Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Beste allen,

20 december was het dan zover. De zwarte P85 stond klaar in Tilburg om opgehaald te worden nadat deze op 13 juni was besteld en geconfirmeerd. Een hele lange wachttijd, maar wat een auto! Iedere auto voelt nu toch wel een beetje als een T-Ford. Echt een revolutie op autogebied zoals ik dit al in een eerder topic had vermeld. Ik dwaal af....
Bij het komen aanrijden viel meteen op hoeveel Model S'en er wel niet stonden. Je verwacht veel, maar in het echt is het toch wel erg indrukwekkend. En toen was ik nog niet eens binnen geweest in de assemblagehal...

IMG_5094.jpg

IMG_5095.jpg

IMG_5096.jpg

Afijn, om stipt 12 uur werden we ontvangen met een kop koffie echter na enkele minuten werd mij verteld "wil je hem zien?" "Hij staat daar links achter het raam als eerste auto". Met een snelle, maar ingetogen pas, naar het raam toe om te kijken hoe de P85 erbij stond. Wat een auto, en ik was zeker niet de enige die met een smile naar huis zou gaan vandaag....

IMG_5098.jpg

Toen de rondleiding door de hal van Tesla. Zoals in een andere comment van iemand op het forum, stond er een platform met de dual drive aandrijving zo goed als bij binnenkomst. Het kale platform blijft leuk om te zien. Volgens de "afleveraar" ging het hier om een 85D versie. Vervolgens zie je hoe de auto's uit de containers worden geladen en naar binnen worden gerold op een dummy platform. Dit wil zeggen, geen accu en alleen een simpel onderstel zonder remmen en wielen eronder om de auto te kunnen rollen. Er gingen er vier in per container. Door de auto's op een brug van zo'n 30 graden te zetten, werd de gehele ruimte van de container benut om zoveel mogelijk auto's erin kwijt te kunnen. Ik was hiervan niet op de hoogte en vond dit wel indrukwekkend om te zien hoe de mannen van Tesla de auto's uit de krappe containers wisten te krijgen zonder aandrijving. Helaas waren foto's in de hal verboden... Echter zullen de meeste van jullie dit zelf een keer ervaren bij aflevering :)
Vervolgens zie je een immense hoeveelheid auto's klaarstaan om te worden voorzien van het accupakket en de gehele aandrijflijn. De hoeveelheid auto's dat binnen staat is misschien nog wel indrukwekkender als de hoeveelheid die buiten staat. En dan de stilte... bewegende auto's zonder uitlaatgassen in een gesloten hal...
Dan de ruimte met de opslag van de aandrijflijnen en de opgestapelde accu's. Na wat uitleg over de onderdelen zag ik al in de verte verschillende Model S'en op de brug staan die klaar werden gestoomd voor de klanten in Europa. Toen ik aan kwam lopen was er net eentje klaar die naar Engeland zou gaan (en dus rechts gestuurd). Maar deze ging eerst door naar de volgende halte, de poetsstraat. Autowassen/detailen is een hobby van mij, maar ik denk niet dat ik onder deze werkdruk de Tesla's zou willen poetsen. Een leuk detail was, dat de heren een Modesta polo aanhadden. Op 23 januari zal onze P85 ook worden voorzien van een Modesta coating door Serge.
De laatste stap was een rijtje auto's die naar het buitenland zouden vertrekken. Deze hadden allen een A4'tje bij de kentekenplaat met de plaats van bestemming; veelal Londen en Parijs, maar ook Oost-Europa. Onze afleveraar vertelde dat er een paar weken geleden een man uit Moskou was langsgekomen om met een luxe trailer z'n laatste "snoepje" op te halen. De andere twee auto's waren een Lamborghini Aventador en ik meen een Ferrari 458.
En toen was het moment daar. De zwarte Model S P85 stond klaar met z'n DRL's aan en de twee sleutels op het dashboard en twee sjaals om de hoofdsteunen. Verder was er, om de problemen die eerder waren voorgekomen, nog wat verrassingen in de frunk. Top gedaan en een leuke toevoeging!

