Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintersport, sneeuw, laden, dakdragers, sneeuwkettingen etc.

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand toevallig ook een gouden tip voor de sneeuwkettingen? De standaard 19" van Tesla lijkt een vrij lastig formaat en kan online nauwelijks kettingen hiervoor vinden. Ook de servo sport is er niet in de maat van 245/45/19.
Ik zag deze week een tip langskomen dat Tesla tegenwoordig zelf sneeuwkettingen verkoopt dus ik had daar ook direct maar achteraan gebeld. Tesla vraagt 380 euro incl. BTW voor een setje sneeuwkettingen en dat vind ik eerlijk gezegd toch wel aan de prijzige kant..

De Thule CL-10 / CS-10 lijkt me een prima sneeuwketting, zelfspannend en redelijke prijs, maar schijnt niet geschikt te zijn voor Tesla vanwege het gewicht? Iemand praktijkervaringen?

In het geval je dit niet opgemerkt zou hebben, in de handleiding staat het volgende:

"Tesla heeft de Security Chain Company (SCC)
Model Z-563 sneeuwkettingen getest en
goedgekeurd voor gebruik op de
achterwielen. Deze kettingen mogen alleen
gebruikt worden in combinatie met banden in
de maat 245/45R19. Gebruik geen
sneeuwkettingen op 21" banden."

Je kan deze misschien ook gewoon ergens anders voor een lagere prijs bestellen?
 
In het geval je dit niet opgemerkt zou hebben, in de handleiding staat het volgende:
Gebruik geen
sneeuwkettingen op 21" banden."

Heeft denk ik met de beperkte ruimte in de wielkast te maken als je 21" hebt. Ik heb kettingen gezien voor beperkte ruimte in de wielkast... Je moet toch in sommige landen verplicht sneeuwkettingen bij je hebben?

Misschien domme vraag, maar bij alleen achterwielaandrijving, is het dan toch verstandig om de voorwielen te voorzien van sneeuwkettingen mocht je ze nodig hebben ivm beter kunnen sturen? Of vraag ik nou idd iets doms?
 
Heeft iemand toevallig ook een gouden tip voor de sneeuwkettingen? De standaard 19" van Tesla lijkt een vrij lastig formaat en kan online nauwelijks kettingen hiervoor vinden. Ook de servo sport is er niet in de maat van 245/45/19.
Ik zag deze week een tip langskomen dat Tesla tegenwoordig zelf sneeuwkettingen verkoopt dus ik had daar ook direct maar achteraan gebeld. Tesla vraagt 380 euro incl. BTW voor een setje sneeuwkettingen en dat vind ik eerlijk gezegd toch wel aan de prijzige kant..

De Thule CL-10 / CS-10 lijkt me een prima sneeuwketting, zelfspannend en redelijke prijs, maar schijnt niet geschikt te zijn voor Tesla vanwege het gewicht? Iemand praktijkervaringen?

ik heb zelf veel afgezocht e vond op een engelse website Car Roof Boxes | Bike Racks | Roof Bars - The Roof Box Company dat ze ook de thule cl10 aanraden, ook voor de model s. Deze is ook geschikt en wordt gemonteerd op auto's zoals de bmw gt5. Deze auto weegt 1900 kg en kan een volgewicht van 2500 kg hebben. Natuurlijk nog iets lichter dan een model s maartoch. De links zijn 10 mm dus zeker sterk genoeg.
Ik vind 350 euro ook veel te veel dus heb de cl10 gekocht. Welicht dat de kettingen op een gegeven moment eerder kapot zullen gaan wanneer je grote afstanden op snelweg ermee moet rijden maar dat komt toch zelden voor. Maar zelfs dat geloof ik niet gezien de kwaliteit van thule in het algemeen en deze kettngen in hetbijzonder. Ik heb ze er al omheen gelegdom uit te proberen en deze zien er stevig uit. Uiteraard wanneer ik ze echt uitgeprobeerd heb zal ik het laten weten.

heb overiens de CL. genomen want deze zijn met de "ijsbrekers".

Ik heb deze voor 139 op amazon.de besteld.

