Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De politie in Bargersville (USA) was in 2019 een voorloper, door Tesla's aan te schaffen voor patrouille werk. Het bespaart $80.000 per jaar aan brandstofkosten, en voor dat geld hebben ze twee nieuwe agenten kunnen aannemen.
Hier op X een video van 2 minuten uit het nieuws waaruit een en al tevredenheid blijkt:
SawyerMerritt: Bargersville’s fleet of 13 Tesla police cars saves taxpayers money

1716579200666.png

Citaat: "It's more about saving Green then going Green" - Green= (kleur) dollarbiljet ;)

Aan het eind nog de uitsmijter:
"We hebben dit jaar net onze eerste auto ingeruild en we kregen voor een Tesla uit 2019 nog 17.500 dollar, vergeleken met de 5.000 dollar die we krijgen voor onze politieauto's op benzine."
 
Bij felle regen of mist krijg ik de melding van AP dat ie de snelheid aanpast door beperkte zichtbaarheid.

Zijn we nu aan het klagen dat AP zich niet aanpast? Of wel?

Radar kan doorheen mist kijken, maar "ziet" enkel kleurloze blobs.

De handicap is dat onze weginfrastructuur niet is gebouwd om leesbaar te zijn voor radar en lidar, maar voor frequenties in het voor ons zichtbare lichtspectrum.

Een voorbeeld van wat radar ziet ipv een camera: alles wat een snelheid heeft van dezelfde snelheid als de radar moet je eruit filteren, want ook het wegdek heeft een relatief snelheidsverschil dat identiek is aan de snelheid van de radar. Je kan dus enkel objecten detecteren die een relatief andere snelheid hebben, of even snel zijn als de radar.

5C72F549-D1AD-4909-892C-56606A703E77.jpeg


Een hoge resolutie radar, als je het wegdek er niet uit filtert:
06FAC083-A043-4A9C-A402-1B9712A9D547.jpeg


Hier zie je eigenlijk al dat je eigenlijk niks ziet als je enkel op radar moet navigeren. De tekst geeft aan dat de radar wel een voetganger zou zien, maar ik denk dat dat wishful thinking is, want nergens in de plot komt die voetganger tevoorschijn.

En hier het verschil tussen low resolution lidar en hoge resolutie radar. In lidar kan je vaag nog het silhouet van een persoon of auto herkennen, maar zelfs hoge radar resolutie ziet enkel een "blob".

9448ECC0-4194-4A62-AA5C-F9E0DBBAED96_1_105_c.jpeg


En dat verklaart ook heel wat van die phantom brakes: de camera ziet geen probleem, de radar detecteert een object. Je moet met sensor fusion dan bepalen wie van de 2 sensoren je gaat geloven, en daarop op reageren.
 
Als de mist zo dik is dat een mens niet kan rijden, dan kan FSD vision ook niet rijden. ook niet met radar.
DIt is echt die 1% dat de auto zegt: Wacht even tot de mist weg is voor uw veiligheid.
Ok, ik kan natuurlijk met logica en onderbouwing komen, maar ik denk dat je daar niet vatbaar voor bent. Dus het ga je goed! Jij gaat in de blokkeer-lijst.

Voor wie het wel wil weten.

Deze pagina geeft duidelijk een beeld hoe het in de pleziervaart gaat: Veilig varen met mist
Op de vaarwegen waar het BPR of het RPR geldt en op de Westerschelde en het Kanaal van Gent-Terneuzen, is varen met slecht zicht alleen toegestaan als het vaartuig een goedgekeurde radar heeft. De schipper moet een radarpatent hebben of over een diploma dat hier gelijk aan is.

Het punt waarop ik reageerde was vooral op de variant van "AI moet het alleen nog even leren". Deze oude prent gebruik ik vaak om uit te leggen dat "high level designs" die niet op de specifieke problemen ingaan, neerkomen op wensdenken.

1716796459627.png

En nog even herinneren waarom de vorige radar niet voldeed, dat was omdat de verticale resolutie onvoldoende was en dus een brug verkeerd kon inschatten. Compensatie voor de lage verticale resolutie maakte de radar eigenlijk onbruikbaar. Zie voor een uitgebreide discussie deze blog. Tesla's Relationship With Radar
(Skip de laatste paragrafen, want het is een advertorial)
In previous generations of radar, like the ones Tesla would have considered in 2016, it was common to have angular resolutions in the range of 5° to 10° in the horizontal direction (azimuth). For comparison, the human eye has an angular resolution in the range of 0.005° to 0.01°. These radars also had no resolving ability in the vertical direction (elevation), which made them a 3D device – distance, azimuth & velocity – with rather blurry results. Combined with camera data, it was sufficient to identify that the car ahead was a certain distance away with an accompanying closing speed. But situations like vehicles stopped underneath bridges or in tunnel entrances were very difficult for radars to interpret correctly.

En met die laatste opmerking komen we weer terug op het onderwerp: Tesla in de pers.
 
  • Like
Reactions: horta
Ok, ik kan natuurlijk met logica en onderbouwing komen, maar ik denk dat je daar niet vatbaar voor bent. Dus het ga je goed! Jij gaat in de blokkeer-lijst.

Voor wie het wel wil weten.

Deze pagina geeft duidelijk een beeld hoe het in de pleziervaart gaat: Veilig varen met mist

Op welke manier is wat in de pleziervaart gebeurt relevant voor het wegverkeer en FSD? Snelheden liggen lager dan wat ik op mijn stadsfiets trap.

Jouw link begint nota bene met de waarschuwing om vooral níet het water op te gaan met slecht zicht (minder dan 1000m) en er zijn nog een hele rits andere eisen als je dan toch persé het water op wil met radar, zoals de verplichting om een tweede man aan boord te hebben.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and RobsEV
Op welke manier is wat in de pleziervaart gebeurt relevant voor het wegverkeer en FSD? Snelheden liggen lager dan wat ik op mijn stadsfiets trap.

Jouw link begint nota bene met de waarschuwing om vooral níet het water op te gaan met slecht zicht (minder dan 1000m) en er zijn nog een hele rits andere eisen als je dan toch persé het water op wil met radar, zoals de verplichting om een tweede man aan boord te hebben.

Ik ben ooit met hem in discussie gegaan en laten zien dat iets wat niet relevant is dus kant nog wal raakt voor de discussie.
Dan krijg je direct zo'n reactie dat je niet voor reden vatbaar bent en ga je op de blokkeer lijst. Kennelijk iemand die alleen in zijn eigen bubbeltje wil kletsen.

Volgens mij staat ik nog steeds op zijn lijst.
 
Ja ik wou al zeggen... Ik zie nooit speedboten in volle mist enkel op radar vertrouwen. En vliegtuigen vliegen wel IFR, maar dan heb je hopen radiobakens, ongelofelijk veel luchtruimte en verkeersleiding die het verkeer ontwart. Enkel op radar, zonder ondersteuning van vliegleiding, radiobakens en sectoren ga je nooit kunnen/mogen vliegen. En zelfs met radar loopt het fout, als de verkeersleiding een fout maakt.
 
Ik ben ooit met hem in discussie gegaan en laten zien dat iets wat niet relevant is dus kant nog wal raakt voor de discussie.
Dan krijg je direct zo'n reactie dat je niet voor reden vatbaar bent en ga je op de blokkeer lijst. Kennelijk iemand die alleen in zijn eigen bubbeltje wil kletsen.

Volgens mij staat ik nog steeds op zijn lijst.
Kunnen we een club samen beginnen 🤣