IMG_5100.jpg

IMG_5104.jpg

IMG_5105.jpg

Toen kwam er echter een kleine bijkomstigheid bij het sluiten van de frunk. De kap voelde erg ruw aan en zat onder de spuitnevel en vond dat de kap niet mooi aansloot op de bumper en de zijschermen. Even verder voelen zat het spuitnevel ook op de zijschermen voor waar ik ook wat lichte krasje tegen kwam. Ik liep meteen naar een donkerbruine 85 die klaar stond om afgeleverd te worden die gewoon glad was, verder waren de naden ook netter op elkaar afgesteld. Op alle andere delen van de auto was er niets te merken en was de auto gewoon "glad". Ik maakte hier een opmerking over, en het was inderdaad niet normaal dat dit erop zat. Één van de poetsers werd er meteen bijgehaald. Dit klopte niet en na de uitleg zou er even naar gekeken worden.
Ik stapte in de Tesla en wat werd ik verliefd op de prachtige stoelen, het alcantara op het dashboard en last but not least, de zwarte hemel die het helemaal afmaakt met de rest van de alcantara delen. Verder natuurlijk de carbon inleg dat weer samenkomt met de carbon spoiler en de rode stiksels die terugkomen in de rode remklauwen. Ja, zo was hij perfect!

IMG_5101.jpg

IMG_5102.jpg

IMG_5103.jpg

IMG_5111.jpg

Na alles perfect te hebben uitgelegd en ingesteld werden de poetsers er na een uur weer bijgehaald om toch even te kijken naar de kappen. Terug in de koffielounge werd er na een kwartier toch duidelijk dat er opnieuw gepolijst zou moeten worden en dit nog zeker anderhalf uur zou duren. Meteen erachteraan werd voorgesteld of we op kosten van Tesla aan de overkant iets wilden gaan lunchen om de tijd te doden. Dit was helemaal perfect geregeld, het restaurant was meteen op de hoogte van onze komst en na een broodje en een drankje werden we gebeld dat de Tesla dan toch echt klaar was. Hij stond buiten te schijnen in de buitenlucht. Wat een plaatje...

IMG_5108.jpg

Dan de rit naar huis, ik kon het niet laten om op de kaarsrechte weg voor het Teslagebouw maar meteen te kijken hoe het ook alweer voelde tijdens de testrit. Wat een kracht!!! De rit naar huis leek dan ook veel korter dan de heenweg :) Wel merkte ik de eerste kleine kwaaltjes op die andere mensen ook noemde na aflevering. Tocht bij het linker voorraampje van de portier, ruitensproeiers die wel erg laag waren afgesteld en een trilling door de hele koets bij snelheden van rond de 50 km/h.
Dit baarde mij toch een beetje zorgen en zou dan ook maandag contact opnemen met de garage in Amsterdam Zuid-Oost.
Na thuiskomst moest ik snel door naar een etentje waardoor ik de ICU lader met 11kw niet kon proberen. Even omkleden en ik moest de deur weer uit. 's Avonds bij thuiskomst wilde ik de auto inpluggen echter was de ICU lader niet thuis, de lader reageerde niet op de pas en geen van de lampjes werkte. Met nog 70 km range en geen spannende dingen op zondag maar afwachten tot de volgende dag. De volgende ochtend met The New Motion gesproken die helaas weinig kon doen en na een harde reset en software updates nog steeds het apparaat niet aan de praat kreeg. Er moest toch echt een monteur langskomen en dat ging weer via de importeur van de ICU laders. Na veel telefoontjes werd de lader afgelopen woensdag gerepareerd en werkt deze weer naar behoren. In de tussentijd de auto opgeladen met het gewone snoer via het stopcontact die gelukkig net lang genoeg was tot de stekker in de garage.

