Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y door de ogen van een S rijder

This site may earn commission on affiliate links.
Hier een ex-S en momenteel X-rijder die de afgelopen tijd 4 weken met een model Y (performance) heeft gereden als leenauto (en eerder ook de 3 als leenauto gehad).

Mijn beoordeling van de verschillen (ik lees dat hier veel mensen hun eigen modellen 'verdedigen'):

- De algemene bouwkwaliteit S/X is echt wel solider dan 3/Y: door de jaren is de bouwkwaliteit fors verbeterd op alle modellen en dat was ook niet Tesla's sterkste punt. Maar bij bijvoorbeeld het sluiten van de portieren hoor je bij de S/X een minder 'blikkerig' geluid dan bij de 3/Y. De Duitse merken hebben dat helemaal goed voor elkaar en daar hoor je bij het dichtgooien van een deur de kwaliteit van de auto. Blijft ruimte voor alle modellen om daarin te groeien richting de Duitse kwaliteit ;)
- Vering: ik merk toch wel degelijk verschil: de luchtvering voelt comfortabeler dan de normale vering, maar meteen een tegenopmerking: Door de 'stuggere' vering in de Y had ik wel het gevoel dat de auto sneller reageerde op input: meer het kart gevoel (kan voor sommige misschien als zenuwachtig ervaren worden). Verschil in de verschillende standen van de luchtvering kan ik ook niet voelen zoals anderen ook al opmerkten. Wel is het handmatig kunnen verhogen van de vering heel fijn bij drempels. De X staat al hoger dus geeft minder problemen, maar met mijn eerdere S heb ik wel eens goed drempels geschaafd die later met hogere veringstand wel prima te nemen waren.
- Het hebben van 1 scherm went echt. Na een week was ik er me al niet meer bewust van. Maar terug in mijn eigen auto is het wel weer een aangename toevoeging waarmee ook meer ruimte overblijft op het grote scherm voor o.a. je navigatie. In de Y was het scherm snel 'vol' met allerlei informatie. Ook hebben de refresh modellen S en X met het horizontale hoofdscherm ook een veel groter scherm wat prettig kijkt en naar de bestuurder gedraaid kan worden. Dat is ook echt even wennen in een 3 en Y waarbij ik toch neigde om naar het midden van de auto te gaan hangen om rechter voor het scherm te komen.
- Stoelen zijn van een ander comfort level. Mijn eigen stoel sluit veel beter aan en voelt zachter dan de stoel in de Y. Daarnaast zijn alle stoelen te verwarmen en koelen. Maar dat komt dacht ik ook al naar de 3 en Y die nu enkel verwarmen.
- Ruimte: als je de X en Y vergelijkt heeft de X wel duidelijk meer ruimte en zit je ook ruimtelijker.
- Hoge instap is in de X en Y vergelijkbaar en is vooral een verschil met de 3 en S waar ik me altijd in moest laten glijden.
- Prijs: S en X zijn echt (te) duur en zeker niet het prijsverschil met de 3 en Y waard in mijn optiek. Maar je krijgt wel degelijk een andere beleving.
- De performance modellen van 3 en Y zijn in geen enkele manier vergelijkbaar met de plaid versies. Plaid is echt een ander niveau.
- Falcon Wing Deuren op de X zijn wel echt uniek: mensen blijven kijken als je ze opent en de instap is daarmee ook ideaal (kinderen vastzetten, instappen van ouderen etc).

Ik wil dus niet zeggen dat een S/X beter zijn dan de 3/Y want het prijsverschil is (te) groot, maar er zijn wel degelijk verschillen.
 
Maar heb je ook al in de Model 3 Highland gereden? Ik ging dus de vergelijking maken met de Highland en de nieuwe Model S. Ik vond serieus de afwerking en de mate van kwaliteit echt veel beter in de Highland 3 dan in de huidige S. Ook is de vering in de Highland beduidend beter dan in mijn oude 2019 model 3.

Maar wat je zegt, de X/S zijn in mijn ogen echt te duur voor wat je krijgt. Ik vind een prijs van pak 'm beet 70.000 euro beter passen bij een S dan 90.000 euro.

Veel reviewers op YouTube noemen de Highland 3 een 'kleinere Model S' en daar ben ik het helemaal mee eens.
 
Alhoewel ik maar weinig km's er mee heb gemaakt (leenauto, werkafspraken) vind het toch leuk om mijn korte ervaring als MS rijder (dec 2017, FSD) te delen.

Allereerst: wat een waar voor je geld! Voor de prijs van een MS krijg je twee MY! Geen wonder dat deze auto zo populair is, begrijp het helemaal.

Positieve verschillen:
- het kunnen gebruiken van je telefoon als sleutel:
- veel beter visualisaties:
- nog minder minder knoppen/stalks;
- ingebouwde wireless charging voor twee telefoons;
- lijkt strakker te rijden op FSD;
- hoge instap;
- scherm horizontaal, beter voor films.

Wennen
- andere bediening

Negatieve verschillen
- deur portieren;
- geen dashboard, tenzij goede after market oplossing is dit misschien dealbreaker;
- te klein scherm.
Na een jaar model S te hebben gereden (lang geleden), 5 jaar lang een X. Toen 2 x een proefrit in een Model 3. Ik ben 2 keer zeer teleurgesteld uitgestapt. Onvergelijkbaar met een X. Na 3 jaar iets anders te hebben gereden, weer een proefrit, nu in een Y. Ik vond het nog steeds niks en heb nu weer een "pre owned" Model X gekocht. Ben er echt heel blij mee en ik wil echt nooit een 3 of een Y. Appels en peren. Just my 2 cents.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Met de Y heel blij, maar de S blijft toch altijd in mijn achter hoofd zitten. Vandaar dat ik toch soms stiekem kijk om een weer een rode S met schuifdak erbij te nemen. Een auto voor in het weekend ;)
Een schuifdak is ondertussen geen optie meer. Tenzij je tweedehands gaat.
Ik had er 1 in mijn MS maar bijna nooit gebruikt. Vanaf 80/u is het geluid niet te harden, vooral omdat je met gesloten dak wel bijna geruisloos rijdt.
Alleen bij het cruisen in de bergen was het super. Aan minder dan 50 km/u met enkel het geluid van de natuur.
 
Maar bij bijvoorbeeld het sluiten van de portieren hoor je bij de S/X een minder 'blikkerig' geluid dan bij de 3/Y. De Duitse merken hebben dat helemaal goed voor elkaar en daar hoor je bij het dichtgooien van een deur de kwaliteit van de auto. Blijft ruimte voor alle modellen om daarin te groeien richting de Duitse kwaliteit ;)
Het geluid van het sluiten van een portier zegt iets over de kwaliteitsbeleving en niet over de eigenlijke kwaliteit. Heb eens een documentaire gezien waar ze bij BMW gingen kijken en lieten zien hoe ingenieurs met dempende materialen werken aan de akoestiek van het sluiten van een portier. Als je hier genoeg tijd in steekt dan klinkt het op een manier die een berijder als een hogere kwaliteit ervaart.
 
Het geluid van het sluiten van een portier zegt iets over de kwaliteitsbeleving en niet over de eigenlijke kwaliteit. Heb eens een documentaire gezien waar ze bij BMW gingen kijken en lieten zien hoe ingenieurs met dempende materialen werken aan de akoestiek van het sluiten van een portier. Als je hier genoeg tijd in steekt dan klinkt het op een manier die een berijder als een hogere kwaliteit ervaart.
Ooit gehoord van een geluidingenieur dat zij voor een eindwerk de deur van een fiat 500 had laten klinken als die van een BMW 5 serie.