Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft versie 7.0 al?

This site may earn commission on affiliate links.
Toont aan dat je meldingen van de auto (neem het stuur vast) beter niet negeert...

Toont aan dat je de handleiding moet lezen.
Volgens mij zeggen ze duidelijk dat het bedoeld is voor de snelweg en niet voor tweerichtingsverkeer zonder barriers ertussen.

Ik vraag me echt heel serieus af of dit allemaal een goed idee is. Het hoeft maar in 0,01 % gevallen fout te gaan....
En mensen zijn nog slechtere lezers dan dat ze slechte bestuurders zijn....RTFM, wat is dat ?

Edit: ik ging er voor de update eigenlijk van uit dat het system op basis van GPS zou weten of je op een snelweg zou zitten, en dat je alleen dan de mogelijkheid kreeg om auto-steer aan te zetten. Kennelijk niet.

Oja, en ik hoop dat je de auto-steer/lane-keeping opties in een Valet mode kunt uitzetten...
 
Last edited:
Waren de 7-gelukkigen ook Beta? Zou verklaren waarom de uitrol is gedaan terwijl officiële communicatie Europa volgende week is

Dat is denk ik een vraag waar we geen antwoord op gaan krijgen...hahaha..Iets met een NDA - maar let's see.:biggrin:
Ik hoop dat het anders zal blijken te zijn (en dat het sneller gaat), maar had zelf ook bedacht dat dat waarschijnlijk de reden is waarom sommigen voor de officiële uitrol in Europe zijn geüpdate.
 
Inhoud nda snap ik, deelname ook?

Ik weet het niet, maar wacht geduldig met je mee....:smile:
Ondanks de hints die zo links en rechts gegeven worden over deelname aan het programma, wordt het (op 1 uitzondering na volgens mij) niet echt expliciet bevestigd out in the open. Maar goed, ik ben ook wel benieuwd of er een relaties is tussen beta testers en een sneller dan aangekondigde Europese roll out van v7.0.
 
Even voor de goede orde. De auto veroorzaakt geen ongeval. De bestuurder doet dat.
Ik zal er even een draadje schrijven over autopilots in vliegtuigen.

Besides the point, dat de bestuurder verantwoordelijk is is wel duidelijk.
Maar autobestuurders zijn geen vliegtuigpiloten. Over het algemeen tonen autobestuurders minder verantwoordelijkheid, dat laat dat filmpje wel zien.
Een rijbewijs is geen vergelijk met een vliegbrevet. Er wordt tijdens rijlessen niet geleerd hoe om te gaan met de mogelijkheden en beperkingen van een autopilot.
En de kans iemand midden op straat te raken is groter dan iemand mid-air.

Hoewel de qua techniek en de verdeling van verantwoordelijkheden wellicht vergelijkbaar zijn gaat het toch om heel andere omstandigheden.
 
Hier snij je inderdaad een belangrijk punt aan. Er wordt een auto verkocht met een "autopilot" systeem er in.
Jan en alleman gaat er in rijden zonder training en zonder te weten hoe het systeem werkt (en de beperkingen niet kent)
Dat is gewoon vragen om brokken.
 
Wie heeft er ooit tijdens zijn rijles met ACC geoefend...? Er is nog niks gebeurd of we hebben ons oordeel al klaar. Nog niet zo heel lang geleden was er ook zo'n vooroordeel over elektrische auto's.... levensgevaarlijk, die kunnen in de fik vliegen. Kom op zeg...
 
Als ik ook even op het separate draadje van Herbie in haak, zijn er dus meerdere onafhankelijke systemen in een vliegtuig die elkaar controleren om een autopilot in de lucht veilig te laten functioneren. Dergelijke autopilot technieken worden ook aan boord van schepen toegepast, en worden nu dus ook geïntroduceerd in de auto. Maar deze systemen zijn dus lang niet zo geavanceerd als in de lucht. Deze keuze zal uit kostenoverweging zijn want als we een soortgelijk systeem, zoals in het vliegtuig, in een auto zouden willen hebben, werd het gewoonweg onbetaalbaar. Dus nemen we de risico's maar enigszins voor lief om de autopilot toch ook in de auto te kunnen krijgen. Wij als consument willen het maar al te graag!