IMG_5114.jpg

Vervolgens op maandag met de afleveraar mailcontact gehad over de eerste ervaringen en de kleine kwaaltjes. Ik kon meteen terecht bij Amsterdam Zuid-Oost en kreeg zonder verdere vragen een vervangende P85+ mee die 35.000 km ervaring erop had zitten. Ik merkte eigenlijk geen dusdanige verschillen met de P85. Sterker nog, ik had het gevoel dat de P85 wat steviger aanvoelde kwa auto. Dit komt waarschijnlijk door de verschillende updates die de Model S heeft ondergaan en het feit dat het om een hagelnieuwe auto ging.
Al met al werden de kwaaltjes verholpen en moest de linker voorband worden vervangen omdat deze ei-vormig zou zijn geweest. De trilling was weg en ik kreeg er een vliegend tapijt voor terug, volgeladen en wel! Top service van Tesla Amsterdam en o wat fijn dat je tot 22:00 terecht kunt!

Een lang verhaal voor jullie, voor de niet lezers zijn er natuurlijk de plaatjes. Voor mij is het een plezier om deze leuke ervaring op "papier" te zetten en anderen te kunnen laten meegenieten van mijn ervaring tot nu toe. Verder natuurlijk ook de puntjes waar je op moet letten bij aflevering, maar vooral ook genieten van deze revolutie op wielen...

Een hartelijke groet en een fijne jaarwisseling voor jullie allemaal!

Ezra
 
Last edited:
Beste allen,
Een lang verhaal voor jullie, voor de niet lezers zijn er natuurlijk de plaatjes. Voor mij is het een plezier om deze leuke ervaring op "papier" te zetten en anderen te kunnen meegenieten van mijn ervaring tot nu toe. Verder natuurlijk ook de puntjes waar je op moet letten bij aflevering, maar vooral ook genieten van deze revolutie op wielen...

Een hartelijke groet en een fijne jaarwisseling voor jullie allemaal!

Ezra
Leuk om te lezen, geniet van de auto en hou 'm heel! :-D
 
Ik zou de auto afgeleverd krijgen op 5 januari. Vandaag werd ik gebeld door mijn DS of ik hem a.s. Zaterdag al wil....
ach, waarom niet!
ik mocht zelfs kiezen, Tilburg, Amsterdam of thuis!
Tot nu toe gaat alles top.

Besteld op 11-11-2014. Dus 42 dagen van bestelling tot aflevering. (Nee, het was geen voorraad auto)
Ben ik de snelste?
 
Last edited:
Beste allen,

20 december was het dan zover. De zwarte P85 stond klaar in Tilburg om opgehaald te worden nadat deze op 13 juni was besteld en geconfirmeerd. Een hele lange wachttijd, maar wat een auto! Iedere auto voelt nu toch wel een beetje als een T-Ford. Echt een revolutie op autogebied zoals ik dit al in een eerder topic had vermeld. Ik dwaal af....
Bij het komen aanrijden viel meteen op hoeveel Model S'en er wel niet stonden. Je verwacht veel, maar in het echt is het toch wel erg indrukwekkend. En toen was ik nog niet eens binnen geweest in de assemblagehal...

Een hartelijke groet en een fijne jaarwisseling voor jullie allemaal!

Ezra

Nice Ezra - mooi verhaal en tof dat ze je zo snel geholpen hebben met de kleine kwaaltjes...
Wij kregen geen sjaals en extratjes in de frunk... is dat iets enkel voor de P85 versies ?

- - - Updated - - -

Jaja, het is zover, het chassisnummer (5YJSA7H21FFP70495) is verschenen op de Tesla Website :biggrin:

Waar een volwassen man al niet blij voor kan zijn :biggrin:

:biggrin: Toen mijn auto in productie ging liep ik enkele dagen rond met een grijns zoals :biggrin:

- - - Updated - - -

Ik zou de auto afgeleverd krijgen op 5 januari. Vandaag werd ik gebeld door mijn DS of ik hem a.s. al wil....
ach, waarom niet!
ik mocht zelfs kiezen, Tilburg, Amsterdam of thuis!
Tot nu toe gaat alles top.

Besteld op 11-11-2014. Dus 42 dagen van bestelling tot aflevering. (Nee, het was geen voorraad auto)
Ben ik de snelste?

Misschien een van de slots gebruikt van mensen die een 85D of P85D gekozen hebben na de aankondiging ?
Alleszinds - goed nieuws!
 
