Ik kom er eigenlijk niet goed uit.
Ik heb een Y RWD gekocht, donderdag kan ik hem halen.
Factuur voor de zekerheid op de eenmanszaak laten zetten en betaald vanaf de zakelijke rekening, dus ik kan nog even alle kanten op met wel of niet zakelijk activeren. Kan er nog een privéopname van maken.
Ik rij ca 15000 km per jaar, ik heb het tot nog toe niet bijgehouden, maar ik schat de helft zakelijk.
Als ik de auto zakelijk koop heb ik op de korte termijn het voordeel dat ik nu de btw terugkrijg, maar over vijf jaar scheelt het bijna niets, na 5 x 2,7% privécorrectie.
Ik laad grotendeels op de zaak, dus ik verwacht nauwelijks onderweg te laden en misschien enkele honderden euro's onderweg te laden.
De bijtelling zal hiermee mogelijk hoger zijn dan de werkelijke kosten, of ongeveer gelijk. Dus die wordt óf gemaximaliseerd, of ik heb daar een miniem voordeel van.
Bij mogelijke verkoop na vijf jaar is er een kans op boekwinst waarover ik moet afrekenen.
Grote onkosten aan de auto verwacht ik de eerste vijf jaar ook niet.
Als ik hem privé koop lijkt het qua kosten min of meer gelijk te zijn, dan zou ik eventueel zakelijke km's kunnen gaan bijhouden al weet ik niet of ik daar zin in heb, en zo nog een klein beetje voordeel kunnen hebben. Maar volgens mij scheelt het allemaal bijna niks meer.
Zie ik iets over het hoofd?
Hoe doen jullie het? En dan specifiek mensen met een eenmanszaak, want dat is toch weer anders dan in een BV.
Ik heb een Y RWD gekocht, donderdag kan ik hem halen.
Factuur voor de zekerheid op de eenmanszaak laten zetten en betaald vanaf de zakelijke rekening, dus ik kan nog even alle kanten op met wel of niet zakelijk activeren. Kan er nog een privéopname van maken.
Ik rij ca 15000 km per jaar, ik heb het tot nog toe niet bijgehouden, maar ik schat de helft zakelijk.
Als ik de auto zakelijk koop heb ik op de korte termijn het voordeel dat ik nu de btw terugkrijg, maar over vijf jaar scheelt het bijna niets, na 5 x 2,7% privécorrectie.
Ik laad grotendeels op de zaak, dus ik verwacht nauwelijks onderweg te laden en misschien enkele honderden euro's onderweg te laden.
De bijtelling zal hiermee mogelijk hoger zijn dan de werkelijke kosten, of ongeveer gelijk. Dus die wordt óf gemaximaliseerd, of ik heb daar een miniem voordeel van.
Bij mogelijke verkoop na vijf jaar is er een kans op boekwinst waarover ik moet afrekenen.
Grote onkosten aan de auto verwacht ik de eerste vijf jaar ook niet.
Als ik hem privé koop lijkt het qua kosten min of meer gelijk te zijn, dan zou ik eventueel zakelijke km's kunnen gaan bijhouden al weet ik niet of ik daar zin in heb, en zo nog een klein beetje voordeel kunnen hebben. Maar volgens mij scheelt het allemaal bijna niks meer.
Zie ik iets over het hoofd?
Hoe doen jullie het? En dan specifiek mensen met een eenmanszaak, want dat is toch weer anders dan in een BV.