mfmvdsande
Member
Hier een ex-S en momenteel X-rijder die de afgelopen tijd 4 weken met een model Y (performance) heeft gereden als leenauto (en eerder ook de 3 als leenauto gehad).
Mijn beoordeling van de verschillen (ik lees dat hier veel mensen hun eigen modellen 'verdedigen'):
- De algemene bouwkwaliteit S/X is echt wel solider dan 3/Y: door de jaren is de bouwkwaliteit fors verbeterd op alle modellen en dat was ook niet Tesla's sterkste punt. Maar bij bijvoorbeeld het sluiten van de portieren hoor je bij de S/X een minder 'blikkerig' geluid dan bij de 3/Y. De Duitse merken hebben dat helemaal goed voor elkaar en daar hoor je bij het dichtgooien van een deur de kwaliteit van de auto. Blijft ruimte voor alle modellen om daarin te groeien richting de Duitse kwaliteit
- Vering: ik merk toch wel degelijk verschil: de luchtvering voelt comfortabeler dan de normale vering, maar meteen een tegenopmerking: Door de 'stuggere' vering in de Y had ik wel het gevoel dat de auto sneller reageerde op input: meer het kart gevoel (kan voor sommige misschien als zenuwachtig ervaren worden). Verschil in de verschillende standen van de luchtvering kan ik ook niet voelen zoals anderen ook al opmerkten. Wel is het handmatig kunnen verhogen van de vering heel fijn bij drempels. De X staat al hoger dus geeft minder problemen, maar met mijn eerdere S heb ik wel eens goed drempels geschaafd die later met hogere veringstand wel prima te nemen waren.
- Het hebben van 1 scherm went echt. Na een week was ik er me al niet meer bewust van. Maar terug in mijn eigen auto is het wel weer een aangename toevoeging waarmee ook meer ruimte overblijft op het grote scherm voor o.a. je navigatie. In de Y was het scherm snel 'vol' met allerlei informatie. Ook hebben de refresh modellen S en X met het horizontale hoofdscherm ook een veel groter scherm wat prettig kijkt en naar de bestuurder gedraaid kan worden. Dat is ook echt even wennen in een 3 en Y waarbij ik toch neigde om naar het midden van de auto te gaan hangen om rechter voor het scherm te komen.
- Stoelen zijn van een ander comfort level. Mijn eigen stoel sluit veel beter aan en voelt zachter dan de stoel in de Y. Daarnaast zijn alle stoelen te verwarmen en koelen. Maar dat komt dacht ik ook al naar de 3 en Y die nu enkel verwarmen.
- Ruimte: als je de X en Y vergelijkt heeft de X wel duidelijk meer ruimte en zit je ook ruimtelijker.
- Hoge instap is in de X en Y vergelijkbaar en is vooral een verschil met de 3 en S waar ik me altijd in moest laten glijden.
- Prijs: S en X zijn echt (te) duur en zeker niet het prijsverschil met de 3 en Y waard in mijn optiek. Maar je krijgt wel degelijk een andere beleving.
- De performance modellen van 3 en Y zijn in geen enkele manier vergelijkbaar met de plaid versies. Plaid is echt een ander niveau.
- Falcon Wing Deuren op de X zijn wel echt uniek: mensen blijven kijken als je ze opent en de instap is daarmee ook ideaal (kinderen vastzetten, instappen van ouderen etc).
Ik wil dus niet zeggen dat een S/X beter zijn dan de 3/Y want het prijsverschil is (te) groot, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Mijn beoordeling van de verschillen (ik lees dat hier veel mensen hun eigen modellen 'verdedigen'):
- De algemene bouwkwaliteit S/X is echt wel solider dan 3/Y: door de jaren is de bouwkwaliteit fors verbeterd op alle modellen en dat was ook niet Tesla's sterkste punt. Maar bij bijvoorbeeld het sluiten van de portieren hoor je bij de S/X een minder 'blikkerig' geluid dan bij de 3/Y. De Duitse merken hebben dat helemaal goed voor elkaar en daar hoor je bij het dichtgooien van een deur de kwaliteit van de auto. Blijft ruimte voor alle modellen om daarin te groeien richting de Duitse kwaliteit
- Vering: ik merk toch wel degelijk verschil: de luchtvering voelt comfortabeler dan de normale vering, maar meteen een tegenopmerking: Door de 'stuggere' vering in de Y had ik wel het gevoel dat de auto sneller reageerde op input: meer het kart gevoel (kan voor sommige misschien als zenuwachtig ervaren worden). Verschil in de verschillende standen van de luchtvering kan ik ook niet voelen zoals anderen ook al opmerkten. Wel is het handmatig kunnen verhogen van de vering heel fijn bij drempels. De X staat al hoger dus geeft minder problemen, maar met mijn eerdere S heb ik wel eens goed drempels geschaafd die later met hogere veringstand wel prima te nemen waren.
- Het hebben van 1 scherm went echt. Na een week was ik er me al niet meer bewust van. Maar terug in mijn eigen auto is het wel weer een aangename toevoeging waarmee ook meer ruimte overblijft op het grote scherm voor o.a. je navigatie. In de Y was het scherm snel 'vol' met allerlei informatie. Ook hebben de refresh modellen S en X met het horizontale hoofdscherm ook een veel groter scherm wat prettig kijkt en naar de bestuurder gedraaid kan worden. Dat is ook echt even wennen in een 3 en Y waarbij ik toch neigde om naar het midden van de auto te gaan hangen om rechter voor het scherm te komen.
- Stoelen zijn van een ander comfort level. Mijn eigen stoel sluit veel beter aan en voelt zachter dan de stoel in de Y. Daarnaast zijn alle stoelen te verwarmen en koelen. Maar dat komt dacht ik ook al naar de 3 en Y die nu enkel verwarmen.
- Ruimte: als je de X en Y vergelijkt heeft de X wel duidelijk meer ruimte en zit je ook ruimtelijker.
- Hoge instap is in de X en Y vergelijkbaar en is vooral een verschil met de 3 en S waar ik me altijd in moest laten glijden.
- Prijs: S en X zijn echt (te) duur en zeker niet het prijsverschil met de 3 en Y waard in mijn optiek. Maar je krijgt wel degelijk een andere beleving.
- De performance modellen van 3 en Y zijn in geen enkele manier vergelijkbaar met de plaid versies. Plaid is echt een ander niveau.
- Falcon Wing Deuren op de X zijn wel echt uniek: mensen blijven kijken als je ze opent en de instap is daarmee ook ideaal (kinderen vastzetten, instappen van ouderen etc).
Ik wil dus niet zeggen dat een S/X beter zijn dan de 3/Y want het prijsverschil is (te) groot, maar er zijn wel degelijk verschillen.