Eindelijk, vandaag 30 december was het dan zover en mocht ik mijn blauwe tesla gaan afhalen na 4,5 maand wachten. Ik kan me niet meer herinneren hoe lang het geleden is dat ik zo zenuwachtig in huis circuleerde tenzij voor een belangrijk geschiedenisexamen toen ik 17 was en 65% of meer moest halen om door te mogen naar het volgende jaar) tot het eindelijk 15u zou zijn en we konden vertrekken naar Brussel.
Tegen 16u waren we stipt op tijd en daar stond ze dan te wachten... (neen niet de linkse, die had ik zelf bij :wink:)
IMG_0194.JPG


Ik heb lang naar dit moment uitgekeken en toch stond ik daar met klamme handjes en een hartslag van meer dan 100 zonder dat ik iets aan het doen was. Ik had nooit gedacht dat een auto zo'n indruk kon maken... Vervolgens van de vriendelijke DS een uur lang de nodige uitleg gekregen over al die zaken, maar meer dan een keer gezien hebben en weten dat het er is, heb ik er toch niet van onthouden. Praktijkoefening en wat zoeken, zal me wel leren hoe alles precies werkt, zoals dat met andere zaken ook zo is.

En daarna was het zover, de DS heeft de Tesla nog buiten gereden omdat het in de garage redelijk vol stond (vertrouwde hij mij niet of was hij gewoon behulpzaam) en dan ben ikzelf achter het stuur gekropen. Eerst een leuk internetradiostation uitgezicht (de keuze is enorm) en na de eerste paar honderd meter op de weg, wist ik het weer, dit was het gevoel waar ik bijna twee jaar geleden zo verliefd op was geworden. Na een redelijk vlotte rit van 90 kilometer kwam ik thuis aan en die klamme handjes en de zenuwen waren zeker nog niet verdwenen...

Vlug nog wat eten en vervolgens weer de weg op en een eerste bezoek aan de SuC in Urmond. Ik was er helemaal alleen en kon in het begin laden aan 540 km/u, ik heb toen meer dan een half uur in alle menu's liggen neuzen en weer heel wat wijzer geworden over hoe het precies in elkaar zit. Wat me ook opviel was dat de ventilatoren van de stroomcabines van de superchargers enorm hard bliezen. Nadien terug naar huis en na wat stille momenten van de internetradio (omwille van de grensovergang denk ik) blijft het me opvallen met wat een gemak je ongelooflijk snel kunt rijden (en dit is dan maar een 'gewone' S85). Wat een auto, ik kan niet wachten om morgen weer de weg op te gaan...

Wat een dag, zeker nadat eerder deze week mijn winterbanden/velgen nog steeds niet binnen waren, ik alloygators van een verkeerde kleur had ontvangen hoewel ik ze wel goed had besteld, de bediende gisteren bij de bank in paniek vaststelde dat zij hun deel nog steeds moesten betalen, is vandaag gelukkig wel alles verlopen volgens plan. Het enige wat ik volledig uit het oog verloren ben is een foto te maken van mezelf met de Tesla... Maar goed, daar heb ik nog voldoende kansen voor.
 
Congrats Dimitri. Super manier om het oude jaar uit te wuiven en het nieuwe jaar in te zetten.

wat stille momenten van de internetradio (omwille van de grensovergang denk ik)
Als je de grens passeert, moet er van operator gewisseld worden. Tegenwoordig loopt dat vrij vlot : zodra je de grens goed en wel voorbij bent, schakelt de S automatisch over naar de juiste provider.
Enkel in Baarle-Hertog/Nassau is dat nog een probleemtje.
 
OMG ! Net ingelogd op Tesla. Gisteren stond dit er nog niet, maar nu wel :

In productieDe Tesla-fabriek is uw model S aan het bouwen.

Is er een betere manier om het jaar af te ronden...! :biggrin:

Happy as a little kid !

Wat heb je meer nodig om nog een extra fles te kraken vanavond. :tongue:
Goed om horen trouwens dat de productie voor Europa (transit via Tilburg) begonnen is.
Ze laten er geen gras over groeien in Fremont.
Ik ga er van uit dat de andere wagens die nog in de wacht staan voor uitlevering in Q1 2015 niet meer lang op zich zullen laten wachten...