hebt kun je niet eens bij alle knoppen zonder je hand van positie te wisselen (en ik heb geen kleine handen). De knop voor het uitzetten van de cruisecontrol zit zover weg op het stuur dat je er vanuit de rust positie niet bij kunt. Je moet je hand dus naar de knop bewegen om die te kunnen bedienen.
De stoelen zijn erg hard en dat voelt niet prettig na een half uurtje rijden.
De middenarmsteun is heel smal waardoor deze geen goede ondersteuning bied. Bij een auto van deze prijs mag je wel wat meer comfort verwachten.

Display:
Het display ziet er mooi uit, dat valt niet te ontkennen, maar wat een gedrocht die menu interface. Geen logische indeling van het menu. Functies zitten met enige regelmaat op een andere positie. Wil je instellingen aanpassen, dan zit de knop de een keer rechts boven en en de andere keer zit de knop weer links in het midden.... totaal geen logica kunnen ontdekken en constant moeten zoeken waar de functies zitten. In het geheel niet intuïtief.

De ID5 heeft twee display's, het grote display op het middenconsole en een wat kleiner display achter het stuur.
Tijdens het rijden kom je erachter dat de positie van het grote display op het middenconsole niet eens zo slecht is. Velen klagen dat je het zicht op de weg mist als je naar het grote display kijkt, maar in de praktijk blijkt dat je je bij het kijken naar het display achter je stuur eigenlijk nog minder zicht hebt op de weg.

Interieur ruimte:
De buiten afmetingen van de ID5 zijn min of meer hetzelfde als die van de M3. Door de hoge zit heb je echter zowel voor als achter in de auto veel meer ruimte. Met name de beenruimte achterin is veel groter door de hoge zit. Bij de M3 heb je "last" van de relatief hoge vloer waardoor je in de M3 achter effectief minder comfortabel zit. Dit is het gevolg van de lage instap van de M3 t.o.v. de hoge ID5.

Bagage ruimte:
Als je de achterklep van de ID5 open doet, denk je in eerste instantie dat de ruimte daar veel groter is, maar niets is wat het lijkt. De bagage ruimte van de M3 is dieper en heeft ook nog eens veel ruimte onder de laadvloer. Ook de ID5 heeft opbergruimte onder de vloer, maar daar kun je net je laadkabel in kwijt.
Ik had de bagage ruimte van mijn M3 volgepakt voor een ritje naar de stort om afval weg te brengen. Omdat onderweg bleek dat ik 0% SoC had ben ik teruggereden naar huis en heb alles over gepakt in de ID5. Conclusie, de bagage ruimte van de M3 wijkt niet veel af van die van de ID5. Voordeel van de ID5 is wel dat de bagageruimte wat hoger is en een losse hoekplank heeft waardoor deze uiteindelijk toch wat beter flexibeler is.

Laadpoort:
De laspoort moet je handmatig openen en sluiten. Na de eerste keer laden was ik dus vergeten om deze te sluiten. Je went dus snel aan het gemak van de laadpoort van de Tesla.
De laadpoort zit rechts achter. Na diverse keren te hebben geladen ben ik er wel achter dat de positie links achter toch echt wel een stuk prettiger is. Ik parkeer altijd achteruit en dan hoef je net om de auto heen te lope om de laadkabel in te pluggen. Die enkele keer dat je lang de weg parkeert neem ik dan maar voor lief.

Navigatie:
Wat ik wel handig vond is dat op het navigatie scherm alle laadpunten worden weergegeven met de beschikbare laadsnelheid en of het laadpunt beschikbaar is.
Wat ik dan wel weer vreemd vod is dat je tijdens het navigeren niet kunt zien wat de SoC bij aankomst is (althans, ik heb het niet kunnen vinden).

Frunk:
De ID5 heeft een bijzonder grote frunk. Het is alleen jammer dat deze is volledig is volgebouwd waardoor je er dus niets aan hebt, een gemiste kans.
Geen idee waarom ze deze ruimte zo vol hebben gebouwd. Waarschijnlijk omdat ze bedacht hebben dat de auto regelmatig voor onderhoud naar de garage moet en dat is alles lekker toegankelijk voor de monteurs.
View attachment 914940


Conclusie:
Hoewel de ID5 als EV op de markt is gezet, is wel duidelijk dat de ontwikkelaars vanuit de ICE gedachte hebben ontwikkeld.
Is de ID5 een slechte auto..... nee zeker niet en zeker niet als je het bekijkt vanuit de oorspronkelijke ICE gedachte. Vanuit de ICE gedachte is het zeker een vooruitgang.

Heb je eenmaal in een Tesla gereden, dan weet je dat het nog heel veel beter kan en dat Volkswagen nog flink wat stappen moet maken op het gebied van rijcomfort, ergonomie en bedieningsgemak van het scherm.
 
Zo heb ik uitgebreid proefgereden met de BMW iX1 20e tijdens de zoektocht naar een opvolger voor m'n Model 3 LR. Vanwege de basisprijs met de 20, en niet de 30. Bij die 20 mis ik dan 4WD en veel, heel veel acceleratie vermogen. Hij voelde futloos aan. Maar 10.000eur extra was toch echt te gortig. Zoals een goede Duitse 'premium' auto betaamt moest ik natuurlijk een hele waslijst kruisjes bij de optielijst zetten om comfort dat ik gewend ben, terug te krijgen. Keyless Entry? Hup, Premium Pack a 1750eur. 18 of 19 inch velgen? Minimaal 2000eur (plus hogere lease lasten) Beter geluid? Vooruit, gecombineerd met elektr. bestuurdersstoel) 1750eur. Vegan leather? 875eur. Panoramadak? 1600eur. Idem 2e elektrische stoel, verwarmd stuur, verwarmde stoelen. Etc Etc. Uiteindelijk 10k duurder (en 150eur per maand tov de LR RWD Y). Een vergelijking met de 30 zou nogmaals 10k in het nadeel van de BMW uitvallen... En dan heb ik het nog niet eens over het zoekplaatje dat OS System 9 heet, de slechtere range, performance, et cetera.
Wèl beter dan de standaard Autopilot van Tesla vond ik de assistent van BMW. Soepeler remmen en optrekken in files, het automatische sturem dat aan blijft staan als je een rijbaanwissel uitvoert. (en ook daar moet je overigens een optie voor aankruisen).
Ik ben allang een fan van BMW, maar Tesla heeft dat verpest....