- - - Updated - - -

In het geval je dit niet opgemerkt zou hebben, in de handleiding staat het volgende:

"Tesla heeft de Security Chain Company (SCC)
Model Z-563 sneeuwkettingen getest en
goedgekeurd voor gebruik op de
achterwielen. Deze kettingen mogen alleen
gebruikt worden in combinatie met banden in
de maat 245/45R19. Gebruik geen
sneeuwkettingen op 21" banden."

Je kan deze misschien ook gewoon ergens anders voor een lagere prijs bestellen?

De kettngen die tesla in de SC's levert in ieder geval in amsterdam is de TRAK SPORT TYPE 217 .
Dus niet de Z van SCC. Deze is zeer goedkoop maar i k vind het er niet erg stevig uitzien.
op de amerikaanse amazon als je daar op sneeuwkettingen zoekt, vragen ze ook om te checken of dit bij jouw auto en model past. Ook daar komt de cl 10 als geschikte ketting naar voren.
 
Ik heb me net de Whispbars en ...

IMG_20150117_142106.jpg


de WB300 skidrager (wegens tijdgebrek hier slecht 1 gemonteerd :)) ...
IMG_20150117_144150.jpg

aangeschaft.
Ik stel deze graag ter beschikking van de andere forumleden
 
Ik ga deze week de whispbars erop laten staan en kijken of het invloed heeft. Op het eerste zicht heeft het weinig invloed op verbruik en ook het extra lawaai (windgeruis) valt reuze mee.
Volgende week ga ik er ook de skidragers er bij plaatsen en dan verwacht ik wel een grotere invloed op het verbruik. Ik hou jullie op de hoogte
 
Skidrager volledig gemonteerd en skies geplaatst.
Het extra verbruik van de Whispbars valt heel goed mee, ik had deze week een klein beetje meer verbruik, maar het was ook een stuk kouder en de verwarming moest meer aan.

IMG_20150123_154615.jpg


Ik zal het verbruik met de skies ook een kleine week in het oog houden, dan kan ik beter mijn reis naar Oostenrijk plannen :)

Sneeuwkettingen ga ik huren bij Banden Lambrechts
 
Ook graag de week vantevoren met sneeuwkettingen erop rondrijden ;)

Ik zal ze een week op voorhand al in de auto leggen, misschien heeft dat ook invloed op het verbruik :)

Verbruik met de dragers en de skies valt al met al nog mee. Dit weekend goed doorgereden en dat gaf een verbruik iets boven 250 W/km tegenover een gemiddelde van ongeveer 235 W/km de laatste 4.000 km. Uiteraard speelt de koude ook wel mee. Ik heb de rit ook gemaakt met de Energy Prediction en daarmee kan je wel heel goed het verloop zien en zie je ook dat door een beetje te vertragen je de bestemming iets gemakkelijker kan bereiken. In het begin wijk je af van de voorspelling (meer verbruik) en door te vertragen ga je terug naar de voorspelling toe. Leuke feature die (volgens mij) ook heel goed werkt.
 
Ik heb evt. Maggi The One 105 kettingen te leen, eenvoudige sneeuwkettingen met klassieke (lees: enigzins bewerkelijke) sluiting, 9mm schakels, voor 19" (245/45). Nog ongebruikt.

edit: Waarschijnlijk is Haarlem wat ver rijden voor je. ;-) Aanbod staat in elk geval.

hmm, 400 km heen en terug...
Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik een 'lokale' oplossing zal moeten zoeken :biggrin:
 
Ik heb een ongebruikt setje, is geschikt voor 245/45/19 Maggi Trak Sport.
Liggen nog in mijn tesla die momenteel voor lakherstelling in Aalst is ze hebben mij belooft dat hij woensdag terug is. Dus als je ze nodig hebt ze zijn beschikbaar geef maar een seintje.
Antwerpen, Zoersel
 
Ik heb een ongebruikt setje, is geschikt voor 245/45/19 Maggi Trak Sport.
Liggen nog in mijn tesla die momenteel voor lakherstelling in Aalst is ze hebben mij belooft dat hij woensdag terug is. Dus als je ze nodig hebt ze zijn beschikbaar geef maar een seintje.
Antwerpen, Zoersel

bedankt Sloef, heb ondertussen zaak geregeld met Eddyf0032.
Geweldig dit forum; de eerste keer dat ik hieraan 'meedoe', maar ik lees het 'liever' dan de dagelijkse krant, om nog maar te zwijgen van de behulpzaamheid van de leden !