Nu moeten we er alleen nog mee leren omgaan want wat vinden wij nu (acceptabel) veilig met zijn allen en wat niet? Er moet inderdaad een juiste bewustwording komen dat het toch inderdaad de verantwoordelijkheid van de bestuurder is om zijn vehikel, met zijn inzittenden, veilig van A naar B te rijden. Het is "hij" die er dan ook zelf voor moet zorgen dat hij kan ingrijpen op het moment dat het mis dreigt te gaan. Je kunt proberen alles in regeltjes en procedures vast te leggen maar dan stopt de innovatie en dan duurt het heeeeel lang voordat we functies zoals de autopilot in de auto mogen gaan aantreffen.

We moeten, denk ik, zelf leren omgaan met dergelijke technieken om ze op een veilige, lees acceptabele, manier te gebruiken voor ons eigen gemak. Maar laten we ook eerlijk zijn, zonder functies zoals autopilot is het autorijden al "onveilig" genoeg want er zijn nog voldoende bestuurders die bijvoorbeeld zitten te telefoneren onder het rijden, te appen, ik heb ze al scherend gezien, of ze doen andere zaken die niets met autorijden van doen hebben. We verleggen met de autopilot eigenlijk alleen zelf de grens van wat wij "zelf" toelaatbaar vinden, even los van wat de regelgeving wel en niet toelaat.

Een voorbeeld, toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had, ben ik een keer bij iemand achterop gereden bij een file die ontstond. Dat was voor mij het leermoment dat ik in het vervolg wel degelijk een acceptabele afstand ben gaan nemen in zo'n situatie om zoiets niet meer te laten voorkomen. Ons hele leven leren we, en dat zal hier ook het geval zijn. Maar ongelukken zullen er altijd zijn, omdat wij als mensen nu eenmaal kunnen en ook zullen falen, net zoals de techniek. Heb niet de illusie dat alle ongelukken voorkomen kunnen worden.

Ik heb dan ook een groot respect voor de luchtvaart omdat men daar toch heel goed in staat is om het zo "veilig" te houden. Maar ik denk niet dat je de twee verschillende modaliteiten zo met elkaar moet gaan vergelijken want dan draai je deze innovatie toch aardig de nek om.
 
Last edited:
Even lekkere zwart/wit stelling: De autopilot is (bij goede belijning) veiliger dan een gewone bestuurder.

Met de huidige software houd ie perfect een veilige afstand, de baan vast, ziet de maximum snelheid beter dan de gemiddelde automobilist en wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan.
Denk dus dat als iedereen autopilot in de auto heeft er een stuk minder ongelukken zijn.

Zo hap maar...
 
Innovatie kan er niet zijn zonder risico, door autopilot nu vrij te geven wordt het wegennet in kaart gebracht door de Tesla's zodat toekomstige systemen daar weer gebruik van kunnen maken en er uiteindelijk een systeem zal komen dat betaalbaar (door schaalgrootte) en bijna feilloos zal zijn
 
Even lekkere zwart/wit stelling: De autopilot is (bij goede belijning) veiliger dan een gewone bestuurder.

Met de huidige software houd ie perfect een veilige afstand, de baan vast, ziet de maximum snelheid beter dan de gemiddelde automobilist en wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan.
Denk dus dat als iedereen autopilot in de auto heeft er een stuk minder ongelukken zijn.

Zo hap maar...

Als ik de filmpjes bekijk die er nu in anderhalve dag van zijn verschenen zie ik nog niet dat het er veiliger op wordt; het systeem heeft problemen met invoeg- en uitvoegstroken, ik zie mensen diverse keren als een gek moeten ingrijpen... Op de US forums staan al wat posts met als titel "Autopilot tried to kill me".
En dan zijn er nog de gekken die het al hebben gepresteerd op rustig op de achterbank te gaan zitten tijdens het rijden.

"wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan"....als de sensoren geen auto binnen 4 of 5 meter afstand van je ziet inderdaad, maar als er een gek met hoge snelheid van grotere afstand aan komt racen ?